Jump to content

Reparasjon av glassfiberskrog


Brutus

Recommended Posts

Ja, hvordan var nå dette igjen? Søkte på forumet, men det kom opp så mange tråder for stikkordet at det ble litt rotete. Skal hjelpe til med et lite prosjekt. Kjølen er noe slitt og glassfiberflisene stikker ut. Det ser også ut til å være et par smålekkasjer på undersiden hvor det pipler ut litt vann. De er nesten av usynlig størrelse , men man ser vannet kommer ut der. Skroget er generelt stygt på undersiden.

 

Så hvordan begynner man og hvilke materialer bruker man? Må jo til med glassfiberduk, epoksy og kanskje topcoat før det hele må stoffes tror jeg, eller er det andre valg som er bedre?

 

Er det noen som kan ta meg igjennom dette punktvis? :wink:

Link to post
Share on other sites

Slipe vekk bunnstoff og gelcoat i et området rundt skaden. Sørg for at all fuktighet er tørket ut. Ta en tur på Biltema kjøp litt glassfibermatte, polyester og herder. Ta med et blilligsett med malekoster, de gule. Har du fem tiere til overs så tar du også med deg en aluminiumsrulle. Stikk innom nærmeste apoteket og kjøp noen sprøyter på 2 eller 4 ml. Du trenger ikkë sprøytespisser :-)

 

Sett båten på et varmt sted, 15 grader eller mer. Vask området du har slipt med aceton. Klipp til litt glassfiber. 10-15 cm overlapp utenfor skadestedet. Bland polyester og herder i henhold til oppskriften. Herder doserer du med sprøyta. Smør litt av blandingen på båten og legg på første bit med glassfiber. Legg på mer polyester og pass på å få ut alle luftblemmer. Til den jobben er aluminimusrullen perfekt. Legg på noen lag til med glassfiber og polyester. Med mindre du stadig drar båten opp på stranda kommer du lang med 3-4 lag.

 

Polyesteren er i utgangspunktet vanntett, men noen strøk med en pimer før bunnstoffet er jo ikke å forakte. Gjerne en epoxyprimer.

 

Har jeg glemt noe er det mange her inne med mer kunnskap enn meg om tema som vil korrigere og legge til.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Glassfiberduk vs. glassfibermatte, polyester vs. epoksy. Er det noen forskjeller her?

Duk eller matte er for meg to ord for det samme. Epoksy hefter på polyester, mens polyester hefter ikke på epoxy. Så starter du først med epoxy må du fortsette med det. Du må også huske på å kjøpe riktig duk ved bruk av epoxy. Epoxy kan nok være et bedre produkt i mange sammenhenger, men du kan jo også spørre deg om hva som er godt nok. Og slik jeg oppfatter din sak så holder polyester i lange baner, en hel del billigere er det også

 

 

Kan vel være att ekspoksi er vanntett men ikke glassfiber bare en tanke :smiley:

Glassfiberduken som du bruker er ikke vanntett nei, men den er jo dekket av polyester og den er vanntett

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Epoksy hefter på polyester, mens polyester hefter ikke på epoxy.

En myte. En særdeles seiglivet en også. Polyester hefter selvsagt på korrekt slipt og rengjort epoksy. Jeg gjorde et forsøk hvor jeg limte hodet til en treskrue fast til epoksy ved hjelp av gelcoat. Det er ikke mulig å få den løs med håndmakt. Men denne myten er mye sterkere enn et praktisk forsøk.

 

Polyester er ikke vanntett den heller :smiley: , den trekker vann.

Nok en myte. Polyester som sådan trekker ikke vann. Det som skjer er osmose. Molekylvandring hvor vann, minus saltet, går mot stedet med lavest trykk.

Link to post
Share on other sites

Polyester er ikke vanntett den heller :smiley: , den trekker vann. Skal det være vanntett må det behandles med gelcoat eller topcoat.

 

Gelcoate er ikke mer vanntett en poyester, det eneste sm blir vanntett er flere lag med epoxi primer!

Redigert av josefsen (see edit history)

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Share on other sites

Slipe vekk bunnstoff og gelcoat i et området rundt skaden. Sørg for at all fuktighet er tørket ut.

 

Slip til du ser du er på "hel ved", dvs ikke lenger oppflist støp.

For optimal styrke uten å bygge for mye, kan en også som sagt over legge med 10-15cm overlapp på "friskt" område, men for å unngå oppbygning så kan en i dette overlappingsområdet slipe det originale ned til null tykkelse ved skaden, og legge på større og større matte etterhvert som en bygger opp igjen helt til en har kommet 10-15 cm ut.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Ikke noe problem å støpe med polyester ved 5-10 grader. Gjort det mange ganger med godt resultat. Ser det som en fordel faktisk. Da får du bedre tid før det herder

 

Og da er du sikker på at herdinga har gått riktig for seg og at du har ett like sterkt laminat som ved ideeltemp ? og ikke har for mye herder?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...