Jump to content

Strøm fra Yamaha 9.9/15hk 1999 modell?

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Regner med at det er vekselspenning. Det er med stor sansynlighet samme teknologi som på mopeder. Spole og magneter i svinghjulet. Det vil si en ustabilisert vekselspenning med variabel frekvens. Det går sikkert an å bruke LED, men da å du ha e likeretterbru før LED lanterna. For å stablisere spenningen litt ville jeg satt på en liten last etter likertterbrua fordi LED trekker veldig lite strøm og spenningen vil sansynlig vis bli litt høy. Det kan du lett måle med et volt meter før du eventuelt kobler på en ekstra last.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Guest Kaptein Fredrik

Da bruker jeg bare vanlige gløde lanterner som jeg kobler inn i motoren med noen sikringer. LED vil bli rask blinking. Prøvde det i fjord på en annen båt med bildynamo. Hvor kunne jeg fått tak i en likeretter? Jeg har en del sillisium dioder jeg kan lage en likeretter bru med, men jeg tror spissen på loddebolten er borte?!?!?

Her er link til manual. http://www.yamaha-motor.com/outboard/servi...spx?ls=outboard

Så i manualen at det stod 12V 80W, men ikke noe om spenningen er AC eller DC og ikke noe om den er regulert eller ikke.

Du får ferdige likeretterbruer på f.eks. www.elfa.se.

Det er like enkelt å bruke vanlig lanternepære. Billigere og ikke unødvendike deler. Tror ikke du ville sett blinking, men det kunne lett blitt fjernet den med en condensator i så fall. Men som du selv foreslo, bruk vanlig pære uten mer dill.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Før 1999 var det bare uregulert vekselstrøm på de mindre motorene uten selvstarter. Større motorer med selvstarter hadde en ren likeretter uten regulering.

Det fantes en dyr regulator som ekstrautstyr, men denne ga vekselstrøm, beregnet på de som ønsket å koble lanterner rett på motoren uten batteri.

Etter 1999 har noe skjedd, men hva, og på hvilke motorer, er fortsatt uklart....

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...ost&p=74504

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=3527

Meg bekjent har alle Yamaha's 2-taktere ladespole, ikke dynamo.

• 8 måneder senere...

Har en bekjent som har en 9.9 ca 1985, som ønsker dette strøm uttaket.

Noe sted på det store interwebben man kan kjøpe det utsyret som trengs? (link til shappe for kjøp mottas med takk)

Han snakker også på å montere batteri i båten, bli vel da strømkilde fra uttaket det da. Går det?

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...