Wasco Startet 3.Desember.2009 Del på Facebook Startet 3.Desember.2009 (redigert) I trebåt tråden har vi de siste dagene hatt en del poetiske innslag. Siden den tråden først og fremst er "befolket" av trebåt entusiaster, så blir det selvsagt mest poesi til trebåtens pris. Men jeg håper at det også finnes andre som vil kaste seg på og besynge sine båter, eller båtlivet generelt i poetiske toner. Litt vennligsinnet sleivspark til hverandres båtgupper er selvsagt tillatt. Men la det skje i en gemyttlig tone. Kan ikke gjenngi andre sine dikt her, siden jeg ikke har innhentet opphavs mennenens tillatelse. Men her kommer mitt bidrag. Og ikke uventet er det en sang om trebåtens sjarm. Sangen kan synges på melodien til "Musevisa" og er delvis skrevet på karmøy dialekt. PS... Har tillatt meg å forandre litt på teksten i forhold til orginalen som ble publisert i trebåttråden Plastikkbåt og gelcoat, nei sei’ ka’ e no det? Ska’ det vara båt, ja så ska’ an' var av tre. Det lukta godt av olja av sjø og terpentin Og skipperen e' stolte’ av den flotte båten sin Heisann og hoppsann og fallerallera Trebåt e det besta’ Det e' trebåt eg vil ha Vårpussen e’ viktig, det glede eg’ meg te’ Då e’ eg ikje nådige, då vil eg va’ i fre’ Glømt e’ hus og hage, og kona får litt fri Då ligge eg å gnikka på den andre damå mi Owatrol og Clipper og Linolja e’ bra Men e’ det edelt tre e’ det Ravi du ska’ ha Tjeredrev og Farm ja det høy’rer også me’ Det e’ møje’ ein må tenkja på når båten e’ av tre. Helst så ska’ det vara ein gammadle maskin Ein Marna eller Sabb vil eg ha i båten min Ja FM eller Sleipner, kan også vera’ bra Men alt så e’ moderna vil me’ slettes ikje ha Så tøffa me’ i veg i den flotte båten vår Me’ kose oss og høyre så fint og flott an’ går Andre har det travelt og susa fort i veg Men eg e’ ikje stressa, eg berra kosa meg Så håper jeg at de poetiske årene kan blomstre selv om "nettene er lange og kulda setter inn" Redigert 3.Desember.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sofaseileren Svart 4.Desember.2009 Del på Facebook Svart 4.Desember.2009 En annen hyllest til trebåten: Jeg arvet en færing med nagler i tre men jeg fant ikke slipemaskinen Så jeg sagde den opp til den fineste ved Som varmet så godt i kaminen Jeg hogg ved av en jolle jeg syns var no dritt Da skrek nabo`n så han mista balansen: ”Du kanke sagopp en passbåt, tegnet av With!!” Jeg sa: ”Gunnar, kul ned, jeg tar sjansen....” Jeg syntes mahognien luktet så godt i min peis Tok med saga på ny ned til havna Der fikk furuholmbåter sin helt siste reis Og et par kryssere vil nok bli savna Når en først har fått sansen på edel ved Blir en som om en er på galeien Og han oppi åsen der får neppe fred Før han vet hvor hans Riva tok veien Jeg har fyrt opp med kogger av furu og lerk Jeg har følt varmen fra skøyter og snekker Og mens plywoodbåter i peisen er herk varmer knarrbåter best når det trekker Men om du vil ha råd fra en mann med en sag Som står skjult der bak båtklubb-kantinen Stell pent med ditt trebåt, for det kommer en dag Da den blir flammenes rov, i kaminen. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 4.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2009 Ja kjærlighet til trebåter kan gi ulike utslag Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Gunga Din Svart 4.Desember.2009 Del på Facebook Svart 4.Desember.2009 mer poesi......eller virklighet med trebåt Albertina Där byggdes ett skepp uti Norden, Albertina, så var det skeppets namn. Pumpa läns! Albertina, må så vara, Albertina, ingen fara, Albertina, så var det skeppets namn. Pumpa läns! Den skutan är allaredan målad, hon är målad i rött och gredelint. Pumpa läns! Albertina, må så vara... Ja, Albertina, hon är nu redan lastad, ja, hon är lastad med öl och brännevin. Pumpa läns! Albertina, må så vara... På böljorna gungar Albertina, ja, hon gungar uppå böljorna de blå. Pumpa läns! Albertina, må så vara... Den skutan har allaredan strandat, hon har strandat ibland bränningar och skär. Pumpa läns! Albertina, må så vara... Dess gravskrift är allaredan skriven, den är skriven på förgyllande latin. Pumpa läns! Albertina, må så vara... På stranden står flickan och gråter, ja, hon gråter för lilla vännen sin. Pumpa läns! Albertina, må så vara... Men nu så är Albertina bärgad, hon är bärgad ibland bränningar och skär. Pumpa läns! Albertina, må så vara... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roesok Svart 4.Desember.2009 Del på Facebook Svart 4.Desember.2009 Sjekk også denne tråden med "Maritime dikt". Det meste i denne tråden er gamle dikt, og da er det naturligvis trebåter som omtales... https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25760 Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Wasco Svart 4.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2009 Hyggelig med dikt fra andre forfattere. Men tanken med dene tråden var at BPs brukere skulle skriv egne dikt. og vers.. Så hent frem de poetiske årene folkens Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
SRA Svart 4.Desember.2009 Del på Facebook Svart 4.Desember.2009 Trebåten etas av makken makken etas av fisken fisken etas av mannen manne er utan båt Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.Desember.2009 Del på Facebook Svart 4.Desember.2009 (redigert) I tråden til GøyPåHavet, la jeg ut ett lite forsøk på en skrive en limerick. Trådstarter slet med at hans far (med gammel Scand) ikke ville at guttungen skulle kjøpe en grei 9,9hk totaks-påhenger pga at den forurenset så mye mer enn en ny/dyr firetakter. Her kommer'n... Ett miljøsvin med Scand ifra Møre Sa sønn, nå skal du få høre Jeg kjører motoren hardt og eksosen er svart Spare miljøet er det du som må gjøre Håper han har fått seg en grei motor nå Redigert 4.Desember.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
GøyPåHavet Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 ÅÅÅÅ nei du. Fikk ikke totakt nei. Ble en dyr Firtakt Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 Seglskuter. Dei vakraste damer du nokon gong såg saman ved kaien på Leirvik låg. "Christian Radich" og "Sørlandet" var der, og Statsraad Lehmkuhl" så ruvende svær. No kjem dei attende til nett same stad, og legg seg atter på rekkje og rad. Alle tre saman me ser ikkje ofte, så dette er stunda du ikkje må skofte! 25.-28. juni 2010 www.stordfest.no Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 Pusser mang en lang time på snekka, bruker tynner så jeg slipper å drekka, med tynner på klut blir det seendes ut, den fine lakkblandinga som jeg har mekka!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Christensen Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 En snekkeglad kar i svelvikstrømmen, kjøpte båt og oppfylte drømmen, men motoren ble varm og lagde litt larm, og nå ere bare å glømme`n Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.