maia Startet 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 29.Oktober.2009 (redigert) Har ei rolvsnes snekke som er lite fin i skroger,den er behandlet utvendig med rå linolje og terpentin med en skvett tjære i,blåtreet ble behandlet met Ferro-bet rustvask men er ikke helt fornøyd enda.kan jeg blande en beis i dette for å skjule det noe,eller hva ville dere gjort,å male båten er uaktuelt. Redigert 29.Oktober.2009 av maia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Kan prøve med hydrogenperoksyd fra apoteket. Det bleiker også treverk Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
index Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Bland i en tredjedel Trebitt teakfarget oljebeis, det skjuler blåmannen ganske greit. En gammel slektning som er død nå, brukte en blanding av amerikansk terpentin, svensk rødtjære og teakfarget Trebitt i like deler i alle år. Skroget holdt seg meget pent, og selv stedene med blåmann ble meget bra. Så dette kan trygt anbefales. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
benq Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Før så sa dem at du kunne smøre "blåmannen" gjennom treet med benarolje iblandet terpentin, har aldri prøvd det så jeg kan ikke gå god for det heller. Sitér dette innlegget Link to post
maia Svart 29.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Det er vel sånn at min båt tørker vel aldri helt ut,kun oppe en kortere periode om våren slik at både apotekvarer som også er prøvd her eller andre remedier ikke tørker trekker godt nok inn i treet,blandingen INDEX nevner har streifet meg også,irriterende dette når båten er fin ellers. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Beisen fjerner jo ikke blåveden, den er bare en kamuflasje. Mange vil si at blåved er ufarlig. Men jeg er ikke helt enig i det. Blåved er et signal om at noe ikke er som det skal, og jeg mener at det skal en gjøre noe med. Du nevner at båten din ikke har mulighet til å ligge lenge nok på land til å bruke hydrogenperoksyd fra apoteket, og at du også har prøvd dette uten særlig hell. Problemet er at hydrogenperoksyd alene ikke hjelper mye. Det er når hydrogenperoksyd og amoniakk blandes at prosessen oppstår. Først stryker du på hydrogenperoksyd. Et minutt etterpå stryker du på 35% amoniakk (fåes kjøpt på apoteket). Når amoniakken kommer i kontakt med hydrogenperoksyd, begynner det å "koke" og blåveden trekkes ut i løpet av minutter. Om nødvendig kan prosessen gjenntaes. Huak bare på å bruke maske, visir og hansker, da dette er veldig sterke saker - særlig amoniakken. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Beisen fjerner jo ikke blåveden, den er bare en kamuflasje. Det er sant. Men problemet er at ingenting klarer å fjerne blåveden! Heller ikke Ferro-bet eller hydrogenperoksyd, det bare bleker den. Eneste måte å fjerne blåved på er å skifte ut treverket. Men en god bleking med Ferro-bet eller hydrogenperoksyd, kombinert med litt beis i blandingen etterpå, gjør at man likevel får et pent skrog selv om blåveden fortsatt er der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hangadrott Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Først tar du å smører på 15% kaustisk soda og lar dette tørke natten over Så tar du ren 35% hydrogenperoxid og lar dette virke natten over,eventuelt smøre en gang til for en hvitere overflate. Så vasker du godt med rent vann og nøytraliserer med 15% eddiksyre og vasker rent etterpå også. http://www.anis.no/hus-og-hjem/vedlikehold/blaaved.asp Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Beis er en farge, altså en kamuflasje. mahognyebeiser du, blir treverket mørkt og blåveden syns ikke. akkurat som å smøre deodorant utenpå gammel svette. "gammel svette blir som ny" Blåved er fuktig treverk over lengre tid. man kan selvfølgelig tørke treverket, men blåfargen forsvinner fremdeles ikke. FERROBET er et middel egnet for å fjerne både blåved og være rustbeskyttende (til bil det da) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 FERROBET er et middel egnet for å fjerne både blåved og være rustbeskyttende (til bil det da) Blåved på bil...hmm.. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
vivvi Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Har sett FERROBET med gode resultater! Min far brukte dette på sin Hvalersnekke for et par år tilbake, med serdeles gode resultat. Det han erfarte at var det viktigste i denne prosessen var mye tolmodighet Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Wasco Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Husk bare på at Ferro-bet drar ut kvaen i furu, slik at denne kan få et rødlig skjær. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
maia Svart 30.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Så lenge det ikke fins noe som etter mi mening fjerner blåtre,den dukker opp igjen før eller siden kan det se ut til,vil jeg prøve med litt beis og heller akseptere at båten er 40 som meg selv,den kan vel gi meg mange fine turer lell også i vinter... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Selvsagt kan den gi deg mange fine turer, uten at du bleker blåveden Da er jeg mer bekymret for de åpningene du har i skroget. Hvis de er så store som det du sier, MÅ du få gjort noe med det før du setter båten på sjøen. Hvis ikke er jeg redd for at du kommer til å havne på havets bunn ganske kjapt. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
maia Svart 30.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Åpninger i skroget?r det min båt du mener wasco? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Skumle alle disse kjemikaliene.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Åpninger i skroget?r det min båt du mener wasco? Soryy...det gikk vist litt surr i trådene her....dette inlegget skulle selvsagt ikke vært i denne tråden Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
maia Svart 30.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 (redigert) HeHe,Det var da enda godt er jo ute å dykker endel men håper jeg slipper å dykke etter min egen. Redigert 30.Oktober.2009 av maia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 Mal båten. Det er bare nordmenn og svensker som på død og liv skal ha lakerte båter. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 Wasco skriver litt lengre oppe: Beisen fjerner jo ikke blåveden, den er bare en kamuflasje. Mange vil si at blåved er ufarlig. Men jeg er ikke helt enig i det. Blåved er et signal om at noe ikke er som det skal, og jeg mener at det skal en gjøre noe med. Blåved er ikke en permanent skade, men en permanent misfarging etter at veden har vært fuktig og det har oppstått soppdannelse (tror det er en slags sopp)..Når veden er tørket ut så er soppen død og treverkets styrke og egenskaper så godt som uberørt... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 ok...men det er ikke pent... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
maia Svart 31.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 Enig i at det ikke er pent,men disse trebåtene har jo fått en respektabel alder,men så lenge de blir oljet skikkelig helst en gang i året så holder vel råten seg unna,når den først har fått taket er det vel mange som syns at trebåt er no dritt og heller sverger til plast,"Trebåt" aldri mer,det har jeg hørt før her i havna,vedlikeholdet består i mer enn å smøre bunnstoff noe di fikk en kjapp mistanke om vil jeg tro,En velstelt trebåt er en fryd for øyet selv uten fin lakk,"pyntebåter"er det blitt nok av etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 Bare en liten etterslenger..........Blåved er ikke råte,...bare så det er sagt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.