Jump to content

Hydrolift F-23 300HK vs Jeppe 22 225HK V-MAX


Duvis

Recommended Posts

Beklager, mente ikke å beskylde deg for å lyve! Bare refererte til det selgeren sa ;)

Og jeg tror egentlig at en båt som veier 1000kg med en V8 300HK skal greie 60 knop, når Jeppen som veier 1030kg og har en 225HK greier det, er dere ikke enige?

Og alle Hydroliftene på finn med 300HK står det at maks fart er 60 knop. Og alle har hatt dette på GPS måler!

 

Hehe, ok. Men du tror fortsatt at Hydroen vil gruse Jeppen på akselerasjonen? Noen andre som kan bekrefte dette også?

 

Er fryktelig i tvil her altså, tenkte kanskej valget skulle bli lettere når jeg fant dette forumet :tongue:

Link to post
Share on other sites

Hvis du måler ferten med GPS og det er 5 knop strøm i fartsrettningen så går båten bare i 55knop selvom GPS'en viser 60... Men dette har blitt diskutert i en annen tråd her de siste dagene så jeg skal ikke rippe opp formye i det :cheers:

 

Jeg skal ikke påberope meg så mye kunnskap om disse båtene, men jeg vil tro at en båt med påhenger og lift vil få løfta girkassa MYE høyre opp av vannet enn et hekkaggregat, noe som er en stor fordel når du skal tyne de siste knopene ut av båten. Derfor resonerer jeg meg fram til at Jeppen burde gå like fort som Hydroliften, men aksen vet jeg ikke no om...

Og ang. vektene du oppgir. Har du sjekka at disse stemme? Merkelig at Jeppen skal være tyngre med en påhenger enn Hydroliften med både stor v8'er og hekkaggregat...

En detalj jeg la merke til som vipper i Hydro'en sin favør er stoler istedefor sofa til styreposisjonen. Stol/ståstol er det eneste riktige i sånne båter...

 

Men som det er nevnt tidligere her så burde du teste begge båtene.

Link to post
Share on other sites

Han sier at deler ikke er et problem ENNÅ. Han skal ha båten en stund, da vil han ikke ha en 15 år gammel motor som skal gå knirkefritt enda og selgest videre. Det er litt for mye å forvente selv av Hydrolift.

 

Gå for Jeppen. Eller vil du ha hyppige og dyre besøk hos verkstedet?

 

Vil du ha en båt hvor du bare kan vri rundt nøkkelen i mange år uten problemer og kjøre 60 knop, er Jeppen båten for deg.

 

Hydroliften har Mercruiser motor og drev som er et meget anerkjent merke. Den er også enkel å skru og vedlikeholde for en som ikke har 10 tommeltotter. Vedlikehold av motor og drev er veldig viktig for et problemfritt båtliv (vri nøkkelen rundt). Sjekk om de kan dokumentere vedlikehold på motorene. Hydroliften kan du ta med deg på ferie siden den har henger og 2 overnattingsplasser. Ville testet begge båtene før e bestemte meg.....

 

Påhengsmotorer stjeles lett av proffene, selv 250 hk'ere

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

GÅ FOR HYDROLIFTEN HVIS DET ER FART OG SPENNING DU ER UTE ETTER. DEN ER OGSÅ TØFFEST NÅR DEN LIGGER MED BRYGGA. GÅ FOR HYDROLIFTEN, DET ER KULERE Å SI AT DU EIER EN HYSROLIFT ENN EN SKJÆRGÅRDSJEEP MED FOR STOR MOTOR.

 

 

GÅ FOR DET EKTE RACING-MERKET-HYDROLIFT.

 

 

ENKELT VALG! FART OG SPENNING, RUSING MED V8!! YEEE

 

 

ENKELT VALG (jeg så litt mer på annonsene, og Hydroliften er nok det lureste valget! Ombestemte meg, så det blir 6-0 til Hydroliften)

Link to post
Share on other sites

Må få fram noen punkter her som kan gjøre det lettere for dere å avgjøre valget:

Vi bor helt nede ved vannet, så vi har så og si full kontroll over båten, så det er ikke noe fare for at motor skal bli stjelt.

Bensinforbruk er ikke noe dere trenger å ta med som en avgjørende faktor i dette valget. Noen kr fra eller til på den ene eller andre bryr jeg meg ikke noe om.

Jeg har vært og prøvd F-23en, og en kamerat av meg har Jeppe med 150HK på, så begge er prøvd. I og med at jeg ikke er veldig båt vant, føltes de veldig like å kjøre. Så den faktoren spiller ingen rolle for min del

 

Det som spiller rolle derimot er to ting: Jeg vil ha den raskeste båten (altså med kjappeste akselerasjon og toppfart). Den andre tingen er jo rett og slett teknisk stand på motoren. Grunnen til at jeg er i tvil om Hydroliften er jo at motoren er drøye 10 år gammel, så jeg kan kanskje forvente meg noen ganger at jeg står på en øy og ikke får starta båten? Den følelsen vil jeg nemlig aldri ha! :tongue: Men mange av dere sier her at dette ikke er et problem med Hydroen, og at det ikke vil være dyrt og vedlikeholde den osv.

 

Så ut ifra disse kriteriene, hvem stemmer for at jeg kjøper Jeppe og hvem for Hydrolift?

 

Og til han som lurte på vekta: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bu.nsf/.../Hydrolift_F-23 :D

Link to post
Share on other sites

Hydroen er nok raskere fra 40-60 kanskje. Men fra 0-30 er nok utenbordsmotor beste med tanke på liften og vannmotstand og turbulens rundt motoren. Men med 300 hk og v8 er nok bunnsdraget helt sinnsykt!

 

 

Du har jo et luksusproblem :flag: :flag: 300 hk v8 har et sinnsykt bunndrag. du ligger i 30 knop banker gassen i bånn, båten løfter seg og bruser opp turtelleren og du blir trykket inn i setet! Rått

 

Hydro er best med tanke på de kriteriende du har nevnt, (og trukket fra)

Redigert av Flytebrygge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vekta som er oppgitt der er vel kun båt? Jeg fant vekt på motoren med bravo 1 drev her (451kg)så da havner vekta på ca. 1330 kg...

Til sammenligning veier v-max'en 245 kg...

 

Forøvrig er jeg enig med flere her om at Hydroliften sannsynligvis vil være lettere å selge, men det betyr nødvendigvis ikke at du vil få mest igjen for den når den selges. Og jeg synes ikke det skal være et argument som skal bety for mye, man må velge båt etter hva man vil ha selv og ikke hva neste eier vil ha...

 

Jeg synes selv det er vanskelig å gi en stemme mot den ene eller andre, men jeg tror jeg velger Jeppen på bakgrunn i at den er nyere og at jeg tror at yamahaen er lettere og leve med + at du da får med lift...

Link to post
Share on other sites

Tilt vipper motoren ut fra båten, mens lift løfter motoren vertikalt opp av vannet. Det gjør at når du har kommet opp i plan så kan du løfte motoren slik at så lite av undervannshuset som mulig er i vannet=mindre motstand=høyre fart. Hvor høyt du kan selfølgelig ikke heise den høyre enn at propellen fortsatt har"grep" i vannet, men jeg tror du kan løfte den såppas at du får en god del mindre motstand enn det store girhuset til merc'en. I tillegg kan du kjøpe overflateproppel (cleaver) som tåler å ventilere("miste grepet") så du kan heve den ennå høyre(da får du såkalt roostertail (vannsprut)som du ser bak mange racingbåter), men jeg vet ikke hvordan dette funker på en så "tung" båt...

Link to post
Share on other sites

Det sier jo seg selv at en v8 bensin på 300 hk bruker mer enn en utenborsmotor på 225 hk som er laget for å drive mye tyngre og større båter. Det er ingen som klarer å stjele en slik motor uten at en er en bjørn eller bruker dop.

 

Hvis man skal rygge er det mye lettere med en utenbords fordi da kan du se hvor motoren er. Med en innenbords er det litt skummelt noen ganger. Du tror motoren er til høyre, ops den var til venstre, rett i kaien. OPS

Hadde det vært en VMAX HPDI så hadde nok påhengsen gått billigere, men her ser det ut til å være en konvensjonell totakter.  Og det er nå mange som har blitt frastjålet slike store motorer, er bare snakk om å ha rett verktøy... 

 

Og hvis man må se på motoren for ikke å kjøre i kaia...  :confused:

 

 

 

Han sier at GPSen har vist opptil 60knop med Hydroen 

'Opptil' 60 knop = han har såvidt hatt 60 knop...? 

 

Men hva gjør lift? Er det det samme som tilt? Og det er vel tilt på Hydroen i såfall også?

Lift er for å justere høyden på motor, kan hente ut noen knop ekstra med det.Syns begge båtene virker veldig interessante, og ville selv hatt store problemer med å velge.   Som noen andre sa, en fordel når det går fort unna med skikkelige stoler slik som F-23'en har.  

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Opptil 60 knop da mener han nok at med en person så gjør den 60 knop, vil jeg tippe.

Du som virker å ha peil, Ivar. Sånn rent fartsmessig, tror du Jeppen vil bli rimelig knust? Og hva med motoren til Hydroliften, tror du den vil være stabil i 5-10 år til hvis du har en årlig service på den?

Link to post
Share on other sites

Skal motoren heves så mye må en ha lavere vanninntak en originalt. Da må det enten være montert "nosecone" eller "waterpickup" og helst en vanntryksmåler.

 

Ja det stemmer, men selv uten disse modifikasjonene og cleaver så vil man vel få heva denne motoren betydelig sammenlignet med et drev? Uansett burde man kanskje koste på seg en vanntryksmåler når man driver med dette...

Link to post
Share on other sites

Tør ikke å tippe noe rent fartsmessig, normalt så får man mer fart pr hk med utenbords. (pga lavere vekt , samt muligheter for høydejustering) Så forskjellen i fart kan fort bli mindre enn forskjellen i hk tilsier.

 

Hydrolift skroget er jo kjent for å være lettdrevet, med en flat "ski" i bunnen bakerst (en såkalt 'pad'). Kjenner ikke Jeppe skroget så godt, det ser ut til å være et mer konvensjonelt v-bunns skrog ut fra bildene på www.jeppe-boats.com. Begge skrogene er uansett konstruert av folk med racing bakgrunn.

Kanskje en ide å kontakte leverandørene/konstruktørene og spørre hva deres erfaringer er ang fart osv med de respektive motorene..?

 

Hva slags kjølesystem var det på V8'en? Varmeveksler+ferskvann eller saltvann?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

tja si det...=))

Har alltid hatt lyst på Hydrolift, helt siden første gang jeg så bilde av en T17 med 220hk, og T20 med 2x225, må ha vært 20 år siden :)

 

Har ikke erfraring selv med innenbords, men ser for meg at årlige servicekostnader vil være høyere enn på en nyere påhengs..?

 

Så hvilken du vil ha mest glede av - kan fort bli hipp som happ, begge gir nok en kjøreopplevelse utenom det vanlige.

Vinn i lotto, kjøp begge og behold den du liker best :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

eg skjønner igrunn ikkje dette. Er det virkelig revnende likegyldig for deg hvilken av de to du evt kjøper? Aldri vært i slik en situasjon.. En annen ting som kansje burde være verdt å tenke på alt ettersom hvor i landet du bor. Hva slags båtverksted finnes nær deg, om det i det heile finnes. kansje det finnes heile utvalget for alt eg veit.

Vedlikeholdskostnadene er nok større med innenbordsmotoren da man faktisk bytter deler innimellom. Være seg impeller reimer olje manifolder gummibelger osv Er nå kun manifoldane som faktisk koster noe å snakke ommder da. Med påhengs blir det gjerne kun olje i giret og smørenipler og generell vask og puss.

Desse v8 mtorene har vært laget siden steinalderen og er bunnsolid i seg sjøl. Det som evt vil skape problemer er lekkende manifolder og drevet og evt andre eksterne komponenter. En påhengs er nok lettere å forholde seg til sånn sett.

Men sjøl om slik og ditt og datt. Eg for min del vil alltid foretrekke den herlig brummende V8 lyden foran ehver påhengsgnål :giggle:

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er et veldig godt argument. Hvilke verksteder har du i nærområdet og har de et godt renomè? Ville gått for den motoren som du har mulighet for å få dyktig hjelp med og god kundeservice på.

Er ikke noe som er værre en å ha en motor som merkeverkstedet består av idioter. "Been there".

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...