Jump to content

Sjøen rett inn i eksosen-vannlås?-eksosklaff?


softneck

Recommended Posts

Altså det lave karboninnholdet er der for og forhindre korrosjon etter sveising og høye temperaturer? Ser ihvertfall ut til at 316L er my brukt i marine industri så dette må vel være bra greier. Men det er som det skrives i artiklene som Arne Armoa linker til: En må tenke på at det er ikke "hvis" eksossystemer feiler, men det er "når" det feiler. Hva skjer da? hvor vil vannet gå? hvilke konsekvenser vil det få?

 

Det som skjer under sveising er at det dannes kromkarbider der temperaturen er over rundt 700 grader. Disse karbidene dannes av at 1 carbon som binder til seg 16 krom. Det er noe i den duren, husker ikke eksakt antall krom. Som følge av dette blir det kromfattige soner som vil sjokkorrodere. Anode/katodeforholdet inni selve stålet forrykkes voldsomt. Derfor vil du se at analyser av 316 sjelden er over 0,02% carbon.

 

Det er alltid snakk om 'når' ting feiler. Det kan feile om 3 mnd., 3 år, 300 år. Derfor er det greit å ha systemer som ikke søkker båten om uhellet skulle være ute. Når det gjelder 316, så vil dette, når det feiler, gjerne starte med minfre lekkasjer. Det er sjelden at materialet deler seg hurtig, med untak av om man skulle få spenningskorrosjon. Hulda har registrert tre lekkasjer i eksossystemet nå. Til vinteren må jeg finne fram sveiseutstyret. Så langt er det lappet med Tech7.

Link to post
Share on other sites

Detter er jo rene e-learning skole. Bra forklaringer.

 

eksosbend_skap.jpg

 

Tok bilde inni skapet nå. Dybden på skapet er ca 30cm. Tror dette skal gå hvis en skviser utløpet helt oppunder badeplattformen. Da er det fortsatt god plass til roret og bevege seg. Blåser hele skapplassen, men vil heller det enn å blåse køyeplassen. Mye mindre plass her pga brønnen til propellen.. Med denne løsningen vil utløpet komme høyere og sansynligvis i vannlinja:

 

291120091110.jpg

Tydelig hvor vannlija er på dette bildet.

 

Det gamle hullet tror jeg bare jeg setter på et mannlokk eller støper igjen.

Link to post
Share on other sites

Må prøve på det ja. HAr fått tak i rør nå men vet ikke hvor mye som blir gjort de nærmeste dagene. Skal på jobb snart. (14dgr)

 

Lurer på en ting: Denne vannlåsen blir jo fort en "krussedull" da den skal være en vannlås i tillegg til å sving styrbord. Dette medfører nok at jeg ikke klarer å tre den inn fra utsiden. Lurer litt på hvordan jeg skal få montert den innenifra forsvarlig og tett???

 

sitat TNS:

Hallo Softneck

Sånn er det gjort på min Master 820. Jeg har eksosutløpet omtrent i senter og svanehalsen er inni skapet i AC. Funker fint. Utløpet ligger delvis under vann

 

MVH

TNS

 

Har du bilde av denne løsningen?????

Link to post
Share on other sites

Har fått puslet litt i dag:

 

301120091119.jpg

dette fikk jeg tak i til en grei penge på et lokalt sveiseverksted.

 

301120091120.jpg

Hulltagning inn til køye

 

011220091121.jpg

Har fått klasket sammen noe av vannlåsen. Det blir ca 26-28cm fra vannlinje til det renner over kanten. Vet ikke hva kravet er, men sånn blir det :smash: . Her vil vannet få fritt fall det siste stykket ut.

 

Til Hulda eller andr kompetente sveisere: Blir resultatet ok med et vekselstrøm sveiseapperat, eller må det være et DC apperat??? :confused: . Har et apperat som må være fra krigen eller noe slikt som er AC. HAr heftet i hop med dette.

Link to post
Share on other sites

Nå beveger jeg meg litt utenfor mitt kompetanseområdet - men fra forvaltning av bygg hvor man ser på motstanden i f.eks luft-strømmer i ventilasjonsanlegg er det mye høyere motstand i svinger med hjørner kontra avrundede svinger. Mulig det ikke spiller noen rolle på en slik motor - men det blåser jo en del igjennom eksosrøret - du har ingen mulighet til å gjøre om det krappe hjørnet til en "myk sving"?

Link to post
Share on other sites

Har hatt det i hodet ja. Hadde bare disse to bendene tilgjengelig og de ville jeg ha der som vannet må "klatre" oppover. Må jo jo ha en sving til fra gjennomgangen til køya og framover så flere bend må framskaffes. Kanskje jeg gjør om på dette.....Vi får se .... Dette er bare en prototype foreløpig....Vil ha alt til å passe før jeg sveiser tingene sammen. Må også trylle plasss til vannlåsen etterhvert også...... :rolleyes: Har forløpig noen tanker om å heve køya 5-10cm. Dette vil ikke ødelegge noe for køyeplassen.

Link to post
Share on other sites

Kompetent og kompetent. Vekselstrømsapparat går greit, les på elektrodepakka hva som gjelder. Det du skal passe på er å ikke dytte inn for mye lengdeenergi. Ellers så ville jeg delt det 90 grader 'russerbendet' og 2 stk 45 graders 'russere'. Tar seg bedre ut og gir ikke på langt nær så mye motstand.

 

Problemet med sveising og alt det der er at du får oksidering inne i røret. Spør på det verkstedet du kjøpte delene om de ikke har litt syrevask (pickling på utenlandsk) å selge deg. Får du et par liter syreblanding, kan de sloffe det rundt inne i røret. Men pass deg, man blir blind, får åndenød, mister skinnet på finga og andre steder av stoffet.

Link to post
Share on other sites

Takk for bilder!! Slik som du har det er nok ikke du mer enn 10-15cm ov vannlinje, Men det holder jo i massevis. Og din lager nok ikke like mye motstand. I tillegg så ser jeg at du har en gummislange fra uttaket og til svanehalsen. Jeg vil helst ha syrefaste rør helt til endes, men det er mulig jeg må gi meg på dette da jeg ikke har funnet ut hvordan jeg skal gjøre dette. Er det plastikrør de bendene???

Hvilken type vannlås/eksospotte er det du har under køya???

 

Det er nok mulig at jeg senker vannlåsen noe. Trenger ikke overdrive heller :rolleyes:. Men hva er kravet til nye båter i dag??? Hadde vært greit å fått det slik som det, når en først er i gang.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I morges var det -13 blå da jeg gikk på jobb, i morgen er det meldt +5.

En temperaturøkning på 18 grader på et døgn, og det faktum at jeg kjørte forbi båten til Softneck i dag, gjorde at jeg kom på å tenke på at jeg har mye arbeid igjen "ute i hagen".

 

Funderer litt på eksossystemet i min båt.

Det gamle systemet holdt jo tross alt i 23 år før det, uten å lykkes helt, prøvde å senke båten min.

Det gamle systemet var en slange fra blandebendet, inn på en lydpotte (av typen med syrefaste endelokk og 50 cm lang 20 cm tykk slange i mellom) og en slange fra lydpotta og ut på skroggjennomføringa. Det var lydpotta som revna, innergummien løsna fra armeringen, tettet utløpet og eksostrykket blåste av ene endelokket.

 

På min forrige båt, Joda 7500 med en bråkende 140HK Yanmar, direkteinnsprøytet firesylindret motor med særdeles støyende gange, så gikk eksosen rett ut, og ned i et bend på utsiden av båten UTEN lydpotte overhodet. Dette bendet slapp eksos/vann blandingen ut en cm over vannlinja når båten lå stille, og 20 cm over vannlinja når båten lå i plan.

Det var lite eksosstøy man hørte.

 

På Master'en vår så er det en eksosstøvel på utsiden, som leder eksosen ned under vannlinja selv når båten "planer" (som om den vil det med 165 hk) :lol:

Denne vil vel dempe lyden ganske godt.

 

Jeg lurer på å kjøpe EN STK eksosslange, NY, som kan gå i ETT stykke fra blandebendet etter turboen, og ut av gjennomføringen bak.

Da er det kun to plasser med slangeklemmer som kan svikte og gjøre at båten kan gå ned. (Egentlig bare en plass, for fremme ved blandebendet er den nok uensett så høytt oppe i forhold til vannlinja at ikke det kan komme inn vann utenfra)

Så, setter jeg på et helt stykke eksosslange, så syntes jeg at båten er trygg nok. (Bruker selvfølgelig to eller 3 syrefaste slangeklemmer, alt etter hvor bred "nippelen" på gjennomføringen er.

 

Det er jo faktisk tryggere uten lyddemper, færre slangeklemmer osv som kan løsne og forårsake lekkasje.

...og, eksosstøvelen, motorens konstruksjon (forkammerdiesel rekkesekser bråker mindre enn direkteinnsprøyta firer) den høye akterkabina vil jo dempe lyden bra mye...?

 

Noen innvendinger til at jeg ikke monterer lyddemper? :sweat:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hvor høyt over vannlinja blir sjøvannet blandet inn i eksosen hos deg?

Er det unnabakke hele veien ut derfra til siste åpning?

Jeg antar du har et godt stykke med nesten vannrett slange. Hvor høyt over vannlinja ligger den?

 

Jeg ville vært litt bekymret for risikoen med å få sjøvann inn i motoren. Det kan skje på flere måter.

F.eks. ved at vann som befinner seg i slangen (eller havner i slangen) raser forover uten å bli stoppet i en "oppsamler".

 

Men det er litt vanskelig å gjette når man ikke ser hvordan det ser ut.

En skisse med de viktigste målene kunne vært kjekt.

 

 

Uansett anbefales følgende lesestoff:

Tony's Tips - Designing a Marine Exhaust System

og

Notat fra Yanmar om hvordan hindre vann i motoren via avgassystemet

 

 

Mvh Arne Armoa

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har fått plukket litt til på xosen til båten.

 

110220101159.jpg

 

Har bygd om vinkelen til to 45 gradere og litt feilkapping førte til ekstra sveiser........ :crazy:

 

110220101161.jpg

Sveiste på ei plate i hver ende og en 1/4 luftnippel. Peisa inn 3bar fra kompressoren for å trykkprøve den. Brukte zalovann og sprayet dette rundt. Slet litt med små porer i sveisene så det måtte lappes litt ja.......

Vil syrevask innvendig begrense korrosjon når dette kommer i saltvann???

 

150220101164.jpg

Gammel gjennomføring demonteres. Denne var nok fra båten var ny og hadde korrodert endel, må nok handle ny ja...

 

190220101168.jpg

Urk, enda et høl i båten..... Det gamle støpes igjen når temperaturen tillater det...

Ellers så må det handles inn ny lydpotte etterhvert.......

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har köpt en båt där eksosslangen går rakt ut, utan nåt som hindrar vatten och slå in. Det idealiska vore väl ett vattenlås och svanehals. Problemet är att eksosslangen ligger horisontellt hela vägen och endast ca 20-30 cm under däck. Några förslag på bästa lösning?

 

 

eksos.jpg

Link to post
Share on other sites

På min forrige båt var det slik - utløp i vannlinja og slangen lå omtrent flatt frem til den steg ved turboen. Det plaget meg en del - og jeg vurderte å bygge om slik som skissert av andre i denne tråden. Men jeg tenkte også mye på dette med eksosstøvel for å skjerme for bølgene bakfra, men Salisbury hadde jo sluttet med sin. Nå ble båten solgt før jeg rakk å gjøre noe med dette, men jeg tror at montering av eksosstøvel ville blitt min løsning.Pluss stålkontroll på alle slanger og klemmer frem til motoren.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Siden tråden handler om å unngå vanninntrengning slenger jeg på hvordan jeg skal få dette ut igjen hvis dette skulle hende......(mens jeg venter på eksosdeler)

 

Det eneste som fantest i båten når jeg kjøpte den var denne:

 

rulepumpe.jpg

 

en rule 400 GPH, som lå og slang i bunnen etter morkne ledninger og virket bare når den selv ville.

Denne har jeg nå limt fast med sika helt i bunnen for å få ut så mye av bunnvannet som mulig.

190320101199.jpg

For å få tette koblinger tredde jeg krympehylser over koblingene, fylte disse med sika og krympet det. Da tyter sikaen ut rundt ledningene.....

 

Et alarmsystem som gir beskjed i en tidlig fase er nødvendig mener jeg..... så kjøpte denne på maritim:

180320101193.jpg

for 233kr

 

Denne har to innganger for nivåsensorer, i tillfelle den ene feiler skal den andre virke. en utgang for bilge-pumpe. Den lager en ekkel pipelyd og lyser rødt når alarmen går. Selv i off-posisjon hyler den hvis sensor slutter kretsen.

 

180320101194.jpg

Her er sensoren til knappe 200kr fra Wema. Denne er kun til lavstrøm, så denne slutter kretsen til alarmpanelet som vil begynne å hyle og gi spenning til et rele(panelet har kun 4A sikring) som igjen slutter kretsen til denne:

 

tmc255.jpg

som skal skuffe rundt 10m3 vann i timen ut av båten.

 

Er i monteringsfasen nå så skal komme med bilder når det er ferdig.

 

I tillegg til dette så lurer jeg på etterhvert å kjøpe en til av denne pumpen som har en helt egen krets og en nivågiver hakket høyere som backup eller ekstra kapasitet.

 

Har og kjøpt en manuell pumpe for syns-skyld....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...