Duvis Startet 7.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 7.Oktober.2009 (redigert) Heisann Skal ha meg en ny båt, og står for et vanskelig valg. Er ute etter et skjæregårdsskip eller en RIB som gjør 50+ knop. Og jeg satte et max budsjett på 250kr og har kommet fram til to alternativer. Jeppe 22 med 225 HK: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19019856 Hydrolift F-23 med 300HK: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18543046 Snakket med han som eier Hydroen, og han var villig til å gå ned i pris + at jeg får med en henger. Så prisene på disse to er helt like. Men hvem av de skal jeg gå for? Jeg får vel og merke med 75HK ekstra på Hydroliften, og den er sikkert litt mer artig å kjøre, eller? Samtidig så er den en del år gamlere enn Jeppen, og da vil kanskje Jeppen være et "sikrere" valg med tanke på alder av motor? Den er jo 6 år yngre enn Hydroen! Men vil Hydroen lett kunne dra fra Jeppen på veien opp til 60 knop? Begge gjør jo 60 knop, så de har jo lik toppfart, men kanskje ikke likt drag? Men kunne godt tenkt meg litt hjelp her og noen tanker om hva dere på portalen synes! Redigert 7.Oktober.2009 av Duvis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Investeringsmessig ville jeg helt klart valg Hydroliften ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Duvis Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Noe grunn til hvorfor du ville valgt denne? Så du tror ikke at selvom den er drøye 10 år gammel, at jeg vil ha noe problemer med motoren? ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Gå for Jeppen med V-max. Den er mye nyere og går helt sikekrt bedre. Bensin forbruket er mye lavere på jeppen og det er en stor fordel. Jeppen er 6 år nyere, da er den verdt dobbelt så mye som hydroliften om 5-10 år. Kankje derfor selgeren vil gå ned i pris? Gå for Jeppen, fy flate, se det racing skroget, det er en drøm å se på. Lurer på om det er en av de festeste båtene jeg har sett? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Duvis Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Ok, da har vi 1 for Hydroen og 1 for Jeppen. Flere som vil komme med noen synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Duvis Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 *Eller med erfaringer med noen av båtene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Golito Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Bensin forbruket er mye lavere på jeppen og det er en stor fordel. Nå er jeg litt spent på å høre hvordan du kan hevde dette.. Hva bruker hver av motorene mener du? Hydroliften har ihvertfall en fordel i forhold til Jeppe med tanke på merke, det vil nok også telle ved salg:). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 støynivået er nå mykje meir behagelig på hydroliften iallefall :) også meget bedre egnet om du skal slepe noe da der ikkje står en motor stikkende opp. Nyere påhengsmotorer har en tendens til å forsvinne i en varebil i østgående retning. Med innenbords kan du f.eks lett og billig sette opp et varmeapparet bak vindskjermen om ønskelig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 V8'ern, henger og navnet gjør at min stemme går til Hydroliften... Uten å ha førstehåndserfaring med noen av dem riktignok. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 (redigert) Det sier jo seg selv at en v8 bensin på 300 hk bruker mer enn en utenborsmotor på 225 hk som er laget for å drive mye tyngre og større båter. Det er ingen som klarer å stjele en slik motor uten at en er en bjørn eller bruker dop. Hvis man skal rygge er det mye lettere med en utenbords fordi da kan du se hvor motoren er. Med en innenbords er det litt skummelt noen ganger. Du tror motoren er til høyre, ops den var til venstre, rett i kaien. OPS Når det er så stor aldersforskjell, så hadde jeg valgt den nyeste. Men er helt enig i at navnet Hydrolift trekk veldig opp. Men av praktisk bruk, mindre trøbbel med motor og styring og opplag, så ville jeg valgt Jeppen. Reservedelene til Hydroliften produseres sikkert ikke lenger. Eller vanskelig å få tak i i hvert fall. Går ut i fra du skal ha båten en stund? Kjør Jeppen!!! Redigert 7.Oktober.2009 av Flytebrygge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vierskjær Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Det var et vrient valg Hydoliften er nok lettere å selge videre gunnet et kjent navn, men som ihuga outboardentusiast, er Jeppe et godt alternativ. Dette er begge båter med samme bruksområde, og begge har gode skrog med høyt fartspotensiale vær oppmerksom på at begge har <190 cm bredde og ikke på noen måte er rommslige i f.t. lengde. (men det er sikkert ikke defor du snuser på disse:-) Jeg har litt vanskeligheter med hva jeg hadde valg, men hvis maskineriet i Hydro'en virker bra, ville jeg gått for den! Mye er det nå? 2 - 2 ? Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Duvis Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Ja, dette var ikke lett. Men tror dere Hydroliften vil være raskere enn Jeppen fra 0-60 knop? Det blir den første båten, så tror ikke jeg kommer til å ha den altfor lenge. kanskje 5-6 år før jeg kjøper noe nytt! Eller 10 år for den saks skyld hvis det jeg blir fornøyd! Og vi har hus helt nede ved vannet, så jeg tror ikke at noen kommer til å stjele motoren med det første! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Duvis Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Og får håpe at flere kommer med noen synspunkter etterhvert, for til søndag drar jeg og kjøper en av de! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Er du mekaniker og kan fikle med viftereimer og tuning så velger du Hydroliften. Er du ikke serlig flink med å fikle med motorer velger du Jeppen. Den har nyere motor og er mer moderne. Med jeppen er det lettere å få hjelp av fagfolk, kommer du til noen og sier at du har et problem med Hydrollift tror jeg de blir litt i stuss fordi Hydrolift de har en egen måte å gjøre alt på. Da må du til et merkeverksted og det er kanskje veldig dyrt. Lykke til med valget! Velg Jeppen, ny kvalitet. Likte foresten den liften på motoren. Sparer mye penger på drivstoff der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arnstein156 Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 (redigert) Hvis man skal rygge er det mye lettere med en utenbords fordi da kan du se hvor motoren er. Med en innenbords er det litt skummelt noen ganger. Du tror motoren er til høyre, ops den var til venstre, rett i kaien. OPS Akkurat det poenget ser jeg, men utover det synes i alle fall jeg det er stor forskjell å rygge med utenbords vs innenbords - til innenbords fordel... Den svinger i alle fall dit du styrer! Utover det tror jeg dette med deletilgang ikke betyr all verden. Det er som regel motor/drev du trenger deler til, og dette er vel ikke et problem ennå. Jeg synes Hydroliften ser best ut, samt har innenbords, så jeg hadde nok gått for den selv. Redigert 7.Oktober.2009 av arnstein156 (see edit history) Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 (redigert) Han sier at deler ikke er et problem ENNÅ. Han skal ha båten en stund, da vil han ikke ha en 15 år gammel motor som skal gå knirkefritt enda og selgest videre. Det er litt for mye å forvente selv av Hydrolift. Gå for Jeppen. Eller vil du ha hyppige og dyre besøk hos verkstedet? Vil du ha en båt hvor du bare kan vri rundt nøkkelen i mange år uten problemer og kjøre 60 knop, er Jeppen båten for deg. Redigert 7.Oktober.2009 av Flytebrygge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Men alt dette med levetid har selvsagt noe å si om hvor mye motoren er gått og om den er kjørt tøft. Hvis Jeppen er brukt hverdag i 5 sessonger, og Hydroliften har stortsett stått på land i 7 år, ville jeg valgt Hydrloften. Spør eierne om hvordan de er brukt og hvor mye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Men alt dette med levetid har selvsagt noe å si om hvor mye motoren er gått og om den er kjørt tøft. Hvis Jeppen er brukt hverdag i 5 sessonger, og Hydroliften har stortsett stått på land i 7 år, ville jeg valgt Hydrloften. Spør eierne om hvordan de er brukt og hvor mye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 ærlig talt så ville eg reist og prøvekjørt begge to, det kan være du virkelig liker den eine bedre enn den andre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Duvis Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Hehe, ser det er litt forskjellige meninger her. Men det er kanskje litt for mye og forvente at en motor skal gå knirkefritt i 15 år. Ser at det er en som ligger ute på finn.no hvor motor akkurat har blitt overhalt og bytta div. deler, vil dette da være et bedre valg tror dere? Jeg ser at Jeppe er et "bedre" valg kvalitetsmessig. Men jeg er ute etter fart og spenning. Hvordan vil Jeppen og Hydroliften gjøre det mot hverandre? Begge gjør jo 60 knop, men med de propellene som står på nå, hvem tror dere har best akselerasjon? Vil Hydroen gruse Jeppen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Golito Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 hva bruker en sånn v8 da..? den yamahen er jo forgasser etter hva jeg kan se, drar vel 100liter+ på full fart? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 klart V8'n gruser den riskokeren der ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 iflg en vimenn test på stormway f-23, samme båten, med 320 hk merc. gjør den 52 knop, ikkje 60 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Duvis Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Han sier at GPSen har vist opptil 60knop med Hydroen ;) Så tror ikke han lyver akkurat Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Jeppen har lift og det øker farten slik at 60 knop høres rimelig ut. Men tro ikke den Hydroliften klarer langt over 50 knop helt ærlig. Mindre trøbbel med Jeppen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.