Guest Kaptein Fredrik Startet 3.Januar.2010 Del på Facebook Startet 3.Januar.2010 Jeg har i dag kjøpt en Yamaha 9.9hk/15hk 1999 modell, og lurer på en ting: er det et strømuttak ved siden av girspaken? Finnes det en manual på nettet? Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Strømstikket sitter bak skrulokket ved girspaken :) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Men hva er den kontakta som sitter ved girspaken på utsiden til? Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Den kan brukes til feks. lanterner ol. :) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Det er vel 12volt? Er det mange amp? Er den til bare direktedrift av lys/lanterner eller er det til lading av batterier også? Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 (redigert) Husker ærlig talt ikke hvor mange ampere den kunne gi. Står i brukermanualen som ligger i båten Det er 12 volt :) Redigert 3.Januar.2010 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Sollux 27 Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Den gir bare lys til lanterner. Lyset øker jo mer du spider... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Går det til de nye LED-laterene? Spenninge er vel ikke i sinus? Er det en Dynamo i motoren? eller er det bare spoler og magneter? Jeg har ikke sett på motoren noe særlig fordi jeg kjøpte den i dag. Takk for jelpen hittil Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Regner med at det er vekselspenning. Det er med stor sansynlighet samme teknologi som på mopeder. Spole og magneter i svinghjulet. Det vil si en ustabilisert vekselspenning med variabel frekvens. Det går sikkert an å bruke LED, men da å du ha e likeretterbru før LED lanterna. For å stablisere spenningen litt ville jeg satt på en liten last etter likertterbrua fordi LED trekker veldig lite strøm og spenningen vil sansynlig vis bli litt høy. Det kan du lett måle med et volt meter før du eventuelt kobler på en ekstra last. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Da bruker jeg bare vanlige gløde lanterner som jeg kobler inn i motoren med noen sikringer. LED vil bli rask blinking. Prøvde det i fjord på en annen båt med bildynamo. Hvor kunne jeg fått tak i en likeretter? Jeg har en del sillisium dioder jeg kan lage en likeretter bru med, men jeg tror spissen på loddebolten er borte?!?!? Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Her er link til manual. http://www.yamaha-motor.com/outboard/servi...spx?ls=outboard Så i manualen at det stod 12V 80W, men ikke noe om spenningen er AC eller DC og ikke noe om den er regulert eller ikke. Du får ferdige likeretterbruer på f.eks. www.elfa.se. Det er like enkelt å bruke vanlig lanternepære. Billigere og ikke unødvendike deler. Tror ikke du ville sett blinking, men det kunne lett blitt fjernet den med en condensator i så fall. Men som du selv foreslo, bruk vanlig pære uten mer dill. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Ingar Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Før 1999 var det bare uregulert vekselstrøm på de mindre motorene uten selvstarter. Større motorer med selvstarter hadde en ren likeretter uten regulering. Det fantes en dyr regulator som ekstrautstyr, men denne ga vekselstrøm, beregnet på de som ønsket å koble lanterner rett på motoren uten batteri. Etter 1999 har noe skjedd, men hva, og på hvilke motorer, er fortsatt uklart.... https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...ost&p=74504 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=3527 Meg bekjent har alle Yamaha's 2-taktere ladespole, ikke dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 Har en bekjent som har en 9.9 ca 1985, som ønsker dette strøm uttaket. Noe sted på det store interwebben man kan kjøpe det utsyret som trengs? (link til shappe for kjøp mottas med takk) Han snakker også på å montere batteri i båten, bli vel da strømkilde fra uttaket det da. Går det? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Skrotnisse Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Er noen interessert i brukte deler er det bare å maile meg på ttorb@online.no Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Har du den manglende dingsen jeg nevner her da 'Skrotnisse' ? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 naboen min har en 83 mod 9,9 yamaha, den er det strømuttak på Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Jeg har både likerettere, ladespoler og strømuttak. Men som nevnt tidligere, foretrekker mail i forespørsler om deler.... Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Neste steg, noen som vet hvilken plugg for å putte inni den som allerede er påmontert motoern? Finner dårlig resultat ved google søk.. (link ønskes) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 (redigert) du trenger to kabesko, intet mere. En hann flat, og en hunn flat. Redigert 14.September.2010 av Kæpt'n Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Jeg kan ta ett bilde neste gang jeg er i båten Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 ok, ja ta bilde. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 (redigert) Da har jeg vært i båten i dag. Fikk tatt disse bildene. Redigert 14.September.2010 av Kæpt'n Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 tusen takk, skal vise han i morgen disse jeg. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Ulli Svart 12.August.2012 Del på Facebook Svart 12.August.2012 Hr.Skrotenisse! Hva er e-posten din? Mvh ulli Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 12.August.2012 Del på Facebook Svart 12.August.2012 ttorb@online.no Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.