Jump to content

Sjøsetting av hjemmebygget båt


Kulingen

Fin båt?  

279 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Synes denne var knall bra.... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi er bare 14 år, men er godt fornøyd med vår første båt selv om den ligger på bunn nå... :flag:

 

Det er når ungdommen fremviser denn type optimisme at jeg begynner å føle meg gammel. Usikker på om jeg hadde klart å føle samme begeistring etter at byggverket hadde sunket :lol:

 

Skaff dere tegninger fra f.eks Glen-L og bygg dere en ny båt i løpet av vinteren. Med tegninger og byggebeskrivelse skal du se at det er like morro å bygge båt nr 2, og på våren er det mulig at den flyter også :cool:

Link to post
Share on other sites

Kom til å tenke på en sak.

 

Gå til Getting started in boats

Her kan dere laste ned gratis tegninger på en båt kalt Lumberyard skiff.

 

Denne bygges av enkle materialer fra nærmeste sagbruk/trelasthandler.

Er enkel å bygge med vanlig håndverktøy, og koster ikke mange kronene. Dere får sjekke ut denne.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk tidsfordriv gutter! :smiley:

Kjenner meg veldig godt igjen når jeg var i den alderen, har ikke oversikt over hvor mange forskjellige prosjekter jeg hadde :lol:

Ikke det at jeg har endret meg så mye på det punktet :rolleyes:

Husker godt når jeg og en kompis bygget en flåte, du verden så mye morro vi hadde det med denne!

Konstruksjonen var en pall som isopor ble kilt inn under, fløt godt med 1 person på :lol:

Åre laget vi av noen plankebiter som vi fant :smiley:

Hehe, morro å mimre litt :wink:

 

Men som et par andre har nevnt, prøv å få tak i noen tegninger på et par båter og se på konstruksjonen, så kan dere gå sammen i vinter å bygge en ny båt :smiley:

Trenger ikke bli dyrt heller! Mye av materialene kan dere sikker få tak i hos bekjente, og splitter dere innkjøpskostnadene på resten dere trenger så blir det ikke dyrt :smiley:

Tenk hvor stas om dere kan ro/kjøre rundt i deres egen hjemmelagde båt neste sommer? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tja, dette er vel en fasit i båtbyggerkunst. Kan ikke se hvordan ting kunne vært gjort bedre. Men den manglet en gallionsfigur. Ei Barbiedukke hengende foran der hadde passet fint. Eller en liten dykkermann :diving:

Redigert av Trulte37 (see edit history)

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Skjønte ikke den helt, flyter den hvis vi markerer vannlinjen da? :crazy::flag:

Selvsagt ikke...dette er bare noen som vil mobbe dere :wink:

 

Det er heller ingen heksekunst å få dette "fartøyet" tett.

Det som derimot kommer til å bli et alvorlig problem er stabiliteten.

Uansett hva dere gjør med nåværende skrog, så vil denne farkosten tippe over til den ene eller andre siden.

Dere blir nødt til å gjøre som det allerede er foreslått. Nemlig å legge noen tvergående bord som stikker en meter, halv annen ut på hver side av båten. Her må dere så feste et eller annet flyte ellement. Dere kan bruke noen store, tomme plastkanner, eller fek isopor.

 

Lykke til med seilaset over til øya :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...