sprattus Startet 15.November.2009 Link til dette innlegget Startet 15.November.2009 finnes det skruer som kan erstatte båtsaum ?da tenker jeg på skruer med mutter Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Vet at det er blitt brukt vognskruer i stedet for klink der hvor det er galvaniserte spant i stedet for trespant Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
sprattus Svart 24.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 vognskruer er det desamme som låseskruer? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Vognskruer har linsehode med en firkant under inn mot gjengepartiet Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
vivvi Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Og har et altfor stort hode i forhold til vanlig klink... Hvorfor erstatte de gammeldagse klinkene med skruer?? Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
sprattus Svart 24.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 fordi det er meget vanskelig å komme til å klinke under dekket .Dette gjelder ca 50 60 stk i bunnen .vet ikke hva en sånn 5 6 mm skrue koster men jeg sparer meg mye arbeid . Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Klart du kan bruke skruer. Det er vanlig reparasjonsmetode det. Jeg har gjort det selv på vanskelige steder. Men du må sikre at mutteren ikke skrur seg opp. Bruke låsemutter, stjerneskive eller noe annet som låser. Sitér dette innlegget Link to post
zodiaq68 Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Dykk skruene dine , fyll inn resin og slå inn en plugg . Pass på att det ikke er noe luft under pluggen som gir vann en mulighet til legge seg . Slå av pluggen 1 mm over huden og puss slett . Låst ,Tett Og usynlig . Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Dette blir jeg ikke klok på.... Vet jo at det er vanlig å bruke skruer som erstattning for jernsøm i kravell bygde båter. Men har aldri hørt om gjennomgående skruer/bolter med mutter i andre enden.... Hvordan kan en være sikker på at dette blir tett? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Er det plass til å skru, er det vel plass til å gjøre jobben skikkelig med klinking også? Jeg ville ikke skrudd hvid det var mulig å unngå. Og alternativet med forsenkede skruer og epoxy høres bare farlig ut! Bordgangene i et klinkerbygd skrog er som regel såpass tynne at om man skal plugge over skruene er det ikke mye treverk igjen. Så jeg ville klinket, da blir det like godt som da båten var ny og ingen tvilsom blanding av legeringer og løsninger! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
trikkern Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Index: ... er det plass til å skru, er det vel plass til å gjøre jobben skikkelig med klinking også? Jo, det er jo alltid det som er det beste, men lettere å si en gjøre. Noen ganger er det ikke tilkomst til klinkhammer på innsiden. Dette har jeg erfart på egen båt tidligere. Ofte er det bygget innredninger som blokkerer. Da må det være lov å nødreparere med skruer heller enn å la skaden / lekkasjen være. Syrefaste vognskruer i små størrelser er i handelen. De skal ikke forsenkes og plugges. Jeg vil påstå at en slik reparasjon som jeg gjorde den gangen er forsvarlig. Den sitter i båten den dag i dag under vannlinja. Den nye eieren ble gjort oppmerksom på dette, men har ikke brydd seg. Vi har tidligere diskutert restaurering eller reparasjon, og man bør ikke bli fanatisk opptatt av at hver detalj skal tilbakeføres til opprinnelig stand. Det går mange trebåter med blylapp over sprekker og skader. Slik gjorde man det før, og det bør være godt nok enda. Det er nå min mening. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Det er klart, kommer man ikke til for å klinke bruker man det man kan. Men her var det 50-60 saum det var snakk om, og jeg tviler på om alle disse er like umulige å komme til... Jeg så forresten en trebåt for et par år siden der man hadde satt inn rustfrie vognskruer mellom de gamle naglene over hele skroget. Fungerte sikkert fint, men jeg for min del syntes det så snodig ut. Dyrt må det også ha blitt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
trikkern Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Ja, 50-60 saum i skruer ville se underlig ut. Det er nå til nødreparasjoner dette med skruer. Der en kommer til er det jo enklest å klinke. Moro er det også, og tomannsjobb lengst nede i bunnen av båten hvis en ikke har laaange gorilla-armer. Noen tvinnet litt bommullsgarn eller tjæredrev under klinkhodet under vannlinja. Er det noen andre som har erfart dette, og hvorfor ble det gjort? Tetting? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Det var vel helst for å beskytte mot korrosjon. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ole Olsen Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Har brukt skruer med låsemutter på min tresnekke, under motoren der jeg ikke kom til med hammeren. Virket som bare det. Hodet på skruen bør jo være helt avrundet på utsiden, da blir det ikke synlig. På innsiden hadde jeg en liten skive som hindret at mutteren ble trukket for langt inn i trevirket. Men husk at alt må være syrefast. Prismessig tror jeg egentlig dette blir billigere enn det ville blitt med kobbersøm. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Kanskje vi skulle begynne å bygge trebåter med skruer? Tenk så hendig når en skal bytte et bord. Eller hvis du mangler båtpass, bare skru'n fra hverandre og legg'n på garasjeloftet til neste vår. Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Noen tvinnet litt bommullsgarn eller tjæredrev under klinkhodet under vannlinja. Er det noen andre som har erfart dette, og hvorfor ble det gjort? Tetting? Jeg byttet ca 150 nagler i en dorry for mange år siden. Det jeg opplevde ved flere tilfeller var hullet for stort (romslig) for naglen. Det jeg da gjorde (forresten på alle) var å tvinne rundt bomulls tråd på naglen under hodet og smøre på Asfaltin. Det fungerte veldig godt. Fikk fylt opp tomrommet i hullet, samt at det ble godt tett. Anbefales å sette Asfaltinen i en bøtte med varmt vann for å gjøre den håndterbar. I temperaturer vi har nå er det en utfordrende jobb å få ut lite nok, som tyggis faktisk. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
roeren Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 "Hadde vikingene hatt ...., hadde de sikkert brukt det!" Dette er sagt om mange ting! Visst ser det "snodig" ut med uvante detaljer i en båt, men maskinskruer og mutre i stedet for saum har vært prøvd av mange, og med suksess, trass i skepikeres advarsler. Ellers er det vanlig å snu saumen og klinke på utsiden der det er for trangt til å klinke på innsiden, f. eks. nede i skarpene i nordllandsbåter. Men ofte er det for trangt eller umulig å komme til med mothold når man skal klinke - og så er det skruer igjen! Selv hamrer jeg forsiktig på enden av skruen over mutteren, etter at skruen er kappet av i passe lengde, for å hindre at mutteren skrur seg av. Men altså der jeg kommer til å holde imot mot skruehodet. For jeg bruker mer enn gjerne skruer i stedet for saum, også der hvor klinkingen ikke er noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Hele båten min er skrudd, galvaniserte bolter med forsenka hoder i proppa hull, galvaniserte stålspant innvendig. Den lekker 1 liter kanske i uka nå når jeg ikke har seilt på et par mnd. Vi brukte drev og litt tjære rundt saumen for å hindre lekkasje dengang jeg jobbet med slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Kanskje vi skulle begynne å bygge trebåter med skruer? Tenk så hendig når en skal bytte et bord. Eller hvis du mangler båtpass, bare skru'n fra hverandre og legg'n på garasjeloftet til neste vår. Dette blir gjort En kar forteller i trebåttråden om en stor trebåt på 40 fot som er under bygging. Her brukes det bare syrefaste skruer Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.