Jump to content

Rens av vanntank


Gerhard

Recommended Posts

Hadde problemer med lukt av vannet ombord,og undersøkte hos flere marinaer og butikker som selger båtutstyr,om de hadde noe rengjøringsmiddel.Det eneste jeg fikk til svar var å kjøpe ett kullfilter til å sette på kranen,noe jeg ikke ville ha.Fikk ett tips av min kone som sa at jeg skulle prøve med oppvaskmiddel som vi bruker i oppvaskmaskin. Jeg rørte ut en del av dette pulveret og tømte det i tanken (ca. kvart tank med vann)lot det renne litt i alle kranene ombord, slik at såpevannet sto i slangene.Slik lot jeg det stå en times tid.Når jeg så tømte tanken var vannet helt brunt og grumset.Fyllte/tømte deretter tanken 4-5 ganger,vannet var krystallklart og luktfritt.

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette fungerer godt i termoser også. Fyll opp med varmt vann og tilsett en spiseskje oppvaskmaskinpulver. Det begynner snart å boble og frese, og lar du det stå over natten får du sjokk når du ser det (nesten) kaffebrune vannet du heller ut!

 

Men husk å skylle gjentatte ganger (10 -20 ganger) !!!!!

Oppvaskmaskinpulver er meeeeget sterkt etsende, og kan gi alvorlige etseskader i munnhule, spiserør og magesekk. Jeg har som lege sett flere eksempler på store, livstruende/livslange skader som krever gjentatte behandlinger/operasjoner. Typisk er krypende barn som finner spennende pulver i skapet under kjøkkenvasken.....

Link to post
Share on other sites

Men husk å skylle gjentatte ganger (10 -20 ganger) !!!!!

 

skylle 10-20 ganger! det blir mye vann hvis man har noen hundre liter, jeg kjøpte en flaske med vanntankrens på Maritim - mener å huske det kosta under 100 lappen.

Fylte på etter oppskrift, lot det stå noen dager og skylte to/tre ganger. Ingen smak etterpå

Link to post
Share on other sites

Jeg rørte ut en del av dette pulveret og tømte det i tanken (ca. kvart tank med vann)lot det renne litt i alle kranene ombord, slik at såpevannet sto i slangene.

 

Oppvaskmiddel til oppvaskmaskin hørtes ut som en meget god ide. Har selv prøvd det i termossom nevnt ovenfor i tråden og middelet løsner elegant brunt belegg. Det eneste jeg ville gjort anderledes er at jeg ville fyllt det på tanken (kvart tank) for deretter å toppfylle tanken. På den måten hadde jeg forhåpentligvis fjernet alt brunt belegg inne i tanken. Har jeg forstått innlegget ditt riktig, så er nå den nederste fjerdedelen din gullende rein. Resten av tanken er nok stadig kledd med brunt bakterie/alge belegg.

Link to post
Share on other sites

Et annet tips er å bruke bakepulver

Fungerer muligens bedre enn Oppvaskmaskinsåpe i å med at man slipper såperester og så mange skyllinger.

 

Rør ut bakepulveret i en liter vann før det has på tanken. Fyll helt opp og la stå ei stund (noen timer hvis det ikke haster da ) og skyll ut.

 

Ren luktfri vanntank uten fare for såperester :yesnod:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med noen båteiere som holder til i Ålborg. Der er det en god del kalk i vannet som over litt tid lager kalkbelegg på innsiden av slanger og vanntank. Rådet der var å blande noe eddik i vannet og la dette være i vannsystemet natten over for deretter å skylle gjennopm noen ganger med rent vann. Jeg har enda ikke forsøkt dette selv, men antar at jeg utfører rensingen ved høstens båtopptak - om det ikke kommer vesentlige innvendinger mot denne fremgangsmåten her på BP.

Link to post
Share on other sites

Oppvaskmiddel til oppvaskmaskin hørtes ut som en meget god ide. Har selv prøvd det i termossom nevnt ovenfor i tråden og middelet løsner elegant brunt belegg. Det eneste jeg ville gjort anderledes er at jeg ville fyllt det på tanken (kvart tank) for deretter å toppfylle tanken. På den måten hadde jeg forhåpentligvis fjernet alt brunt belegg inne i tanken. Har jeg forstått innlegget ditt riktig, så er nå den nederste fjerdedelen din gullende rein. Resten av tanken er nok stadig kledd med brunt bakterie/alge belegg.

 

Det jeg tror er at det meste grumset lå i slangene,ellers forstår jeg hva du mener.Det er første gangen jeg prøver dette,å det funker.Får ha full tank neste gang.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye bakepulver snakker vi om til en liter vann?

Og til hvor stor tank holder denne blandingen?

 

Hvis du regner ca 2 toppede T-sjeer per 10 liter skal det nok virke brukbart men trenger å stå litt lenger ( f.eks natta over ) for å være sikker på at du får løsnet alt

 

Skal du ha det til å virke hurtigere er det bare å doble dosen og vente en til to timers tid.

 

Har brukt det selv og er meget fornøyd. Fyller du varmt / lunket vann på tanken virker det kjappere.

 

Bruker det forøvrig for å rense kaffetermoser også, men da ei halv T-sje og skyll eller et minutt.

 

Lykke til..

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har en vanntank(ca 150 liter) av ABS-plast i min Nauticat fra 1984. Den har jeg nå tatt ut for å rense. Den har et brunt belegg på innsiden og det lukter mugg. Jeg har klart å få bort en del, men tanken er så stor at det er vanskelig å få rengjort hele tanken.

Har sjekket at det går å bruke Systemrens. men da trenger jeg ca 15 liter. Jeg har god erfaring med systemrens, men prisen blir da drøy. Vi snakker om over 3000,-

Ser av andre innlegg at noen har god erfaring med bruk av klorin. I min tank sitter belegget fast og jeg lurer på om det hjelper med klorin. Produsenten(Cipax) oppgir at ABS-plast er temmelig kjemikalieresistent og vil derfor tåle det meste innen rimelighetens grenser.

Er takknemmelig for all hjelp.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville forsøkt klorin. En liter eller to koster betydelig mindre enn det du skisserer :yesnod:

 

Ellers er kaustisk soda et fantastisk stoff. Har selv brukt det på "inngrodde" termoser, til malingsfjerning og til å rense stålvasker. Blir blanke som nye. Hvis du har mulighet til å bruke varmt vann, så blir effekten bedre. Løs iallefall opp kaustisk soda pulveret i minst lunkent vann.

 

Og til slutt. Du må skylle godt etterpå, flere ganger...

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Klorin tar definitivt livet av de uønskede bakteriene du har i tanken og derved også lukten, men for å bli kvitt restene (belegg på innsiden) misstenker jeg sterkt at du må skrubbe. Personlig savner jeg mannlokk på vanntanken min.

Link to post
Share on other sites

Klorin gjør som regel jobben.

I tillegg er det en god investering å montere avtømmingskraner i bunnen av vanntanken(e).

Dette gjør det mulig å la vann sirkulere gjennom tankene fra påfyllingsstussen og med avtømming fra bunnen av tankene.

Noen timer sirkulasjon av ferskvann etter kloreringen fjerner klor-smaken og klor-lukten.

Link to post
Share on other sites

Krystallsoda er vel kanskje det best egnede til drikkevanntanker da det ikke har den påtrengende lukten som klorin har.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da er vanntanken vasket. Jeg brukte oppvaskmaskinpulver som jeg løste opp i kokende vann. Brukte 4 bøtter på min vanntank på ca 150 liter samt en pose med oppvaskmaskinpulver. Jeg lot dette stå ca et døgn i tanken. Tappet av ca halvparten. Jeg monterte en pinne på en oppvaskkost som jeg så brukte til å skure hele tanken innvendig. Det var litt av en jobb, men jeg tror det er verdt å ta en slik opprensking. Jeg har tatt ut tanken, så jeg ser hvor skitten ligger, og kunne dermed fjerne alt sammen. Holder nå på å skylde tanken med ferskvann. Jeg tror sikkert at det hadde vært enklere med Systemrens, men måtte da brukt 15 liter a kr 212,-. tipper at jeg da hadde sluppet å skrubbe tanken innvendig. Da er det biligere med en pakke med oppvaskmaskinpulver og en oppvaskkost.

Nok en erfaring å ta med seg for oss som ikke har helt ny båt.

Tenkte at jeg heretter skal klore vannet slik som beskrevet av en annen her på forumet. Takk for innspill alle sammen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...