Jump to content

Hydrolift F-23 300HK vs Jeppe 22 225HK V-MAX


Duvis

Recommended Posts

Heisann

Skal ha meg en ny båt, og står for et vanskelig valg. Er ute etter et skjæregårdsskip eller en RIB som gjør 50+ knop. Og jeg satte et max budsjett på 250kr og har kommet fram til to alternativer.

 

Jeppe 22 med 225 HK: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19019856

 

Hydrolift F-23 med 300HK: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18543046

 

Snakket med han som eier Hydroen, og han var villig til å gå ned i pris + at jeg får med en henger. Så prisene på disse to er helt like. Men hvem av de skal jeg gå for? Jeg får vel og merke med 75HK ekstra på Hydroliften, og den er sikkert litt mer artig å kjøre, eller? Samtidig så er den en del år gamlere enn Jeppen, og da vil kanskje Jeppen være et "sikrere" valg med tanke på alder av motor? Den er jo 6 år yngre enn Hydroen! Men vil Hydroen lett kunne dra fra Jeppen på veien opp til 60 knop? Begge gjør jo 60 knop, så de har jo lik toppfart, men kanskje ikke likt drag?

Men kunne godt tenkt meg litt hjelp her og noen tanker om hva dere på portalen synes!

Redigert av Duvis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gå for Jeppen med V-max. Den er mye nyere og går helt sikekrt bedre. Bensin forbruket er mye lavere på jeppen og det er en stor fordel. Jeppen er 6 år nyere, da er den verdt dobbelt så mye som hydroliften om 5-10 år. Kankje derfor selgeren vil gå ned i pris? :crazy:

 

Gå for Jeppen, fy flate, se det racing skroget, det er en drøm å se på. Lurer på om det er en av de festeste båtene jeg har sett? :flag:

Link to post
Share on other sites

Bensin forbruket er mye lavere på jeppen og det er en stor fordel.

Nå er jeg litt spent på å høre hvordan du kan hevde dette.. Hva bruker hver av motorene mener du?

Hydroliften har ihvertfall en fordel i forhold til Jeppe med tanke på merke, det vil nok også telle ved salg:).

Link to post
Share on other sites

støynivået er nå mykje meir behagelig på hydroliften iallefall :) også meget bedre egnet om du skal slepe noe da der ikkje står en motor stikkende opp. Nyere påhengsmotorer har en tendens til å forsvinne i en varebil i østgående retning. Med innenbords kan du f.eks lett og billig sette opp et varmeapparet bak vindskjermen om ønskelig

Link to post
Share on other sites

Det sier jo seg selv at en v8 bensin på 300 hk bruker mer enn en utenborsmotor på 225 hk som er laget for å drive mye tyngre og større båter. Det er ingen som klarer å stjele en slik motor uten at en er en bjørn eller bruker dop.

 

Hvis man skal rygge er det mye lettere med en utenbords fordi da kan du se hvor motoren er. Med en innenbords er det litt skummelt noen ganger. Du tror motoren er til høyre, ops den var til venstre, rett i kaien. OPS

 

 

Når det er så stor aldersforskjell, så hadde jeg valgt den nyeste.

 

Men er helt enig i at navnet Hydrolift trekk veldig opp.

 

Men av praktisk bruk, mindre trøbbel med motor og styring og opplag, så ville jeg valgt Jeppen.

 

Reservedelene til Hydroliften produseres sikkert ikke lenger. Eller vanskelig å få tak i i hvert fall.

 

Går ut i fra du skal ha båten en stund?

 

 

 

 

Kjør Jeppen!!!

Redigert av Flytebrygge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var et vrient valg :confused: Hydoliften er nok lettere å selge videre gunnet et kjent navn, men som ihuga outboardentusiast, er Jeppe et godt alternativ. Dette er begge båter med samme bruksområde, og begge har gode skrog med høyt fartspotensiale vær oppmerksom på at begge har <190 cm bredde og ikke på noen måte er rommslige i f.t. lengde. (men det er sikkert ikke defor du snuser på disse:-)

 

Jeg har litt vanskeligheter med hva jeg hadde valg, men hvis maskineriet i Hydro'en virker bra, ville jeg gått for den!

 

Mye er det nå? 2 - 2 ?

 

Lykke til!

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, dette var ikke lett. Men tror dere Hydroliften vil være raskere enn Jeppen fra 0-60 knop?

Det blir den første båten, så tror ikke jeg kommer til å ha den altfor lenge. kanskje 5-6 år før jeg kjøper noe nytt! Eller 10 år for den saks skyld hvis det jeg blir fornøyd! Og vi har hus helt nede ved vannet, så jeg tror ikke at noen kommer til å stjele motoren med det første!

Link to post
Share on other sites

Er du mekaniker og kan fikle med viftereimer og tuning så velger du Hydroliften.

 

Er du ikke serlig flink med å fikle med motorer velger du Jeppen. Den har nyere motor og er mer moderne. Med jeppen er det lettere å få hjelp av fagfolk, kommer du til noen og sier at du har et problem med Hydrollift tror jeg de blir litt i stuss fordi Hydrolift de har en egen måte å gjøre alt på. Da må du til et merkeverksted og det er kanskje veldig dyrt. :cheers:

 

Lykke til med valget! :flag: Velg Jeppen, ny kvalitet. Likte foresten den liften på motoren. Sparer mye penger på drivstoff der.

Link to post
Share on other sites

Hvis man skal rygge er det mye lettere med en utenbords fordi da kan du se hvor motoren er. Med en innenbords er det litt skummelt noen ganger. Du tror motoren er til høyre, ops den var til venstre, rett i kaien. OPS

 

 

Akkurat det poenget ser jeg, men utover det synes i alle fall jeg det er stor forskjell å rygge med utenbords vs innenbords - til innenbords fordel... Den svinger i alle fall dit du styrer!

 

Utover det tror jeg dette med deletilgang ikke betyr all verden. Det er som regel motor/drev du trenger deler til, og dette er vel ikke et problem ennå. Jeg synes Hydroliften ser best ut, samt har innenbords, så jeg hadde nok gått for den selv.

Redigert av arnstein156 (see edit history)

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

Han sier at deler ikke er et problem ENNÅ. Han skal ha båten en stund, da vil han ikke ha en 15 år gammel motor som skal gå knirkefritt enda og selgest videre. Det er litt for mye å forvente selv av Hydrolift.

 

Gå for Jeppen. Eller vil du ha hyppige og dyre besøk hos verkstedet?

 

Vil du ha en båt hvor du bare kan vri rundt nøkkelen i mange år uten problemer og kjøre 60 knop, er Jeppen båten for deg.

Redigert av Flytebrygge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men alt dette med levetid har selvsagt noe å si om hvor mye motoren er gått og om den er kjørt tøft. Hvis Jeppen er brukt hverdag i 5 sessonger, og Hydroliften har stortsett stått på land i 7 år, ville jeg valgt Hydrloften. Spør eierne om hvordan de er brukt og hvor mye.

Link to post
Share on other sites

Men alt dette med levetid har selvsagt noe å si om hvor mye motoren er gått og om den er kjørt tøft. Hvis Jeppen er brukt hverdag i 5 sessonger, og Hydroliften har stortsett stått på land i 7 år, ville jeg valgt Hydrloften. Spør eierne om hvordan de er brukt og hvor mye.

Link to post
Share on other sites

Hehe, ser det er litt forskjellige meninger her. Men det er kanskje litt for mye og forvente at en motor skal gå knirkefritt i 15 år. Ser at det er en som ligger ute på finn.no hvor motor akkurat har blitt overhalt og bytta div. deler, vil dette da være et bedre valg tror dere?

 

Jeg ser at Jeppe er et "bedre" valg kvalitetsmessig. Men jeg er ute etter fart og spenning. Hvordan vil Jeppen og Hydroliften gjøre det mot hverandre? Begge gjør jo 60 knop, men med de propellene som står på nå, hvem tror dere har best akselerasjon? Vil Hydroen gruse Jeppen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...