Jump to content

Rens av vanntank

Gerhard

Recommended Posts

Kom til å tenke på den gangen i min barndom da jeg reiste i utenriks.

Var med en gang å gjorde rent i en ferkvannstank. Dette er snart 30 år siden, men jeg husker at lukten ikke var så fornøyelig og stigtrinnene var så sleipe at det ikke var mulig å tråkke på de.

Tror ikke vi brukte noen kjemikaler. Bare rensket opp manuelt med spader. Mener å huske at vi heller ikke spylte etterpå?

Tror at drikkevann må være ganske skittent før det blir farlig å drikke det.

Ellers har jeg brukt klorinmetoden hver vår.

Jeg regner med at dere hadde UV-sterilisator etter ferskvannspumpa - det dreper bakteriene.

Takk for gode tips i erfaringsdatabasen. :yesnod:

Så er en flaske klorin tilsatt tanken, fylt opp med 120 liter lunka vann. I følgew oppskriften skal dette så stå over natta.

Tips fra seniorer er fulgt.

Håper på en beleggfri vanntank i morgen..

Hilsen Petter-B

For plasttanker kan klorin brukes med fordel, men

OBS: Du skriver ikke hvilket materiale tanken din er laget av; klorin skal ikke brukes til aluminiumstanker. For aluminiumstanker kan hydrogenperoksid brukes.

Ved bruk av klorin: Det er ikke sikkert alt belegget forsvinner overalt uten mekanisk fjerning med en børste eller lignende og grundig skylling i tillegg, men bakteriene forsvinner.

Vist man har tatt ut vanntanken, kan man også bruke oppvaskmaskins pulver ,fylle på en til to

spiseskjeer,fyll opp med 10-15 liter med varmt vann,og ta en oppvaskkost og skrubb rundt,skylles godt til slutt.

detta funkar jättebra.....

kommer man ikke åt överallt kan man bygga sig en 'oppvaskmaskin för båttank'

man använder en pump som kopplas till borrmaskinen anluter två slangstumper ca 2-3m

till utblåsslangen sätter man på en spridare som sprider vattenstrålen.......sen kör man

runt vatten/oppvaskmaskinpulvret inne i tankarna......

efter det så spyler man med samme 'maskin' ett antal ggr tils det blir rent.....

tankerna riktigt blänker inuti när man er ferdig :cool:

S/Y Gunga Din

OBS: Du skriver ikke hvilket materiale tanken din er laget av; klorin skal ikke brukes til aluminiumstanker. For aluminiumstanker kan hydrogenperoksid brukes.

Ved bruk av klorin: Det er ikke sikkert alt belegget forsvinner overalt uten mekanisk fjerning med en børste eller lignende og grundig skylling i tillegg, men bakteriene forsvinner.

Hei,

Tanken min er laget av plast. Nå skal jeg borre hull til tankmåler, nettopp anskaffet fra Maritim, og regner med å vaske den en gang til med oppvaskpulvermetoden før montasje ombord. Forsøkte først med en dl oppvaskpulver uten børstevask, det tok ikke belegget. Skal prøve oppvaskbørste neste gang.

Hilsen Petter

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Eddik er fint til å fjerne kalkbelegg i og med at det er en syre.

Lars H.

Slipper man da å vaske og hvilken oppløsning anbefales?

Hva med smak....?

Hilsen Petter-B

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Jeg har aluminiumstank som jeg har tengt å rense i våres. Ser at noen mener at korin kan brukes, når det brukes under 24 timer i tanken, ut fra den begrunnelse at drikke vannet nesten alltid er kloret (riktig nok i mindre konsentrasjon enn under rengjøring).

Kunne godt tenke meg å bruke det du foreslår, hydrogenperoksid. Har du noe mere info om dette. Hvilken blandingsforhold. tester osv.? Hvor fårman kjøpt dette i større mengder? Min tank er på 400 liter.

Kunne godt tenke meg å bruke det du foreslår, hydrogenperoksid. Har du noe mere info om dette. Hvilken blandingsforhold. tester osv.? Hvor fårman kjøpt dette i større mengder? Min tank er på 400 liter.

Brukte dette til min forrige båt. Kjøpte en brun glassflaske på apoteket. Erindrer ikke blandingsforholdet, men jeg kan bla i gamle papirer og se om jeg finner det igjen. Jeg hadde ca 100L tank.

Men det må jeg få komme tilbake til om noen dager, må pakke,- reiser til fjells imorgen grytidlig! :flag:

,Men det må jeg få komme tilbake til om noen dager, må pakke,- reiser til fjells imorgen grytidlig! :flag:

Til fjells??? Båtpuss på fjellet i år da..... Hvordan har du tenkt å få med deg NB`n opp dit ? :lol::cool:

Har nettop hatt ut vanntanken (250 l. plast) av båten og den var grisete innvendig, med brunt og sleipt belegg. Det var også utrolig med "bunnfall" i tanken, jeg fant både kabelsko og grus....(!) Vasket tanken ved hjelp av "en neve" Sun oppvaskmiddel og bruk av varmtvanns høytrykksspyler. Lot etter vask tanken stå med rennende vann i ett døgn. Tappet av, og det så og luktet FRISKT ut.

• 2 år senere...

Klorin! Fyll på en halvliter på tankenog fyll på med vann, pump vann til det lukter klor i kranene og la det stå noen timer. Pump den tom, og skyll gjennom med rent vann et par ganger. Jeg pleier å gjøre dette hver vår, litt arbeid siden jeg kun har håndpumper på vaskene. Men rent blir det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Klor kan også luftes ut av vanntanken:) Så hvis det er sjenerende lukt etter en slik behandling- så vil lufting noen timer hjelpe:) I den tropisk-akvatiske verden er det vanlig å lufte vannet noen timer før det fylles på akvariene for å få ut klor fra kloret vann:)

- MartinL

• 1 måned senere...

Anbefalt dose er 3/4 liter Klorin pr. 10 liter vann. Og i og med at tanken er ny og ren, skulle det vel da være tilstrekkelig å fylle på så mye at du får sugd blandingen inn i alle slanger og kraner. La det så stå i slangene over natten, men ikke mer enn 24 timer. Så åpner du alle kraner slik at alt pumpes ut. Fyll på rent vann og kjør igjennom. Gjør dette flere ganger til klorlukten er borte og uhumskhetene fra slanger og kraner er borte. Før du gjør dette, anbefales å fjerne eventuelle siler som måtte sitte i tuten på kranene slik at uhumskhetene ikke blir sittende der..

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er det nok med en halv liter? Hvor mye vann på tanken, da min tar 190 liter.

Det er rørene jeg trenger å få renset, da tanken er helt ny?

Da jeg har kun manuelle pumper på hver vask, velger jeg også kun mindre mengder vann i forbindelse med rengjøring! Fyller på en halvliter klorin, og ca 5-10 liter vann. Pumper i alle kraner til det lukter klor. Så får det stå i opptil ett døgn. Hvis mulig tar jeg en tur utpå, slik at blandingen får skvulpet litt rundt i tanken. Hvis ikke pleier den egentlig å få seg en omgang uansett hver gang hurtigbåten passerer båthavna :crazy: . Pumper ut, fyller på en del nytt vann, pumper ut igjen, skyller en gang til og fyller opp!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg brukte Marin Clean: – Vanntankrens, Fjerner uønsket smak og lukt i ferskvannsystemet. 2 liter (a 65.-kr stk. på Navigare i Kr.sand) av dette i en tank på ca 200l. Fylte opp tanken, skrudde på kranene til det kom skum, stengte av og lot det stå i 2 - 5 døgn. Tømte tanken og systemet gjennom kranene 2 ganger i ettertid ( til det er sluttet å skumme av vannet fra kranene). Sikkert ikke nødvendig med mer en en gjennomtømming heller i ettertid, men jeg gjorde det slik. Virker helt fint nå. Bruker i tillegg tabletter for å forhindre fremtidig begroelse i tank og systemer gjennom sommeren. Føler meg trygg nå på at vannet kan drikkes. Kan vel likevel bli dårlig av noe annet også...

Oj Lars, jeg har omlag 700 l vann ombord. Det kan vel ikke være nødvendig å pøse på med 50 liter klorin?

Jeg ser at seilere i Nord-Tyskland er svært opptatt av kvaliteten på vannet. Noen bruker tilsetting av algedrepere som jeg har vist i en annen tråd. Jeg har så langt ikke opplevd vansker med vannet til kaffekoking, men jeg mener ved ettertanke at vi drikker relativt lite vann fra springen ombord. Men vi benytter det til isbiter.

Blir spennende å se hva som skjer til sommeren.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...