Jump to content

Båt med endel blåtre, kan beising være en løsning?

maia

Recommended Posts

Bland i en tredjedel Trebitt teakfarget oljebeis, det skjuler blåmannen ganske greit. En gammel slektning som er død nå, brukte en blanding av amerikansk terpentin, svensk rødtjære og teakfarget Trebitt i like deler i alle år. Skroget holdt seg meget pent, og selv stedene med blåmann ble meget bra. Så dette kan trygt anbefales.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Beisen fjerner jo ikke blåveden, den er bare en kamuflasje.

Mange vil si at blåved er ufarlig. Men jeg er ikke helt enig i det. Blåved er et signal om at noe ikke er som det skal, og jeg mener at det skal en gjøre noe med.

Du nevner at båten din ikke har mulighet til å ligge lenge nok på land til å bruke hydrogenperoksyd fra apoteket, og at du også har prøvd dette uten særlig hell.

Problemet er at hydrogenperoksyd alene ikke hjelper mye. Det er når hydrogenperoksyd og amoniakk blandes at prosessen oppstår. Først stryker du på hydrogenperoksyd. Et minutt etterpå stryker du på 35% amoniakk (fåes kjøpt på apoteket). Når amoniakken kommer i kontakt med hydrogenperoksyd, begynner det å "koke" og blåveden trekkes ut i løpet av minutter. Om nødvendig kan prosessen gjenntaes.

Huak bare på å bruke maske, visir og hansker, da dette er veldig sterke saker - særlig amoniakken.

Det er sant. Men problemet er at ingenting klarer å fjerne blåveden! Heller ikke Ferro-bet eller hydrogenperoksyd, det bare bleker den. Eneste måte å fjerne blåved på er å skifte ut treverket. Men en god bleking med Ferro-bet eller hydrogenperoksyd, kombinert med litt beis i blandingen etterpå, gjør at man likevel får et pent skrog selv om blåveden fortsatt er der.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Beis er en farge, altså en kamuflasje. mahognyebeiser du, blir treverket mørkt og blåveden syns ikke.

akkurat som å smøre deodorant utenpå gammel svette. :giggle: "gammel svette blir som ny" :giggle:

Blåved er fuktig treverk over lengre tid. man kan selvfølgelig tørke treverket, men blåfargen forsvinner fremdeles ikke.

FERROBET er et middel egnet for å fjerne både blåved og være rustbeskyttende (til bil det da)

Har sett FERROBET med gode resultater! Min far brukte dette på sin Hvalersnekke for et par år tilbake, med serdeles gode resultat. Det han erfarte at var det viktigste i denne prosessen var mye tolmodighet

Vivvi

Wasco skriver litt lengre oppe:

Mange vil si at blåved er ufarlig. Men jeg er ikke helt enig i det. Blåved er et signal om at noe ikke er som det skal, og jeg mener at det skal en gjøre noe med.

Blåved er ikke en permanent skade, men en permanent misfarging etter at veden har vært fuktig og det har oppstått soppdannelse (tror det er en slags sopp)..Når veden er tørket ut så er soppen død og treverkets styrke og egenskaper så godt som uberørt...

:yesnod:

Enig i at det ikke er pent,men disse trebåtene har jo fått en respektabel alder,men så lenge de blir oljet skikkelig helst en gang i året så holder vel råten seg unna,når den først har fått taket er det vel mange som syns at trebåt er no dritt og heller sverger til plast,"Trebåt" aldri mer,det har jeg hørt før her i havna,vedlikeholdet består i mer enn å smøre bunnstoff noe di fikk en kjapp mistanke om vil jeg tro,En velstelt trebåt er en fryd for øyet selv uten fin lakk,"pyntebåter"er det blitt nok av etter hvert. :seeya:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...