Jump to content

Husbåtskandalen i Søgne fortsetter...


Ingar

Recommended Posts

Og jaggu finnest det mye stygge båter....så standard over bygget er ingen sak.

MEN eg ser problemet når nokon sammenlikner med flytende hotell....... Skulle ein slik bli reg som båt og fortøyd på svai framforbi hytta mi....då var det ikkje greit lenger... :smiley:

Kjekk bobåt. Likte den eg :flag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det morsomme her er jo at denne husbåten er sansynligvis mye mere stabil enn mange av de båtene en møter til daglig på sjøen..

Noe annet som også kan være litt paradoksalt er jo at de fleste "godkjente" båtene blir jo brukt omtrent på samme vis som en eventuell husbåt, mao hytte og soling.

 

Når noen ergrer seg over at noen "får det til" så tror jeg de i hovedsak er misunnelsen som er drivkraften, som så ofte ellers her i verden..

 

:diving:

Link to post
Share on other sites

Eller et argument som ofte brukes når andre og noe mere fornuftige argumenter ikke er så lette å komme på! Jeg er overhodet ikke i tvil om dette dreier seg om en "kreativ" måte å omgå regelverket på, en "kreativitet" som med fordel kunne vært benyttet på noe mere konstruktivt. Med egen hytte ved sjøen og lang strandlinje er jeg ikke misunnelig på denne husbåten eller rettere sagt eieren av denne!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg kjenner eieren av denne båten og har ikke noe imot den. Eieren bor rett ved og er kanskje den som får utsikten mest forstyrret. Den ene som ligger i Hellesund har vel vært der i 40-50 år, og hvis den ikke er en båt så er den nok omfattet av den midlertidige totalfredningen som fylkesmannen har satt på hele Ny Hellesund for en tid siden.

Det betyr kanskje også noe om "installasjonen" kom før eller etter kommunevedtekten som forbyr slike installasjoner.

 

Rent prinsippielt synes jeg ikke det høres trivelig ut hvis det blir vanlig med hytter på lektere. Slike hytter er adskillig rimeligere og enklere enn vanlige hytter med grunnarbeid, vann og kloakk, avkjørsler, parkering allslags søknader og reguleringsplaner. Tror nok det er et stort marked hvis det først slipper løs. Grunneier eller de han gir lov vi da kunne "bosette" seg hvor som helst i skjærgården uten noen politisk styring, begrensninger på størrelser, utseende el.

Tror ikke det er det samfunnet og den disponeringen av kysten vi ønsker.

 

Hvordan ville du likt å komme til favorittplassen din og finne 200 kvm hytte med brygger og basseng fortøyd for resten av sommeren?

Kanskje rett utenfor vinduene dine?

Mons

Link to post
Share on other sites

Lover og regler er vanskelig også :headbang: .... Dette er ein båt?, nei ikkje den, nei den var for stygg. Uff nei den er laget i stål ! Og den der har jo pinne?!

 

I denne saken burde kommunen vert stevnet for menneskerettighetsdomstolen i Haag for forfølgelse.

 

Kjenner MASSE tlsvarende saker, saker der kommunestyremedlemmer tilsynelatende er missunnelig på naboens strandlinje, eller at sønnen til Peder ikkje valgte ens egen datter. I ALLE kommuner -er styret å rekne som innhabile. Og burde strengt tatt bare fått lov å styre......ehhh... Hjelp meg nå?!

Ikkje styrer de skole skikkelig, ikkje styrer de busstilbud, Ikkje gamleheimsplasser....

MEN har nokon sett opp garasjen for nært huset sitt, eller sett opp ein hekk ! Ja da er behovet for å markere seg der umiddelbart. Rope høyt...slik at navnet huskes..... :diving:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er regler for hvor lenge man kan ligge på samme sted. Bortsett fra det trenger man jo ikke stoor farkost for å okkupere et område. Her på Sørlandet er det ikke akseptert å legge seg i nærheten av folk man ikke kjenner, om det så er en jolle på dagstur.

Å bruke sjødyktighet som kriterium synes jeg blir feil. Hvor skal grensen gå? Så vidt jeg vet har den omtalte farkosten bl.a. vært på Skalldyrfestivalen i Mandal.

 

Slik jeg ser det handler dette i bunn og grunn om en slags fremmedfrykt. Det ser uvant ut, det er ikke noe som som 'folk flest' driver med. Og da kan man jo ikke ha noe av det..

Link to post
Share on other sites

Hvordan ville det vært om "lekteren" eller det hytta er montert på hadde strømlinjet form omtrent som et båtskrog. Gjerne ei mast (flaggstang)?

Det er jo ganske innlysende at et flyteelement type lekter etc. ikke akkurat er så godt egnet for framføring i vann, men hvem skal bestemme hva som er båt, og hva som helst burde stått på land.. Det er da heller ingen hemmelighet at det finnes deler av verden der store menneskemengder bor i husbåter hele livet uten at noen snakker om rett ditt og regler datt..

Hvordan kan en sammenligne husbåter med campingvogner og spikertelt for eksempel.....

Spikerteltene har fått lov til å stå på grunn av at de lett kan fjernes ved behov, og er det ikke dette en har oppnådd ved å lage seg en husbåt også.

Selv har jeg bodd i min båt i ca 7 år tilsammen og aldri opplevd at noen har stillt spørsmål ved dette. Til min fordel så ligner ihvertfall min båt på en båt, ..... udiskutabelt..... :smash:

Link to post
Share on other sites

hmmmmm fremmedfrykt - har sett flere husbåter og di jeg har sett har aldri fyra en motor - har også sett flere som er dritlekre - di står der og står der og netopp fordi mange av di ikke akuratt er sjødyktige blir noen av di stående i forfall - på hytta vi hadde ved steinsfjorden for noenår tilbake lå det et par stk i flere tiår men råtna bort og ble vel bare et søppelproblem

jeg lekte selv litt med tanken engang men fant fort ut at det hadde blitt å kaste penga ut vinduet - i full storm!!!!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet har den omtalte farkosten bl.a. vært på Skalldyrfestivalen i Mandal.

 

Helt riktig Ingar her er "Smutthullet"på vei til den årlige festivalen bildet er tatt på klevefjorden(Mandal)rett ut av Homsviksmutthullet_02.JPG

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Synd det skal være så forbanna trangt om plassen hos dere! Ta en båtferie nordover og få luftet dere litt :flag:

Helt enig med deg, ringte for noen år siden på en 10 meters båt, den lå i en liten båthavn utfor Trondheim. Billig skulle den selges,men fakta var at det ikke var motor i den og det hadde det aldri vært heller. Hadde hele tiden vært brukt som hytte på sjøen.Jeg spurte hvor mange slike båter det var i den havna. 3. og alle ble brukt som hytte. Er det omgåelse av loven :confused: , eller er dette "båter" fordi de har den skapen som er "båtskap" :yesnod: . Idag er det mange rare skapninger som kalles båt :lol: , så er det egentlig så galt med husbåt :eek: ? Eller er det en av "arvesyndene" som rir den aktuelle kommunen og de som er enige med dem :saint: . Kanskje jeg skal begynne å snekre. :wflag:

Link to post
Share on other sites

Smutthullet gikk for egen motor til festivalen i Mandal, men slet litt med strømmen etpar plasser.

Smutthullet har adskillig flere bruttoregistertonn enn den båten som nå er omtalt i media her i bygda. Tror Smutthullet forsvant over grensen til Mandal.

 

Hvis dere kikker på bildene ser dere tydelig at det ikke er samme doningen.

 

Begge har påhengser og styring. Tror lanterneføringen også er på plass.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

her bygges et "hus" på vannet. En familie skal flytte inn. Dette kan bli en populær boform langs kysten, men så lenge slike byggverk kommer innenfor en gråsone eller smutthull av kommunens reguleringer har de vel rimelig lett for å sette foten ned.

 

Nå har det etter hva jeg har forstått ordnet seg for familien Henriksen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...