pipp Svart 3.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2011 Joda, jeg skal montere ny gasskoker............... Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 4.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2011 Utrolig bra arbeid. Jeg regner absolutt med at du allerede har tenkt på dette, men under montering av rekke antar jeg du smører veldig godt med mønje/olje etc., disse steder er der en del bevegelse på, og slipper fort lakk/annet slik at vanninntrenging skjer. Såvidt jeg ser, har du kanskje ikke oljebehandlet disse materialene så mye som alt annet du har behandlet under montering? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 4.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2011 Sammenføyningen mellom maskinsko/rekkestøtte/rekke skal beskyttes godt med olje og blymønje/elastisk "gugge". Du har rett i at det ellers ville være et utsatt punkt, kanskje spesielt nede i maskinskoene. Er det noen som har kjennskap til at den oksideringen som skjer på bronse over tid har en preventiv effekt på råte-soppen? (Har lest om at så var tilfelle, og at det er en av grunnene til at man la en "Lykkemynt" under masten i gamledager). Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
FjordHT Svart 4.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2011 Dette blir en nydelig skøyte! Regner ikke med behovet er så stort, men bør kanskje nevnes uansettt: har du tenkt på(eller kanskje allerede ordnet) forsikring? Med så mange timer og så mange kroner i matrialer regner jeg med at denne har en høy verdi målt i kroner og øre. Klart at arbeid og sentimental verdi aldri vil kunne erstattes på det viset, men kan være greit å tenke litt på det. Lykke til videre :) Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 4.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2011 Frykten for en brann under bygging er den største.... Jeg har en byggeforsikring gjennom mitt forsikringsselskap, og har gjennom årene justert beløpet tilsvarende det prosjektet til enhver tid er verdt. (Vanskelig å verdifastsette et uferdig prosjekt.) Har mange ganger tenkt på hva som ville skje i forbindelse med en tenkt skadesituasjon (evt brann), og tolkningen av min forsikring/utbetaling. Det er tre scenarier jeg ser for meg: 1) Utbetaling satt i forhold til objektets salgsverdi på det åpne markedet på skadetidspunkt (= nær kr null) 2) Utbetaling satt i forhold til "gjenoppbygnings-kost" til det stadiet båten var i på skadetidspunkt. 3) Utbetaling satt til forsikringssum på skadetidspunkt. Min erfaring med forsikringsbehov ved skade tilsier at man kan bli overrasket -kraftig overrasket! Ringte agenten min for noen uker siden. Han visste ikke, og satte meg videre til skadeavdelingen (og den personen som satt på båt-saker) Han sa at forsikringssum skal gjenspeile verdi, og at denne skal verifiseres/godkjennes av fagfolk. -Jeg spurte hvem som skulle innhente slik godkjenning -meg selv eller selskapet? Dette var selskapets ansvar, og hvis forsikring er inngått så er det i seg selv en bekreftelse på at selskapet godkjenner avtalen. Så da vet jeg at hvis det skulle skje noe alvorlig (Gud forby), så har jeg med dagens forsikringsavtale/sum kr 500' i dekning. Pengene ville aldri dekke opp for tapet, og igjen -det er vanskelig å verdifastsette et uferdig prosjekt! (Greit å vite at prosjektet i alle fall er godt dokumentert -også av forsikringsmessige årsaker!) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
FjordHT Svart 4.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2011 Tror ikke du finner noen som har noe å utsette på dokumentasjonen, nei Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 4.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2011 (redigert) Imponerende prosjekt fortsatt Du skulle kanskje hatt en kraftig håndholdt overfres til rekka, tror du hadde hatt bedre kontroll på den på den slags emner. Blir moro å følge med videre! Mvh Christian Redigert 4.Mars.2011 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Svaap Svart 4.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2011 Du har nok rett i det Christian. Leverandøren hadde r20 fres til overfres, men maskinen min er ikke kraftig nok for en slik utfordring... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2011 Jeg har gjort det samme som deg SVAAP når det gjelder forsikring/filosofi. Kontaktet selskapet og spurte om de var interessert i å taksere Hulda. Det var ikke interssert i å bruke ressurser på slikt. Derfor har jeg et regneark som oppdateres hver gang jeg gjør innkjøp til båten. Bilag tas vare på. Huldas stipulerte verdi er medgått materiell. At jeg har brukt timer på å bygge båten, har jeg ikke satt som verdi. Det virker som at selskapet er fornøyd med ordningen. Hulda ble påført en skade, og til høsten skal damen på slipp for utbedring. Ikke noe krangel med selskapet. Man ble forbauset over at jeg ikke ville ha 50 000 og så fikse det selv. Når jeg sa nei, så var ikke det noe problem. Jeg må dog uansett forholde meg til egenandelen. Og finner selskapet det for godt å kjøre prosess og vinne frem, så får jeg egenandelen tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 5.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Dagen i dag har gått til å gjøre ferdig fellingene til rekkas alle deler, samt at jeg har brukt mange timer på å slipe og gjøre ferdig disse. Fikk et par bilder før kameraet gikk tom for strøm. Rekkene ble satt på plass igjen, og jeg er veldig fornød med hvordan de tar seg ut på båten!!! Ble noen timer med slipepapiret. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Farco Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Et lite spørsmål: (fra en amatør i det faget du tydeligvis har satt deg godt inn i) hvorfor har du rundet rekka på undersiden? Det er vakkerrt, men jeg kan ikke huske å ha sett det før? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Svaap Svart 5.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Forfengelighet kanskje? Rett og slett fordi jeg syntes det er pent.. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Woody Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Det hadde nok kanskje sett litt halvferdig ut hvis den ikke er avrundet både på over-, og undersiden. Ellers er dette en av de beste trådene for oss trebåtelskere etter min mening. Som vi sier her oppe: "De e bærre lækkert." Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Farco Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Det er jeg enig i, men når vannet renner, og ikke kan dryppe av før det treffer f.eks. en sammenføyning, kan det på sikt bli et problem. Det er kanskje derfor de fleste rekker jeg har sett har en skarp underkant? Ikke misforstå, Svaap, jeg bøyer meg i støvet forarbeidet ditt.Det er helt utrolig. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Hulda Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Joda, Farco, du har et poeng der. Det går imidlertid an å kjøre et lite sagspor på undersiden av rekka, slik at det kommer på hver side av rekkestøttene. Da blir det en dryppkant der, og det vil ikke renne vann inn i endeveden til rekkestøttene. Bare å ta sirkelsagen å kjøre et 5 mm dypt spor. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 6.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Takk for godt innspill! Det er klart at det vil kunne komme vann ned i toppen på rekkestøtta hvis jeg ikke lager en slik dryppkant.. Her må det sages!!! Thanks Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Jens_P Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Du kan også frese en "hulkil" innenfor kanten. Litt lettere å holde åpent om du har tenkt å lakke rekka. Etter en 12 - 14 lakkstrøk har smale spor en tendens til å tette seg. Har ellers sansen for avrundede hjørner i båt. Det meste som stikker ut får du før eller senere et ublidt møte med. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Svaap Svart 6.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Ja, Frese en liten hulkil er nok et godt forslag. Litt lettere å styre også.. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 6.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Måtte ta et jafs i plankehaugen for å få frem "svinerygg"-emner til akterdekket. Mal til oppmerking Sabla fine planker! Endte opp med et emne som ble en utfordring å manøvrere på båndsaga Oppmåling og kutting av vinkler mot akterstevnen Når begge var på plass, sto rekke-knærne for tur. Disse gir rekka en avrundet avslutning ned mot dollbordet, og skal forbindes med rekka med svalehaleskjøt. Laget en finêr-mal og skar ut emnene på båndsaga. Det er ikke til å unngå at det blir avved (årringer som "går ut" av kurven, og som lett kan knekke) med den fasongen knærne har. Av den grunn laminere jeg stykket i to halvdeler, etersom limfugen er med på å forsterke stykket. Jeg sjekket fasongen knærne skulle ha både i forskip og akterskip, og så til min store glede at de var like, så her lå det an til "masseproduksjon"... Borret hull i hver ende (utenfor det som vil bli den endelige fasongen) for å kunne styre emnene senere under liming. Emnene utskåret Limfugen ble raspet med en fil for å gi limet best mulig forankring i eika, som generelt sett gir dårligere heft enn feks furu/gran med mer åpen cellestruktur. Etter noen timers avklimatisering på vaskerommet i stallen, så bar det inn i huset for liming. Alltid litt organisering i forbindelse med liming.... Utveting med ufortynnet lim (Etter 20 minutter la jeg et nytt strøk) Påføring av fortykket lim Uten styring av delene blir de håpløse å fiksere i rett posisjon. Spiker og hull gjorde det til en lek. Svært lite trykk på tvingene de første 20 minutter -til limet begynte å bli "fastere" (Dette for å ikke tvinge limet ut av fugen -blir limfattig) Strammet opp litt, men fortsatt bare så det ligger inntil. Ut igjen på vaskerommet i stallen for herding.... Blir gøy å få disse på plass -gir en flott avslutning på rekka!! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 6.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 .... For sen til å redigere bort endel skrivefeil... ja ja... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
logget av Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 (redigert) Jeg må si som sant er at jeg registrerte ingen skrivefeil for jeg blir jo helt blendet og målløs av alt det flotte trearbeidet ditt. Konsentrer deg om båten du så skal vi kjølhale Norsklæreren hvis han har noe å utsette. Det går uansett ikke an å seile med en norsk stil. Redigert 6.Mars.2011 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Svaap, før i tiden ble båter også bygget. Av et båtbyggerlag. De hadde det som yrke og gikk hjem om kvelden. Det du gjør her, alene, i et slikt tempo, er ganske utrolig. Har tatt av hatten for deg for lenge siden, men måtte bare gi en kommentar Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Svaap Svart 7.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Limet herdet fint, og jeg brukte båndsaga til å skjære vekk det grøvste av limfugen Det neste besto i å finjustere på "svinerygg"-plankene i hekken. Dollbordet er ikke helt flatt der det møter stevnen, ettersom jeg under sliping rundet overgangen mot midtfisken noe. Det skapte en utfordring ift å få svineryggen til å ligge plant mot dollbordet over hele lengden. Oppmåling og høvling tok tid, men de satt seg til slutt Rekke-knærne skal som nevnt forbindes med svalehaleskjøter. Å lage disse til dekksbjelkene gikk det rutine i etter litt øvelse. Værre er det med disse ettersom de skal treffe på så mange flater samtidig. Har jo gjort det før (Den forrige rekka m/knær datt ned fra båten og knakk i en hel haug av biter...) Oppmåling og tilpassing: Etter finjusteringer her og der så satt'n Fortsatt skal det justeres noe og alle kanter skal avrundes med samme radie som rekka. Får ikke brukt fresen på denne. Godt fornøyd med hvordan de tar seg ut!! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Komodo Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Dette blir kanon Til de radiene kan jeg anbefale en slik: http://www.bosch-pt.no/boptocs2-no/modules/oragetblob.dll/669.jpg?db=ocsr55_s041&item=MDB.v$m$attributevalues.r55&id=669,6345,34&maxwidth=354&maxheight=131&filename=Rettslipere.jpg med slipehylser Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svaap Svart 8.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Hei Komodo, Blir det frihånds-fresing/sliping med en slik? Aldri sett denne typen tidligere.... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.