Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

I dag ble det tid til litt båt igjen etter en stund med andre gjøremål.

 

Gikk tom for natemasse, men har nå fått nye forsyninger som skal rekke for å komme i mål...

Kom i kontakt med en kar som hadde besluttet at skøyta hadde kommet til et punkt hvor opphugging var mest rasjonell siste stopp..

 

Ble invitert til å se om det kunne være noe av interesse som jeg kunne få bruk for.

 

Fikk kjøpt følgende til en pris som kan karakteriseres som "gratis":

 

4 stk koøyer (2 som kan åpnes) i bronse

Løygang til storseilskjøtet, syrefast

Masse tauverk (mye nytt)

Mange blokker (i alle varianter)

Ankerspill

Kompass

 

Når jeg i tillegg ble invitert på kaffe og båtprat, med en svært imponerende perm med tekst/bilder over et langt eierskap og omfattende restaurering, så kan jeg signere på at kvelden var komplett.

 

Fikk i dag primet og natet det gjenstående av natene som skal taes i denne omgang.

Jeg har fortsatt den ytterste plankens nat mot dollbordet igjen, samt selve laskene i dollbordet.

 

 

07102010_004.jpg

 

Modell og "full size"

 

07102010_005.jpg

Link to post
Share on other sites

Skal love deg at svinn-andelen er nok altfor høy ift hva en proff "fuge-legger" hadde klart..

 

Er redd for at det skal bli for lite, og kliner til med NOK.... :rolleyes:

 

 

Jeg samlet sammen alt jeg til nå hadde kuttet vegg av overskytende masse, og ble fort klart over at jeg gjør meg til en "god kunde" hos leverandøren... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Får det jo i kroppen etter hvert.

(Litt tidlig å si jeg har fått det til -det vil vise seg når første skur kommer under åpen himmel..)

 

I dag fikk jeg demontert ustyret fra skøyta som skulle hugges.

 

Her er et par bilder:

 

09102010_005.jpg

 

09102010_016.jpg

Dette skal få litt ettersyn og kosmetisk pleie.

 

To slike (stooore og i god kvalitet)

09102010_010.jpg

 

Masse tauverk i ulike dimensjoner (til skjøter, fall og diverse trosser)

09102010_008.jpg

 

Her er noen av blokkene (mange mange til)

09102010_006.jpg

 

Dette skal komme til god nytte på SVAAP etter hvert.

 

Nå som natene er ferdige og det ennå er for tidlig å starte sliping, så kommer jeg til å gjøre ferdig karmene til styrebrønnen.

 

Det neste store blir å starte på hyttesidene.

 

Tenkte jeg skulle få de matet gjennom høvelen i løpet av uka.

 

 

Her er en tegning av støpemal til maskinsko til rekkestøttene.

10102010_002.jpg

 

Disse blir antakelig sendt til støperiet i løpet av uke. Blir maskinert av glassmatte-polyester.

Det fremgår ikke av tegningen, men støperiet ba om en 3 graders slippvinkel på innerkanten. Dette krevde innkjøp av en fres til kr 700,- ..

 

Var alikevel positivt overrasket over prisen på støp -Kr 125,- pr kilo (alle skoene blir rett under 10kg)

 

Tror jeg har nevnt det tidligere, men årsaken til at jeg vil ha slike, i steden for gjennomgående rekkestøtter, ligger i at det er mindre fare for lekkasjer hvis rekka får seg en smell.

Det er ofte at lekkasjene starter i forbindelse med rekkestøttene, og mange har hatt god erfaring med slike sko.

 

Deilig å være i gang igjen.... :yesnod:

 

:cheers:(Klikk)

Link to post
Share on other sites

Det har nå gått ca 3 uker siden de første fugene ble lagt, og jeg vil tro at de har herdet rimelig godt til nå. selv om det kanskje ikke har vært ideelle klimatiske forhold hele tiden.

 

Brukte ganske mye tid på å få vekk mesteparten av maskeringstapen (kjøpte dritt-tape og måtte betale dyrt når den skulle av...)

 

Monster-båndsliperen ble lempet opp på dekk, og støttet godt opp -den har direktekobling (=galskap :rolleyes: ) og starter når ledninga finner støpslet.

 

Her her'n:

 

11102010_013.jpg

 

Rammen rundt gjør at den ikke "tar mer enn den skal" -noe som på denne maskinen er helt nødvendig. Den er helt råsterkt.

 

11102010_014.jpg

 

Skulle den stikke av tror jeg jaggu den tar med seg hele verkstedet..... :sweat:

 

 

Slipte med 120 korning og det gikk veldig greit.

Har grøvre papir, men ville være forsiktig med kantene i natet.

 

Her er noen bilder av det som ble slipt i kveld:

 

11102010_008.jpg

 

11102010_006.jpg

 

11102010_007.jpg

 

 

Gøy å ha kommet så langt som jeg har gjort nå!

Kronen på verket så og si

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Blitt lite tid til båt siste tiden, men i ettermiddag fikk jeg ei økt:

 

 

Fikk kappet pullert på akterdekk. Disse har i flere mnd blitt (nærmest daglig) sauset inn med linolje, samt at et hull i toppen er blitt fylt opp med samme oljen. Denne oljen har trukket helt gjennom virket, så jeg tviler på at dette er den første komponenten som blir råte-befengt :thumbsup:

 

 

Har også laget en buet topp på karmen til cockpit som vender mot akterdekket.

Denne følger dekks-buen.

 

 

Her et bilde:

 

 

21102010_004.jpg

 

Etter litt grovsliping for å runde litt kanter, kunne jeg se at oljen begynte å "piple" frem i endeveden :smiley:

 

 

21102010_006.jpg

 

 

 

På bildet under ser dere buen i toppen på karmen (kun grovtilpasset).

Løygangen (den bøylen som storseilskjøtet "vandrer" på) er fra båten som ble hugget opp.

 

 

Jeg er litt usikker på om jeg skal bruke denne -mest av alt fordi den er helt vannrett og dermed ikke følger kurven i karmen.

 

Mulig jeg lager en ny litt tynnere i massiv bolt, som jeg varmer og bøyer til å samsvare med denne buen.

Denne stangen vil jeg i så tilfelle bolte fast i pullerne. (Vil samtidig virke som en forsterkning av disse).

 

 

Bildet viser også en grovtilpasset rorkult av eik:

 

 

21102010_008.jpg

 

 

21102010_009.jpg

 

 

 

Jeg har fått anledning til å kjøpe en 30HK SABB (har en 22HK), og kommer til å gjøre det.

Hovedårsaken til dette er at jeg kjenner godt til historikken/tilstanden til 30HK'n, og vet at denne er meget god.

(Den starter når stempelet vipper toppen -alltid, og trenger ikke gløding -uansett temperatur = Motor er i god stand).

 

Samtidig så er det ikke en ulempe med de ekstra HK (8 i tallet) når motsjøen står midt imot og forsøker å stoppe båtens fremdrift.

 

Fordelen er at denne motoren viser seg å passe i samme bolthull ift montering, samt at den er temmelig lik i øvrige mål. (Veier 10 kg mer).

 

Noe jeg ikke visste var at denne har en noe større propell (3cm ekstra i diameter).

Skal snakke med SABB ift om jeg kan bruke det propell-anlegget jeg har -ettersom det er i utrolig god stand.

 

I går fikk jeg sendt støpemaler til maskinsko for innfesting av rekkestøtter. Disse blir støpt i bronse.

 

 

Vel, det var fremdriften....

 

 

Har ellers tatt opp en gammel hobby (el-gitar), og gått til anskaffelse av råååå forsterker!

(Litt av grunnen til at det har blitt noe mindre båt -har jaggu begynt å øve igjen :clap: )

 

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på om jeg skal bruke denne -mest av alt fordi den er helt vannrett og dermed ikke følger kurven i karmen.

 

Mulig jeg lager en ny litt tynnere i massiv bolt, som jeg varmer og bøyer til å samsvare med denne buen.

 

Husk at tykkvegget rør er både sterkere og stivere enn massiv bolt i samme dimensjon. Hvorfor ikke bearbeide og tilpasse den du har?

 

Og: Slutt med den spillingen på slik elektrisk gitar. Hva blir det neste - narkotika og elendighet? Og Svaap uten fremdrift? Nei, nei, nei. :cryin::headbang:

Link to post
Share on other sites

Mener på at det kun er propellvingene som er forskjellige på 22 og 30hk, resten er likt. En lokal forening her fikk tak i et par 30hk propellvinger til sin livbåt med 22hk Sabb, og tilpasset disse ved å kutte av et par cm på lengden av vingene. Bladarealet er også litt større, så de må være litt forsiktig med vridningen i forhold til før. Men etter hva jeg forstod så passet de rett inn i eksisterende propellboss.

 

Hva med propellen som har vært til 30hk'eren, går ut fra at denne også er byttet ut?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jo, det er akkurat det jeg mener. :yesnod: Men vi snakker sekvfølgelig om tykkveggede rør[...]

Så om vi tar en bolt, på tja.. 20mm diameter, og belaster denne til rett før vi får deformasjon og så borrer ett 5mm hull i senter av denne (så den blir ett rør med 20mm utvendig diameter og 5mm invendig) så kan vi belaste denne ytterligere uten deformasjon?

 

Eller, om vi tar dette røret med 20mm utvendig og 5mm invendig diameter, og tilpasser en 5mm bolt som passer perfekt inn i dette røret så vil følgende absurditet oppstå: Røret belastes til nær brudd, og når vi trer 5mm-bolten inn i røret så tåler plutselig rør + bolt mindre enn hva bare rør gjorde?

Link to post
Share on other sites

Fender Stratocaster eller Gibson Les Paul med Marshall rørforsterker gjør susen det :thumbsup:

 

 

 

Har ellers tatt opp en gammel hobby (el-gitar), og gått til anskaffelse av råååå forsterker!

(Litt av grunnen til at det har blitt noe mindre båt -har jaggu begynt å øve igjen :clap: )

 

:seeya:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Så om vi tar en bolt, på tja.. 20mm diameter, og belaster denne til rett før vi får deformasjon og så borrer ett 5mm hull i senter av denne (så den blir ett rør med 20mm utvendig diameter og 5mm invendig) så kan vi belaste denne ytterligere uten deformasjon?

 

Ja.

 

Eller, om vi tar dette røret med 20mm utvendig og 5mm invendig diameter, og tilpasser en 5mm bolt som passer perfekt inn i dette røret så vil følgende absurditet oppstå: Røret belastes til nær brudd, og når vi trer 5mm-bolten inn i røret så tåler plutselig rør + bolt mindre enn hva bare rør gjorde?

 

Selvfølgelig ikke. Det er jo, som du selv sier, absurd. Nei, her får vi styrken av et 20mm tykkvegget rør + 5mm bolt.

 

Vi er nå inne på prinsippet for styrken i profiler og fagverk, d.v.s. retting av krefter. Senter i en aksling har ingen styrke, og er faktisk kilde til bruddanvisning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...