Jump to content

Nøyaktighet plottere på yrkesfartøyer kontra lystbåtflåten


Ceciliestorming

Recommended Posts

Nå er det vel også et uttrykk for forskjellig mediekultur også. På amerikansk TV skal det fremstilles som konstant livsfarlig, det er masse konflikter mellommannskapet, etc.

 

Helt klart, amerikanerne elsker å være "værst"... Men jeg tenker mest på båtene, De amerikanske virker små og nedkjørte, har en halvrufsete kran som bryter sammen med jevne mellomrom, folk som sendes opp på stabler med teiner i høy sjo uten særlig sikring, arbeidstøy som består av college-gensere og oljehyre, skipper som står krombøyd over rattet og myser ut gjennom små vinduer.

Når de norske kapteinene sitter med beina i kors og koseprater med kaffekoppen i den ene handa og joystikken i den andre i ett styrhus på 50kvm med panoramautsikt og instrumenter som i ett middels fly, virker de amerikanske båtene så utrolig gamledagse. Og hele kulturen gjennomsyret av comboy-macho kultur med skriking, banning og det jeg oppfatter som dårlige lederegenskaper hos flere. Selv de nye båtene virker puslete på ett vis.

Spiserommet i ett par av de norske båtene var jo rene cruiseskipet sammenlignet med de amerikanske "highliner"båtene. Er dette det beste amerikanerne har å by på?

Har filla peiling på fiskebåter, men de norske havfiskebåtene imponerer i hvert fall meg :cool:

Link to post
Share on other sites

Når man sammeligner redskapen, skulle man tro at en eller annen sunnmøring burde klare å ta noen greie fangster med krabbe "hunde mil norøst for Dutch Harbor" eller deromkring... :cool:

 

Lite sunnmøringer der. Men mange folk fra Karmøy.

Den TV serien tror jeg er rigget for å gi maks spenning.

Jeg har vært med en sånn krabbebåt ut fra Dutch Harbor, riktignok i et annet ærend enn å fiske krabbe. Utstyrsmessig er de ikke i samme liga som en norsk båt, men nedkjørte er de ikke.

Det var skinnende rent ombord og alt var 100% istand. Ingen roping og skriking.

På brua var det ikke tillatt å gå med sko eller støvler. Kun sokkelesten.

Link to post
Share on other sites

Hei. Nå har det tatt litt av. Emnet var nøyaktighet på plottere "yrkesfartøyer kontra lystfartøyer" mens nå blir det diskutert hvordan

serien og skuespillerne er. Har tro på at det går greit å finne bøyer, m.m vha pos på plotter, hvis ikke vær og vind har flyttet dem, eller at noen har tatt dem. Men emnet dreier seg fortsatt om nøyaktighet, ikke skuespillere.

Mvh.

Cecilie

Link to post
Share on other sites

Hvor mykje meir nøyaktig kan en gps bli? min gamle pc viser heilt fint den :smiley: Bare velge rett størrelse på pila som indikerer båten, og så riktig målestokk på kartet, så blir "båten" nøyaktig i forhold til allt eg klarer teste den mot :smiley:

MEN ligger en stille å driver, så flyter ikkje pila seg, bare koordinatene som viser rett da. Må ha eit par knop slik at gps og satelittene får jobbe sammen med dataene.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hvor mykje meir nøyaktig kan en gps bli? min gamle pc viser heilt fint den :smiley: Bare velge rett størrelse på pila som indikerer båten, og så riktig målestokk på kartet, så blir "båten" nøyaktig i forhold til allt eg klarer teste den mot :smiley:

MEN ligger en stille å driver, så flyter ikkje pila seg, bare koordinatene som viser rett da. Må ha eit par knop slik at gps og satelittene får jobbe sammen med dataene.

 

Jeg opplever det samme. Har testet mine GPSer, plotter og PC mot forskjellige punkter, og er overrasket over hvor nøyaktige de er. Det er vel som GPS i bil. Tror de som sivile har viser samme nøyaktighet som de som utrykningskjøretøyer har. Men her også så lukker man ikke øynene og kun kjører etter GPSen når man kjører. Man kaster kanskje et blikk av og til på GPSen, og får ellers talemeldinger, event stopper og sjekker. Men jeg opplever faktisk GPSen/plotteren i båten som like nøyaktige som den i bilen, kanskje ennå mer nøyaktig i båten. Men aller viktigst, spesielt når man kjører nærme land, holmer osv er å sjekke meg egne øyne at det stemmer. Satt engang på med en som kjørte bil etter papirkart. Jeg gjør det ikke en gang til.

Mvh.

Cecilie

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Arbeider med dynamisk posissjonering. Skal her prøve å redegjøre for noen forskjeller mellom proffesjonelle og mindre proffesjonelle GPS systemer.

 

GPS systemet fungerer altså slik at GPS mottageren måler tiden det tar fra sattelittene sender ut signal til mottagerene registrerer signalet.

De første GPS mottagerne hadde problemer med for dårlig referanseklokke og at de tok i mot for få satelitter til at man kunne få en nøyaktig posisjon.

De neste GPS mottakerne hadde serieprossesering av kanalene. Dette medførte at de hele tiden var litt på etterskudd.

Så kom mottagere med parallellprosesering og tilstrekkelig antall kanaler. Ting begyndte å fungere

Så kom korreksjonsmottagerne (Diefferensiell GPS)

Så ble det amerikanske støysignalet fjernet

Så kom det bedre algoritmer der man utnyttet hastigheten til fartøyet

Så kom Egnos og systemet for lystbåter ser ut til å fungere bra.

 

De proffesjonelle systemene har gjerne i tillegg, (Det er mulig at noen lystbåtmottagere har noe av dette):

- Man utnytter begge frekvensene i GPS systemet, L1 og L2 Dette kompanserer for støy i atmosfæren.

- Man utnytter både GPS og Glonass satelitter. To helt uavhengige systemer som legges sammen til ett

- Man paralelleprosseserer alle GPS signalene og alle referansesystemer. Hvert eneste (diff)system og sattelitt blir en egen vektor i rommet

- Man har roll, pitch og heave sensor for å kompansere for bevegelser i fartøyet.

 

Og det finnes sikkert andre ting som ikke jeg kjenner til...

Link to post
Share on other sites

Men, jeg så ikke noe utstyr fra Raymarine eller Garmin ombord i disse båtene. Det så ut som om det meste kom fra Vestfold eller Vendsyssel. Pluss endel Furuno da.

 

Du la selvfølgelig merke til lett sedate, danske, grønne Aalborgkassene også, Mulligan?

Blant all den nye fiiinelektronikken?

Link to post
Share on other sites

Har kun erfaring ifra bil/mc når det gjelder GPS.

 

Men har prøvd å kjøre på utsiden av veien med en liten hekk som "mitdrabatt" imot veien med USB-GPS på bærbar pc og det norske sjøkarte. Det var lett å se hvor jeg "byttet felt". Det er ikke store sideveis forskyvingen det.

 

Men enkelte dager mener min bil-GPS (den er klar for båt pg topo kart) at jeg kjører på utsiden/feil side av veien.

 

Så at det er stabilt under 3-4 meter feilmargin er min mening.

 

At de kan finne tilbake til bøya med GPS har jeg stor tru på. Det er jo større slingringsmon på tauet opp en det GPS`n gir jo..

 

Men prøver jeg GPS`n i stua med aluminiums-persener opplever jeg å hoppe over til neste komune noen ganger.

Link to post
Share on other sites

Er ikke så stor forskjell på proft og fritids Kartplotter til vanlig navigasjonsbruk (ser bort fra spesialutstyr til f.eks oljerelatert cm nøyaktighet)

 

Unntaket er en IMO godkjent Kartplotter, da kan du kaste papirkartene overbord.

Krava er spesielt at det skal være bacupsystemer på det meste.

Redigert av Rune2222 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei jadal,

 

I en bil GPS legges det inn flere filter. En av filtrene er at den vet at om du kjører i en viss hastighet, låses du til nærmeste vei..

Den vet også hvilken side du skal kjøre på i kartet. Dette har ingenting med nøaktighet på selve GPS'en å gjøre.

 

Svar: Det tror ikke jeg stemmer JRK. Har mer tro på det Jadal skriver. GPSen kan jo ikke tenke, og den låser seg ikke ved en spesiell hastighet, den viser temmelig nøyaktig hvor fort du kjører, og hvor du befinner deg. Men kan bomme med noen meter. Dette kan man legge merke til hvis de har lagt ny vei, event. førskjøvet veien. Eller hvis det går flere veier ved siden av hverandre. Det er derfor viktig at man bruker øynene. Og iflg den utviklingen som har vært og som Mulligan har forklart at har blitt utbedret gjennom årene, så tror jeg at de fleste plottere idag er gode. Men det er som Mulligan har forklart tidligere, det kan være steder hvor man kan ha unøyaktighet, og nettopp derfor er det viktig å følge med på terrenget. Når det gjaldt en annen som skrev tidligere at fiskerne hadde refleks på bøya, som sendte reflekser til radaren, , så tror jeg ikke på det. Hvis alle skulle gjøre det, så ville di ikke klare å skjelne signalene for hvilken som eies av hva. Men at det er fysisk mulig å feste peileutstyr går selvfølgelig an. Men det ville bli unødig dyrt og unødvendig. Jeg har mer tro på at GPSene er så nøyaktige, at de plotter inn hvor de plasserer redskapen og klarer derved å finne tilbake. Bøyene er såpass tydelige å se, at de ikke trenger å være 3-5 meter unnå for å få øye på de. Er de først i området, så klarer de den.

Det virker ihvertfall som det er endel som har virkelig god peiling på navigasjon og plottere her på forumet.

Jeg er så utrolig glad for at jeg har plotter ombord, og har utrolig mye nytte og glede av den, og er imponert over hvor nøyaktig den er. Men jeg er like fult fasinert av de som kan gammeldags navigasjon. Det kan jo være man får bruk for det en gang.

Mvh.

Cecilie

Link to post
Share on other sites

bil gps er noko enklere jo..... kommer du inn på en "ny" vei som ikkje er på kartet ennå, så stopper bilen-hopper litt sidelengs osv. Klikker rett og slett, og når en da kjem inn på rett vei igjenn så går det nokon hundre meter før den våkner igjenn.

Den kalkulerer kun kjente ruter :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei jadal,

 

I en bil GPS legges det inn flere filter. En av filtrene er at den vet at om du kjører i en viss hastighet, låses du til nærmeste vei..

 

 

Dette er riktig. Bilsymbolet plasseres på "kunstig" måte i kjørebanen selv om GPS posisjonen er utpå jordet. Det ser så mye bedre ut.

Link to post
Share on other sites

Svar til trådstarter. Det er ikke store forskjellen annet enn at de proffe har flere systemer. Og alle systemene har egne GPS mottakere.

I standard småbåt er det i beste fall 1 Biltema USB GPS :smash::lol: og ingen papirkart. Hvem vil du reise med? :saint:

 

Hei Bùtzfleth. Spennende svar og spørsmål. Nå setter du det vel på ytterpunktene synes jeg. Det kommer veldig an på hva slags område jeg skulle ferdes i, hva slags båt, om det er andre hjelpemidler, og om DU event. skulle være med.

For å bruke biltema sin USB GPS,(er det antenne du mener?) så trenger man vel PC i tillegg. Men til å bare skulle ha BT sin GPS USB, uten papirkart, eller bare papirkart, så før du stiller spørsmålet, så må du gjerne definere hva du mener, og hva slags vær det blir, god sikt, stjerneklart, langt til havs eller langs kysten. En GPS USB antenne er ikke brukendes til noe uten tilleggsutstyr og SW. Et vanlig håndholdt kompass er bedre enn bare GPS antenne. Hvor går ferden?

Mvh

Cecilie :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ser at endel er noe skeptisk til å stole på kartplottere/gps.

 

Har man stålkontroll på utregning av missvisning?

oppdaterte deviasjonstabeller? og utregning av dette? (har man i det hele tatt deviasjonstabell?

 

Ved egen posisjonsangivning så regner man også ut missvisning og deviasjon?

Tipper de fleste har drevet lengre bort en gps unøyaktighet før man har fått stokket om pluss skal bli minus eller ikke for å finne egen posisjon.

 

Det vanligste (og det er jeg enig i) er vel å ikke regne ut missvisning og deviasjon når en skal finne egen posisjon - og da har man godtatt en misvisning som fort kan bli større en feilmarginen på GPS.

Link to post
Share on other sites

Hvis du er på et punkt (f.eks. en fin fiskeplass) og markerer det punktet i GPS'en er nøyaktighten på neste gang du skal legge deg på samme punkt bestemt av GPS-nøyaktighet, og av EGNOS. Dvs.det er mulig innefor noen få meter, og på cm (?) med avansert utstyr. For yrkesflåten og andre som seielr den samme ruten ofte, vil det å følge en registert rute være omtrent same nøyaktighet som enkeltpunkter, avhengig av hvor dett registeringspunktene i ruten ligger.

 

Problemet med nøyaktighet på kart er at da får du en mye lengre kjede av mulige feil, fra oppmåling til digitalisering og avlesning. Et skjær tegnet inn på det digitale kartet kan i virkeligheten være et godt stykke unna der den vises på kartplotteren. Med nye oppmålinger blir dette stadig bedre, men skal man være trygg bør man nok legge inn en god del feilmargin.

Link to post
Share on other sites

Når jeg skal inn til Ursholmen ute på Koster, går jeg gjennom et trangt sund med bredde ca. 15 meter og som ligger mellom høyere øyer. I dette sundet ligger jeg konsekvent to meter inne på land. Mulig det er kartet som er feil. Jeg bruker PC som plotter med en gammel Telchart og C-map. Tror sakene er ca. 10 år gamle.

 

 

Det samme skjer med min Raymarine A60 kartplotter som er ca et år gammel. Det eneste stedet jeg har opplevd så stor misvisning er i sundet mellom Nord og Sør-Koster. På plotteren ser det ut som om jeg er flere meter inn på land. Bruker Navionics Gold kart. Vet ikke om det er unøaktigheter i kartet eller om det er dårlig satelittdekning som er årsaken.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...