Jump to content

LED lamper til belysning i båten.


Nimbus-2600

Recommended Posts

Skal skifte ut noe av den gamle belysningen i båten, og vurderer å sette inn

bla. LED downlights og LD leselamper.

Er det noen som har erfaring med dette, om det gir bra lys eller blir det et ukoselig skarpt lys ? :cool:

 

De som selges i båtbutikkene virker noe overpriset, finnes det andre steder å få kjøpt dette ?

<{POST_SNAPBACK}>

36-1503 og 36-1504 hos Clas Ohlson til 69,- stk. er vel rimelig

fas med GU4 og GU5,3 sokkel

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert LED i vanlig leselamper.

Ukoslig lys, blått og jævlig. Dyre pærer, ikke plagsomt solide heller

( tåler overspenning INNMARI dårlig- vanlig landstrømslader er nok til å knekke disse.)

 

Satser nå på halogen, for G4 sokkel. Mye lys, lite strøm.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Derom du ønsker å forsøke LED er det enkelt å kjøpe en eller flere LED "pærer", serikoble med en 500 ohms motstand og montere i den gamle lampen. Ønsker du mer lysstyrke, så kobler du flere LED dioder i paralell. LED dioder kan kjøpes i elektro foretninger som ELFA på Storo i Oslo og Clas Olsson

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert LED i vanlig leselamper.

Ukoslig lys, blått og jævlig. Dyre pærer, ikke plagsomt solide heller

( tåler overspenning INNMARI dårlig- vanlig landstrømslader er nok til å knekke disse.)

 

Satser nå på halogen, for G4 sokkel. Mye lys, lite strøm.

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Suzuki!

 

du verkar ha pejl på dette med pærer, finns det halogen E14-sockel ???

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Åpningsvinkel +/- 25°.

Tenkt å bruke fler?

<{POST_SNAPBACK}>

Tja-aa... Må vel DET for å dekke lanterne-gradene... :rolleyes: Har lest gjennom denne (og andre) strengen, og tenker å bruke en 555-osc. for å pulse diodene; Dermed kan jeg kjøre større strøm i pulsene (50 - 100 Hz) og de vil SE sterkere ut, samtidig som total strøm vil gå ned :rolleyes: (Trur eg!)

(Løftet denne strengen opp igjen (i stedet for å starte ny) nå når båten er på land og loddekløen begynner å spire) :yesnod:

Er redd for at den vinklingen jeg NÅ har lagt her, passer best for "strømknotinger" :lol::lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

oppdaget på lørdagskvelden, at etpar små røde ledlamper, for å kunne lese kart i mørten.

<{POST_SNAPBACK}>

Rødt lys gjør at du ikke ser de røde detaljene i kartet. fyrsektorer, og symbol for lykt forsvinner. Jeg har prøvd meg litt fram, og funnet ut at en oransje skive foran maglithen fungerer bra, men om det finnes oransje LEDpærer...?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ikke kjøp den, styggere lys enn det finnes ikke. Skarpt blått kaldt lys, ikke brukenes til noe.

Leverte tilbake lampen for et par dager siden. Tett er den heller ikke.

Kan ikke brukes noe sted, men skal strøm spares så er det et bedre alternativ å slå den helt av.

 

Jeg endte med "ordinære" spotter på 5 & 10w, som også kan dimmes ved behov.

De gir fint lys, og skal du ha noe ute så gå for en annen type LED som er laget for det.

 

Clas ansatter nok ikke meg etter dette ........... :cryin:

 

Forresten, hvordan går det med oppussingen av Friendshipen, er den kommet på sjøen ?

Redigert av Som (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forresten, hvordan går det med oppussingen av Friendshipen, er den kommet på sjøen ?

Takker for svar, da forkaster jeg den ideen. "Lydia Nalen" ligger fortsatt i krybba. Har laget en lengre liste med gjøremål. Ambisjonene er det ingenting i veien med.. Kona drar bort noen dager i begynnelsen av februar, da er det ungefri og ingen plikter. Blir et maratonløp da håper jeg. Tar med fotoapparat og oppdaterer hjemmesiden med utførte oppgaver etter hvert. Eller kanskje jeg legger inn en tråd her, etter inspirasjon fra andre som har gjort tilsvarende. Som noen har nevnt, det er lite seilbåtprosjekter her..

 

Pero.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Sist innlegg i denne tråd er fra september 2005.

 

Jeg antar der har skjedd en stor utvikling innen Led lamper.

 

På nye-båten har vi en del dekkslys (under overbygg til belysning av dollbord).

 

Disse ønsker jeg la stå på en del og vil naturligvis fokusere på strømforbruk i forhold til dette.

 

Hvor handler man best lyspærer i LED, og fåes LED lyspærer til alle sokler nå ?

 

Tidligere opplevdes LED pærer som intense nær lyskilde, men ikke på avstand. Hvordan er dette nå ?

Link to post
Share on other sites

Tyske myndigheter har nylig godkjent bruk av LED-baserte navigasjonslanterner. Det har vært et problem med skjermingen. Man bør altså være forsiktig med å sette inn LED-pærer i en gammel lanterne til erstatning for glødetrådbasert pære.

 

Har selv en Lopolight LED ankerlanterne i mastetoppen. Den trekker ca 0,35A og lyser fint.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...