OT-flyktning Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Hvilket grunnlag har egentlig myndighetene å slå sammen en privat stiftelse (er det ikke det NSSR er?) og en statlig enhet? Kunne de da ikke også slå sammen Røde Kors og Rikshospitalet, f eks? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Hvorfor det ikke ikke gis mulighet til å velge eksisterende logo burde blitt forklart i mailen. Kan det være det at ledelsen frykter (som i denne tråden) at fire av fem vil ha dagens logo? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Hvilket grunnlag har egentlig myndighetene å slå sammen en privat stiftelse (er det ikke det NSSR er?) og en statlig enhet? Tar jeg feil når jeg påpeker at NSSR var en frivillig organisasjon i sin tid og ble holdt i live av medlemsmassen pluss tilskudd fra statskassa. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
tom-ass Svart 26.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Tom-ass:Hvor fremgår at NSSR "vurderer" å bytte logo? I innlegg 1 og 47 rengjører jeg dette. Jeg har også sendt mail til redingsselsapet og referert til mailen jeg fikk, samt gjort dem oppmerksom på denne tråden. Jeg synes også det er veldig rart at jeg og ingen andre har fått denne mailen. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Salt Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Rart at det ikke er mange flere som synes at de nye forslagene gir assosiasjoner om det tyske jernkorset? Det jernkorset er eldre enn Hitlertida; og det er kanskje ikke slik at alt som har tilknytning til Tyskland gir negative assosiasjoner? Personnavn, bilmerker, autobahn ... og kors med den formen er ikke helt ukjente; noen nevnte et annet enn malteserkorset i forbindelse med NSSR-merket også. God jul, i alle fall! Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
nimbuster Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 (redigert) Pussig er det i alle fall med denne surveyen, som comfirmit har sendt ut. Men til hvem...til helt tilfeldige uttrukkede mailadresser? Har du ikke fått svar på mailen du sendte NSSR? Jeg har også sendt mail, men forventer ikke svar før over nyttår. Til Mouche: Nå var det vel heller spørsmål om det fremkommer av budsjettet for neste år, ikke om enkeltpostene i regnskapet. Men, interessant er det jo å se at kun 10 % av inntektene kommer fra medlemmene. Kystpatruljen økte medlemsmassen med 10 % siste 3 år, til vel 48 000, hvorav nesten halvparten er Total. Ut fra regnskapene så er det tydelig at selskapet blør, og fortsetter å blø etter bortfallet av automatinntektene. Et resultat på minus 187 mill. for 2008 er nok et direkte resultat av automatbortfallet. Hvordan det fortoner seg for 2009 vites ikke, men alle soletegn tyder på røde tall. Redigert 26.Desember.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 det er kanskje ikke slik at alt som har tilknytning til Tyskland gir negative assosiasjoner? Personnavn, bilmerker, autobahn ... Kanskje bortsett fra (tyske) millitære symboler fra 2. verdenskrig, så som hakekors, jernkorset, SS, hitlerbart og strak arm over hodet? Sistnevne var visst grunnen til at Oslo ikke aksepterte "kongestatuen", som i stedet havnet hos skjerjehamn? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 For å forstå helheten må hele årsregnskap inkludert underposter og eventuelt revisors bemerkninger hvis det finnes noen legges frem. Har du lest hva som er tilgjengelig på hjemmesiden deres? Holder ikke det som står der for å mene noe, eller må du ha tilgang til hvert enkelt regnskapsbilag for å mene noe? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hansi Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Mene " noe " kan en nok, men noen helhet får en ikke. Til det mangler det for mye. Sitér dette innlegget Link to post
Frank Allan Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Enig med denne taler Det er status i selskap og organisasjoner å brenne av noen mill på ansiktet utad. Spiller ikke noen rolle om det gamle virker. Det er slik fremtidsrettet ledelse kjennetegnes. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Kanskje bortsett fra (tyske) millitære symboler fra 2. verdenskrig, så som hakekors, jernkorset, SS, hitlerbart og strak arm over hodet? Av disse er hakekors, SS, Hitlerbart og strak arm over hodet, ikke militære. Så da blir det jernkorset som står igjen som militært, og fra før-nazi-tida. Det brukes da også fremdeles, se tyske flyvåpen-fly. Og det har hele tida vært svart. NSSR har brukt dette symbolet siden sin egen "urtid" med rød farge, som sagt brukes det bl a også i det svenske redningsselskapet. Sistnevne var visst grunnen til at Oslo ikke aksepterte "kongestatuen", som i stedet havnet hos skjerjehamn? Ja, det var visst det. Men alle aksepterer at man fra båt hilser på hverandre med hånda på samme måte som på den kongestatuen. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
o.b.lix Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Av disse er hakekors, SS, Hitlerbart og strak arm over hodet, ikke militære. Tjaaa, synes at din definisjon på millitære er noe tynn. Hitler var vel militærets øverste leder, SS hans personlige "garde", hakekorset hans (parti) sitt symbol, tillikes med hånd over hodet. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Hvis du googler litt på bilder med stikkord "Orden", evt "militær" i tillegg, ser du at dette korset brukes i hele Europa, også Norge, i en eller annen form. Den tyske utgaven er fra 1813 og hadde i Hitler-tiden hakekorset i midten. Det var i en overgangstid etter krigen lov å bære dette ved de typiske anledninger, inntil det senere ble byttet mot et uten hakekors. (Hvis jeg har fått med meg det riktig.) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Tjaaa, synes at din definisjon på millitære er noe tynn. Hitler var vel militærets øverste leder, SS hans personlige "garde", hakekorset hans (parti) sitt symbol, tillikes med hånd over hodet. Hitler var valgt rikskansler i 1933, hakekorset hans partis symbol (altså ikke militærets symbol) - det ble riktignok etterhvert også statens symbol, og hilsenen var ihvertfall partiets greie. SS var en del av partiet, og til dels uglesett av de (fag)militære. Så jeg synes din definisjon av militæret er noe vid.... Jeg har ikkeno' til overs for NS-regimet, men denne tråden handler om redningsselskapets logo, og ikke om nazitida. Uansett, det røde StGeorgs- eller Mantua-korset (som noen skrev her) er i bruk til redningsselskaper. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Kan ikke skjønne at det plutselig nå skal komme så sterke reaksjoner på dette korset de har brukt lenge? Korset har også en misjon på samme måte som det røde korset hos "Røde Kors" har. Sitat: "Gjennom Genèvekonvensjonen er Redningsselskapets merke (malteserkorset) internasjonalt beskyttet i fred og krig." ( http://www.snl.no/Redningsselskapet ) Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Bitteliten Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 (redigert) Hvis Bitteliten virkelig mener at NSSR like gjerne kan gå på landsbygda for å finne en nerd av en grafisk designer som vet å ikke ta seg betalt, hvor hele logobyttet koster 200k og at dette alene skal gi selskapet en positiv økonomisk gevinst i form av økte inntekter...ja da er jeg i ferd med å miste respekten for hans meninger om mangt. Denne underbetalte nerden har sikkert også et team som han sender rundt om langs kysten som kan starte arbeidet med logoendring på de få båtene de har i sin tjeneste...var det ikke bare 40 båter de hadde? Ellers finnes det sikkert en enkeltperson i "hver en havn" som kan gjøre denne jobben på den enkelte båt. Nimbuster og mange andre her inne har nok mye mer av både erfaring og kunnskap om hva ting som dette koster. Jeg baserer mine tanker på min egen erfaring og kunnskap. Den er nok ganske så begrenset i forhold til det mange andre her har, bla din - virker det som. Både om hva et byrå koster og hvordan NSSR drives. Når det gjelder bedriftsøkonomi anser jeg at jeg er i læringsstadiet. Her er det mange som kan mye mer enn meg. Det lille jeg vet er at man må ikke på landsbygden for å få en ny logo for et par hundre tusen. Og administrasjonen kan gjøre mye av den jobben et "hot" byrå ellers tar seg godt betalt for - som feks å lage nye brevark, nye visittkort, oppdatere web, mail maler etc Skal man ha en helt ny strategi for et varemerke, inkl brand positioning statement, brand personality, core values, grafisk profil, profilhåndbok, ny web design, nye annonser mm, ja da løper pengene fort. Men jeg har bare oppfattet at NSSR ser på ny logo jeg. Mulig det er noe jeg ikke har oppfattet. Det som først og fremst koster mye i en profilendring for feks Posten og Statoil er at de må bytte logo på en mengde utstyr og mange steder Å omprofilere en lastebil koster fort mange titusen kroner, et nytt lysskilt på et kontor koster kanskje 100.000 kroner. Men byråene vet nok også å ta seg godt betalt av slike store kunder. Men Gro Myking som er markedsdirektør i Posten var veldig bevisst da hun jobbet i Hakon - hun vet nok hva ting koster i dag også. NSSR er en liten organisasjon med ett kontor og ca 40 skøyter. Halvparten av skøytene drives på frivillig basis, og disse maler nok ny logo om de bes om det. De andre har mannskap ombord som også tar seg av vedlikehold av skøytene. Så "de underbetalte nerdene " dine finnes ute der allerede. Alt de trenger er maling og sjablonger. Det som bekymrer meg mest er at det ser ut til at NSSR har et omdømmeproblem ut i fra det som skrives her. Det er grunnen til at jeg tipset NSSR's kontrollkomité om denne tråden. Redigert 27.Desember.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Det som bekymrer meg mest er at det ser ut til at NSSR har et omdømmeproblem ut i fra det som skrives her. Det er grunnen til at jeg tipset NSSR's kontrollkomité om denne tråden. Et omdømmeproblem er ikke vanskelig å skaffe seg på Båtplassen og dette er etter min mening ingen ting å uroe seg for. Det finnes et ordtak som sier det må bli verre før det kan bli bedre, og mens denne prosessen pågår så kan vi allikevel hedre redningsselskapet for den fantastiske jobben de gjør. Når redningsselskapets pressetalsmann ikke har logget seg på Båtplassen på fem år så er han jo i godt selskap blant de øvrige i næringen, så vi kan vel ikke skylde alt på han. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Når redningsselskapets pressetalsmann ikke har logget seg på Båtplassen på fem år så er han jo i godt selskap blant de øvrige i næringen, så vi kan vel ikke skylde alt på han. Jeg ville ikke blitt så veldig forbauset om han kikket litt innom som "gjest" uten å være innlogget. Tror han, og NSSR, har lite å tjene på å delta aktivt i en debatt her på forumet, men kikke innom og se hva som blir skrevet er jo en helt annen ting! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Jeg vil nå si at NSSR fortsatt har et sterkt omdømme ute på kysten (iallefall her nordpå), på tross av tidligere års 'omstendigheter'. Og dette omdømmet er hovedsaklig basert på den flotte jobben mannskap og frivillige gjør. For min egen del vil jeg si at tilliten til toppledelsen er økende - Det har vært relativt stille , og jeg syns det virker som at Hellandssjø&co gjør en god jobb med å tilpasse selskapet til en ny virkelighet. En slik prosess vil aldri være 100% smertefri. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nimbuster Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Nimbuster og mange andre her inne har nok mye mer av både erfaring og kunnskap om hva ting som dette koster. Jeg baserer mine tanker på min egen erfaring og kunnskap. Den er nok ganske så begrenset i forhold til det mange andre her har, bla din - virker det som. Både om hva et byrå koster og hvordan NSSR drives. Når det gjelder bedriftsøkonomi anser jeg at jeg er i læringsstadiet. Her er det mange som kan mye mer enn meg. Det lille jeg vet er at man må ikke på landsbygden for å få en ny logo for et par hundre tusen. Og administrasjonen kan gjøre mye av den jobben et "hot" byrå ellers tar seg godt betalt for - som feks å lage nye brevark, nye visittkort, oppdatere web, mail maler etc Skal man ha en helt ny strategi for et varemerke, inkl brand positioning statement, brand personality, core values, grafisk profil, profilhåndbok, ny web design, nye annonser mm, ja da løper pengene fort. Men jeg har bare oppfattet at NSSR ser på ny logo jeg. Mulig det er noe jeg ikke har oppfattet. Det som først og fremst koster mye i en profilendring for feks Posten og Statoil er at de må bytte logo på en mengde utstyr og mange steder Å omprofilere en lastebil koster fort mange titusen kroner, et nytt lysskilt på et kontor koster kanskje 100.000 kroner. Men byråene vet nok også å ta seg godt betalt av slike store kunder. Men Gro Myking som er markedsdirektør i Posten var veldig bevisst da hun jobbet i Hakon - hun vet nok hva ting koster i dag også. NSSR er en liten organisasjon med ett kontor og ca 40 skøyter. Halvparten av skøytene drives på frivillig basis, og disse maler nok ny logo om de bes om det. De andre har mannskap ombord som også tar seg av vedlikehold av skøytene. Så "de underbetalte nerdene " dine finnes ute der allerede. Alt de trenger er maling og sjablonger. Det som bekymrer meg mest er at det ser ut til at NSSR har et omdømmeproblem ut i fra det som skrives her. Det er grunnen til at jeg tipset NSSR's kontrollkomité om denne tråden. Hehe, jeg vil bare gjøre herr Bitteliten oppmerksom på at NSSR ikke er et internasjonalt selskap, så du kan godt bruke norske betegnelser i din forklaring på de ulike elementene som måtte inngå i helt ny strategi for et varemerke. Jeg tror neppe NSSR følger din oppskrift uansett. Og, bland nå ikke Posten og Statoil inn i dette da! Hvis jeg ikke husker helt feil, kostet det ikke mindre enn 300 mill for Posten/Bring. Du møter deg selv i døra her med ditt anslag på 200k, ved å trekke inn to av Norges største selskaper, nærmest til sammenligning. Ser også at du legger opp til at de kommer til innføre ny logo på dugnad, slik at kostnadene blir lavest mulig. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Jeg er generelt enig med Ivar, selskapet har en sterk posisjon i kystbefolkningen og særlig norpå. Dermot har den administrative delen vært så langt nede at den har ødelagt altfor mye av selskapets omdømme. De har heller ikke greid å administrere et båtregister på en forsvarlig måte, noe som ikke styrker omdømmet. Legg ned hele administrasjoen i Bærum og legg Redningselskapet inn under Kystvakta, en løsning som gir et enhetlig kystvakt og reningstjeneste. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Den korte, og kanskje litt ufine, tolkningen av logoskifte har lett for å sammenfattes i "Same shit, new wrapping". NSSR har vel fremdeles et stykke å gå i å sikre at de arbeider med et grunnlag for å få bedret omdømme, kort og konsist kan det sammenfattes i "New shit, same wrapping" som for meg er et argument for å vente med å skifte logo, hvis man i det hele skal gjøre det. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Bitteliten Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 (redigert) Nimbuster - for det første så bryter du siteringsreglene. Du er jammen dristig i dag Det virker som om du vet mye om både merkevarebygging og NSSR's drift. Del det gjerne med oss slik at vi kan forstå bedre Jeg har ikke endret noe i det jeg skriver. Det er fullt mulig å gjøre en profilendring som dette billig - om man vil. Akkurat som man kan gjøre ting dyrt om man vil. Og vil man gjøre en logoendring billig må den ikke koste mer enn et par hundre tusen. Og selskapets størrelse har definitivt betydning. Sammenlignet med Posten og Statoil er NSSR på størrelse med en liten pølsekiosk. Men ikke i betydning for oss som er på vannet Redigert 27.Desember.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Bullshit å skifte logo. Det koster så mye med nye logoer over alt i form av lakkering av båter, brevhoder, nye logoer på hjemmesider og annet som hører med. Liker selv den som er Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
SRA Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Både røde kors og Frelsesarmennen har skiftet både logo og laget designprogram, burde vi kutte disse ut?? burde Røde Kors legges ned og bli endel av Rikshospitalet og Frelsesarmenn ble endel av statskirken?? Disse har nok ingen økonpmer ansat men har det gamle gode pengeskrinet med inndelinger for mynter som de har sine penger i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.