Jump to content

Båtkrybbe VS Pallar og lecablokker


Burgermeister

Recommended Posts

Skal ha på land båten. Den må stå ca 50 cm over bakkenivå slik at eg får drevet heilt ned.

Virkar då meiningslaust å spandere lav krybbe når den allikavel må stå på pallar.

Står den godt nok på pallar med lecablokker som sidestøtte eller blir det berre rakl?

Ps lite vind der den skal stå.

Nokon som har laga enkle støtter som fungerar godt?

Link to post
Share on other sites

Det er snakk om ei krybbe som ikkje har hjul og som har ei totalhøgde på ca 20 cm, noko som betyr at den må stå på noko som bygger 50 cm, slik at eg får høgd til å senke drevet for tømming. Kan sjølvsagt lage bukkar som støttar i tilegg til at båten står med kjølen på pallar i rette høgda. Sikkert billigast i allefall, ganske dyrt med ei stor krybbe!

Link to post
Share on other sites

GÅ for de pallene med hjul fra biltema. De er slettes ikke spinkle. De ha hjul som gjør det lettere å flytte på båten hvis det skulle være nødvendig og sidestøttene kan reguleres etter båten.

 

Lag en ramme (et rektangel med tykke "planker",

Gjør den hørere med paller, så monterer du de pallene med hjul.

 

Det gjør susen. Ikke begynn med bildekk og vis at du egentlig ikke bryr deg så mye om båten.

Gi den det den vil ha! :flag:

Link to post
Share on other sites

Sjekka båtstøtta på Biltema, den hadde ei maksbelastning på 500 kg. Når båten veg 1500 kg blir det forlite med 2 båtstøtter. Høyres litt tvilsomt ut sjølv med 3 støtter.

Trur eg går for krybba. Du skulle ikkje ha mål for herligheita Wasco?

Ser at Sophie er 3,5 fot lenger enn min, kan då kanskje lage mi litt kortare?

Har ei maks bredd på 259 og vinkel på 21 grader. Bør vel kanskje lage ramma og sette båten på den og bygge støttene etterpå?

Link to post
Share on other sites

Bør vel kanskje lage ramma og sette båten på den og bygge støttene etterpå?

Du kan jo gjøre som jeg har gjort. Lage flere hull i tverrstokken, slik at du kan flytte støttearmene etter behov.

Ellers er det jo lett å montere og demontere denne krybben. Det er bare å løsne på boltene

 

Har vært ute i dag og lagt noen paller under krybben for å få den litt opp.

paller.jpg

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Då e båten trygt på land. Mekka krybbe i eit helsingens regnver i går!

Godt med alt som er gjort. La dragarane på utsida fordi støttestaga vart litt lange slik at det vart vanskelig med vinkelen, får flytte dei bak og kappe litt endar til neste sesong, veret var som sagt dårlig :smiley:

 

krybbe_1.jpg

 

krybbe_2.jpg

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott krybbe :yesnod:

Jeg venter enda på kranbilen som skal komme å løfte opp båten min.

 

Men når jeg ser på bildene dine, så spørs det om ikke jeg også bli nødt til å forandere litt på vinklingen av støttearmene mine...

 

Ellers ser jeg at du har brukt to pallehøyder inder krybba.

Burde kanskje gjøre det samme jeg også.

Link to post
Share on other sites

Takk :smiley:

Trur at eg med ein slik vinkel får bedre berekraft. Ser at dei på orginalkrybba er ganske mykje kortare, men dei har brukt 2x6 så vidt eg ser. Måtte ha 2 pallehøgder for å få klaring med drevet heilt nede. Har også lagt inn 10 cm ekstra under kjølen i krybba. Måtte ha 50 cm med bakkeklaring totalt. La også inn ein ekstra dragar midt i krybba slik at det ikkje vart så levjete etter eg la inn dei 10 ekstra centiane.

Takk for all hjelp!

Link to post
Share on other sites

krybbe_2.jpg

 

Fin krybbe, har akkurat laget noe i nærheten til min snekke.

Men jeg ville ha brukt pallene litt annerledes var jeg deg.

Du får en "knekk" på den nederste 2x4 mot venstre pallekant hvis vinterstormen legger seg rett inn fra høyre mot siden på båten din. Venstre støtte står i "friluft" og "opplagringen" befinner seg 30cm lenger inn. Denne hadde ikke jeg stolt på. Du burde hatt paller på de fire ytre hjørnene av krybba samt på midten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...