Svaap Svart 2.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2011 Hei Woody Bolten havner på utsiden av tappen til rekka. Sitter og funderer på hvilken dimensjon jeg skal ha på denne bolten. Tror 10mm kobber er passe. Da vil den tåle endel, men vil ikke bli for stiv heller -hvis rekka får seg en smell. Ser for meg at det er en fordel at hodet på bolten gir etter ved strekk. Heller en ødelagt rekkestøtte enn et kløvd dollbord.... Noen med tips her? Har limt endel eik, men liker det ikke. Er som det blir nevnt her, vanskelig å få skikkelig forankring av limet inn i veden -ligger utenpå- og slipper lettere enn ved andre treslag. Pleier å raspe limflatene (hvis det er strukturell liming), slik at limet har rifter å klore seg fast i, samt at jeg liker å ha en mekanisk sikring (skrue/bolt) i tillegg. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Woody Svart 2.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2011 (redigert) Hva med å ta bolten gjennom både rekka og rekkestøtta? Behøver ikke å bekymre seg så mye for limingen. Blir kanskje litt plunder med å bore hullet. Hullet plugges etterpå selvfølgelig. Redigert 2.Januar.2011 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Hulda Svart 2.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2011 Hei Woody Bolten havner på utsiden av tappen til rekka. Sitter og funderer på hvilken dimensjon jeg skal ha på denne bolten. Tror 10mm kobber er passe. Da vil den tåle endel, men vil ikke bli for stiv heller -hvis rekka får seg en smell. Har limt endel eik, men liker det ikke. Pleier å raspe limflatene (hvis det er strukturell liming), slik at limet har rifter å klore seg fast i, samt at jeg liker å ha en mekanisk sikring (skrue/bolt) i tillegg. Det strekket du beskriver kommer bare hvis belastningen kommer parallelt med rekkespikeren (det er navnet på bolten). Alle andre belastninger vil bli skjærkrefter som i det vesentligste vil bli tatt vare på av 'tappen'. Systemet blir uansett sterkere enn kopperboltens innfesting, må du regne med. På en såvidt liten båt vil jeg anta at 8- til 10 mm vil være passe. Bruk store firkantskiver under dollbordet. Har du vurdert å bolte maskinskoene til dollbordet? Dette vil øke styrken på systemet som skal ta opp kreftene fra rekken. Den gangen jeg laminerte slike rekker, ble det brukt skruer (ev. spiker) sammen med limet. Det ble en slags rekkenes 'strip planking'. Den midterste ble lagt først. Det ble ikke brukt eik. Laget i ask, furu, mahogny, etc. Eik er, som du anfører, ikke den beste tresorten å lime. Dessuten blir den fort sort der vann kan lekke gjennom lakken. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 3.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2011 Har du vurdert å bolte maskinskoene til dollbordet? Dette vil øke styrken på systemet som skal ta opp kreftene fra rekken. Takk igjen for dine gode innspill og råd! Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å slå en bolt med klinkerhode i øvre enden gjennom rekkestøtten, og bolte fra undersiden. Ut ifra det du skriver så tenker jeg at jeg burde gjenge den nedre enden tilstrekkelig langt opp på bolten til at jeg kan sette en mutter på oversiden av maskinskoen (må forsenke tilsvarende område på rekkestøttens underside), samt at jeg gjenger toppen også. Da kan jeg tighte til både over og under dollbordet. Jeg slår gjengene for hånd, og syntes ofte det er vanskelig å entre helt rett inn på bolten slik at lengre gjenge-partier har en tendens til å bli skjeve.. -Noen med tips til hvordan man best mulig styrer innslaget? Woody: Du beskriver en teknikk jeg har lest om, og som ble brukt ved visse båtbyggerier tidligere. Tror imidlertid det er vanskeligere å tilpasse selve rekka med disse boltene stikkende over rekkestøttene. (Går selvfølgelig an å feste rekkestøttene delvis slik at tilpassing av rekka/prøvemontering kan gjøres før det hele boltes sammen...) Noe å tenke på -Thanks! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Sleipner93 Svart 3.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2011 "-Noen med tips til hvordan man best mulig styrer innslaget?" Dreiebenk, men det har du kanskje ikke tilgang på, men nå som du har så mye snask fra før av kan du kanskje få deg det også ;-) ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2011 Jeg slår gjengene for hånd, og syntes ofte det er vanskelig å entre helt rett inn på bolten slik at lengre gjenge-partier har en tendens til å bli skjeve.. -Noen med tips til hvordan man best mulig styrer innslaget? Sett stanga i driebenken og press pinolrøret svakt mot som en styring. Hvis du ikke har dreiebenk bør du jo absolutt skaffe deg det Ellers kan du lage en god fas på enden av stanga slik at bakka entrer bra. Begynn med en en tørn slik at bakka begynner å skjære. Da tar du en vinkel og sjekker mellom stanga og svinggjernet. Er den ikke bra nå er det ikke for sent å rette. Tørn 1/4 omdreining til og sjekk at den er i vinkel nå også. Gjenta prosedyren en gang til. Ps; det er viktig at bakka ligger helt rett i svingjernet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svaap Svart 3.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2011 Hmmmm.... Har ikke dreiebenk, så jeg får prøve å holde tunga rett i munnen ift å entre bakka/svingjernet (da lærte jeg et par uttrykk...) Angående dreiebenk.... Er det lenge til jul? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Geir Hel Svart 3.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2011 Angående dreiebenk.... Er det lenge til jul? Ka med bursdagspresang Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Jernbåten Svart 3.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2011 Bursdag i siste halvdel av oktober, så det er ingen lettelse det heller. Personlig har jeg gjenget mye med å lage en slakk entring i stykket som skal gjenges med bruk av vinkelsliper eller bordsliper. Ellers som Komodo anfører. Det er litt pøve og feile dette her. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 3.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2011 Stemmer det Jernbåten (hva du vet...). Nei med dreibenk blir det dårlig med fremdrift på båt...Kommer til å dreie treboller dagen lang... Fikk borret opp alle hullene i rekkestøttene i dag. De fleste kom ut der de skulle i andre enden, noen ikke (uten at det er noe dramatikk i det) Nå som inngangshullet i er plassert kunne jeg starte oppmerking av det som skal bli tappen på rekkestøtta Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
krisachsen Svart 4.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2011 (redigert) WOW, dette er et utrolig prosjekt du har ! så imponert og inspirert! er 18år gammel og har selv kjøp en 26 fots tre-snekke som bare er 27 år gammel, så den er jo i relativt god stand, men jeg har begynt å pusse den opp inni men det er ikke i nærheten av den jobben du har hatt! jeg skal ha dette prosjektet i bakhodet når jeg klager til meg selv om pussingen! genialt ! du må tute med alle horn om du seiler igjennom vrengensundet mellom Tjøme og Nøtterøy en gang har sååå lyst til å se den på vannet ! Redigert 4.Januar.2011 av krisachsen (see edit history) Sitér dette innlegget If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden! Tresnekka "Jynne" Link to post
Svaap Svart 4.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2011 Krisachsen: Sees på fjorden I dag ble hakkene i toppen på rekkestøttene skåret ut. Brukte fintannet sag for å starte kuttet før jeg gikk over til grøvre sag. Deretter ble hullene (både i toppen og bunnen) flatforsenket til en dimensjon som gir plass til en skive under mutter til M12. Brukte en slik til denne jobben Då får jeg satt press på maskinskoen direkte -både over dollbordet og under (som Hulda påpekte) Bildene under viser hvordan det vil bli, men det er brukt en 10mm ugjenget stang -for illustrasjonens skyld Så var det snømåking som tok resten av kvelden.... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 11.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 Ser at tråden min har 1 års bursdag i dag! Blitt mest måking den siste uka Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
heim Svart 11.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 Gratulerer med dagen! Det har vært fantastisk å være tilskuer til dette prosjektet i et år. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 Hei Svaap! Ut fra illustrasjonsbildet ditt ser det ut som om kobberstangen er gjennomgående med klinket hode oppe og mutter på undersiden, stemmer det? Videre skal stangen gå gjennom bronseskoen og så gjennom dollbordet? Det jeg er litt usikker på er om rekkestøttene kan bli litt løse over tid pga. at bøyemomentet den blir utsatt for vil gi strekkrefter i stangen. Dette vil igjen føre til at treverket under hodet på stanga og mutteren stukes noe. Dette sammen med litt krymping ved tørking vil kunne gjøre at du får behov for å etterstramme mutteren på bildet. Det blir vel litt leit å få til? Tror kanskje jeg ville tenkt meg om en gang til før jeg gjorde ferdig den løsningen. Ps: Jeg er ingen båtbygger, kan hende jeg ressonerer feil Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bartesam Svart 11.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 Ser ikke ut som det er slått gjenger der hvor mutteren er. Den går nok på utsiden av kobberstangen Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Komodo Svart 11.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 Nei, men han skriver at han har brukt en 10mm ugjenget stang som illustrasjon. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svaap Svart 12.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Komodo påpeker noe viktig som jeg har tenkt mye på. Bolten på bildet tidligere har klinket hode -noe jeg ikke skal bruke. Jeg har rådført meg litt om hvordan støttene/maskinskoene best kan festes slik at akkurat etterstramming lar seg gjøre (hvis det blir nødvendig). De boltene jeg har laget til nå (6 stk) har alle gjenger i begge ender, men jeg ble usikker på hvor fornuftig det ville være å bolte fast selve maskinskoen -for senere ikke å kunne tighte til rekkestøtta uten å måtte ta av selve rekka. Ser for meg at det vil være en fordel at bolten går fritt gjennom rekkestøtte/maskinsko slik at den kan strammes. Bildene under viser hvordan jeg hadde tenkt å gjøre dette På en slik løsning vil man som sagt ikke kunne stramme forbindelsen mellom rekke/maskinsko på et senere tidspunkt. Spørsmålet er om det er nødvendig? Hvis jeg tighter dette godt sammen før rekka anbringes så tviler jeg på at det blir nødvendig å etterstramme. (De jeg har snakket med har ikke etterstrammet sine rekkestøtter etter flere tiårs eierskap.) Et annet råd jeg har fått, er å feste selve maskinskoen med kraftige treskruer (x4) ned i dollbord/underliggende struktur, for så å la senterbolten gå fritt for å kunne stramme denne ved behov underifra. Dette vil løse den utfordringen, og maskinskoen blir isolert sett festet svært godt til dollbordet. -Jeg er i tenkeboksen, noe jeg har vært i flere dager nå... Mens jeg tenker har jeg bestilt nytt gjengesnitt, ettersom det jeg har begynte å rive gjengene i kobberet (ubrukelig). Her om kvelden borret jeg alle hullene i maskinskoene, samt skulle begynne oppborring av monterings-hull på båtens dollbord. Så da at oppmerking av hvor hver enkelt støtte hørte hjemme var blitt saget vekk når jeg tok toppen av dem for litt siden, så nå var jeg usikker på hvor 8 av dem skulle stå... Måtte ta en "line-up" for å se om jeg kunne bli noen klokere basert på den vinkel-forskjellen de hadde seg imellom Ved å stille dem opp etter hverandre så kunne jeg stokke dem ut ifra hvordan vinklene forandret seg bortover Skulle nok sett et par ganger til på denne rekkefølgen, for jeg mistenker at jeg har blandet de to bakerste -noe jeg ser nå etter at jeg har borret hullene gjennom dollbordet for innfesting. Skal kontrollmåle vinklene på disse to, og må i verste fall (hvis de står feil) plugge hullene med tre/lim, og borre nye hull. (Blir uansett ikke synlig..) Håper det blir kaldt igjen så vi slipper denne forbaskede snøen og påkrevet måking av den samme... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Gullfisk Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 (redigert) Har du noen spesiell materiellmessig grunn til å bruke kobber i boltene i stedet for feks syrefast? ( nyskjerrig bare). Redigert 12.Januar.2011 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Ja det lurte jeg på også gitt, det hadde vel vært både enklere og billigere å bruke A4 gjengestenger? Dette blir vel ikke synlig etterpå heller. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svaap Svart 12.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Tror jeg kommer billigere ut av det med kobber, samtidig som det er lettere å jobbe med. Betaler drøye kr 70,- pr kilo for kobber. 8 mtr 12mm bolt kostet meg under 1000 lappen. Kobberet er også varig ift korrosjon. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Komodo Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 (redigert) Kobber har veldig lav fasthet, men det er kanskje ikke noe problem der du bruker det? Du kunne jo gått vesentlig ned i tverrsnitt med syrefast og fremdeles opprettholdt styrken. Jeg vet ikke hva flytegrensen til kobber er sånnn i hodet, men det er bløtt... Men det at det er lettere å jobbe med enn en gjengestang tviler jeg på. Da slipper du jo å gjenge, bare kappe med baugfil eller vinkelsiper. Men alt dette har du sikker tenkt på, så ikke la deg plage Redigert 12.Januar.2011 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svaap Svart 12.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Så ikke innlegget ditt Komodo, før jeg postet. Det er ikke lettere å jobbe med kobber kontra ferdig gjenget 316 stang -det er jeg enig i Jeg tenkte på syrefast stang som skal bearbeides. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Jernbåten Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Man bør ikke ha gjenger gjennom treverket, vannet følger gjengene og det er i praksis meget vanskelig å tette. Jeg sluttet å bruke gjengestenger gjennom treverk der det var muligheter for vannintrenging. Skru fast maskinskoene først og dytt kobberstangen gjennom med fyldig Tec7 oppi maskinskoen. I dette tilfellet er mesteparen av tretykkelsen treverk på langs. Det beveger seg meget lite. Tenk på kjølbolter på trebåter som går gjennom tykke kjølplanker og bunnstokker. Uten at det lekker. Rekka i dette tilfellet vil ikke ta opp store krefter så sant de er godt fundamentert i endene. Eksempelvis at de låses fast mot pullertene for og akter. Dette blir bra greier. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Syrefast er noe herk å bearbeide. Har lett for å skjære seg i gjengeforbindelser også Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.