Sydvesten Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Synes denne var knall bra.... Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Spinner Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Spørsmålet er hva våre etterkommere vil tro om båtbyggerkunsten i Hordaland når denne båten blir gravd ut om 1000 år... Senior-du er min helt! Link to post
Wasco Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Spørsmålet er hva våre etterkommere vil tro om båtbyggerkunsten i Hordaland når denne båten blir gravd ut om 1000 år... De vil sikkert tro at det var Picasso som bygde den... Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
MagneO Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 (redigert) Dette er jo et kanonprosjekt! Dere har jo bygget denne for gøy/tull men dere vet vel nå mer om båtbygging enn 99% av befolkningen! Stå på! Mvh Redigert 28.Oktober.2009 av MagneO (see edit history) Link to post
Honduras Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Vi er bare 14 år, men er godt fornøyd med vår første båt selv om den ligger på bunn nå... Det er når ungdommen fremviser denn type optimisme at jeg begynner å føle meg gammel. Usikker på om jeg hadde klart å føle samme begeistring etter at byggverket hadde sunket Skaff dere tegninger fra f.eks Glen-L og bygg dere en ny båt i løpet av vinteren. Med tegninger og byggebeskrivelse skal du se at det er like morro å bygge båt nr 2, og på våren er det mulig at den flyter også * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Vegard_F Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 (redigert) Fremtidige trebåtbyggere? Redigert 28.Oktober.2009 av Vegard_F (see edit history) Link to post
MagneO Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Her er en enkel en, ikke så mye mer enn det dere har gjort før! http://www.oldwharf.com/ow_workskiffs.html Mvh Link to post
Honduras Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Kom til å tenke på en sak. Gå til Getting started in boats Her kan dere laste ned gratis tegninger på en båt kalt Lumberyard skiff. Denne bygges av enkle materialer fra nærmeste sagbruk/trelasthandler. Er enkel å bygge med vanlig håndverktøy, og koster ikke mange kronene. Dere får sjekke ut denne. * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
etape90 Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Fantastisk tidsfordriv gutter! Kjenner meg veldig godt igjen når jeg var i den alderen, har ikke oversikt over hvor mange forskjellige prosjekter jeg hadde Ikke det at jeg har endret meg så mye på det punktet Husker godt når jeg og en kompis bygget en flåte, du verden så mye morro vi hadde det med denne! Konstruksjonen var en pall som isopor ble kilt inn under, fløt godt med 1 person på Åre laget vi av noen plankebiter som vi fant Hehe, morro å mimre litt Men som et par andre har nevnt, prøv å få tak i noen tegninger på et par båter og se på konstruksjonen, så kan dere gå sammen i vinter å bygge en ny båt Trenger ikke bli dyrt heller! Mye av materialene kan dere sikker få tak i hos bekjente, og splitter dere innkjøpskostnadene på resten dere trenger så blir det ikke dyrt Tenk hvor stas om dere kan ro/kjøre rundt i deres egen hjemmelagde båt neste sommer? Link to post
Trulte37 Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 (redigert) Tja, dette er vel en fasit i båtbyggerkunst. Kan ikke se hvordan ting kunne vært gjort bedre. Men den manglet en gallionsfigur. Ei Barbiedukke hengende foran der hadde passet fint. Eller en liten dykkermann Redigert 28.Oktober.2009 av Trulte37 (see edit history) Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Kulingen Svart 29.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Hei Idag tok vi båten opp for vinteren (Etter 5 dager på sjøen... ) Her er to bilder fra hvordan det gikk. Her er et bilde av hvordan båten skal blir ( prosjekt i vinter) Link to post
SeaRaymond Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Se der ja, høyere fribord = flere gjester ombord Må bare huske å dreve/drive den 2-3 cm brede sprekken under de 2 øverste bordene Link to post
Kulingen Svart 29.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Må bare huske å dreve/drive den 2-3 cm brede sprekken under de 2 øverste bordene Det har vi gjort, men glemte å ta bilder... Link to post
Kulingen Svart 29.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Må bare huske å dreve/drive den 2-3 cm brede sprekken under de 2 øverste bordene Brune streker---> Her kappet vi Svart felt---> Det nye bordet Rød sirkel---> Sprekken er tettet!!!! Link to post
JRK Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Hei, Denne må vel registreres i småbåtregisteret. Så er den vel ikke salgbar før du har hatt den i fem år Link to post
Kulingen Svart 29.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Denne må vel registreres i småbåtregisteret. Ja, denmå nok det. og så må vi bli totalmedlem av redningsselskapet.. Link to post
Hasla 26 Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Og etter på kan dere sette i en innebygdmotor og bygge doghouse dette blir knall Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Kulingen Svart 29.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Hehe, den må nok trimmes litt ja, Men hva er doghouse? Link to post
hifo Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Ikke noe rart denne sank, dere hadde jo glemt å markere vannlinje. ikke glem dette gode rådet da. :-) dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Kulingen Svart 29.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Ikke noe rart denne sank, dere hadde jo glemt å markere vannlinje. ikke glem dette gode rådet da. :-) Skjønte ikke den helt, flyter den hvis vi markerer vannlinjen da? Link to post
hifo Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 prøv. dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hasla 26 Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Doghouse ett ord tak på overbygg over styre posisjonen Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Wasco Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Skjønte ikke den helt, flyter den hvis vi markerer vannlinjen da? Selvsagt ikke...dette er bare noen som vil mobbe dere Det er heller ingen heksekunst å få dette "fartøyet" tett. Det som derimot kommer til å bli et alvorlig problem er stabiliteten. Uansett hva dere gjør med nåværende skrog, så vil denne farkosten tippe over til den ene eller andre siden. Dere blir nødt til å gjøre som det allerede er foreslått. Nemlig å legge noen tvergående bord som stikker en meter, halv annen ut på hver side av båten. Her må dere så feste et eller annet flyte ellement. Dere kan bruke noen store, tomme plastkanner, eller fek isopor. Lykke til med seilaset over til øya Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
trikkern Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Det finnes en mulighet til for stabilitet. Lag hydrofoilvinger under og sett på en stooor påhengsmotor. Er over til øya på 13 sek. Sett i gang "Ikke gjør som mora di sier..." Men husk dobbel redningsvest. Link to post
Wasco Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 "Men husk dobbel redningsvest. Og hvis du ikke gjør som mora di sier, men heller gjør som trikkern sier, bør du også tegne dobbel livsforsikring, og sørge for å skrive testament før dere legger i veg. Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn