softneck Startet 26.November.2009 Del på Facebook Startet 26.November.2009 Noe av det jeg bestemte meg for da jeg kjøpt båten (Master 820), var at eksosen skal gjøres noe med. Slik er det nå: Ser jo ikke særlig smart ut iogmed at vannlåsen ligger nede . Ser ut som noen har gjort et forsøk på og sette denne opp pga utskjæringer i bjelkelag under køya. Problemet er at vannlinja er omtrent på linje med bjelkelaget og det blir hårfint og sette vannlåsen i oppreist stilling, da det med litt lasting av båten likevel vil renne vann forbi vannlåsen. Dette er en av mine store bekymringer, at eksosslangen skal hoppe av/revne med det til følge at en 90mm tykk vannstråle står inn i båten. Bruker vel ca 2min på og synge da Har kikket på disse med ventil innvendig: Men jeg finner de bare i 3", Må ha de i 3 1/2" størrelse. NOen som har erfaringer med disse???? Vil de tåle å bli brukt?? Det beste hadde kanskje vært og bygge en liten kasse til å ha et syrefast bend som går over vannlinje og ned til eksosuttak igjen. Da har man ingen slange som ligger eksponert for vannintrenging hvis uløkka skulle være ute, men dette kommer til å ta mye av køyeplassen....... Hadde vært fint med noen innspill her da dette er viktig å få stell på før sommer`n. Fatter og begriper ikke at forrige eier kjørte rundt i flere år slik. Med kun en bitteliten el. lensepumpe, og ingen vannalarm eller noen ting.......Han kikket rart på meg da jeg påpekte dette under kjøp. Hvis jeg ikke husker feil så var det slik Kodvaag sin båt tok seg en dukkert....... Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 26.November.2009 Del på Facebook Svart 26.November.2009 (redigert) Sier du nå at exhaustutløpet ligger under vannlinja og at dersom det går hull på slangen eller den hopper av så renner vannet inn? Ja da skjønner jeg din bekymring. Dette må du gjøre noe med. Det skal jo være bend oppover ca. 30 cm høyt if. reglene. Har du ikke muliget til å lage nytt hull over vannlinja? Den viste exhaustklaffen funker mot bølgeslag men er ikke vanntett, så den er jo heller ikke god nok under vannlinja. En annen ting er at slik potta ligger nå kan du vel risikere tilbakeslag av vann inn på motoren. Den må jo stå oppreist for å funke etter hensikten. Redigert 26.November.2009 av trikkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 26.November.2009 Del på Facebook Svart 26.November.2009 Dette er jo ikke så ulikt løsningen som er på vår Fjord 880 (ikke bare vår antar jeg ). Her ligger eksosutløpet 2/3 over vannlinja, og det er ikke plass til noe bend på innsiden. Eksosslangen og lydpotten ligger under benken på BB side i akterkabin. Eneste mulighet for å montere svanehals på eksos hos oss vil være en utvendig løsning under badeplattformen. Er det noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 26.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2009 Xosen går ut under vann ja........ Og badeplattformen er ca 16cm over denne....Vanskelig å få til noe greit på utsiden. Er det vanlig 316 syrefast som blir brukt til dette??? I såfall lurer jeg på om jeg ikke skal sveise en svanehals til å ha på innsiden. Dette kommer jo til å ta en del av køya...men bedre enn å hilse på fiskene. Leste litt rundt her om motstand i eksos og slikt og lurer på om en motor på denne størrelsen (tmd40b ) vil ha noe problemer med motrykk hvis en lager en svanehals.....Det blir jo en del krappe bend og slikt. Får jeg gjort dette kan jeg jo prøve å få satt opp vannlåsen, men slangene er meeeget stive og nesten umulig å få dette til uten enda flere bend....Vi får se hva vi gjør. Innspill mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 (redigert) Jeg tror du kan slappe av mhp. motstand i eksosen. Denne motstanden er også en funksjon av lengde på eksosløpet og diameter. Et par krappe bend går greit. På Hulda lagde jeg vannlås av plater, der eksosen snur over en platekant inne i en boks. Når det gjelder materiale kan du bruke AISI 316L eller 316Ti. Greia er at det må sveises forskriftsmessing (lengdeenergi, rent verktøy, etc.), og sveisene må pickles (fjerne oksider i sveisesonen). Da burde det holde i mange år. Hulda, som vet hvordan det skal gjøres, er mer av typen 'svi det sammen og få det gjort'. Og så ruster det høl. Det er noe i det med smedens mærr og skomakerens barn. Slik vannlåsen din ligger nå er jo talentløst. Legger ved et bilde av hvordan jeg har gjort det på Hulda: Her sitter boksen på utløpet fra eksosmanifoldene, to bokser. Eksosen går inn, treffer en tilnærmet vertikal platekant, snur oppover til toppen av platekanten, ned på andre siden der den blir tilsatt sjøvann. Denne boksen er sveiset inn i en annen boks, som da tjener som vannkappe for å kjøle hele greia. Jeg laget denne løsningen av plasshensyn. Det blir heller ikke noen konflikt med slangene. Du trenger naturligvis ikke vannkappe rundt, i og med at eksosen allerede er våt. Tar med dette som inspill på at det kan fungere med litt utradisjonelle løsninger fra tid til annen. Redigert 27.November.2009 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 27.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2009 (redigert) Takk for innspill Hulda. Går eksosen ut på venstre siden her??? Altså det siste som er før den går ut i vann/friluft? Slik som jeg vil ha det, så skal det ikke være noe slange mellom utløp og svanehals. Ingenting som kan revne eller hoppe av. Et rør vil vel aldri plutselig revne og gi fri vei for vannet. Det vil vel mest sansynligvis ruste/korrodere på de svakeste plassene og begynne og piple litt og litt ved en eventuell lekkasje. Da har man tid til å finne ut av det i tide. Setter man en offeranode på flensen på utsiden regner jeg med at den vil holde ganske lenge. Dette er mest synsing, men hvis jeg har reist på bærtur, så si endelig ifra!! Har sveist noe med syrefaste pinner. Sveiste deler av et vacumannleg offshore. 4" rør, ganske tynne i godset. Er på ingen måte god til å sveise, men hvis jeg gjør dette, så er planen og legge kanskje flere strenger, renslighet og trykkteste til x-antall bar ettepå før montering. REgner med at dette blir billigere enn å kjøpe en svanehals. DE KOSTER JO SKJORTA. I tilleg så passer det kanskje ikke engang. Nå kan en spesiallage det slik som en vil ha det.... Går og lurer på om jeg kanskje skal flytte utløpet til nærmere midten. DA kan jeg kanskje montere svanhalsen inni skapet som står her. Må få målt og planlagt litt. edit: lurer også på om en kan droppe plastikksaken fra vetus. Den har jo ikke gjort jobben allikavel så lenge båten har levd. Også smelter den som smør hvis kjølinga stopper.....Regner med at en svanehals vil fungere som en grei lyddemper...FAren er vel vann som kan renne tilbake fra svanehalsen og inn i mottor`n. Turbo og bend sitter over vannlinja....tror jeg... Redigert 27.November.2009 av softneck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 (redigert) Sett inn en sånn Svanehals Ikke la det gå som her Redigert 27.November.2009 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
trikkern Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Om du lager noe selv så bør du likevel ha exhaustslange mellom for å ta av for vibrasjonene, ellers brekker sveisinga i filler ganske kjapt er jeg redd. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 (redigert) Blubb blubb blubb..... Heldigvis er'n tørr inni nå! Jeg lurer og på å ofre litt av køya til fordel for svanehals... Hva skal du med mange liggeplasser hvis båten ligger på havets bunn? Redigert 27.November.2009 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Hulda Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 (redigert) Slik ser det ut på Hulda: Eksosboksene sitter skrudd på manifoldene uten slanger imellom, det har ikke røket noen sveiser enda. Det kommer ikke til å gjøre det heller. Fra eksosboksene går det slanger ut til vannlåser som ikke vises her. Deretter klatrer vann og ekos ca. 1,5 meter opp for å runde ut av svanehalsene. Her er begge to. Den kassa som er midt i bildet er cockpiten. Hulda har mao en annerledes utfordring. Eksosrørene kommer ut av båten godt over vann. Men jeg må løfte vannet langt og høyt. Dessuten er Hulda som seiler, må beskytte seg mot at sjøer klasker inn i hekken og vanninntrenging drukner motoren. Jeg tror man skal være litt tilbakeholden med svanehalsen som Laluna II legger inn bilde av. 4000 kroner for noe som ser ut til å være laget i 301/304 med oksiderte sveiser er ikke noe å ha. Redigert 27.November.2009 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 28.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2009 Sett inn en sånn Svanehals Ikke la det gå som her Ja det blir noe lignende, men ikke kjøpt. 4000 spenn for 0.7m med rør....hmmmmmm. Nei sikker på at et lokalt verksted kunne ha produsert et bedre for mye mindre.... Nei blir nok og prøve og få tak i noe 316 stål og lage selv ja...... Om du lager noe selv så bør du likevel ha exhaustslange mellom for å ta av for vibrasjonene, ellers brekker sveisinga i filler ganske kjapt er jeg redd. Svanehalsen blir stående rett på innsiden av akterspeilet. Her vil det ikke bli vibrasjon som er farlig. Derfra blir det exosslange til motor. Mulig via en vannlås. Men det tror jeg strengt tatt ikke jeg trenger etter denne operasjonen.. ELLER? Noe slik som denne meget detaljerike og skjematiske tegningen viser: Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Viser til den flotte tegningen til "Softneck". Anlegget vil sikkert fungere fint under drift, men du får et problem ved f.eks. båtopptak dersom båten under transport kommer ned med fremskipet f.eks. i en utforbakke. Da vil du garantert få de vannrestene som ligger igjen mellom motor pog svanehhalsen inn i turbo / eksosmanifold. Derfor bør du uansett ha en vannlås som ivaretar restvannet i slangen - alternativt at du lager en anordning med manuell tapping av eksosslangen i laveste punkt før opptak / utsetting. (Et syrefast skjøtestykke påmontert en syrefast ventil fungerer bra, men husk å steng ventilen før første tur!!) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Flott tegning! Hvis forholdene i tegningen er riktig så har du kanskje plass til å heve gjennomføringen over vannlinja helt oppunder badeplattformen? Det ville vært det optimale sikkerhetsmessig. Men vil du virkelig kutte ut exhaustpotta? Det kan bli mye lyd av det tror nå jeg. Volvodyret er ganske grov i målet. Jeg testet med "rake rør" først for å høre lydnivået, men kom fort på bedre tanker, og satte inn muffler. En slik av gummi med syrefaste ender. Men jeg har nå GM-V8er som har sint lyd med mye trøkk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Min svanehals består rett og slett av en snurr på eksosslangen (ala grisehale) mellom potta og utløpet. Fungerer utmerket hos meg, i alle fall... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Brumm Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Hvordan fikk du bøyd slangen? Har du et bilde? Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 (redigert) Det er forskjellige typer slanger. De mykeste slangene kan bøyes ganske mye (Vetus)! Min er 5" og har to svanehals-bøyer. Mellom utløp og potta og mellom potta og turboen. Det måtte to mann til for å greie det. Da bør det gå greit på 3,5". Redigert 28.November.2009 av trikkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 28.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2009 Flott tegning! Hvis forholdene i tegningen er riktig så har du kanskje plass til å heve gjennomføringen over vannlinja helt oppunder badeplattformen? Det ville vært det optimale sikkerhetsmessig.Men vil du virkelig kutte ut exhaustpotta? Det kan bli mye lyd av det tror nå jeg. Volvodyret er ganske grov i målet. Jeg testet med "rake rør" først for å høre lydnivået, men kom fort på bedre tanker, og satte inn muffler. En slik av gummi med syrefaste ender. Men jeg har nå GM-V8er som har sint lyd med mye trøkk. Tror nok ikke forholdene her er veldig riktige, men et pekepinn. Tja, det skulle vel gå og skvise den oppunder, men ser ikke helt poenget, når en har et stålrør som vil gå på oppsiden-bare litt lengre inne. Føler det blir litt smør på flesk. Tviler også på at 316L stål vil ruste i fillebiter, men jeg har ikke god greie på stålkvaliteter og slikt. MEn dette er vel så og si tomt for karboner, som igjen fører til at det ruster. Viktig og holde annet karbonstål langt unna.... Ikke så sikker på at det vil bli så mye mer lyd ved fjerning av potta.. Med en svanehals så vil vel røret stå rimelig fullt av vann pg dermed dempe lyden, pluss at utløpet kommer ut under vann. Dessuten har jo potta til nå ligget nede og dermed ikk vært særlig hjelp i.......Og motoren går meget stille og rolig synes jeg. Men må nok fundere og teste litt etterhvert når en får kommet igang og ser hvilken vei det bærer. Vil jo ikke for alt i verden ha vann i motoren. Da sier det PANG (kan ihvertfall gjør d ) Min svanehals består rett og slett av en snurr på eksosslangen (ala grisehale) mellom potta og utløpet. Fungerer utmerket hos meg, i alle fall... Dette fjerner ikke risikoen for at slangen kan revne/hoppe av. Hvis du ikke har utløpet over vannlinje da....... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Tviler også på at 316L stål vil ruste i fillebiter, men jeg har ikke god greie på stålkvaliteter og slikt. MEn dette er vel så og si tomt for karboner, som igjen fører til at det ruster. Viktig og holde annet karbonstål langt unna.... Helt feil, det er ikke slik korrosjosmekanismene fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 29.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2009 Helt feil, det er ikke slik korrosjosmekanismene fungerer. Minn erfaring med syrefast i sjø på båt er ihvertfall at dette holder lenge. Men som jeg sa, jeg har ikke greie på dette. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Noe slik som denne meget detaljerike og skjematiske tegningen viser: Med denne løsningen MÅ du ha vannlås (løftepotte)! Ellers kan hele eksosslangen fylles med vann før vannet har klart å nå opp til toppen av svanehalsen. Hvis du ser for deg geometrien i en løftepotte ser du at den har et stort rom som fylles med gass øverst, som over en stor vannoverflate trykker vannet ned og ut gjennom det mye mindre utløpet som er nederst i vannet, og som deretter kan svinge opp. Da blir vannet skutt ut. Hvis du har bare slange og rør som på figuren, kan all gassen snike seg forbi langs toppen av tverrsnittet, mens systemet fylles mer og mer opp. Et annet poeng med løftepotten er at den skal være stor nok til å ta imot alt sjøvann som var på tur opp svanehalsen når du stopper motoren. Det er ikke noe særlig hvis det slynges videre fram mot motoren pga. farten det fikk ned fra svanehalsen. Jeg har en gammel Scand Baltic, byttet motor i år, og jeg har utløp under vann og lyddemper under senga. Det er en Vernatone Round fra Centek Industries. De har en annen som heter Vernalift, som fungerer mer som beskrevet over. Min er altså ikke en løftepotte men ble beholdt etter anbefaling fra Centek Industries, siden jeg uansett ikke har plass til en svanehals på samme måte som de nyere Balticene. Jeg har bare et klapplokk på utsiden av båten, doble slangeklemmer osv. Hopper slangen av, sliter jeg litt. Men det fant jeg meg i, siden jeg ikke så noen råd for å få plass til svanehals. For å beskytte selve motoren løste jeg problemet i andre enden. Jeg ville gjerne ha starten av eksosslangen 40-50cm over vannlinja og bratt slange i starten, noe som gir motoren nokså god sikkerhet. Dette ble høyere enn turboen, og måtte derfor løses med et rustfritt eksosrør uten kjøling fra turboen og opp til en høyere posisjon, der det svinger ned igjen FØR mikseren, som har en inner og yttervegg, og sprayer sjøvannet inn i ytterst i starten av eksosslangen. Her er et bilde med foreløbig isolasjon (og før slangeklemmer ): Siden jeg ikke har svanehals på slutten, vil alt sjøvann som kommer inn i eksosslangen f.eks. fra motorkjølingen renne rett ut av seg selv. Hvis du har svanehals som går høyere enn turboen (eller toppen av tørr eksosriser), så må sjøvannet pumpes ut. Dette krever løftepotte, og at MOTOREN GÅR selv. Hvis du f.eks. ikke får start, må du stenge sjøvannsinntaket hvis du skal fortsette å prøve mange ganger. Ellers risikerer du å fylle opp hele systemet fordi du ikke har nok eksosgasser til å pumpe ut vannet. Jeg har hørt om motorer som har blitt fylt under sleping også. Kanskje de har stått i gir og blitt dratt rundt av propellen. Følgende artikkel anbefales på det sterkeste: Marine Exhaust Systems Bruk navigasjonsfeltene øverst for å vise hvert kapittel. Lykke til Mvh Arne Armoa Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Er det ingen mulighet til å lage et nytt eksosløp i midten, da? Ikke noe skap/ bord over roret som gjør at det er mulighet til å flytte eksosgjennomføringen, og lage en liten svanehals der? Dette med å fylle systemet uten løftepotte er jo en interessant problemstilling. Et langt system fullt av vann krever vel bra med trykk for å tømmes, og om man sliter med å få i gang motoren blir det vel ikke lettere? Eller er dette lett match for motoren under oppstart? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Softneck: Karbonet går på sveisbarhet, ikke korrosjon. I austenittiske stål (301/304/316/SMO etc) så er det krom som er bæreren av korrosjonsbeskyttelsen, kromet blir støttet av molybden. 301 og 304 har lavt krom og ikke molybden. 316 har over 2 % molybden (etter hukommelsen) og SMO har 6 % (minimum). Styrkeøking blir ivaretatt av Ti og N. 316L betyr 'low on carbon', som går på sveisbarhet. Det var dagen snabbkurs i austenittiske stål. Bra redegjørelse arnearmoa. Jeg hadde også en tørr start på eksosen på Hulda. Fikk imidlertid problem med varmen den gangen. Det er mye mulig at jeg kommer til å gå tilbake til tørr start når prosjektet mitt skrider litt lenger frem. Når det gjelder vann i eksos, så er ikke alt det du skriver helt korrekt. Vannet i eksosen legger seg som en hinne på veggene i rør/slanger. Jeg har tidligere hatt to seilere med høye svanehalser, helt oppunder dekk, uten at det var innstallert vannlåser. Jeg vil anta at drøssevis av eksisterende båter har det samme, og at det fungerer. Det jeg skriver er ikke til forkleinelse for vannlås, i Hulda er det tre stykker, selvkomponerte, virker helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Jeg er enig i at jeg forenklet litt ifht. hva som skjer hvis det er litt fart på eksosgassene, men aldri i livet om jeg ville hatt den løsningen du sier fungerer, dvs. svanehals uten løftepotte. Uansett fins det sikkert andre løftepotter som får plass riktig vei under senga der, eventuelt kan det lages. Og som nordan family 27 nevner ville jeg bygd om nattbordet mellom sengene til et skap og plassert svanehalsen bakerst i skapet, hvis dette var mulig. Jeg ville gjort mye for å få til det isteden for å korte inn en av sengene. Men jeg antar roret er veldig i veien. Det var det hos meg, og jeg allerede har skap der i Balticen. Men jeg har 5" slange, noe som gjorde det ekstra vanskelig. I nyere Scand Baltic er det der de har satt svanehalsen. Men der er det lettere, for de har roret lenger bak, montert på utsiden av akterspeilet. Nå har ikke jeg full oversikt over diverse høyder i en Master 820. Men i en løftepotte vil man gjerne ha innløpet litt høyere enn bunnen, gjerne øverst, som på den feilmonterte i bildet. Hvor mye høyere enn dette er turboen? Jeg ville vært sikker på at det var nok forskjell der også. Mulig jeg er uvanlig redd for motoren min, men så har jeg jo en annen farge på min da. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Hvordan fikk du bøyd slangen? Den nye slangen var ganske smidig, så det gikk greit. Høyeste punkt er vel ca 30cm over dørken. Men det var gjort slik originalt fra produsent også, så slangene var såpass smidige også på syttitallet. Men ikke prøv å bøye en gammel slange slik, det skjærer seg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
softneck Svart 29.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2009 Med denne løsningen MÅ du ha vannlås (løftepotte)! Ellers kan hele eksosslangen fylles med vann før vannet har klart å nå opp til toppen av svanehalsen. Hvis du ser for deg geometrien i en løftepotte ser du at den har et stort rom som fylles med gass øverst, som over en stor vannoverflate trykker vannet ned og ut gjennom det mye mindre utløpet som er nederst i vannet, og som deretter kan svinge opp. Da blir vannet skutt ut. Hvis du har bare slange og rør som på figuren, kan all gassen snike seg forbi langs toppen av tverrsnittet, mens systemet fylles mer og mer opp. Et annet poeng med løftepotten er at den skal være stor nok til å ta imot alt sjøvann som var på tur opp svanehalsen når du stopper motoren. Det er ikke noe særlig hvis det slynges videre fram mot motoren pga. farten det fikk ned fra svanehalsen. Tusen takk for god beskrivelse av virkemåten til vannlåsen. Må prøve og få plass til denne en eller annen vei. Denne har jo også tappekran i bunn. Er det ingen mulighet til å lage et nytt eksosløp i midten, da? Ikke noe skap/ bord over roret som gjør at det er mulighet til å flytte eksosgjennomføringen, og lage en liten svanehals der? Jo det er dette har jeg tenkt på, må se om det lar seg gjøre i praksis. Softneck: Karbonet går på sveisbarhet, ikke korrosjon. I austenittiske stål (301/304/316/SMO etc) så er det krom som er bæreren av korrosjonsbeskyttelsen, kromet blir støttet av molybden. 301 og 304 har lavt krom og ikke molybden. 316 har over 2 % molybden (etter hukommelsen) og SMO har 6 % (minimum). Styrkeøking blir ivaretatt av Ti og N. 316L betyr 'low on carbon', som går på sveisbarhet. Det var dagen snabbkurs i austenittiske stål. Takk for fin beskrivelse, så det er kromen som "forsegler" stålet mot videre korrosjon. Sitat Wikepidia: "The low carbon version of the Austenitic Stainless Steel, for example 316L or 304L, are used to avoid corrosion problem caused by welding. The "L" means that the carbon content of the Stainless Steel is below 0.03%, this will reduce the sensitization effect, precipitation of Chromium Carbides at grain boundaries, due to the high temperature produced by welding operation." Altså det lave karboninnholdet er der for og forhindre korrosjon etter sveising og høye temperaturer? Ser ihvertfall ut til at 316L er my brukt i marine industri så dette må vel være bra greier. Men det er som det skrives i artiklene som Arne Armoa linker til: En må tenke på at det er ikke "hvis" eksossystemer feiler, men det er "når" det feiler. Hva skjer da? hvor vil vannet gå? hvilke konsekvenser vil det få? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.