Jump to content

Prosjekt: Oppussingen av en 23" grimstadsnekke

Wartsila

Recommended Posts

Hei.

Som ny medlem har jeg lagt merke til at det er flere enn meg som liker trebåter, så da tenkte jeg at jeg kunne legge ut litt om min skute, Karoline. Ho er en 23 fot Grimstadsnekke med en 2 syl. FM 7-9hk.

080704_194819.jpg

Her er et litt dårlig bilde av ho, tatt på en av de aller første turene vi har hatt ho. Kan prøve å få tak i noen flere bilder hvis interesse.

Jeg kjøpte Karoline for 3 år siden, av to heller tvilsomme typer som hadde benyttet ho som u-båt :diving: Ho var i veldig dårlig forfatning når jeg fikk kloa i ho, blandt annet var alt som ikke var spikret fast flytet av gårde.. Men til gjenjeld fikk jeg ho for bare 4000, vilket var en bra sum for en fattig student som meg :smiley: Det jeg har gjort på ho sia er:

Laget nye fenderlister

Laget nye dørker

Skaffet ny motorkasse

Laget ny rorpinne

Skrapet ned skroget

Natet fordekket (skikkelig møkkajobb)

Pusset ho ned innvendig

Byttet ruter innvendig

Reparert kalesja, og ikke minst

Overhalt motoren

Jeg kan sikkert skrive litt mer om prosjektet når jeg får hostet opp noen flere bilder.

Mvh

Magnus

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Du har jommen stått på og fått gjort mye. Det er så hyggelig når vakre damer som Karoline kommer i hendene på noen som verdsetter deres skjønnhet. Den blir nok gjengjeldt da. :smiley:

Det hadde vært hyggelig med flere bilder så klart.

Jeg hadde en grimstadssnekke på 20 fot med ensyl. FM for lenge siden. Den restaurerte jeg, og den ble ganske fin. Så fin at en kar absolutt skulle kjøpe. Han kom med ene budet etter det andre. Til slutt ble det så mye at jeg lot båten gå. Men angra etterpå.

Jeg er desverre ikke sikker på hvilket byggeri ho ble født på. Det at ho er en grimstadsnekke er en antagelse min far og bestefar har kommet med, da den er veldig lik andre grimmstadsnekker av fasong. Byggeår vet jeg heller ingen ting om.

Bilder sier mer enn tusen ord som sagt, så jeg har funnet noen bilder fra da jeg fikk ho.

karoline_001.jpg

Hun var i en elendig forfatning.

karoline_003.jpg

Fenderlist måtte jeg lage ny. Da festet jeg en firkantet eikestokk, som jeg høvlet og pusset for hånd. Slapp å steame, eika var vist ikke så hard å bøye som jeg trodde.

karoline_005.jpg

Alt hadde flytet av gårde, så jeg måtte lage mye nytt.

Gamle prosjekter:

Oppussing av en FM

Hei og velkommen til BP..

Helt riktig som du sier, det er en del av oss her på BP som liker trebåter.

Og noen av oss ikke bare liker, men er ekstremt opptatt av, og har en lidenskaplig kjærlighet til trebåter :yesnod:

Som du sikkert har observert har vi en egen trebåttråd her på forumet, og der kan du lese om mange trebåter og ikke minst om mange trebåt prosjekter.

Du er velkommen innom trebåttråden :yesnod:

Ellers må jeg si du har vært utrolig flink og stått på som en helt.

Synes det er flott at du har tatt fatt på denne oppgaven.

Bare litt malurt i begeret...

4000 kr for en havarert båt??

Synes du burde fått den gratis :giggle:

Redigert av Wasco (see edit history)

Takk, jeg skal ta meg en tur innom trebåttråden :smiley:

Båten sto egentlig til 5 men jeg fikk prutet ned en Edvart. Det var kanskje litt mye med tanke på hvordan den så ut over vannlinja, men etter første sjøsetting ble det åpenlyst hvordan det stod til unner vannlinja også :diving: En båt bruker vanligvis ikke 5 uker på å trutne.

Båten er nemlig klinket med jernnagler :headbang: Skulle gjerne hatt tak i han som fant ut at det var en god ide. Ca 1/3 av naglene under vannlinja er rustet i filler, og tært vekk litt treverk i samme slengen. Når jeg fikk de ut hadde de etterlatt seg et hull på rundt 6-8 mm. Jeg har midletidig erstattet de med syrefaste skruer, men skal båten bli skikkelig tett må 3 bordganger på hver side byttes.. Det er mer enn hva jeg har mulighet til å få gjort, så med mindre noen vil ha skroget etter meg blir jeg vel siste eier av denne vakre damen. Men jeg angrer ingen ting på kjøpet! Jeg fikk ho for 4000, men bare motoren er verdt det dobbelte :cheers:

karoline.jpg

Ho ble pen til slutt!

Redigert av M/S Karoline (see edit history)

Gamle prosjekter:

Oppussing av en FM

Båten er nemlig klinket med jernnagler :headbang: Skulle gjerne hatt tak i han som fant ut at det var en god ide.

De fleste trebåtbyggere synes vel at galvaniserte nagler er helt OK! Men ingenting varer evig, og galvaniserte nagler pleier å holde ca 30 år før det er på tide å fornye dem. Ikke så ille det da. Kobbernagler regner man vel rundt 40 år på, så forskjellen er ikke så veldig stor. Fordelen med galvaniserte nagler er at de er sterkere enn kobber, og noen ganger er styrken det viktigste. Ellers er det en overkommelig jobb å klinke på nytt, men dere bør være to mann for å få det til.

Bordgangene kan sikkert berges med lusing/plugger limt med epoxy, for deretter å borre nye hull for de nye naglene. Ikke bland kobber og galvanisert under vannlinjen, da vil de resterende gamle naglene tæres bort før du får sukk for deg!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...