Jump to content

Kryssfiner i båt


EivindOla

Recommended Posts

Har en sliten gammel sjømann 22 som trenger nytt interiør. (Er det interiør det kalles? Innredning?)

Alt er på plass og forsåvidt helt, men svartprikkete og "muggent". Alt under, og båten forsåvidt ser ellers bra ut. Planen er da og skru av de gamle og bruke som mal til nye.

 

Så kommer spørsmålet: Kan jeg bruke vanlig kryssfiner av god kvalitet så lenge alt beises og lakkes, eller må jeg bruke noe spesialgreier?

Var på coop OBS bygg i dag og spurte etter vannfast, men da viste de meg noe brune greier som så ut som om det var forseglet i et glatt stoff..

De hadde også to typer forskalingsplater. Den ene var brun og forseglet som de andre platene, mens den andre typen var "brun" langs kantene men tre på flatene.

 

Hva skal jeg bruke? Dette er et budsjettprosjekt, og målet er ikke å lage "m/s Perlen" men å få en koselig og grei båt.

 

 

 

Forslag?

 

 

Landulken.

Redigert av EivindOla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vask vekk de sorte prikkene med klorinvann, puss forsiktig bort lakken (teaklaget er tynt, så her må du være lett på hånden). Beis de rengjorte platene med teakbeis og lakker tre-fire strøk oppå. Da blir det riktig lekkert. Skal du skifte ut alt er teakfiner rimelig kostbart, og om du bruker furu blir det bare amatørpreget og du reduserer verdien på båten i stedet for å øke den! Så lenge platene ikke er råtne eller ødelagt lar de seg berge med små kostnader. Hvorfor bruke masse penger på noe som ikke bli like bra?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei!

Du kan forsåvidt bruke hva som helst hvis du beiser og lakker treverket før det monteres. Viktig å mette all endeved. Jeg var på samme tanken med innredningen i min gamle Saga, men jeg tenkte å gjøre et forsøk med å rense de gamle teakplatene før jeg gav de opp og kjøpte nye. Brukte rensemiddel som heter deck-cleaner eller noe sånt fra Owatrol rett på teakfineren. Skrubbet og spylte av med hageslange. Etter en god tørketid slipte jeg platene og oljet dem med en herdende olje som dannet en glatt overflate. Min båt ble nesten "Perlen" etter denne behandlingen. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jovisst. Om du skal skifte, prøv i det minste å få tak i Merantifiner. Dette er et rimelig, halvmørkt treslag, som kan bli ganske pent om du beiser det før lakking. Vanlig furufiner blir skjelden særlig pen etter beising, mønsteret i treet blir alt for flammete. Maritim.no selger teakfiner, men om du skal ha mye blir det fort dyrt. Så sjekk litt rundt hva som selges og til hvilken pris, før du sette i gang. Når du først gjør jobben er det jo greit at det blir pent....

 

Det er ikke så viktig at fineren er vannfast. All finer som selges nå limes uansett med vannfast lim, så den tåler greit livet innvendig i en fritidsbåt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

All finer som selges nå limes uansett med vannfast lim, så den tåler greit livet innvendig i en fritidsbåt...

 

Unngå for all del den som de kaller "Østen kryss" -ser ganske bra ut når den ligger i pallen, men blir et lite h#&%*te ^!! og vrir og vrenger seg i alle retninger så snart den kommer ut i friluft. Vet ikke hva den er limt med, men innmaten er full av hulrom og delvis dårlig, løs ved... tror ikke den er noe varp for båtfolk, selv om den er en tanke billigere enn vanlig furu X

Link to post
Share on other sites

Jovisst. Om du skal skifte, prøv i det minste å få tak i Merantifiner. Dette er et rimelig, halvmørkt treslag, som kan bli ganske pent om du beiser det før lakking. Vanlig furufiner blir skjelden særlig pen etter beising, mønsteret i treet blir alt for flammete.

Akkurat det er vel en smaksak.

Jeg har brukt furufiner i båten min og synes det ble ganske fint.

Men jeg har jo bare brukt det i dørene da. Kan hende det blir litt voldsomt hvis det blir for mye av det.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd Tre og Xfinèrimport AS i stavanger, men får ikke svar på tlf eller mail..

 

Ta deg en tur innom. Sist jeg var der hadde de rimelig godt utvalg. Meranti er billig og helt klart bedre enn furu. Siden båten er såpass billig :yesnod: ville jeg nok også vurdert teak eller sapelli. Blir ikke så veldig mange platene tross alt.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Husk også: skarp fintannet sag som du beveger lansomt, særlig når du skjærer på tvers av veden. Med håndsag eller saggbord: fremsiden opp. Med stikksag eller håndsirkelsag: baksiden opp når du skjærer.

Jeg kjenner ikke meranti spesielt, men husk at noen finerslag er nesten umulige å skjære uten at kantene fliser seg veldig.

 

Lykke til!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det spesielle med disse japansagene er vel at de har motsatt tanning, dvs at de sager mot deg i stedet for fra deg. Bladene kan da være tynnere, og nøyaktigheten blir bedre (når du først har fått inn teknikken da).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Huff, alt for slitsomt å drive med ei manuel sag...

Snakk med en lokal tømrer, dei har som oftest sirkelsag med merket Festool med skinner til. Dei er svært fintannet sager som ikke fliser seg og du skjærer dønn beint.

Ellers får du og kjøpt stikksag blader som tenna peker nedover slik at du allikevel kan skjære med retta opp... Lykke til..

Link to post
Share on other sites

Hvis dere ser i prosjekttråden min "Prosjekt Glen-L Squirt" ser dere en japansag i bruk både titt og ofte. Kjøpt på CO. Fantastisk verktøy til både små og store oppgaver.

Driver dere med litt snekkring bør denne inngå i verktøyoppsettet. Sagen har tenner på begge langsidene av bladet. Fintannet til kapping på tvers, og litt grøvre tanning til kløyv. Ble fort mitt yndlingsverktøy.

Sylskarp, og siden den sager på trekk, ikke skyv, er bladet veldig tynt. Samtidig er det meget enkelt å sage rett.

Har mer eller mindre kastet de andre håndsagene.

 

Løp og kjøp :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...