Jump to content

Propellberegning, finnes det program for dette på nettet?


emmis

Recommended Posts

Velkommen til oss Lotus! Har sikkert mange med meg når jeg sier at dine kommentarer har vært savnet her.. :nonod:

 

Ang. programmer for propellberegning har jeg personlig liten tro på dem i lystbåt-sammenheng.

Det eneste som kan gi et noenlunde presist svar er å sammenligne med data fra tilsvarende båter.

Derfor laget jeg i sin tid en database for dette, men det har ikke blitt noen suksess... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Enig med Ingar at denslags programmer har lite for seg. Da jeg skiftet motor i min SummerDream forela jeg samme opplysninger til 3 propellfirma og fikk 3 vidt forskjellige svar på hvilken propell jeg skulle ha. Hadde også en kikk på Ingars side. Endte med å ta en sjangs å kjøpe brukt propell i den dimensjon jeg mente var rimelig riktig ut fra alle de sprikende svar jeg hadde å gå ut fra. Bommet stort, men det er nå slik med brukte propeller at de kan kjøpes og selges til omtrent samme pris. Jeg kjøpte og solgte 4 propeller uten at det kostet meg noe særlig.

 

En liten konklusjon så langt er at propell-leverandørene garanterer riktig dimensjonert propell dersom opplysningene du gir er korrekte (og det var der jeg bomma kraftig...).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det at du fikk 3 forskjellige svar basert på de samme opplysninger sier vel det meste.

Jeg har tilsvarende erfaring.

Sist jeg var borti dette hadde vi som utgangspunkt at en justerbar propeller skulle byttes i en fast.

Ut fra sunn fornuft mente vi at anbefalingen leverandørens beregningsprogram kom med måtte være feil, og kjøpte en annen størrelse. Denne viste seg å passe perfekt.

Dette var til en Viksund 31 som bør være av de enklere å beregne teoretisk.

For en halvplaner vil det være mye større usikkerhet.

 

Men for all del, har man ikke noe å gå ut ifra er det jo bedre med en teoretisk beregning enn vill gjetning, men det kan bli dyrt inne man finner den som passer...

Link to post
Share on other sites

Båtmagasinet nr 5/2000 har en grei artikkel om propellberegning på side 82-87. Der er formler med eksempler og tommelfingerregler o.a. Nyttig lesning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes faktisk propellberegningsprogrammene har noe for seg.  De treffer svært bra.

 

Noen som har lyst til å teste? Propellen på båten din passer vel ganske bra? Gi meg følgende input for en båt med fast aksel så kan du jo selv bedømme hvor bra jeg treffer når du vet fasiten.

 

Akseleffekt på motor

Max turtall

Girutveksling

Vekt ferielastet båt med passasjerer.

ca Lengde i vannlinjen.

ca Bredde i vannlinjen.

Dybde uten flyndre.

Båttype/modell

Hvilken propelldiameter er det største det er plass til.

Ca. hvilken maxfart gjør andre slike båter?

 

En tomme bomming på stigning bør være akseptabelt. Det utgjør drøye 200 omdreininger feil.

Mye verre er det å bomme på diameteren. En tomme feil diameter uten å justere stigningen, blir fort nesten 500 omdreininger feil.

 

Noen halvplanerfolk her som lurer på om de har riktig propell? Du behøver jo ikke ha riktig propell selv om du får riktig turtall. Det er kanskje en grunn til at din halvplaner går 2 knop saktere enn den som er akkurat maken 3 båser lenger ned på brygga.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Prøver meg her så for vi se hvordan dette stemmer

 

 

Akseleffekt på motor 41 hk

Max turtall 3000 rpm

Girutveksling 283:1

Vekt ferielastet båt med passasjerer. 3000 kg

ca Lengde i vannlinjen. 7,5 m

ca Bredde i vannlinjen. 2,65 m

Dybde uten flyndre.  85 cm m/ kjøl

Båttype/modell Hasla 26

Hvilken propelldiameter er det største det er plass til.  19"

Ca. hvilken maxfart gjør andre slike båter?  8-9 knop

 

 

:confused:

Link to post
Share on other sites


Lotus: Hei Brumle.

I følge programmet bør du ha en standard 3-bladet propell på 19 tommer og med stigning 14.  Alternativt kan du gå ned til 18 tommer, samme stigning, men bruke en propell med litt større bladareal.

 

Hvordan passer dette med det du har?

 

Lotus


 

 

Passet ikke helt, Har en 3- bladet Micado propell på 19 tommer med en stigning på 18, er nok ikke helt optimal for jeg greier ikke mer enn  2.800 til 2.850 på turtallet, fart ca 9 knop uten ferie last.

 

Står stemplet 19 x18 på propellen så jeg regner da med at det betyr 19 tommer og 18 i stigning.

Link to post
Share on other sites

Hei Brumle.

Det passet med 19 tommer diameter, men stigningen min var kanskje i minste laget.  Kjører du i 8,5 knop, trenger du i teorien en propellstigning på snaue 10 tommer. I praksis har du en del slipp. med 14 tommer stigning, har du over 40% slipp. Det er mye og burde ha vært rikelig.

Din nåværende slipp% er milevis utenfor selv den groveste slingringsmonn. Hadde du registert din propell på IOtech sin propellside, hadde du vunnet konkurransen om høyest slipp%.

 

Du har 18 tommer, men klarer ikke helt å få nok turtall. I tillegg har du kanskje en feit og dårlig avrundet kjøl? Du kunne sannsynligvis få det bedre ved å gjøre følgende:

 

Har en mistanke om at du kanskje er i den klubben som har nord-Europas breieste kjøler. Lag en skikkelig avslutning på kjølen slik Ingar har pratet om tidligere. Da blir propellen din enda tyngre enn før.  Ofte veldig mye tyngre avhengig av hvordan den hadde det fra før.  Så trekker vi av en tomme for å få turtallet opp i 3000 og 2 tommer for en propell uten vannmangel.

 

Da vil du nok ende opp på en 3-blads Mikado 19x15. Da er vi plutselig ganske nærme på stigningen også.  I tillegg vil du sannsynligvis oppnå ca 0,5 knop øket toppfart og mer økonomisk marsjfart.

 

Jeg synes dette høres fornuftig ut, men det er ingen garanti for at det faktisk stemmer. På en sandvik28 med ca 55 hester ble det i alle fall slik. Der var propellen for lett i utgangspunktet, men ble perfekt etter en avrunding av kjølen.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Ja, den kjølen så jo grei ut.  Det viser at beregningsprogram ikke alltid treffer og at veldig mye spiller inn.  Men en tomme for stor stigning har den jo uansett, når du ikke får opp turtallet til max. Så da bomma jeg med 3 tommer stigning og det er alt for mye. Hverken jeg eller beregningsprogrammet fattet at man kan ha veldig mye slipp, men det kan man.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Må først si et dette er et meget prisverdig initiativ fra Lotus, håper flere kommer opp med data.

Jeg skal prøve om jeg kan få tak i data for den Viksund'en jeg nevnte.

 

Noe som hadde vært ekstra intr. var om vi kunne fått f.eks. Sleipner og Progress på banen for en sammenligning av hva disse programmene kan klare.

 

Hvordan havnet du opp med den propellen du har nå Brumle, ble den beregnet av leverandøren?

 

 

Problemet er at en moderne lystbåt kan ha vidt forskjellige bunnfasonger, spes. halvplanere.

Det er også stor variasjon i utforming av kjøl, propellvinkel, avstand propell-hekk,  propell-ror, hekkavslutning etc.

Dette påvirker egenskapene i forskjellige fartsområder.

Så lenge programmet ikke vet noe mer eksakt om disse tingene synes oppgaven for meg å være mildt sagt vanskelig.

 

Når det gjelder kjølen til Brumle synes ikke jeg at den ser grei ut.

At han får såpass høyt turtall til tross for stort slipp, tyder som Lotus sier på kraftig kavitasjon.

Kan du høre kavitasjon (brusende lyd), og/eller se strøm av luftbobler i vannet bak propellen?

 

Etter hva jeg husker har Hasla26 en ganske moderat utflating av bunnen akter, mer deplasement enn halvplaner.

Dette kan også være med på å forklare det store slippet.

Graver båten seg mye ned på full fart?

Isåfall kan du sannsyligvis ha noe å vinne på å montere et (større?) trimplan.

 

Ville anbefale deg og andre med kjøl-avslutninger av denne typen å gjøre noe med det.

Det er en enkel og billig måte å forbedre fartsegenskapene på.

Se forøvrig denne tråden for mer info: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1034330323

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

 

 

Denne båten har et forholdsvis stort trimplan og er noe flat i bunnen midt på båten. Synes den slipper vannet veldig bra uten og grave seg ned for mye.

 

Propellen ble kjøpt og beregnet av William Knutsen a.s ble også beregnet av et annet firma husker ikke nå hvem det var, men de mente jeg måtte ha en 4 bladet propell på 19 tommer husker ikke stigningen, men begge mente det optimale ville vært en 21 tommer men det har jeg ikke plass til.

 

Er nok en del kavitasjon for jeg hører tydelig brusing fra propellen spesielt ved akselerasjon.

Ved marsfart er det ikke så tydelig. Ved helt tom båt greier jeg nok 2.900 - 2.950 rpm

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei Brumle.

Har dessverre oversett ditt siste spørsmål, da jeg ikke oppdaget at denne strengen hadde 2 sider  :cheers:

 

Lager du en bedre avrunding på kjølen din, kan du gå ned på stigningen og likevel få samme eller bedre fart, riktig turtall og mindre støy. Ulempen er at du trenger penger til en ny propell. Neste ulempe er at du ikke nøyaktig vet hvor mye du skal gå ned på stigningen i forhold til den nye avrundingen. Dette er ingen eksakt vitenskap.

 

Fikk nettopp et spørsmål fra en som har en halvplaner med omtrent samme tykkelse på kjølen som deg og 18" propelldiameter. Han hadde 200 omdreininger for mye på propellen ved ferielastet båt og lurte på om han skulle gå opp et hakk på stigningen. Vi fant da ut at med litt bedre avrunding på kjølen, så bedres vanntilgangen, det gir mindre luftbobler å spinne i og dermed blir det tyngre å spinne. 150 omdreininger burde være innen rekkevidde med en litt bedre avrunding. Han er fornøyd bare han får 100 minus. Som en bonus avtar støyen. Cluet er å ikke gjøre avrundingsjobben så godt at også han må ned på stigningen. En for tung propell er mye verre enn en for lett.

 

Lotus

 

PS: Ingar, jeg er enig i at kjølen til Brumle kanskje ikke var grei nok. Jeg har sett en kjøl på en Sandvik 28. Da ser det meste greit nok ut etterpå.

 

Ta en titt når man er på båtmessa. Avrundinger av kjøl og avrundinger i bakkant av tunellen til baugpropellen er ting som mange i bransjen tydeligvis anser som svært lite viktig. Ikke alle tunneler er ute av vannet ved stor fart.

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus.

 

Jeg har en seilbåt som jeg jobber med å skifte motor og propell på. Kunne vært artig om du prøvde de data jeg har på dette i ditt beregningsprogram.

 

Gamel motor og propellanleg.

 

Båtlengde i vannlinjen: 6,3 m

Bredde 2,3 m

Vekt med ferielast 3500 kg

Hk motor 7,5

turtall 3000

Gear 2:1

Porpell plass maxs 13 ''

 

I denne hadde jeg en propell 12'' x 9'' det gav meg en fart på ca 5 knop.

 

Nå vil jeg sette inn en 10 hk motor med en rpm på 2000. Gear 1:1.

propell 10,5'' x 7''

 

Vil den da gjøre samme fart eller hvordan blir det?

 

Mvh

Eirik

Link to post
Share on other sites


Lotus: Ta en titt når man er på båtmessa. Avrundinger av kjøl og avrundinger i bakkant av tunellen til baugpropellen er ting som mange i bransjen tydeligvis anser som svært lite viktig. Ikke alle tunneler er ute av vannet ved stor fart.

 

Ja, som du sikkert skjønte av den postingen med alle bildene er jeg enig! :rolleyes:

Samme for ror.

 

På en måte kan jeg jo skjønne produsentene, så lenge de kan spare noen kroner uten at noen legger merke til det.

I denne sammenheng, hvor er "ekspertene" som tester båter for bladene?

Kan aldri huske å ha sett kommentarer omkring temaet i forbindelse med tester.

 

Samme kan sier om mange andre ting, kunne godt tenke meg å starte en "Hva båtjournalister ikke snakker om" tråd, eller kanskje snarere "Hva båtjournalister ikke har peiling på"... :wink:

 

PS: jeg klarte ikke å finne ut de nødvendige data på den båten som jeg nevnte litt lenger opp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...