Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap

Svaap

Recommended Posts

Har fått med meg dem siste oppdateringene dine.. utrolig arbeide du gjør og flott fortalt igjennom bilder og tekst... håper du holder koken løpet ut og fortsetter å legge ut bilder..

Tar av meg hatten.. du må ha en tolmodighet og pågangsmot som er godt over snittet

Dårlig form = lite fremdrift

Nå er imidlertid fanteriet ute og tempoet skrues opp igjen.

På Isegran (Fredrikstad) fikk jeg hjelp til å finne passende eik til rekka.

Kurvet stokk er å foretrekke slik at man slipper unna med færrest mulig skjøter på rekka.

Fra Dansk Skipstræ kom det en leveranse av plank som får oss trebåt-entusiaster til å be en stille bønn "...Takk..." til Vårherre. Finere plank (til formålet) enn dette finner man ikke!! :thumbsup:

Følelsen av at man har bursdag, feirer jul, påske, fellesferie og inneklemte dager er absolutt ektefølt når man drar vekk presenningen til et så lekkert parti.

Litt vitale data:

Plankene er mellom 4,7 og 5,2 mtr lange.

I rotenden er de 77 cm brede og holder denne godt over hele lengden

Tykkelsen på den ene var 42mm, de tre andre var 68mm tykke.

Med bilhenger fikk vi plankene med hjem.

05022011_005.jpg

05022011_006.jpg

Satte gamletraktoren på lading for å kunne løfte plankene under tak i morgen.

Disse skal ikke inn på verkstedet -blir for trangt å sortere og velge ut hva som skal brukes hvor..

Videre til båten:

Jeg har fått høvlet en plank som skal brukes til 2. høydelag på frontveggen til hytta.

Denne har jeg også lekt med å lage en passende kurve på:

04022011_001.jpg

04022011_003.jpg

04022011_007.jpg

Etter at kurven var avsatt sto båndsaga for tur

04022011_009.jpg

04022011_010.jpg

På plass.

Syntes kurven ser fin ut. Den gir ståhøyde for oss i familien (Dvs unga vokser jo inn i himmelen....så da hadde det blitt Moelven-brakke på dekk :tongue: )

04022011_011.jpg

04022011_014.jpg

Videre så borret jeg hull til bolter som forbinder det hele (som på sideveggene).

Boltene ble laget

05022011_007.jpg

Så var det inn med planken for liming av et par tørkesprekker.

Laget en forskaling av tape, slik at jeg kunne overfylle området med lim for å tilsikre at sprekken ble skikkelig fylt. (Tape på undersiden hindrer lekkasje ut i bunn)

05022011_011.jpg

05022011_010.jpg

God lørdag!

:cheers:

Jeg må bare berømme deg for ditt pågangsmot, jeg har brukt noen kvelder på å komme gjennom alle innleggene.

Her er det bare å bøye seg i støvet, ikke bare er pågangsmotet utrolig, du gjør båten til et smykke.

God lesning mens vi venter med lengsel på sommeren.......

Når limet hadde tørket ble plankene slipt.

Not ble frest i mellom høydelagene på samme måte som sideveggene:

07022011_002.jpg

Opp igjen for siste justering.

07022011_001.jpg

Et triks for å få fine anleggsflater er å "sage mellom" to flater. Jeg gjorde akkurat det for endeveden som skal ligge mot hjørnestolpene. Viktig at denne forbindelsen er så tett som mulig.

Viktig at plankene er fiksert riktig før man sager, og at man ikke legger press på saga men lar den jobbe fritt.

07022011_005.jpg

07022011_006.jpg

Når alle 4 sidene var tette, satte jeg hjørnestolpene på plass igjen for å merke av hvor mye av det innvendige hjørnet som skal fjernes for å lage plass til den innvendige stolpen.

07022011_007.jpg

07022011_009.jpg

Etter høvling

07022011_010.jpg

Jeg ville forsterke forbindelsen mellom den stående stolpen og de liggende plankene, i tillegg til at jeg ville redusere faren for sprekker i endeveden på veggene.

Av den grunn freste jeg også der en not for å lime inn en løs fjer.

Det samme ble også gjort på stolpene

07022011_011.jpg

07022011_012.jpg

Reduserer nok også faren for fremtidige lekkasjer på denne måten vil jeg tro.

07022011_014.jpg

07022011_016.jpg

Lagde løse fjær for å prøvemontere -de som skal limes fast blir av iroko

07022011_019.jpg

Et par av de lengste tvingene rakk akkurat over hele bredden slik at jeg fikk det skikkelig sammen

07022011_020.jpg

Fornøyd med samlingen -strekene som kan skimtes er fra blyanten..

07022011_021.jpg

Utsiden av stolpene skal rundes

07022011_023.jpg

07022011_029.jpg

Det kommer som nevnt tidligere en innvendig stolpe som sideveggene skrues inn i.

Denne blir boltet/limt til den utvendige stolpen så man får en sikker forbindelse.

Fikk lagt en presenning over eikeplankene, og det var ikke for tidlig for nå snør det igjen -Tiddelibom :worry:

:seeya:

Dette blir nok Meget i sløyd. Og slett ikke verst i norsk stil heller.

Hadde det vært opp til meg blir det "særedes godt" i både sløyd og norsk stil. :flag:

Tar av meg hatt og hår for det arbeidet du gjør. :cheers_wine:

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

He he.... Karakterer også :giggle:

Jeg rundet stolpene i dag.

Disse høvlet jeg mest mulig før jeg gikk på med båndsliperen

08022011_002.jpg

Det er alltid tilfredstillende å få inntrykk av hvordan sluttfinishen vil bli, noe man får et inntrykk av når stolpene står der.

08022011_007.jpg

08022011_006.jpg

I mangel på annen egnet eik til innerstolpene, så jeg meg nødt til å ta et lite jafs fra de flotte plankene fra Danmark.

Motorsaga gjorde sitt, og jeg ville normalt fulgt opp med andre maskiner for videre formgivning -MEN vi har mistet en fas i hovedtavla til gården, slik at jeg har ikke strøm på verkstedet (bruker skjøteledning til 2-fas forbruk) men har ikke strøm til 3-fas maskinene :sweat: (Og vil antakelig ikke få det på en uke eller to heller... :nonod: )

Ble derfor en noe fysisk krevende jobb å få eike-fjøla redusert ned til egnede emner for innerstolpene:

08022011_009.jpg

For å hindre endeveden i å sprekke for mye (hvilet eika har lett for å gjøre under tørking), så har Dansk Skipstræ slått inn strekkbånd som forsøker å hindre bevegelse i endeveden.

Disse ble en kamp å få ut med tang

08022011_010.jpg

Overfører her linjene som skal møte ytterstolpen.

08022011_012.jpg

Så målte jeg opp de linjene som gir anlegget mot hyttesidene, og høvlet etter disse.

08022011_013.jpg

08022011_014.jpg

Litt justering må til, men den er på vei inn :smiley:

08022011_015.jpg

08022011_016.jpg

Videre tegnet jeg opp ønsket radie på innvendige hjørner, og passet på at det blir "kjøtt nok" i stolpen til å ta et antall skruer fra hyttesidene.

Stolpene ble høvlet og pusset, før jeg målte opp vinklene mot bjelken den står på.

08022011_019.jpg

Innvendig og utvendig stolpe blir limt sammen (tror kanskje ikke jeg skal bruke epoxy, men heller en mer fleksibel løsning), samt at det blir satt et par bolter for å trekke det godt sammen.

08022011_020.jpg

08022011_021.jpg

Rakk bare den ene stolpen i dag.

Merker godt at senebetennelsen (eller mer presist; tennis-albuen min) har meldt sin ankomst igjen.. :headbang:

-Blir vel påfyll av kortison i nær fremtid tenker jeg...

God kveld

Dette er en av de mest interessante trådene her på forumet! Jeg sjekker innom her nesten daglig for å se om det er oppdateringer her! Jeg skal følge med her helt til båten er på vannet, og forhåpentligvis lenge etter det og! :-) Hvordan går det forresten med Sabben? gjort noe med den?

Prøv Oslo Finnerfabrikk. De laget finner selv i gamledager, men er nå importør. Jeg har kjøpt en del finner som kommer fra Perm Plywood Factory. Dette er bjerk, men jeg regner med at du skal ha et annet materiale. Båten min er nok mye tørrere enn en trebåt.

Tja, som du sikkert har sett så leverer jo West System i Oslo plywood i riktig kvalitet da. Disse sertifiserte platene er en drøm å jobbe med i forhold til billig Maxbo-skit. Vel verdt penga. Jeg kjøpte de gjennom Båtbua i Fredrikstad.

Redigert: Når jeg nå gikk inn på West System`s norske nettsider for å kvalitetssikre mitt eget tips om å kjøpe plywood derfra, så finner jeg ikke noe skikkelig prisliste og infoen om marine kryssfiner ligger bortgjemt under kajakk/kano-selvbygger kategorien.

HER

Redigert av Trulte37 (see edit history)

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Takk for finèr-tips :thumbsup: -Dette skal sjekkes ut nærmere.

Som de fleste andre bosatt på Østlandet, så har større deler av tilgjengelig fritid gått til snømåking i dag :nonod:

Med det som var igjen av kvelden, formet jeg den andre hjørnestolpen.

Justerte litt på den innvendige kurven så de ikke skulle bli for dominerende inne i båten.

Det er rikelig med virke til å kunne skru inn festemidler.

10022011_002.jpg

10022011_004.jpg

10022011_005.jpg

Satte meg ned i styrebrønnen for en liten "fantasi-seilas" ( :sailing: ), og kjente at rorkulten fortsatt var litt røff, og dårlig å holde i...

Akkurat passe oppgave før kvelden.

Rundet den i enden så grepet ble bedre, samtidig som jeg pusset flatene ned.

Kom til å tenke på at denne ble laget for nesten 10 år siden....tiden går :rolleyes:

10022011_009.jpg

10022011_013.jpg

Må få kjøpt noe tynn finèr til å lage maler til rekka.

Det skal bli tilfredsstillende å se båten med rekka slyngende rundt hennes kurver! (Neste delmål)

En fantastisk prosjekt å følge med på. Takk for at du deler med oss. :thumbsup:

Ang. West og BS1088-finer så snakket jeg med de om det i sommer. Jeg fikk da vite at de hadde kuttet ut å selge det fordi det var så mye styr. Det var vanskelig å finne kvalitet som virkelig var iht. den standarden (mange sier at de følger den osv..). Men den viktigste årsaken var at absolutt alle kunder klagde på prisen og ville prute.

Nes Sledeverksted reklamerer med stort utvalg inkludert BS1088, men jeg vet ikke noe om butikken annet enn fra nettet: http://www.nes-sledeverksted.no/Marine%20kryssfiner.htm

Selv handlet jeg på Billingstad trelast. De hadde endel fin kryssfiner, men ingen garanti om kvaliteten.

Redigert av dvil (see edit history)

Ikke meningen å fornærme andre dyktige "båtbyggere" her inne, men denne tråden er faktisk den første jeg sjekker hver gang jeg logger inn på Baatplassen.no...uten unntak. Makan til "stayerevne" og pågangsmot skal man lete lenge etter, og resultatet står til 10+ i karakter!

At du i tillegg tar deg god tid til å dokumentere det hele via bildeorgie og mer enn utførlig tekst i tillegg, er bare til å ta av seg skipperlua for!

Keep up the good work,"Svaap"...! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Redigert av Fregata1958 (see edit history)

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Takk for alle vennlige ord –betyr mye for meg å vite at det er noe som følger med på prosjektet.

På fredag ettermiddag fikk jeg kjøpt en 4mm finerplate som ble slisset opp til 25cm bredde.

Denne la jeg oppå rekkestøttene med overlapp, slik at jeg fikk fiksert dem til hverandre med en del skruer. Festet dem til rekkestøttene med en liten spiker i hver.

11022011_002.jpg

11022011_003.jpg

Med utgangspunkt i at rekka skal gå 20mm innenfor og utenfor rekkestøtta (blir 11,5 cm bred) så merket jeg opp denne avstanden fra rekkestøttene for hver støtte. Dette danner kurven for rekka.

11022011_004.jpg

11022011_005.jpg

Ble litt av en mal å få ned hel –uten at den forskjøv seg i skjøtene.

Fikk litt hjelp av fruen til dette.

13022011_001.jpg

12022011_001.jpg

Våknet i dag til -28gr (Brrrr) og alt var stivt og kaldt.

Med et par reier fikk jeg streket opp en kurve tilsvarende punktene fra rekkestøttene.

13022011_002.jpg

Denne ble saget ut med stikksag.

13022011_003.jpg

Utlegg på materialene bekreftet mitt håp om at kurven i plankene samsvarte godt med kurven jeg var ute etter til rekka. Fantastiske materialer!!!

13022011_004.jpg

Når jeg hadde styrt unna geitveden ble malen risset opp på planken.

Hadde planer om å kjøpe bensin til motorsaga, men bilen min startet ikke. :rolleyes:

Bilen til fruen startet ikke. :rolleyes::rolleyes:

Traktoren startet ikke. :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

(Liker i grunn kaldt vær, men nå kan det godt bli noe mildere for min del).

Noe bensin var det på saga så jeg gjorde den klar.

Påfyll av sagkjede-olje tok tid, ettersom oljen hadde samme konsistens som lunka honning (!).

13022011_007.jpg

Fikk skåret av endene på planken slik at strekkbåndene ikke kom i konflikt med sirkelsaga.

Sirkelsaga ja…DEN fikk kjørt seg i dag. :nonod:

Prinsippet ”Verktøy er til for å brukes” kan etter dagens strabaser skrives om til ”Verktøy er til for å brukes opp”. :worry:

Å skjære ut en kurve i en eikeplank på 68mm tykkelse er vel noe den ikke er egnet til –men det gikk nå på et vis.

(Bedre enn å bruke motorsaga i allefall)

13022011_009.jpg

Risset opp bredden med en enkel meddrags-kloss som gav 11,5cm bredde

13022011_010.jpg

13022011_013.jpg

En kan skimte at det ryker av motoren til saga.... :nonod:

Når babord side var ferdig utskåret (2 planker), så festet jeg malen på styrbord side på båten for å sjekke om malen måtte justeres for denne siden.

Litt småjusteringer, og samme prosedyre for styrbord planker.

Fikk 3 flotte rekke-planker ut av den første eikeplanken.

Var ikke mer enn en liten skalk igjen.

Kameraet mitt likte heller ikke kulden og gikk i ”Objektivfeil modus”. Resten av bildene fra dagens økt ble derfor tatt med mobiltelefonen.

4 planker ferdig

bilde0759.jpg

bilde0761.jpg

Det neste nå blir å dimensjonshøvle plankene ned til ca 45-50mm tykkelse.

Ville gått på dette i dag, men på grunn av en litt dramatisk kortslutning i hoved-tavla på gården forrige søndag, så har vi ikke et fullt fungerende el-system om dagen.

Elektriker fikk byttet det som brant opp, men vi mangler en fas.

Tirsdag kommer de for å skifte ut hele skapet med innhold så da blir det nok greie på det.

God søndag!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...