Jump to content

Sjøen rett inn i eksosen-vannlås?-eksosklaff?


softneck

Recommended Posts

Har köpt en båt där eksosslangen går rakt ut, utan nåt som hindrar vatten och slå in. Det idealiska vore väl ett vattenlås och svanehals. Problemet är att eksosslangen ligger horisontellt hela vägen och endast ca 20-30 cm under däck. Några förslag på bästa lösning?

 

Hvis du ønsker gå for det ideèlle: :wink:

Har nye Vetus lyddempere, vannlås og svanehals + noen bend og skjøtestykke her:

https://baatplassen.no/p/showproduct.php?pr...=4748&cat=5

Link to post
Share on other sites

Har nå fått ferdigstilt vannalarm opplegget mitt:

 

200320101203.jpg

Gutten har vært på shoppingtur og handlet forskjellig snask.

200320101204.jpg

Denne her var litt av et troll, mye større enn jeg hadde trodd. PRøvde den på batteriene litt og hele pumpa hoppet til når den fikk strøm... var litt bekymret hvordan jeg skulle få festet den.

 

220320101210.jpg

Skrudde den fast oppå en syrefast rørbit som jeg limte fast med sika i bunn og den støtter seg mot et oljeavtappingsrør fra motor. Lurte på og feste branketter rett i girkassa men er redd for at vibrasjonene tar knekken på pumpa.... Nå står pumpa 12-13cm opp fra bunn og står dermed helt tørt.

 

220320101214.jpg

Her er sensoren skrudd fast på en brankett som hvor den blir noen cm høyere enn pumpa.

 

220320101206.jpg

Kappet høl til alarmpanelet og ble overasket over hvor tykt lag med glassfiber det var her.....

220320101208.jpg

Her ferdig koblet. Alt er koblet utenom hovedstrømsbrytere og vil alltid stå aktivt. Lurer på hvor mye strøm denne dioden trekker..... :confused: Får ut og måle i morgen. Prøvekjørte annlegget ved å snu sensoren på hodet. Funka som juling. Alarmen hylte og pumpa syklet igang.

 

Lurte litt på og koble en bryter på buzzeren, da den har en forferdelig pipelyd. Ser for meg stor lekkasje i båten pumpa går for fullt, ungene hyler, kjærringa(og meg) får panikk, bikkja bjeffer og alarmpanelet hyler.....kunne vært greit å deaktivere buzzeren da.....får se om jeg gidder...

 

Nå har jeg jo denne tmc1000 GPH også som jeg lurte på og montere under midtkabin da det er noen gjennomføringer på denne siden av motorskottet. Dette tror jeg driter i. Skal heller montere på en 10m kabel med klemmer på pumpa og en passe lang slange og ha dette liggende i båten. Da kan en bruke pumpa der en måtte få behov for det. I tilleg kan en låne den bort hvis noen skulle få et pumpebehov. Monterer heller en billig Clasohlson vannalarm under her.

 

Men nå skal jeg slutte å spore av denne tråden som handlet om eksos. Skal vel få montert rælamikken som jeg har sveiset sammen snart. Skulle hatt et par bend 45 og 90 graders for å få eksospotta til å passe. Disse ville jeg helst hatt i glatte kompositt eller noe..... Noen som har dette liggende????? som jeg kunne kjøpt. Finner ikke i vetuskatalogen men de har sikkert, får ringe og høre.

Link to post
Share on other sites

Der har du bendene jeg er på jakt etter..... skal høre med de.....Kunne ha sveist de. men jeg tror jeg har nok "kråkebend" på opplegget her nå... :yesnod:

 

Per T Kålin:

 

Ja, skal måle med multimeteret. Må bare kjøpe nye sikringer til dette. Har et lite solcellepanel så regner med dette klarer å holde batteriene i sjakk.....

Link to post
Share on other sites

Når båten lå i marinaen kom skvulpesjø og vindbårer inn i eksosanlegge og trengte seg videre inn i motoren. Jeg hadde en kostnad på over 200 000. Ny longblokk og eksosanlegg. La opp eksosen i syrefast, fra motor akterover opp under dekk og videre ned til en overgang i vanlig eksosslange. 50 000 for syrefast. Dyrt, men dette fungerer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ok, trodde du hadde fått problemer med lignende opplegg som jeg lager nå :sweat: HAr ikke fått testet dette ennå, men rimelig sikker på at det ikke skal skvulpe vann inn svanehalsen ihvertfall. I tilleg har jeg kjøpt en 300hk potte med plass til 25liter vann. Dette demper nok lyden en god del i tilleg så samler den opp vann som renner tilbake fra svanehals.....

 

Dette er ihvertfall planen og håper det virker.... Ser at jeg har konstruert svanehalsen litt feil. Ifølge her så skal svanehalsen stige nesten loddrett til å begynne med og dale pent og pyntelig nedover til utløp..... Dette for at det skal renne minst mulig vann tilbake...

 

 

Men får kjøre noen tester når jeg får startet motor :smash:

Link to post
Share on other sites

Ja klar over det, men hadde tenkt å montere bryteren inni sikringskap og selfølgelig alltid stå i on posisjon til problemer oppstår. Men det blir vel til at avbiteren kommer fram og klipper en rød tynn ledning hvis det skulle bli behøvelig..... :lol:

Link to post
Share on other sites

Ringte til Univa i arendal for å høre om de hadde bend som jeg trengte, men det var dårlige greier. Vetus har ikke som passer. De kunne bestille fra USA, men det gidder jeg ikke å vente på så jeg sveiste et par selv:

240320101221.jpg

Det som tar tid med dette rørgreiene er å kappet det i riktige vinkel. Har bare en 5" vinkelkutter og det er ikke lett å kappe i 22,5grader med denne. Brukte gjæresaga til å merke opp + en tilskåren plastbit som passet rundt til "linjal"

Brukte biltema sine pinner her og det var som natt og dag i forhold til JULA sine (dritt)pinner. Lurte på og slipe ned hele svanehalsen og sveise opp på nytt men gidder ikke.. Stakk ned på et sveiseverksted og fikk en skvett syrevask. Penslet dette på sveisene og tømte resten inni svanehalsen. Lot det virke et par timer før jeg blåste det av med høytrykksvaskeren.

 

250320101224.jpg

250320101225.jpg

Det gamle eksoshullet skal støpes igjen. Slipte vekk alt bunnstoff og gel-coat og ned i glassfiberen. Vasket med aceton. Biten fra det nye hullet bruker jeg som "fyllmasse". Har teip på innsiden for å holde igjen biten.

250320101227.jpg

 

Her ferdig støpt. Brukte langtrådet glassfibersparkel og tettet alle huller. Slipte ned og vasket med aceton før støping. Har fem lag på utsiden og 4 lag på innsiden. Tror det skal være nok...

Eber`n på full guffe innvendig og en arbeidslampe på utsiden for å holde tempen.

 

260320101232.jpg

Her er den nye gjennomføringa montert.

 

260320101233.jpg

Svanehalsen måtte monteres samtidig som gjennomføringa ble satt i pga liten klaring til skapet. Det er ca 25mm mellom svanehalsen og gjennomføringa. Har satt på 4stk syrefaste kraftige klemmer.

 

260320101235.jpg

Som en ser så gikk det meste av plassen til denne krussedullen. Får prøve og skjære til ei plate så en kan bruke det som er igjen av plass.

 

260320101240.jpg

Her kommer eksosen fra motorrom og inn på 45graderen og videre inn i den nye DCP-potta

260320101242.jpg

Ut av potta og inn på en 90grader og inn i svanehalsen.

260320101243.jpg

Oversiktsbilde slik at en hvilke krumspring eksosen gjør.

 

Prøvekjørte herligheta nå ikveld. Fyra opp det grønne trollet i kjelleren, men måtte stoppe det fort. Kom veldig mye vann ut ved potta. MEeen det var jo ikke så rart når jeg hadde glemt å stramme et par slangeklemmer :sweat: . ETter at disse var strammet så ble det så fint så. Trollet harket og hostet vannet ut i den andre enden uten problemer.

 

Etter en 10 minutters tid så slutten motoren og suge vannet ut av bøtta :eek:

Tror impelleren må ha tatt kvelden, men det skjønner jeg ikke. Satt inn ny i høst. Hadde hageslangen på full peising og motoren gikk kun på tomgang. HMMMMM mulig jeg har satt impeller inn gal vei eller no???? Får sjekke i morra...

 

Er litt spent på om motstanden i systemet er merkbar. Det finner jeg ut av når båten er sjøsatt. Tror den klarte nærmere 3600 omdr. Så hvis det er betydelig mindre enn dette så er det motstand ja.....

Link to post
Share on other sites

Var ute og reiv ut impelleren men den var helt strøken.... Skjønner ingenting. Hvorfor skulle den plutselig slutte å suge vann??

 

Åpnet tapping på varmeveksler og tok ut sinkpluggene på girkassa og flusha alt med hageslangen. Var helt åpent.

 

Sjekket akslingen til impellerhus og båste gjennom slangen fram hit men finner ingen feil....

 

Noen som har et sjefstips hva det kan være??

 

:confused::confused::confused:

 

Får vel prøve og sette det sammen i morra....

Link to post
Share on other sites

Var ute og testet.Fant ut at hvis impelleren trekker litt luft så klarer den ikke å begynne å pumpe vann igjen på tomgang. Ga motoren 11-1200 omdr så supet den vann igjen, og motoren kunne slippes ned på tomgang igjen. Altså ingenting galt :flag: (tror jeg)

Link to post
Share on other sites

200320101204.jpg

 

Testkjørte pumpa i dag. Det vannslangen brukte 60sek på og fylle i kjølen, brukte pumpa 7sek på og hive ut igjen :cheers: og det stemmer ganske godt med det som er oppgitt:

 

Testet vannslangen og den fyllte ca 20 liter på et minutt.

 

60/7=8,57

 

20liter på 7sek= 20L x 8,57 = 171,4L på et minutt x 60min = 10284Liter (ikke veldig nøyaktig måling....)

 

2500GPH x 3.7850 Liter = 9462,5 Liter ifølge det det som står på pumpa så det må jo være bra :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...