Jump to content

Propellberegning, finnes det program for dette på nettet?


emmis

Recommended Posts

Hei Eirik.

 

Mulig du får en halv knop mer med 10-hesteren din - maks.

Du skriver ikke hvor mange blader din nye propell har, men er det en 2-blader med litt bladareal, burde dette passe bra. Er det en 3-blader, ville nok en propell med en tomme mindre stigning vært bedre.

 

Nå har du propellen. Sett den på og se.  Litt justering av diameter og/eller stigning gjør firmaer som f.eks. Winrace Propellers raskt og rimelig. I tillegg blir den bedre avbalansert enn den noensinne har vært.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Lotus!

 

Takk Lotus :cheers:

 

Jeg har begge propeller med to blader. At det gikk å justere de var greit å få vite. jeg har ikke så mye kjennskap til alle disse saker, har mest jobbet med å lære litt seiling. Men må jo innrømme at en motor er god å ha når man ligger midt i Drøbakksundet i vinnstille og en motor som har fusket de siste åra, den er fra et sted på 50-tallet. Men nå blir det ny motor

 

 

Eirik

Link to post
Share on other sites

Det virker som Lotus er en kunnskapsrik mann,men kan du svare på spørsmålet mitt? :cheers:

Har et sett med B2 propeller (290DP)

Kan jeg bruke disse på båten min og få noenlunde brukbar uttelling?

TROJAN 27

165 hk på motor

3800 omdr.

1.95 utveksling

3000 kg

lengde 7.50m

bredde 3.10m

Dette er vel propeller beregnet på bensinmotorer,men lurer likevel?

Budsjettet på båten begynner å bli sprengt så det hadde vært kjekt å slippe med å kjøpe nye.

Noen som har en liten peiling på hvor mange knop jeg kan forvente på denne kombinasjonen??

(båten gjorde 35 knop med 260 hk volvo penta bensin)

Er spent som en liten unge hvordan dette kommer til å fungere!!!! :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei Frank.

Beklager å skuffe deg, men propeller til drev med slike betegnelser kan jeg ikke noe om.  Blander du inn duoprop, kommer også andre faktorer inn i bildet. Ikke det at jeg er noen proff på propeller for fast aksel heller, jeg har bare lært meg litt mer enn den gjennomsnittlige båteier.

 

Svarene jeg gir er heller ingen fasit, bare en pekepinn på hva som sannsynligvis vil passe bra. Som andre her har påpekt er teoretisk beregning  kun teori. I praksis må ofte den siste biten oppnås ved å prøve og feile et par ganger.

 

MVH

Lotus

Link to post
Share on other sites

Bare skyte inn her at jeg, ifm den propellsiden,  har gjort iherdige forsøk på å få opplysninger fra Volvo om en "ekvivalent" stigning for Duo-Prop propellerene.

Uten resultat. :headbang:

Hvorfor de ikke kan oppgi dette på samme måte som for andre propellere er over min forstand.

Link to post
Share on other sites

Flott hjelp av Lotus og andre.  :rolleyes:

 

Holder på med å skifte propeller her også.  Kan noen hjelpe meg med rett dia og stigning på:

 

Motor: Perkins 4.108 49 HP

Maks turtall: ca. 3000 (kontinuerlig)

Gear: Hurth 2,14:1

Deplacement: 2.700 kg

Maks last: 2.000 kg

Lengde: 8,4 m

Bredde: 2,85 m

Dybde m/kjøl: .085

Båt: Tresfjord 28

Propell i dag: 18 X ? (umulig å lese)

Fart: ca. 8-10 knop

 

Takknemlig for svar.... :lol:

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Hei Cita.

Diameteren på propellen din er nok passe hvis du har en enkel 3-blader med standard bredde på bladene. En 3-bladet 17-tommer med litt mer bladareale hadde gjort samme nytta.

 

Stigning? Tipper du har 12 tommer. Det er mitt førstevalg. Har du en brei kjøl som er dårlig avrundet, er kanskje stigningen 13".

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg er usikker på om jeg har riktig propell på båten min, og kunne tenke meg å sjekke dette litt nærmere. Er det noen som vet om et kurant program for beregning av propell? Linkene i starten på denne tråden virker ikke lenger. Prøvde også å laste ned et annet program som det ble linket til her, men der fikk jeg ikke noe vettugt svar. Båten er en Fjord 880. Lengde i vannlinjen er jeg usikker på, men tipper ca 8m. Motor: VP TAMD 41A, skal være på 193 hk, max rpm 3800 omdr, gearkasse:MS4A, utv 1,93. Har en 19 toms propell idag. Husker ikke stigning. Vekt av båt er oppgitt til 4 tonn, tipper at den veier litt mer kanskje, fullt lastet......

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå kikket litt på denne båten.... Er litt usikker på om jeg har valgt riktig skrogtype for din båt. Men med de inndata du har oppgitt så kommer jeg frem til følgende:

-------------------------------------------------------------------------

MAX PERFORMANCE

Available Power: 184.6 SAE hp ( 137.7 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 19.5 kts

Fuel: 11 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 126 SAE hp ( 94.1 kW) @ 3300 RPM

Cruising Speed: 16.1 kts

Fuel: 7 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 18.9 in. Pitch: 16.1 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 19.0

Pitch: 15.9

Blades: 3

-----------------------------------------------------------------------------

 

Som man kan se av bergegningen så er anbefalt propell 19x16 for en tre blader. Vet ikke om hastighetene er i det omrpdet du får på båten. Rundt 19 på full fart og og marsj på 16 ved 3300 o/min (3300 Er satt av meg)

 

Det er benyttet et program på inernett som er en betalingstjeneste, eller man må være medlem for å bruke det...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for svaret sydvesten.

Det kan virke som du er i nærheten av noe riktig her. Jeg glemte vel å legge til at båten er halvplaner, men det er stort sett bare v-bunn uten så mye kjøl. Jeg har også 4-bladet propell.

I dag gjør båten ca 16 knop på max. Når jeg hentet den i våres gjorde den rett over 18, men da var den tom for ting og tang, bortsett fra fulle tanker.

Grunnen til at jeg lurer litt, er at det kan virke som om propellen i dag er litt liten. Er forsåvidt usikker, men jeg synes det virker som motoren løper veldig lett. Den går lett opp til 3600 omdr. på turtelleren, da går den ikke høyere, og da gjør båten i dag like over 16 knop. Derfor så lurer jeg på om turtelleren viser litt for lite også. For båten gjør ingen tegn til å øke noe mere på farten sånn etterhvert heller. Har også sammelignet litt med andre Fjord 880 med samme maskin, og de blir oppgitt til ca 20 knop på max, og ca 16 marsj.. Men det er mulig det det er det vanlige salgstrikset med en ljugeknop eller to. Hva vet jeg? Jeg marsjer greit på ca 12 knop, da er turtallet ca 3000 omdr. om jeg husker rett.

 

Tidligere eier har byttet propell til en som var mindre enn originalt. Han trodde den origale var for stor. Han slet litt med å få de siste omdreiningene på turtelleren. Jeg har ikke sjekket hvor giveren til turtallet sitter, men hvis det er dynamoen som styrer det, vet jeg at den har blitt byttet. Hvis det er forskjell på reimhjulene der kan kanskje det være en årsak..?

 

Tror den propellen jeg har liggende er 19x18. Må sjekke hva det står på den som sitter på båten i dag, men hvis jeg ikke husker helt feil, er den 19x17.

Så da spørs det om den propellen jeg liggende er litt i største laget kanskje? Jeg har egentlig vurdert å prøve den, siden den som sitter på nå synger så fælt på visse turtall. Får gruble litt på det utover vinteren, hvis ingen andre har noen synspunkter her...

Link to post
Share on other sites

Heisann !

Her er beregning med 4 blader, den viser at 19x14 er det du bør ha.... Det virker å være lav stigning, men du vil vel oppnå max turtall.

 

 

MAX PERFORMANCE

Available Power: 184.6 SAE hp ( 137.7 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 19.5 kts

Fuel: 11 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 98 SAE hp ( 72.7 kW) @ 3000 RPM

Cruising Speed: 14.2 kts

Fuel: 6 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 17.7 in. Pitch: 15.7 in.

Blades: 4 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 19.0

Pitch: 14.2

Blades: 4

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk igjen!

 

Dette var interessant. Jeg skal sjekke hva som sitter på akselen i dag før jeg gjør noe drastisk tror jeg. Det var dette med turtallet da, jeg innbiller meg egentlig at jeg oppnår max rpm i dag, da det virker som motoren går veldig lett opp til 3600 på turteller'n. Men det er kanskje mulig det er feil. Skal se nærmere på det utover våren, prøver bare å gjøre en del undersøkelser i forkant.

 

Uansett, takk for hjelpen!

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 1 år senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hei syntes dette med proppelberegning er merklige greier tenker da påmin Hasla Sleipner sier 17/11 og en annen båtforetning sier 16/10 og så ser jeg på Hasla over her denne har 19/18 og noen andre regner 19/14.Har gir utveksling 2,1 hmm.For nok turtalle jeg skal ha med 17/11 men for jeg mere fra spark med større ta foreks 19/14. jeg har en 49hk:cra zy: :eek: MvhBjørn

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Har beregnet propeller til Grand Banks 36 " det viser seg at beregningene ikke er tilpasset deplasemangs båter.

Hastigheten er avhengi av vannlinjen. Ved 7,8 knop kreves det 45 HK for å oppnå denne farten. det er viktig å ta utgangs punktet i denne farten når propellen skal beregnes. Valgte turtall på en volvo 31 motor bestemmes ut fra dreiemoment kurven.

For en TD 31P vil max dreiemoment ligge på 3000 omdreininger. propellen velges ut fra dette turtallet.

De fleste leverandører beregner propellen etter max turtall som vil gi for lette propeller for den type båt. Min båt hadde 3 bladet

22" x 14" disse er byttet ut med 4 bladet 23" x 15" ( resultatet har gitt 1 knop større marsj fart ved same turtall og en mye berdre effekt ved manøvring )

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Jeg må bytte begge propellene på min Nimbus 4000 pga. galvanisk tæring.

 

På de propellene jeg har i dag, står det preget Volvo .P 0TB7L og Volvo .P 9TB7R.

Hvor kan jeg finne noen oversikt over hvilken størrelse de er?

 

Jeg kommer nok til å få størrelsen beregnet før jeg investerer i nye, men hadde vært greit å hatt de gamle som utgangspunkt...

 

Båten er motorisert med 2x VP KAMD 44 på 260Hk hver, så den går bra nok, men om det var noe som kunne redusere drivstoffkostnadene eller støy o.l er jo det interressant...

 

Takk for svar

 

Fernanda :flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Heia.kan noen finne ut vilken propell jeg kan bruke??har fra før prøvd 3 propeller uten noe hell.den siste propelln var en 16 tommer med 15 i stigning 3 blad(fast aksel)men har fått vite at den hadde ca 51% slipp på min båt.

 

litt info om båt,motor,gir.

 

Båt:Fram 690 halvplaner

 

vekt 1800kg

 

vannlinje 60cm

 

23fot

 

motor 88hk

 

gir 2:1

 

med dagens propell går båten i 12 knop på max og med turtall på 3900.ska være laver turtall på max ikke mere enn 3700rpm

ved turtall mellom 2500 og 3200 så er det nesten ikke fart å få.rundt 8.5-9 knop på 3000rpm,mener selv at propelln spinner/slurer eller slipper for mye..(hvis man kan si det slikt:)

 

Har sett på nett at disse båtan kan gå opp mot 20knop med motorer fra 70 hk å oppover.jeg vil at båten ska ha større fart på lavere turtall.eks 11/12 knp på 3100/3200 og ha ha noe mere på max 3600-3700rpm

 

Er en som sa at propell som er 17x17 kan være mere rett.Noen andre som kan si noe om dette??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...