Jump to content

Rens av vanntank


Gerhard

Recommended Posts

...............................

Anbefalt dose er 3/4 liter Klorin pr. 10 liter vann fyller opp tanken på ettermidagen,

samt vannpumpe og breder og rørsystem, helt opp til fylle stussen.

...............

 

Så på en 100 L tank bør en altså bruke ca 7,5 L klorin :eek: ? ( ja jeg spør fordi jeg vet ikke bedre :blush: )

Syntes jeg tok kraftig i i fjor da jeg brukte ca. 1 liter klorin, men her skjønner jeg at det må drastiske virkemidler til .

Link to post
Share on other sites

....................

Anbefalt dose er 3/4 liter Klorin pr. 10 liter vann fyller opp tanken på ettermidagen,

samt vannpumpe og breder og rørsystem, helt opp til fylle stussen.

 

tank_skylling.jpg

 

 

Neste morgen er det bare og pumper noen liter gjennom systemet, så stenger jeg kranen til pumpa og kopler på vannslangen

i bunn av tanken og lar vannet renne (SILDRE) ut på dekk.................

 

 

Dette fungerte over all forventning :cheers: . Der det står > Kople på vannslange her <, der har jeg en utluftningsslange som går helt bak i hekken og opp under dollbordet. Satte bare på en Gardena-kopling på denne slangen, åpnet påfyllingslokket og så var det bare å la det stå og renne. Kjenner verken klorsmak eller lukt av vannet, og forhåpentligvis er vannet helt rent.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Dette er en skikkelig interessant tråd som vi alle har nytte av. Det er med glede jeg kan dele det som jeg mener er det beste tipset: 1 liten boks med Natronpulver til 100 ltr vann. Fremgangsmåten med å fylle slangene med denne oppløsningen fra tanken følges. jeg brukte en nyinnkjøpt oppvaskbørste som jeg skrubbet tangen med før skyllig/tømming. Dette er ikke giftig i denne oppløsningen og har en glimrende rengjøringseffekt. Er imidlertid usikker på om den er desinfiserende og bakteriedrepende med gullende rent blir det ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Sendte en ny mail til Lilleborg nå er svaret dette.

 

Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.

Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank.

Klorin må ikke benyttes i aliminiumstank.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 11 måneder senere...

(...)

Hele artikkelen finner du her i pdf-format. Der sier hun også litt om klor sammen med pakninger, pumper og aluminiumstanker. (...)

 

Interessant. I motsetning til f.eks. Lilleborg, fraråder hun altså ikke Klorin i aluminiumstanker (som jeg har). Tør jeg, mon tro? Noen som har erfaringer med kombinasjonen?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Antar varmtvanns tanken er i aluminium. Dermed går det klor kun i kaldtvannsanlegget her i båten. Skal til å gjør prosedyren nå. Bakteriene dør vel uannsett i varmt vann?

Eh nei, de trives og vokser som bare rakkern. Du må over en viss temp for å kverke bakterier.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...