Jump to content

båtsaum eller skruer

sprattus

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Er det plass til å skru, er det vel plass til å gjøre jobben skikkelig med klinking også? Jeg ville ikke skrudd hvid det var mulig å unngå. Og alternativet med forsenkede skruer og epoxy høres bare farlig ut! Bordgangene i et klinkerbygd skrog er som regel såpass tynne at om man skal plugge over skruene er det ikke mye treverk igjen. Så jeg ville klinket, da blir det like godt som da båten var ny og ingen tvilsom blanding av legeringer og løsninger!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Index: ... er det plass til å skru, er det vel plass til å gjøre jobben skikkelig med klinking også?

Jo, det er jo alltid det som er det beste, men lettere å si en gjøre. Noen ganger er det ikke tilkomst til klinkhammer på innsiden. Dette har jeg erfart på egen båt tidligere. Ofte er det bygget innredninger som blokkerer. Da må det være lov å nødreparere med skruer heller enn å la skaden / lekkasjen være. Syrefaste vognskruer i små størrelser er i handelen. De skal ikke forsenkes og plugges. Jeg vil påstå at en slik reparasjon som jeg gjorde den gangen er forsvarlig. Den sitter i båten den dag i dag under vannlinja. Den nye eieren ble gjort oppmerksom på dette, men har ikke brydd seg. Vi har tidligere diskutert restaurering eller reparasjon, og man bør ikke bli fanatisk opptatt av at hver detalj skal tilbakeføres til opprinnelig stand. Det går mange trebåter med blylapp over sprekker og skader. Slik gjorde man det før, og det bør være godt nok enda. Det er nå min mening.

Det er klart, kommer man ikke til for å klinke bruker man det man kan. Men her var det 50-60 saum det var snakk om, og jeg tviler på om alle disse er like umulige å komme til...

Jeg så forresten en trebåt for et par år siden der man hadde satt inn rustfrie vognskruer mellom de gamle naglene over hele skroget. Fungerte sikkert fint, men jeg for min del syntes det så snodig ut. Dyrt må det også ha blitt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, 50-60 saum i skruer ville se underlig ut. Det er nå til nødreparasjoner dette med skruer. Der en kommer til er det jo enklest å klinke. Moro er det også, og tomannsjobb lengst nede i bunnen av båten hvis en ikke har laaange gorilla-armer. Noen tvinnet litt bommullsgarn eller tjæredrev under klinkhodet under vannlinja. Er det noen andre som har erfart dette, og hvorfor ble det gjort? Tetting?

Har brukt skruer med låsemutter på min tresnekke, under motoren der jeg ikke kom til med hammeren. Virket som bare det.

Hodet på skruen bør jo være helt avrundet på utsiden, da blir det ikke synlig. På innsiden hadde jeg en liten skive som hindret at mutteren ble trukket for langt inn i trevirket. Men husk at alt må være syrefast.

Prismessig tror jeg egentlig dette blir billigere enn det ville blitt med kobbersøm.

Noen tvinnet litt bommullsgarn eller tjæredrev under klinkhodet under vannlinja. Er det noen andre som har erfart dette, og hvorfor ble det gjort? Tetting?

Jeg byttet ca 150 nagler i en dorry for mange år siden. Det jeg opplevde ved flere tilfeller var hullet for stort (romslig) for naglen. Det jeg da gjorde (forresten på alle) var å tvinne rundt bomulls tråd på naglen under hodet og smøre på Asfaltin. Det fungerte veldig godt. Fikk fylt opp tomrommet i hullet, samt at det ble godt tett.

Anbefales å sette Asfaltinen i en bøtte med varmt vann for å gjøre den håndterbar. I temperaturer vi har nå er det en utfordrende jobb å få ut lite nok, som tyggis faktisk.

Med vennlig hilsen

Torkjel

"Hadde vikingene hatt ...., hadde de sikkert brukt det!"

Dette er sagt om mange ting!

Visst ser det "snodig" ut med uvante detaljer i en båt, men maskinskruer og mutre i stedet for saum har vært prøvd av mange, og med suksess, trass i skepikeres advarsler.

Ellers er det vanlig å snu saumen og klinke på utsiden der det er for trangt til å klinke på innsiden, f. eks. nede i skarpene i nordllandsbåter. Men ofte er det for trangt eller umulig å komme til med mothold når man skal klinke - og så er det skruer igjen! Selv hamrer jeg forsiktig på enden av skruen over mutteren, etter at skruen er kappet av i passe lengde, for å hindre at mutteren skrur seg av. Men altså der jeg kommer til å holde imot mot skruehodet. For jeg bruker mer enn gjerne skruer i stedet for saum, også der hvor klinkingen ikke er noe problem.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...