Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Streket opp det som blir underkanten på hyttesidene på emene som ble splittet i går.

 

Tok ned det første høydelaget på hytta og brukte disse som strek-mal før jeg forsiktig skar de på båndsaga

 

20122010_013.jpg

-Bildet tatt før jeg fikserte disse mot hverandre

 

20122010_014.jpg

 

 

Når begge plankene var skåret ut, bar det rett i oljekaret for å forsøke å unngå sprekkdannelser i endeveden.

 

20122010_015.jpg

 

 

Det var alt jeg orket i dag

Link to post

Flott prosjekt du er igang med!!

Har sett gjennom tråden flere ganger, og henter tips til mitt egen prosjekt. Håper på en del deltajer rundt hvordan du vil feste rekkestøttene, for dette skal jeg selv igang med når det blir levelige temperaturer i Sandnes. :thumbsup:

 

Ser du tenker på å bruke Coelan på treverket ditt, og her vil jeg bare advare litt.

Vi er en gjeng sjøspeidere som vedlikeholder speiderskuta S/Y Nordsjø, dette er en 42fots orginal Colin Archer fra 1893.

På denne båten prøvde vi for noen år siden å legge Coelan på topprekka av eik, ruffer(furu), dekk(furu), og koffilnaglene(furu).

Ut fra dette har vi følgende erfaringer:

 

Coelan er jo en "plastikk-hinne" som skal binde seg med treverket og flekse når som gummi sammen med dette under alle forhold. Coelan er flott og se på, det er slitesterkt og med sand i topplaget blir det ikke så glatt på dekk.

 

Men våre erfaringer er desverre ikke så gode:

Topprekka av eik har egentlig klart seg veldig bra med Coelan, siden denne båten brukes hardt hele året har det kommet små skader i Coelanhinnen som har dannet bobler med vannsamlinger. Hvis du ikke er oppmerksom og fikser slikt me engang vil jo vannet skade treverket, og det kan begynne å råtne på store flater under coelanen.

 

Dekket på Nordsjø var tynt og lekte litt i fugene og vi håpet coelan ville utsette bytting av dekk noen år. Coelanen holdt forsåvidt dekket ganske tett, men samme problemet at her samlet det seg vann under Coelan som førte til rask råtning, og båten har nå nytt dekk.

 

På ruffer har vi hatt litt av samme problemet, fuktighet kan også trenge seg opp fra undersiden og danne bobler. Coelan skal egentlig slippe ut denne fuktigheten, men dette har vi dårlige erfaringer med hvertfall.

På koffilnaglene har vi gode erfaringer, dette er helt nytt treverk, og det er ført på uten noen tidligere behandlinger av treverket. Altså her har produktet vært vellykket fra oss.

 

Dette ble et langt innlegg, men vil bare advare det litt mot dette "kjempeproduktet." Det har vært mange meninger om hvorfor dette ikke virket på Nordsjø, og vi har nok ikke oppfullt alt som står i instruksjons-shefte siden dette ikke er nytt treverk. Så hvis du velger å bruke dette stoffet, ha god kontakt med leverandør underveis, følg alle innstrukser, pass på at natemasser ikke reagerer.

 

Vi bruker nå vinteren på å fjerne de siste restene av Coelan fra Nordsjø, og kjører på med gjøco olje.

Lykke til videre med prosjektet, dette blir bra! :sailing:

Link to post

Luraen:

 

Takk for fyldig og interessant informasjon om deres erfaringer med Coelan.

Som du sier, så har det gått greit for dere med de flater som er lagt på nytt treverk. Håper derfor på at det vil fungere greit for meg ettersom alt er nytt.

 

Har hørt fra flere i skøytemiljøet at det er svært viktig å følge de anvisninger produsenten gir mtp forberedelse av flatene, påføring, oppbygging av tykkelse og herding.

 

Jeg krysser fingrene, og skal sørge for å få nødvendig informasjon når tiden nærmer seg.

 

Ellers så skal jeg sørge for å dokumentere monteringen av rekkestøttene.

Maskinskoene er til maskinering, og jeg sitter og vurderer hvor tykk bolt de skal festes med... Tror det blir 14mm.

 

Vi hørs!

Link to post

Ut ifra gradestokken sto valget mellom en sofa-kveld, eller gjøremål som gjorde at jeg holdt varmen ute.

(-25 grader)...

 

For det første så snudde jeg eikeplankene som sto i karet

 

21122010_017.jpg

 

Og la nedi et par av hjørnestolpene til hytta

 

21122010_018.jpg

 

Før jeg målte ut den utvendige kurven på de bakre hjørnene på styrebrønnen/cockpit for avrunding

 

21122010_004.jpg

 

21122010_005.jpg

 

21122010_007.jpg

 

 

Så var det bare å "gyve laus" med grov fil, mindre grov fil, grovt sandpapir og mindre grovt sandpapir.

(Plutselig var det greit med -25 grader :sweat: .....)

 

En drøy time senere så det slik ut

 

21122010_010.jpg

 

21122010_012.jpg

 

21122010_013.jpg

 

 

Samt at jeg fikk slipt bakveggen også

 

21122010_020.jpg

 

Oversiden på karmene skal rundes av, men jeg venter til vinsj-fundamentene er på plass.

 

 

 

Litt ved for å varme stua til TV-kos (eller hva man kan kalle Grey's Anatomy :worry: )

Her fyrer vi med iroko og eik... :thumbsup:

 

21122010_019.jpg

 

 

Forsøkte å ta bilde av motorplata til båndsaga, men jeg ser jo at det ble ikke helt vellykket

 

21122010_001.jpg

 

 

Så var det foring av heste-pølsene og kvelden... :seeya:

Link to post

Nærbildefunksjon?

 

Hmmm.... tja ikke vet jeg, men jeg kan jo forsøke å trykke litt her og der.

(Har anti-røde øyne-funksjon da :rolleyes: )

 

(Saga har forresten startet den siste tiden... Den varver på første trinnet, for å så daue helt ut dvs stopper, og så smeller 2. trinnet inn for full pupp når timeren tilsier det. Blir rimelig brutal start egentlig! :confused: )

Link to post

Nærbildefunksjon?

 

Hmmm.... tja ikke vet jeg, men jeg kan jo forsøke å trykke litt her og der.

(Har anti-røde øyne-funksjon da :rolleyes: )

 

(Saga har forresten startet den siste tiden... Den varver på første trinnet, for å så daue helt ut dvs stopper, og så smeller 2. trinnet inn for full pupp når timeren tilsier det. Blir rimelig brutal start egentlig! :confused: )

Først må jeg bare si at det er en utrolig jobb du gjør, og det er en glede å følge denne tråden! :)

 

Når det kommer til å ta slike bilder med kamera uten nærbildefunksjon så kan det være lurt å holde kameraet et stykke unna og benytte zoom funksjonen selv om denne kanskje er digital.

Det kan faktisk være mye bedre å se detaljer hvis man zoomer inn på et bilde tatt på litt avstand(ca 1meter) en på kort avstand.

 

Lykke til videre :)

Link to post

Når det kommer til å ta slike bilder med kamera uten nærbildefunksjon så kan det være lurt å holde kameraet et stykke unna og benytte zoom funksjonen selv om denne kanskje er digital.

Det kan faktisk være mye bedre å se detaljer hvis man zoomer inn på et bilde tatt på litt avstand(ca 1meter) en på kort avstand.

Enig, først og fremst må bildet være helt i fokus.

 

Hvis det er en nærbildefunksjon på det (macro) kan det være at det er et symbol med et forstørrelsesglass.

Link to post

Nok en utfordring ift strøm...

 

Avretteren jeg har kjøpt ble koblet opp i dag.

Startet opp, men gikk veldig sakte før (antakelig) motorvernet slo inn.

 

Kan det være at denne er koblet til å gå på 400V ?

(Mener å ha hørt at dette kan endres på?

 

Her et par bilder som kanskje noen får noe ut av:

 

22122010_002.jpg

 

22122010_007.jpg

 

22122010_008.jpg

 

Motorplaten er delvis skjult så den får jeg mindre ut av.

Bare at det står 1,6 (tror jeg) kW effekt.

 

Ka dåkker trur?

 

 

 

Hilsen

"Møtte aldri til grunnkurs i elektro" :confused::nonod:

Link to post

Forsøkte å ta bedre bilder av motorplata til båndsaga, og da kom feilmeldingen "Objektivfeil". (Og linsa ville ikke gå inn igjen etter at jeg skrudde kamera av igjen. Heller ikke etter at jeg kom inn og fikk varmet det..)

 

Dette står på motorplata:

 

MEZ (merket)

220 (trekant) 7,5A

380 (Y) 4,4A

1,85kW

 

Laderen til traktor kortsluttet pga at kulda har gjort ledningene (som er tynne) veldig sprø = avisolering/kortslutning.

 

 

Da får kveldens høydepunkt bli at jeg fikk maskinskoene med meg hjem i dag -ferdig maskinert.

 

De ble veldig fine og skal bli staselige å montere! :thumbsup:

 

221220102_010.jpg

 

 

Jeg liker i og for seg kulda, men nå må jeg innrømme at det blir litt for mange store fartsdumper her...

 

 

:wflag:

Link to post

El.motoren ser jo ut til å være kobla i trekant så det stemmer nok med 220v. I og med att lasken ligg på el.motoren så er her ingen annen mulighet enn direkte start. Direkte start på slikt utstyr krever nok god strømtilførsel og at alle koblingspunkt har god kontakt. Så kanskje en sjekk av allt før ny test. Har du inne alle 3 fasene? PS:eg er ikke elektriker.

Link to post

Med forbehold om å bli arrestert, dette er ikke akkurat mitt fag:

Den motoren til båndsaga er ikke større enn at du kan starte den direkte. Få deg en startbryter med motorvern som startet motoren rett i trekant. Jeg har en kurs med 16A treg automatsikring (C-karakteristikk), den drar i gang en dykkekompressor med 4kW motor. Så den motoren der burde du kunne starte direkte på en 10A treg (det må stå C på sikringen, ikke B!)

 

Ellers så er det slik volfro sier, motoren på høvelen er direktestartet i trekant. Bryteren er antagelig en slik startbryter jeg siktet til lenger opp. Dersom utstyret er i orden og du har god nok tilførsel skal det være helt kurant å starte på den måten. Men i kulda går alt tregt. Det høres ut som om den har jobbet hardt og at motorvernet har slått seg ut. Dersom du hadde manglet en fas hadde den ikke trekt i gang, bare stått og "brummet".

 

Ta av reima og sjekk at alt sviver lett rundt. Motoren skal være lett å tørne uten ulyder. På så gammelt utstyr må du nesten regne med å bytte lager, evt demontere, vaske lagrene og smøre opp med fett som tåler lave temperaturer. Lagrene i motoren koster nesten ingen ting, så de bytter du (dersom de er kurante). Lagrene på høvelen kan være dyrere greier, men det kommer jo an på hvor mye du sakal bruke sakene. Skal det gå endel er det greit å koste på nye lager der også.

Link to post

Har han ikke allerede en slik bryter montert da??? Dette er såpass gammel bryter at eg ikke har kjennskap til den, men det kan jo sjå ut som nederste delen er selve bryteren og øverste del en form for termisk motorvern???? Visst han hadde hatt en form for stjerne trekant start så hadde ikke laskene ligget fastskrudd på el.motoren.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post

Jo, han har en slik bryter på høvelen, det var på saga jeg mente han kunne montere en tilsvarende. Men som du skriver, det er en gammel sak så om det er med motorvern ser ikke jeg av bildet. Stjerne/trekantvenderen er på saga, så der sitter det antagelig bare to impulsbrytere, en for start og en for stopp. Motoren på saga er nok ikke lasket, der er nok alle seks terminalene trukket opp til kontaktorene :smiley:

Link to post

Fikk liv i høvelen i dag -ikke det at jeg har jobbet i dag, men måtte bare prøve.... :santcheers:

 

 

Det som antakelig var med på å skape problemer var en jordingsskrue som ikke var påskrudd (synes på bildet av motorkoblingene). Ledningen lå intill chassis, men var ikke påskrudd.

 

Vel, den startet nå i allefall og går veldig jevnt og pent -ingen ulyder i lagre.

 

GOD JUL allesammen!

 

:santcheer1:

Link to post

Jada...æ veit d...Min kjære på jobb som natt søster på kreft avd. på St.Olavs her i Trondheim....å æ har dradd mæ i hus me ein ailler så liten prøvesmak av Braastaden som æ fikk i Julegave.... :-)

 

Svaap...du e einasten æ veit om som e ein sånn glødende entusiast att du går ut å fyre den gamle høveln på natta på Julaften...kjæmpe...!!! :-)

 

Vil åsså benytte anledningen te å ønske dæ ei GO JUL...å ikke minst....GODT NYTT ÅR.....!!! :-))

 

Sjer fræm te våren...har STOR tru på att du stille me ei fantastisk flott seilskøyte i løpet av vårn/sommern/høsten... :-)

Link to post

I dag fikk jeg justert inn bordflatene til avretteren. Disse er det veldig viktig å få rett mot hverandre for å få et rett høvelsnitt. (Derav navnet "avretter").....

 

Når det var gjort tok jeg ut knivene og slipte disse, før jeg monterte dem på plass igjen.

 

Har stor respekt for denne maskinen. Stor høvelvalse i en vanvittig fart skal man ikke leke med.

Passer på å ikke ha klær med noe som stikker ut, er løst el.

 

Fikk hjelp av fruen til å rette den delen av hyttesiden som skal skjøtes med lag nr to.

Greit å være to når man skal håndtere så store dimensjoner og skal mate planken manuelt.

 

 

26122010_003.jpg

 

 

Så justerte jeg inn rekkestøttene de siste milimetrene så de passet til bronse-soklene

 

26122010_005.jpg

 

26122010_007.jpg

 

 

Når alle var høvlet fant jeg frem et jern til overfresen så jeg kunne runde av hjørnene så de passet nøyaktig til den radien soklene har innvendig

 

26122010_025.jpg

 

 

Passet veldig fint

 

26122010_009.jpg

 

 

 

Når alle var avrundet fant jeg ut at jeg skulle gjøre noe jeg ikke gjør ofte -bli med på ridetur... :rolleyes::rolleyes:

 

Fruen og en venninde skulle ut, og jeg slang meg på.

Har liten erfaring på hesteryggen, men du får en følelse av respekt når man sitter oppå 500kg muskler som lett kan kaste deg av (hvis den vil).... Så her er det bare å prøve å gjøre det som er riktig....

 

Hiiiii Haaahhh.... :thumbsup:

 

 

26122010_019.jpg

 

 

 

Fortsatt GOD JUL :santcheers:

Link to post

Litt for kort juleferie i år....(back to work :lipseal: )

 

Fikk frest en radie på hver side på alle 22 rekkestøttene i dag.

Det neste for disse nå er å måle ut vinkelen de skal ha mot dekket, samt kappe denne.

Støttene skal stå i lodd mot vannlinjen (frem/bak), mens skal vinkle en anelse innover mot senterlinjen den andre veien.

 

 

27122010_002.jpg

 

Bildet under viser en klønete skisse over hvordan jeg tenker å feste støttene.

Bolten vil gå gjennom dollbordet og en stor skive sørger for at det er en god trykkfordeler. Mulig jeg lager skiver i form at plater på omtrent samme størrelse som maskinskoene (lengde/bredde)

 

 

27122010_016.jpg

 

 

Skiftet fres til den med størst utvendig radie, for å runde av cockpit-karmene.

Kunne ikke gå helt inn mot hjørnet, ettersom "hul-kilen" eller hjørnelisten om du vil, må limes og slipes til å gå mer i ett med karmene. Først da freser jeg hele veien.

 

 

27122010_014.jpg

 

 

Lot båndsliperen (den lille) gyve laus på diverse flater med limrester eller natemasse som skulle vekk.

Fordekket, rundt luka og pullerne, samt selve luka og pullerne.

 

 

27122010_004.jpg

 

27122010_005.jpg

 

På siste bildet gjenstår det endel justering før de er ferdige

 

 

Siste bildet er et "steminings-bilde" for oss trebåt-gale.. :rolleyes:

 

Det heter "Mettet eik"

(Få den mannen innlagt :lipseal: )

 

27122010_019.jpg

 

"Of all the things I've lost, the thing i miss the most is my sanity"

 

 

:santcheers:

Link to post

"Of all the things I've lost, the thing i miss the most is my sanity"

 

 

Fritt etter Worse, I presume?

 

Ellers så skader det overhode ikke at rekkestøttene hele veien vinkler innover tverskips, men er vertikale langskips. Laget samme systemet en gang i forrige årtusen. Bare at hele rekkestøtten var i syrefast stål. Det ble en helskåtas jobb, men så bra ut. Ikke fall for fristelsen til å la konstruksjoner følge loddlinjen tverrsikips.

Link to post

Støttene skal stå i lodd mot vannlinjen (frem/bak), mens skal vinkle en anelse innover mot senterlinjen den andre veien.

 

 

 

 

Tror vi sier det samme angående vinklingen :smiley:

I lodd mot vannlinjen (vertikale langskips)

Vinkle en anelse innover mot senterlinjen (vinkle innover tverrskips)

 

Får sørge for at jeg får jekket litt her og der, så båten står i vater ift vannlinje og tverrskips.

 

-Thanks!

Link to post

Du kan si det slik, at når man satte opp spantene på kjølplanken, så startet man med å sette nullspantet i lodd. Nå er gjerne helen på en skøyte dypere enn baugen. Så bruk spantet 'midt i båten' som utgangspunkt når du skal rette båten langskips. Det er ikke enkelt å orientere seg inne i en garasje. Rekkestøttene var jo alltid en forlengelse av spantetoppene. Dog ble rekkestøttene vinklet innover. En annen grunn enn det rent estetiske, er også at rekkelisten skal ta lasten/kraften fra en kai, og ikke rekka på båten.

Link to post

Ja, jeg har ofte opplevd at jeg har for liten plass til rådighet for å kunne sikte godt etter de riktige linjene.

 

Nå har jeg etablert en vannlinje, som er basert på oppmålinger av fotografi av båten før jeg begynte arbeidet.

Kan jo hende denne vil endre seg noe, og jeg regner med å måtte trimme litt med vekter for å få den på rett linje etter sjøsetting.

 

Kom på at jeg kan ta utgangspunkt i den malte vannlinjen, og tape et vater til denne for å få en referanse til når båten står riktig...

 

Tverrskips må jeg rett og slett ta utgangspunkt i dekket, og legge en planke på tvers med like store klosser under på hver side, for å så vatre den opp.

 

Spørsmål angående tverrskips-vinkel på rekkestøttene:

Skal vinkelen på (foreslått 2-3 grader) være i forhold til dekket (som jo kurver ulikt over dekkets lengde), eller i forhold til en loddlinje?

 

Takk for gode råd!

:thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...