Jump to content

Bobler i wc etter jeg har dratt/pumpa ned ?


Tine IV

Recommended Posts

Må nesten høre med dere nå , har vel prøvd på det meste nu.Når jeg har pumpa ned i dassen , så etter et par sekunder bobbler det opp å da lukter det jo også litt. Ser ut som septiktanken står veldig høyt i forhold til wc'n ,veit ikke om det har noe med dette å gjøre .Har en pumpedass som funker helt topp ,helt til jeg har pumpa ned da.Har tømming på dollbord ,så har fylt opp der med vannslangen for å se om det kommer ut luftinga når det blir fult. Det gjør det jo,derfor bør jo luftinga være iorden,om ikke den er for liten da? Tar gjerne imot forslag her da jeg har gitt opp ,er jo litt kjipt detta da .Kan jo lukte mindre bra enkelte ganger ,så hadde vært knall å fått detta i vater.En ting jeg ikke har prøvd ,er å helle noe nedpå fra utsiden å ned i luftinga.Slik at om den er nesten grodd igjen om den da hadde blitt mere åpen.Har noe stoff hos rørlegger'n som en anna fyr i havna hadde testa,som han sa var kjempe greier da luftinga han's var tett.Men som sagt her kommer jo vannet ut om jeg fyller opp tanken,men om det er nok til luftinga er jo da et spørsmål ?

 

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Høres jo ut som det er et lufting-problem. Du kan jo sjekke om slangen til luftingen ligger greit, og ikke har en bøy ned der det f.eks ligger vann eller litt dr... pga overfylling. Da kan luftingen være dårlig. Best at luftingen ligger i en jevn stigning opp til utløp. Du kan jo prøve å blåse den opp utenfra (ikke vann)

 

 

.... ellers så kan også Biola ofte være bra for båteiere. :wink::rolleyes:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville sjekket enveisventilen mellom utløpet av dassen og slangen til septiktanken. Det skal ikke mye uhumskheter og urinstein til der før den ikke stenger etter pumpingen.

Lars H.

drittunge

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har noe stoff hos rørlegger'n som en anna fyr i havna hadde testa,som han sa var kjempe greier da luftinga han's var tett.

Tine IV

 

Kansje Plumbo? Hadde selv et lignende problem i høst. Hadde brukt noe toapapir (Lambi på tilbud)

Er jo i og for seg behagelig til sitt bruk, men når det har satt seg der det ikke skal, ja da er det :headbang: Så aldri et lite lam ombord hos meg mer

PS. Husk å blååås, ikke suuug :puke::lol:

Link to post
Share on other sites

. Du kan jo prøve å blåse den opp utenfra (ikke vann)

Blåse inn luftinga er lurt ,haha jett om det er prøvd .Vasket tanken grundig ,skylte ut mange mange ganger pga at jeg ville gjøre en jobb med den .Satt på luft innpå utluftinga ,å ga et lite trykk og hørte det bobbla i vannet inne i tanken.Tok et par tre sånne luft støt rett inn,så kommer morroa.Kom ombord å inn på dassen,trur du det var vått rundt innpå der da eller.Det var da jeg var meget fornøyd at jeg hadde vasket tanken ekstra godt på forhånd,selvom dette ikke var noe morro heller.

Men selvom det er blitt gjort og det renner vann ut fra luftinga når jeg tar vannslangen å fyller opp fra tømminga på dollbordet ,så kan jo luftinga være for liten? Slangen på luftinga går nesten rett opp fra tanken å ut,slange med stor diameter.Trur vel det er verdt et forsøk å kjøpe sånn guffe hos rørlegger'n å helle inn på luftinga,håpe det løsner opp endel før det renner rett igjennom.Har jo mest tru på dårlig lufting,men alt av vann ombord fra pentry-bad og dursjen gikk jo rett på septikktanken før,men nu er det kun dassen da jeg har gjort dette om.Var sikkert noe regler i Sveits ang vann osv ,ettersom alt gikk rett på tanken.er jo noen slanger nå da som kun er tatt av å blenda.Men skal vel ikke ha noe å si ? Pumpa til dassen er ny og tatt ut igjen idag og vasket å iorden,så dassen ser ut til å være iorden.Men kan jo være at tilbakeslags ventilen er litt dårlig,men som sagt dette er nytt .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ikke hell stoff inn i luftinga, det blir det bare trøbbel av! Løs heller slangen der den går inn på tanken, og stak opp med et skrujern eller liknende. Min tank pleier å gro igjen i stussen på tanken, så jeg løser en gang i året og staker opp. Sjekk om du har netting i skroggjennomføringen for luftingen, i så fall er det lurt å fjerne denne. Stak så gjennom slangen med en streng eller stakefjær, og skyll med vann hvis mulig. Da tipper jeg problemet er løst etterpå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette er et problem de aller fleste båteiere sliter med gjennom sesongen. Og, det gjelder ikke bare gamle båter men også nyere eller helt nye. Stort sett har det med luftingen å gjøre, enten at den rett og slett er for liten eller at det er i ferd med å tettes/innsnevres. Ofte er systemet feilkonstruert, eller utilstrekkelig dimensjonert.

 

Har du skiftet ventilen/skroggjennomføringen? Kanskje bør du gå opp en dimensjon?

 

Nå har jo du tømt og rengjort tanken, men jeg kan garantere deg at dersom du heller på ferskvann etter bruk, eller sper på med ferkvann i blant vil lukten bli merkbart mindre. Saltvann og septiktsank over tid er ingen god kombinasjon.

 

Hva med å skifte til elektrisk tømming? Du får mer fres og fart på innholdet, og derved også redusert lukt dersom du har "full åpning".

Link to post
Share on other sites

Takker for svar så langt , tyder på noe med luftinga . Kan jo være noe galt med pumpa også da , at den ikke stenger 100% .Slik at det slår tilbake ,for det er jo det som skjer egentlig vel ? Men den er ny og ny vaska , så den ser ok ut .Klarer ikke å stake opp luftinga ,da det er 90 grader's bend inn på tanken.Da må slangen av,å det er jo kjempe lett å få til vil jeg tru.Det er ikke umulig men ikke det letteste å gjøre heller ,men sånn er båt og båtlivet .Det er noe hele tia,men sikkert derfor vi holder på med detta .Men skader jo ikke å kjøpe det stoffet som han i havna snakka om,helle inn i luftinga å håpe det gjør litt nytte ?Koster jo lite å prøve da , kommer tilbake når saken er i vater .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

:smash:

 

Hei,

 

Har det samme problemet som deg. Det bobler og renner tilbake etter at jeg har pumpet ut.

Luftingen virker.

 

Toalettet er et 2 år gammelt Jabsco. Jeg har plukket toalettet i fra hverandre og årsaken er klar. Blyloddpakning og jokerventil er deformerte og holder ikke lenger tett. Årsaken kan være at et par vintre med frostveske som har deformert ventilene. Jeg mener at ventilene "før i tida" tålte frostveske men nå er jeg ikke sikker lenger.

 

Tror jeg skal ta med dassen hjem under vinteropplaget heretter. Servicesett til et Jabsco toalett koster nesten 500,-.

 

Lykke til.

 

Hilsen Trude III

Trude III

Link to post
Share on other sites

Så lenge det bobler i toalettet har det ingenting med pumpa å gjøre! En slakk tilbakeslagsventil kunne resultert i at vannet renner tilbake, men bobler det betyr det at luftingen er tett og luften presses ut via toalettet i stedet for ut luftingen.

 

Problemet med å fylle kjemikalier i luftingen melder seg hvis det ikke klarer å løse opp proppen! Da har du en slange full av etsende kjemikalier, som vil renne ut når du løsner slangen inn på tanken. Og det blir garantert noe griseri!

 

Å løse slangen er ikke noe problem, en slangeklemme eller to å løse og deretter vri løs slangen. Deretter er det bare å hakke løs med et stort skrujern, så er problemet løst for denne gang. Pleier å være gjort på max 10 minutt, uten at det koster deg en eneste krone! Er ikke det bedre da?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har samme problemet og er ganske sikker på at det skyldes av pakninger/ventil ikke lengre holder tett. En tips jeg har hatt glede av er å fylle skåla halvfull med ferskvann fra dusjen når man forlater toalettet. Da blir det et vanntrykk motsatt vei som hindrer tilbakesig.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Mulig at du har dårlige pakninger og derfor plages med at dritten renner tilbake. Det er ganske vanlig. Men for at du skal få luftbobler i toalettet er du faktisk avhengig av overtrykk i septiktanken, og det kan bare skyldes tett lufting....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har tom tank og venderen har lenge stått slik at alt pumpes rett ut i sjøen, og ikke til tank... Men har du en god forklaring på hvordan boblene fortsatt kan stamme fra tanken er jeg villig til å skifte mening....

 

må legge til at det i mitt tilfelle ikke er snakk om langvarig bobling, det er bare en stund etter pumpingen er avsluttet og jeg tror det kommer fra luft som suges inn når man pumper.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Om du ikke bruker tanken har du i alle fall ikke samme problem som trådstarter! Det er klart at du drar med litt luft når du pumper ut, og at dette bobler tilbake er helt naturlig og neppe til å unngå. Men om du pumper til tank slik som Tine V gjør, skal luftingen sørge for at dette overtrykket forsvinner. Så det er en ikke ubetydelig forskjell mellom disse to problemene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Blåse inn luftinga er lurt ,haha jett om det er prøvd .Vasket tanken grundig ,skylte ut mange mange ganger pga at jeg ville gjøre en jobb med den .Satt på luft innpå utluftinga ,å ga et lite trykk og hørte det bobbla i vannet inne i tanken.

 

Tine IV

 

Jeg har hengt meg litt opp i det du skriver i sitatet over her.

Hvis det bobler i vannet inne i tanken når du blåser luft i lufteslangen tyder det på av luften kommer inn i tanken under væskenivå. I så fall vil det bety at du har lufting som ikke fungerer. Selv om slangen tydeligvis ikke er tett, vil aldri luften i toppen av tanken slippe ut lufteslangen så lenge denne er under væskenivå.

Tilkoblingspunktet på tanken er normalt i toppen eller helt oppe på en av sidene. Slik vil det kun være ved "overfylling" av tanken at det kommer væske i slangen.

Har du sett hvor slangetilkoblingen på tanken er? Kan en tidligere eier ha gjort ett eller annet og koblet slangen feil? Kan tanken ha vært skiftet en eller annen gang til en "uoriginal"? Hvis slangen går ut på toppen, kan det være et rør på innsiden som går et stykke ned i tanken?

Link to post
Share on other sites

Pleier å være gjort på max 10 minutt, uten at det koster deg en eneste krone! Er ikke det bedre da?

Er nok ikke 10 minutter å kobble av slangen her nei ,må ut med kjøleskapet og div .Er ikke bare å hente skrutrekker'n,da hadde jo det meste med båt vært lett .Dette er så trankt at det er en liten kunst i seg selv å komme til saken ,bytte slanger der den dagen det må gjøres.Da trenger jeg en som er meget meget liten av vekst :wink:

foresten det å helle på litt guffe,den vil jo renne ned ettervært da.Så det bør jo bare hjelpe til ,vil jeg mene .

 

Har du sett hvor slangetilkoblingen på tanken er? Kan en tidligere eier ha gjort ett eller annet og koblet slangen feil? Kan tanken ha vært skiftet en eller annen gang til en "uoriginal"? Hvis slangen går ut på toppen, kan det være et rør på innsiden som går et stykke ned i tanken?

Da denne utblåsinga fant sted,da var tanken klin full av rent vann .Det var forslaget fra en som hadde gjort det før,slik at vi kunne høre om det bobbla bra inne i tanken.Slangen går ut på toppen sammen med alle dem andre som er der,har en liten luke i stikkcabin så jeg kan se inn på tanken derfor veit jeg det .

Er nok det at slangen på luftinga er for tynn blitt,selv om det renner vann ut ved å fylle opp tanken.Så kansje det må større hull til for å få bra nok lufting.Når jeg er ferdig å pumpe ned,så tar det et par sekunder så bobbler det ei bobble eller tre,så tyder jo på dårlig lufting.

Er litt mange slanger inn på denne tanken som jeg sa, denne båten har jo gått i Sveits fram til år 2000.Slik at vasken i pentry-badet + dursjen gikk rett på septik tanken.Idag er det kun dassen som går dit da jeg har fjerna resten,men slanger fra badet ligger der enda.Jeg har bare blenda dem.Så det er jo endel slanger her å der som ikke er i bruk ,men bør jo ikke ha noe å si det ?

Skal ut å se litt på saken nu ,men det e godt å varmt ombord å surt ute.Så frister å bli inne på soffan idag å passe på tv ,ta en ferie dag :giggle:

 

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Er ikke bare å hente skrutrekker'n,da hadde jo det meste med båt vært lett .

 

Det er sant. Det meste pleier å være vanskelig i båt på grunn av dårlig tilkomst. Akkurat dette er en av få ting som er lett tilgjengelig hos meg, da jeg har tanken rett under ene benken i dinetten. Bare å lette på puta og løse slangen. Men hos deg høres det noe trangere ut ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Siden du har klart å blåse luft gjennom, og det renner vann ut hvis du fyller tanken helt har jeg liten tro på at lufteslangen er tett. Så lenge vannet renner ut må det være ganske brukbar åpning i slangen, og luft passerer mye lettere enn vann.

Hvordan er slangeføringen mellom pumpen på dassen og tanken?

 

Jeg har også manuelt pumpetoalett, og hos meg går slangen akterover, og så helt ned i bunnen av båten før den går opp til septiktanken. Når man pumper er det ikke til å unngå at det suges litt luft ned, og dermed vil fallet på slangen gjøre at luftbobler stiger tilbake når man slutter å pumpe. Men dette er jo bare den luften man nettopp pumpet ned i slangen, så det skulle jo ikke lukte så ille.... Uten at jeg har studert toalettet så nøye antar jeg som andre her har beskrevet at det er en tilbakeslagsventil ved pumpen. Denne vil normalt hindre tilbakestrømning.

Så jeg antar at denne kanskje lekker litt, hos deg som hos meg... :smiley:

 

Lagt til: Ser at Lars H. har vært inne på dette i innlegg nr 3.

 

Dette kan du jo teste ved å fylle skålen med vann og pumpe forsiktig mens du etterfyller og unngår at det suges ned luft. Hvis du da ikke får disse luftboblene etterpå så er det nok tilbakeslagsventilen og ikke lufteslangen som er problemet.

Redigert av Ruby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg føler meg sikker på at hvis du bytter bakkninger i toalettet så er probleme løst.

Jeg byttet septikktank fra en liten på 80 liter til ny på 180 liter.¨

Dette gjorde at jeg måtte pumpe ca. 50 cm lengre opp fra toalettet for å komme opp i tanken.

Det bobblet litt tilbake hver gang etter dette. Tanken jeg fikk laget har to luftinger en på ca. 20mm og en på ca. 40mm

Den på 40mm har jeg aldri brukt, men jeg åpnet denne for å kjekke om lufting var problemet, det var det ikke.

Etter dette byttet jeg pakkningene og probleme var løst. Høy pumpehøyde og lang slange gjør at det lettere kommer luftbobler/ drittvann tilbake i skåla.

Link to post
Share on other sites

Nå er jo alt av pumpe/pakkninger nye,å jeg har hatt det ute å vaska det rent så jeg veit at det var i vater .Så jeg trur kansje det er for høyt opp til tanken fra dassen, davil det jo slå noe tilbake.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Heisann Tine IV!

Har lest gjennom de innleggene her og slik jeg leser så synes systemet ditt å fungere bra bortsett ifra at du får gass som bobler tilbake i skåla.

 

Du skriver også at luftinga fungerer slik den skal, men har du sjekka at det ikke er noen U slynger i lufteslangen der væske kan ha samlet seg? I såfall får du en vannlås som utluftingen må passere og som kan skape et overtrykk i tanken din avhengig av væskehøyden gassen må trykkes gjennom!

 

Forsøk å fjerne lufteslangen slik at stussen på tanken er åpen direkte til friluft og prøv igjen å pumpe i skåla. Om det fortsatt bobler så har du iallefall eliminert muligheten for væskelås i utluftingen. I motsatt fall har du antagelig væskeansamling en plass i lufteslangen!

 

Lykke til !!

 

:sailing:

 

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...