Jump to content

Rens av vanntank


Gerhard

Recommended Posts

Eg har ein 150 liters vasstank i syrefast stål (+varmtvasstank). Slangen med kaldt vatn som går til vasken på toalettet luktar heilt róte, så eg vurderer å køyre klor-behandling på heile systemet. Korleis bør eg gå fram då? Er rett prosedyre å tøme tanken heilt, fylle på ein liter med klor og fylle tanken med ferskvatn, la det heile stå eit døgn for så å tappe ut alt vatnet att? Og eventuelt fylle opp og tappe ut ein gong til?

Link to post
Share on other sites

Ikke fyll opp hele tanken med vann, da tynner du kloren ut alt for mye! Jeg pleier å fylle på en halvliter klorin og 10 liter vann. Deretter pumper jeg til det lukter klor i alle kranene, slik at jeg er sikker på at klorvannet ligger i slanger og kraner. Dette får så virke til neste dag, blir pumpet ut, tanken fylles med rent vann og tømmes igjen. Deretter fyller jeg tanken opp med rent vann og den er klar for en ny sesong...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg tømmer vanntankene etter hver sesong og vi bruker den også som drikkevann.

 

Jeg bruker en pumpe på drillen for å få ut det som vannpumpen pumper ut, dette kan være ca 10-15 liter. Deretter tørker jeg rent med et hånkle ell.

 

Tank er da klar til neste sesong, varmtvannstank tømmer jeg også via drenering på tank. :flag:

Redigert av Otto R (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Guruen på drikkevann og ellers sanitæranlegg i en båt, Peggie Hall er helt enig med index, og sier dette om bruk av klor i drikkevannsystemet:

* Fill the water tank with a solution of 3/4 dl. of household bleach (Klorin) per 10 litre tank capacity.

* Turn on every faucet (kraner) on the boat (including a deck wash if you have one).

* Allow the water to run until what’s coming out smells strongly of bleach.

* Turn off the faucets, but leave system pressurised so the solution remains in the lines.

* Let stand overnight - at least hours - but NO LONGER THAN 24 HOURS.

* Drain through every faucet on the boat (and if you haven’t done this in a while, it’s a good idea to remove any diffusion screens from the faucets, ‘coz what’s likely to come out will clog them).

* Fill the tank again with fresh water only

* Drain again through every faucet on the boat, repeating till the water runs clean and smells and tastes clean

Hele artikkelen finner du her i pdf-format. Der sier hun også litt om klor sammen med pakninger, pumper og aluminiumstanker.

 

Når det gjelder toaletter og septikanlegg, har hun også en meget bra arikkel som ofte kalles "dassens bibel". Den finner du her

 

Lars H.

selvoppnevnt drittunge

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at hun under toalett innspill sier følgende :

 

"Above all, do not ever - as some people

tell me they do - pour vegetable oil down the head to ''lubricate'' the parts; you wouldn't put vegetable oil

in your engine--why would you put it in your head? "

 

Jeg mener fra tidligere innspill her på forum at mange har gode erfaringer med soya olje og liknende matoljer - hun sier vel her tvert imot ?

 

Noen innspill; hva er riktig ?????????

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg hverken forsvare det damen sier eller ta standpunkt til matolje i dassen, men når du siterer damen, kunne du vel Otto R tatt med neste setning der hun begrunner hvorfor ikke bruke matolje i dassen?

 

"A layer of oil on the sewage will only seal the contents of the tank, keeping air out of it--and we already know what that causes!

It will also combine with the animal fats present in sewage to ''gum up'' your MSD."

 

Så, oppveier den mulige smøreeffekten matolje har på pakninger ulempen med at de aerobe bakteriene ikke får luft og at de anaerobe bakteriene som danner drittlukten får gode vilkår?

 

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

No skal dere høre her... Dere går på butikken, kjøper med dere Hvit Edikk. Dere tar så og heller Edikken på tanken, og lar det stå en stund. Har du påfylling til tanken på utsiden, tar du og heller Edikken ned der, så blir slangen Rein å. Etter 1 time eller 2, tar du og fyller tanken med reint vann, så setter du på vasken, helt til tanken er tom.. Nor tanken er tom, fyller du vann på igjen, og setter på vasken, og lar den tømmes en gang til. Så kan du fylle på tanken med reint vann igjen, og dette vannet er drikkeklart :yesnod:

 

-Martin :flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hvor stor tank har du, med andre ord, hvor mye 35% eddik pr. liter tankvolum?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det finnes sikkert mange gode løsninger, men tror ikke eddik er tilstrekkelig for å få en bakteriefri tank.

Det brune belegget som ligger i rør, slanger og tanker er biofilm. Dette er en biotop for bakterievekst.

 

Nå er det kanskje ikke så mange som bruker vannet om bord som drikkevann, men det vil være mulig med BacSan på tanken. Vannet vil holde seg bakteriefritt og man slipper kjedelig rengjøring av tank og slanger.

 

Fortsett gjerne med eddik og/eller rensing med klor. Jeg bruker BacSan og har rent vann i tankene.

 

Mvh. Bolo.

Link to post
Share on other sites

På 55 liter vann. Hvormye BacSan skal til etter hvær gang? Hva koster dette? og er det det første jeg heller på tanken? i og med at nor jeg fyller tanken kommer vannet helt opp til påfyllingen på utsiden, og vil vel da bli liggene på toppen av slangen helt til jeg bruker vann og dette vil renne nedover til tanken etterhvært :flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Nå minner nick'et bolo LITT om firmaet LABOLO (gikk ikke inn på siden "Om Oss" da jeg fikk varsel om malware når jeg prøvde). Pluss det er en på denne siden som har mailadresse bolo... ("Kontakt Oss"). I tillegg virker ikke linken til nettbutikken...

 

Så jeg ville sjekket litt om produktet før jeg tok det for god fisk/vidundermiddel

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor gjøre det dyrt når en kan gjøre det billig og lettvint med Klorin..

Forstår at de med fotpumpe kvier seg når det er snakk om Klorin på tanken,

her er latmanns løsningen for alle.

Har vasket vanntankene med Klorin hver vår i over 30 år.

 

Anbefalt dose er 3/4 liter Klorin pr. 10 liter vann fyller opp tanken på ettermidagen,

samt vannpumpe og breder og rørsystem, helt opp til fylle stussen.

 

tank_skylling.jpg

 

 

Neste morgen er det bare og pumper noen liter gjennom systemet, så stenger jeg kranen til pumpa og kopler på vannslangen

i bunn av tanken og lar vannet renne (SILDRE) ut på dekk, PS åpne forsiktig på vannkranen inn så du ikke sprenger tanken.

 

Når vannet er rent er det bare og drenere berederen eller pumpe gjennom til vannet er ok i begge kraner..

 

Hvis en bruker båten lite er det lurt og skifte ut vannet når en har muligheten til det.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå prøvde jeg Bacsan i tanken min i fjor og kan anbefale dette på det sterkeste. Fikk dette da jeg kjenner de som driver med dette :)

Dette renser tanken til de grader og jeg hadde 100% drikkevann i tanken. Produktet er godkjent av mattilsynet og er til daglig det samme produktet som Color fantasy bruker i sine. (jeg bruker bare dråper) Målte vannet også etter bruk med måleinstrument. Resultat 100% rent. Ingen smak, dreper ALLE bakterier!!!

 

Nå er det slik at produktet ikke selges i så små kvantaer, så dette er ingen reklame. Men skulle noen komme over dette er det bare å slå til. Dyrt er det ikke!!

Link to post
Share on other sites

Dyrt, NEI. Om man kjøper 1 liter vil den nok holde lengre enn båten!!! Jeg hadde i 5-6 dråper og tanken er på 150 liter. (husker ikke helt antallet dråper, men noe i den duren)

Produktet markedsfører seg ikke mot dette markedet, derfor ikke små nok plasker.

 

Jeg klarte iallefall å få meg en liten flaske gratis så jeg er fornøyd!!!

 

Og til deg som nevner ledlys. Sammenlign samme ledlys med andre som selger før du uttaler deg så bastant!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...