Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap

Svaap

Recommended Posts

Utrolig bra arbeid.

Jeg regner absolutt med at du allerede har tenkt på dette, men under montering av rekke antar jeg du smører veldig godt med mønje/olje etc., disse steder er der en del bevegelse på, og slipper fort lakk/annet slik at vanninntrenging skjer.

Såvidt jeg ser, har du kanskje ikke oljebehandlet disse materialene så mye som alt annet du har behandlet under montering?

Sammenføyningen mellom maskinsko/rekkestøtte/rekke skal beskyttes godt med olje og blymønje/elastisk "gugge".

Du har rett i at det ellers ville være et utsatt punkt, kanskje spesielt nede i maskinskoene.

Er det noen som har kjennskap til at den oksideringen som skjer på bronse over tid har en preventiv effekt på råte-soppen? (Har lest om at så var tilfelle, og at det er en av grunnene til at man la en "Lykkemynt" under masten i gamledager).

Dette blir en nydelig skøyte!

Regner ikke med behovet er så stort, men bør kanskje nevnes uansettt: har du tenkt på(eller kanskje allerede ordnet) forsikring?

Med så mange timer og så mange kroner i matrialer regner jeg med at denne har en høy verdi målt i kroner og øre. Klart at arbeid og sentimental verdi aldri vil kunne erstattes på det viset, men kan være greit å tenke litt på det.

Lykke til videre :)

Frykten for en brann under bygging er den største....

Jeg har en byggeforsikring gjennom mitt forsikringsselskap, og har gjennom årene justert beløpet tilsvarende det prosjektet til enhver tid er verdt.

(Vanskelig å verdifastsette et uferdig prosjekt.)

Har mange ganger tenkt på hva som ville skje i forbindelse med en tenkt skadesituasjon (evt brann), og tolkningen av min forsikring/utbetaling.

Det er tre scenarier jeg ser for meg:

1) Utbetaling satt i forhold til objektets salgsverdi på det åpne markedet på skadetidspunkt (= nær kr null)

2) Utbetaling satt i forhold til "gjenoppbygnings-kost" til det stadiet båten var i på skadetidspunkt.

3) Utbetaling satt til forsikringssum på skadetidspunkt.

Min erfaring med forsikringsbehov ved skade tilsier at man kan bli overrasket -kraftig overrasket!

Ringte agenten min for noen uker siden. Han visste ikke, og satte meg videre til skadeavdelingen (og den personen som satt på båt-saker)

Han sa at forsikringssum skal gjenspeile verdi, og at denne skal verifiseres/godkjennes av fagfolk.

-Jeg spurte hvem som skulle innhente slik godkjenning -meg selv eller selskapet?

Dette var selskapets ansvar, og hvis forsikring er inngått så er det i seg selv en bekreftelse på at selskapet godkjenner avtalen.

Så da vet jeg at hvis det skulle skje noe alvorlig (Gud forby), så har jeg med dagens forsikringsavtale/sum kr 500' i dekning.

Pengene ville aldri dekke opp for tapet, og igjen -det er vanskelig å verdifastsette et uferdig prosjekt!

(Greit å vite at prosjektet i alle fall er godt dokumentert -også av forsikringsmessige årsaker!)

Jeg har gjort det samme som deg SVAAP når det gjelder forsikring/filosofi. Kontaktet selskapet og spurte om de var interessert i å taksere Hulda. Det var ikke interssert i å bruke ressurser på slikt. Derfor har jeg et regneark som oppdateres hver gang jeg gjør innkjøp til båten. Bilag tas vare på. Huldas stipulerte verdi er medgått materiell. At jeg har brukt timer på å bygge båten, har jeg ikke satt som verdi. Det virker som at selskapet er fornøyd med ordningen. Hulda ble påført en skade, og til høsten skal damen på slipp for utbedring. Ikke noe krangel med selskapet. Man ble forbauset over at jeg ikke ville ha 50 000 og så fikse det selv. Når jeg sa nei, så var ikke det noe problem. Jeg må dog uansett forholde meg til egenandelen. Og finner selskapet det for godt å kjøre prosess og vinne frem, så får jeg egenandelen tilbake.

Dagen i dag har gått til å gjøre ferdig fellingene til rekkas alle deler, samt at jeg har brukt mange timer på å slipe og gjøre ferdig disse.

Fikk et par bilder før kameraet gikk tom for strøm.

Rekkene ble satt på plass igjen, og jeg er veldig fornød med hvordan de tar seg ut på båten!!!

05032011_001.jpg

05032011_002.jpg

Ble noen timer med slipepapiret.

Du kan også frese en "hulkil" innenfor kanten. Litt lettere å holde åpent om du har tenkt å lakke rekka. Etter en 12 - 14 lakkstrøk har smale spor en tendens til å tette seg.

Har ellers sansen for avrundede hjørner i båt. Det meste som stikker ut får du før eller senere et ublidt møte med. :headbang:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Måtte ta et jafs i plankehaugen for å få frem "svinerygg"-emner til akterdekket.

Mal til oppmerking

06032011_001.jpg

Sabla fine planker!

Endte opp med et emne som ble en utfordring å manøvrere på båndsaga

06032011_002.jpg

Oppmåling og kutting av vinkler mot akterstevnen

06032011_003.jpg

Når begge var på plass, sto rekke-knærne for tur.

Disse gir rekka en avrundet avslutning ned mot dollbordet, og skal forbindes med rekka med svalehaleskjøt.

Laget en finêr-mal og skar ut emnene på båndsaga.

Det er ikke til å unngå at det blir avved (årringer som "går ut" av kurven, og som lett kan knekke) med den fasongen knærne har. Av den grunn laminere jeg stykket i to halvdeler, etersom limfugen er med på å forsterke stykket.

06032011_005.jpg

Jeg sjekket fasongen knærne skulle ha både i forskip og akterskip, og så til min store glede at de var like, så her lå det an til "masseproduksjon"...

Borret hull i hver ende (utenfor det som vil bli den endelige fasongen) for å kunne styre emnene senere under liming.

06032011_008.jpg

Emnene utskåret

06032011_009.jpg

Limfugen ble raspet med en fil for å gi limet best mulig forankring i eika, som generelt sett gir dårligere heft enn feks furu/gran med mer åpen cellestruktur.

06032011_011.jpg

06032011_015.jpg

Etter noen timers avklimatisering på vaskerommet i stallen, så bar det inn i huset for liming.

Alltid litt organisering i forbindelse med liming....

06032011_016.jpg

Utveting med ufortynnet lim

06032011_018.jpg

(Etter 20 minutter la jeg et nytt strøk)

Påføring av fortykket lim

06032011_019.jpg

Uten styring av delene blir de håpløse å fiksere i rett posisjon.

Spiker og hull gjorde det til en lek.

Svært lite trykk på tvingene de første 20 minutter -til limet begynte å bli "fastere" (Dette for å ikke tvinge limet ut av fugen -blir limfattig)

06032011_020.jpg

Strammet opp litt, men fortsatt bare så det ligger inntil.

Ut igjen på vaskerommet i stallen for herding....

Blir gøy å få disse på plass -gir en flott avslutning på rekka!!

:seeya:

Limet herdet fint, og jeg brukte båndsaga til å skjære vekk det grøvste av limfugen

07032011_001.jpg

Det neste besto i å finjustere på "svinerygg"-plankene i hekken.

Dollbordet er ikke helt flatt der det møter stevnen, ettersom jeg under sliping rundet overgangen mot midtfisken noe. Det skapte en utfordring ift å få svineryggen til å ligge plant mot dollbordet over hele lengden.

Oppmåling og høvling tok tid, men de satt seg til slutt

07032011_018.jpg

07032011_017.jpg

Rekke-knærne skal som nevnt forbindes med svalehaleskjøter.

Å lage disse til dekksbjelkene gikk det rutine i etter litt øvelse.

Værre er det med disse ettersom de skal treffe på så mange flater samtidig.

Har jo gjort det før (Den forrige rekka m/knær datt ned fra båten og knakk i en hel haug av biter...)

Oppmåling og tilpassing:

07032011_005.jpg

07032011_007.jpg

07032011_009.jpg

07032011_010.jpg

07032011_011.jpg

07032011_012.jpg

Etter finjusteringer her og der så satt'n

07032011_014.jpg

07032011_021.jpg

07032011_022.jpg

07032011_024.jpg

Fortsatt skal det justeres noe og alle kanter skal avrundes med samme radie som rekka.

Får ikke brukt fresen på denne.

Godt fornøyd med hvordan de tar seg ut!!

:seeya:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...