Jump to content

Hva slags båt skal jeg kjøpe, ca 20fot 100hk?

V-strom

Recommended Posts

Hei folkens. Vi har bestemt oss for å kjøpe oss båt, men er ikke helt sikker på hva vi skal kjøpe. Har vært å sett på quicksilver 640 weekend og liker båten kjempegodt. Det vi er på utkikk etter er båt på rundt 20 fot, motor bør være 100 hk eller mer, sengeplasser for min. 2, kokemuligheter, må være ok å dykke fra, mao en allround helårs weekendturbåt. Har planlagt å ha den liggende i nærheten av Trondheim. Vil helst kjøpe ny, prisleie 0 - 400 000,- Trenger råd ang. båttype, innenbords-utenbords motor, bensin el. diesel, havneplass og sikkert mange ting vi ikke har tenkt på... Håper på mange gode råd :smiley::diving:

V-strom

Hei og velkommen ombord :-) skal du ha helårsbåt ville jeg satset på en båt som kan lukkes. Første som faller meg inn er Beneteau Antares 620. Har selv fundert på en slik og liker den godt. Med hundre hester får du nok moment til komfortabel tur med tung last. Sett inn varmer og et lite koke apparat. Strekker du deg lenger enn pris grensen din (mange gjør det når de begynner å se på båt) ville jeg kikket på Antares 750. Det går en diskusjon om denne båten på forumet nå.

http://www.mv-marin.fi/sve/6600fc.html

Denne båten har aktercabin hvor to personer sover godt i ferdig redd seng. Varmeapperat/defroster er den forberedt for. Rimelig båt som er egnet til lengre turer. Like god innvendig plass i denne som til eks. Falcon 26, men denne er mer moderne bygget. Ekstra pluss for stor solluke og eget toalettrom. Har en selv og er strålende fornøyd. Mulig at det kan finnes en overhenger i Sverige som kan leveres til ca 40000,- nok. ferdig tollet. Leveres i Norge av Proas i Ålesund og Lundamo auto i trondheim.

• 5 uker senere...

Har fått bra tilbud hos industri og marinediesel i Trondheim på Quicksilver weekend med Mercury 115 optimax. Var helt sikker i min sak helt til i dag da jeg var innom Lundamo Auto og fikk tilbud på ny modell av antares; 680 m. Suzuki df 115, MEN ser her på forumet at det er mange som er misfornøyde med Lundamo i etterkant av kjøp! Erfaringer og meninger folkens???

V-strom

Dersom du skal bruke båt mye til fiske, dykking, rolig kjøring etc ville jeg nok gått for en 4-takter. Dersom du skal gå mye på marsjfart, er Optimaxen et godt valg. Sprek, bra aks, gunstig forbruk. Men vibrerer og rister en del på tomgang, her er 4-takteren mer sivilisert (har hatt Optimax 115 selv).

Antares`en på bildene så riktig lekker ut, kjenner ikke til den andre av utseende. Men ville sett vel så mye på skroget som utvendig design. Har du et "flatt" skrog blir det mye smell i litt sjø, ville prioritert et skarpt V-bunn skrog. Hadde selv en Uttern, men ville nok vært mer fornøyd med skrog type Yamarin.

• 2 uker senere...
Hehe, myttji rart som flyt i sjøen :lol
Helt klart, og noen ganger lurer en på om konstruktørene har vært drita ved tegnebrettet mens de holdt på. :rolleyes:

Men denne var ikke rar, og konstruktørene var nok edru og hadde i tillegg en kreativ og fin dag :flag: Så litt på båten på Brunswick sin hjemmeside og den så både fin og ikke minst praktisk ut. Gratulerer!

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...