Jump to content

Tips for å få av en foldepropell i messing fra 25mm aksel


MortenK

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle ta av propellen i år for kontroll og glanspolering. Men jeg får den ikke av :nonod: .

 

Jeg har forsøkt med en 3 armet avtrekker og samtidig varmet opp propellen og banket forsiktig, men jammen sitter den fast :rolleyes:

Det var såpess stort drag i avtrekkeren at det ble merker i metallet på propellen. Muli jeg må varme opp mer, men avventer litt. Har sprutet på litt CRC marine i håp om at det skal trekke inn i konen mellom aksel og propell.

 

Noen som har gode tips :confused: !

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg hadde samme problem som deg, til slutt demonterte jeg akslingen og tok den med hjem. Da kan du sammtidig bytte simringene i pakkboksen.

Så varmet jeg opp propellen flere ganger og sprayet med rustløsende gjennom over ei uke. (Tror det er her løsningen ligger)

Hjemme har jeg ei kraftig skrustikke som jeg skrudde akslingen nesten fast i. Så varmet jeg opp propellen så mye jeg hadde nerver til med ei gasslampe lik rørleggerens, kjøp ei utrolig hendig.

Gikk til skrustikka som var nesten skrudd sammen til dimensjonen på akslingen og nappet akslingen "igjennom" skruestikka. Den banket da mot propellen. 2/3 rapp så løsnet den.

 

Lykke til!

 

MVH Rolf-Eigil

Link to post
Share on other sites

Hei Morten,

jeg hadde lignende problem når jeg skulle ha av propellen min. Problemet var at bladene nesten overlapper hverandere, så det var umulig å få på en kraftig avtrekker. Jeg endte opp med å lage min egen som passer perfekt. Da er det gjort på 5 min å ta av propellen.

 

Jeg skal se om jeg husker på å ta et bilde og legge ut i morgen hvis du er interessrt, så har du ihvertfall et forslag.

 

Men hvis du legger ut et bilde av hvordan det ser ut hos deg tenker jeg du får flere gode ideer.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen Morten, det tok litt tid dette, men her er ihvertfall et bilde av avtrekkeren jeg lagde meg for å få av propellen. Som du ser sveiset jeg sammen noen stålbiter og boret noen hull. Gjengestengene er standard M16. Det var jo litt jobb å lage den, men jeg syns det var verd det i og med at det blir veldig lett å vippe av propellen. Uansett hvor hardt den setter seg behøver jeg ikke bruke varme. Også får jeg ikke merker i propellen siden anleggsflatene blir så gode.

 

kopi_av_baugspyd_004.jpg

 

Etterpå fikk den hedersplass på verktøytavla ved siden av den orginale Biltemaavtrekkeren :smiley:

kopi_av_baugspyd_006.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva du legger i "Petter Smart", men det hørtes en smule sarkastisk ut på meg. Men hvis du gidder å lese litt lenger opp vil du forstå at det er umulig å få en standart Kukko eller Biltema avtrekker på plass pga en viss overlapping av propellbladene på Skew Backèn.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Morten, det tok litt tid dette, men her er ihvertfall et bilde av avtrekkeren

Takk for tipset! Jeg har en ganske kraftig tre-armet avtrekker som passer helt strålende, så det er ikke trekk kraften det står på. Det er heller at propellen har "sugd" seg skikkelig fast i akselen :crazy: .

 

Har ikke vært nede på båten og gjort et nytt forsøk ennå. Tenkte jeg skulle vente og la CRC Marine oljen virke litt først :yesnod: .

 

Det andre jeg tenkte var å vente på en skikkelig kald dag hvor stålet har krympet maksimalt og varme opp propellen. På den måten håper jeg at bevegelsen i metallet i propellen er større en stålakselen og på den måten gjøre at den løsner. Tenkte også å bare la avtrekkeren stå på over tid med et jevnt drag, så kanskje det gjør susen :yesnod:

 

Vi får se hvordan det går! Erfaringen min er at dersom jeg prøver gjentatte ganger, så får jeg det til etterhvert :smash:

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Avdregeren som du har laget, Komodo, er faktisk ikke så dum. Jeg, og mange med meg, må demontere roret først for å få plass til en normal avdrager, og i mitt tilfelle er det ikke så lite arbeid. Med ditt verktøy så slipper jeg det. Skal sannelig lage meg en sånn.

Mange takk for tipset...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Takk for tipset! Jeg har en ganske kraftig tre-armet avtrekker som passer helt strålende, så det er ikke trekk kraften det står på. Det er heller at propellen har "sugd" seg skikkelig fast i akselen :crazy: .

 

Har ikke vært nede på båten og gjort et nytt forsøk ennå. Tenkte jeg skulle vente og la CRC Marine oljen virke litt først :yesnod: .

 

Det andre jeg tenkte var å vente på en skikkelig kald dag hvor stålet har krympet maksimalt og varme opp propellen. På den måten håper jeg at bevegelsen i metallet i propellen er større en stålakselen og på den måten gjøre at den løsner. Tenkte også å bare la avtrekkeren stå på over tid med et jevnt drag, så kanskje det gjør susen :yesnod:

 

Vi får se hvordan det går! Erfaringen min er at dersom jeg prøver gjentatte ganger, så får jeg det til etterhvert :smash:

 

Idag var det en passe kald dag :smiley: ! Utstyrt med pågangmot, varmepistol og hodelykt bar det ned i havna for å se om jeg fikk messingklumpen av akselen :smash: . Og jammen, etter lenge og vel med oppvarming spratt den av (vel, den halve centimeter'n før den stoppet mot mutteren som jeg selvfølgelig kun hadde løsnet :wink: ). Små gleder på en kald vinterdag .... :lol: !

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Fint at du endelig fikk den av! Etter beskrivelsen din å dømme, at du måtte varme lenge og vel, er antagelig et av problemene dine at du har hatt for lite varme. Når du bruker lang tid til å varme opp varmer du i praksis akselen også slik at den utvider seg nesten like mye. Poenget med å varme er at man varmer opp bosset fort slik at det utvider seg mer enn akselen. Det er da den løsner. Rustløser og annet er da overflødig. Rent bortsett fra det hadde det latt seg gjøre å få den av uten varme også bare du har mulighet til å bruke stor nok kraft. Her kommer imidlertid de fleste avtrekkere til kort.

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Fint at du endelig fikk den av! Etter beskrivelsen din å dømme, at du måtte varme lenge og vel, er antagelig et av problemene dine at du har hatt for lite varme. Når du bruker lang tid til å varme opp varmer du i praksis akselen også slik at den utvider seg nesten like mye. Poenget med å varme er at man varmer opp bosset fort slik at det utvider seg mer enn akselen. Det er da den løsner. Rustløser og annet er da overflødig. Rent bortsett fra det hadde det latt seg gjøre å få den av uten varme også bare du har mulighet til å bruke stor nok kraft. Her kommer imidlertid de fleste avtrekkere til kort.

 

Ja, jeg er klar over at det nok hadde vært mer effektivt med en skikkelig blåselampe, men det har jeg ikke, så jeg tok det beste jeg hadde. Jeg har også antatt at messingen utvider seg mer enn stålakselen da den leder varmen raskere, så jeg tenkte det skulle være nok med varmenpistolen. Og det funket jo ... :yesnod:

 

Tror dog neppe at jeg hadde fått av bosset uten varme uten å ødelegge anleggsflaten på bosset for avtrekkeren. Jeg har en ganske stor trearmet avtrekker og den har stått på bosset hardt tilskrudd i minst 3 uker da jeg tenkte den ville løsne over tid. Den var såpass tilskrudd at det ble merker i bosset etter mothakene på avtrekkeren og jeg var nervøs for at anleggsflaten skulle bli ødelagt. Men at den løsnet .....nei! Varme måtte til!

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...