Jump to content

Båtkrybbe VS Pallar og lecablokker


Burgermeister

Recommended Posts

Hadde ikkje fleire pallar og dei som heiste på plass snakka berre polsk og ville i utgangspunktet berre ha ein palle i breidda, vart litt hattefåk ta heile greia :sweat:

Ser absolutt poenget ditt, får skru meg ei vertikal støtte på venstre ende foran og bak slik at den står stødigare, eventuellt få tak i fleire pallar. Kan enkelt klosse opp eit tredje punkt på midten. Får rigge til sjølv neste år!

Takk for tipset :cheers:

Link to post
Share on other sites

Nå kommer kranbilen om tre timer, så det hadde vært fint å få noen tilbakemeldinger før han kommer...

 

Hvordan ser dette ut?

paller.jpg

 

Jeg har jo ikke noe drev å ta hennsyn til, men hadde alikevell håpet på å få legge et "lag" til med paller. men det rekker jeg ikke nå.

Det jeg er mest spent på er vinklingen på dragerne i forhold til formen på skroget....

slipp09.jpg

Link to post
Share on other sites

Ville denne krybba fungert på min 2,2 tonn tunge båt? Selv har jeg paller på midten og 2X4 som går oppunder fenderlista og ned til bakken med føtter.

 

Det står at ei slik krybbe skal kunne handtere båtar inn til 32 fot. Vekt veit ikkje eg men dei fleste 32 fotarar må no vege mykje meir. Du bør uansett gå opp til 2x6 til en så tung båt.

Link to post
Share on other sites

Bildet med den ekstra drageren: dersom den hadde et høyt festepunkt i den ene enden og et lavt i den andre ville kreftene i lengderetningen møte skikkelig motstand. Du trenger da to slike på hver side. Den drageren du nå har festet; det er høyere motstand nå enn tidligere da begge støttene må forskyve seg - men om de hadde vært lagt i kryss (2 stk) ville du oppnådd vesentlig større motstand mot bevegelser i lengderetningen, evt kortere støtter i vinkel. Det var akkurat en annen tråd med hjemmelaget krybbe som hadde slike, men når jeg leter etter den finner jeg den selvsagt ikke...

 

edit: og det med demonteringsmulighet: gjengestag, skiver og mutre fra biltema.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Siden jeg akkurat har fått den opp tenkte jeg å bidra med et bilde oxo.

 

pa141124.jpg

 

Dett er ei transportkrybbe beregnet på ei ca 3tonn - 28 fot snekke. Med etpar ekstra kryss-stag på siden er den god for å takle en bråbrems med snekka på en lastebil.

 

Som du ser er denne beregnet på å ta tyngde på en noe annen måte enn noen av de andre bildene her - men hvor mye du trenger blir jo selvf. en vurdering.

Tenkte bare å spe på med en ide med veien å gå om du trenger den mer solid. Denne er laget i 4x4.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Det er i alle fall viktig å ta hensyn til behov for transport når en snekrer selv. Laget et "beist" av ei krybbe i 4"x4" til min Scand 25 "Dassic" i -96. Etter å ha blitt kvitt båten - og krybba - til nærmeste nabo var jeg vaksinert mot slike tunge beist og handlet disse: http://www.ilasmarine.no/sw12354.asp (har de som kalles 10252). De er nå behørig stoffet i alle mulige farger etter 12 års bruk og har vært underlag for en Nidelv 750 Sport, en Falcon 26 Fantino og nå Nord Star 31. Stappes ganske enkelt inn baki stasjonsvogna med nedlagte seter.

Link to post
Share on other sites

Bildet med den ekstra drageren: dersom den hadde et høyt festepunkt i den ene enden og et lavt i den andre ville kreftene i lengderetningen møte skikkelig motstand.

Enig i det, kan sikkert ta ein på innsida og ein på utsida. Skulle i utgangspunktet vere laga for demontering, har derfor stort sett brukt gjennomgåande boltar med unntak av dei ekstra dragarane.

Motorkrybbene til Ilas marine ser skikkelig kjekke ut, sjølv om dei kostar nokre kroner. Problemet er at eg må minimum 50 cm over bakken for å kunne ta ned drevet. Er litt usikker på kor påkrevd det eigentlig er med mindre eg skal skifte drevolje. Har eit Aplha 1 drev og det kom ikkje noko vatn ut av drevet når eg vinterkonserverte. Nokon som veit meir om dette enn meg?

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...