Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap

Svaap

Recommended Posts

Hvis ikke det er mange kan du jo også gjøre akkurat som du gjorde, men snu veden.... eller finne noen som kan spenne opp dette i en dreibenk og dreie en stokk med veden riktig vei. Har ikke mye erfaring i dreieng, men dersom en er svært forsiktig, så burde det vel gå....

Egil

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Etter påpakning fra admiralen har jeg fått beskjed om å demantere kravet om at proppene må ut :smiley:

Hun syns jeg var litt hard :boxing: Så lenge det er over vannlinja mener hun det bør være greit dersom du forsegler endeveden før du maler.

Jeg fant forøvrig en 37mm hullsag i settet mitt og boret ut en propp med den. Den målte 32,8mm når jeg tok den ut av koppen. Men da trenger du den kanskje ikke allikevel?

Vel Komodo, da vet jeg at vi med sikkerhet kan la pluggene stå etter litt god overflatebehandling.

Takk alle sammen for tips og råd ift pluggborr.

Demonterte bakveggene i hytta for siste bearbeidning.

05042011_001.jpg

Stolpene til nedgangen ble avrundet

05042011_003.jpg

Trimmet vekk det som blir innvendig kant på hjørnestolpene

05042011_004.jpg

Og alle delene fikk frest ut not både i endeved og i møtende flater.

05042011_005.jpg

Så var det atter en gang opp igjen for prøvemontering

05042011_008.jpg

Laget løs fjær til alle skjøtene.

Måtte finjustere litt før de passet. Lenge siden jeg har brukt håndhøvelen men det er lite innenfor trebearbeidning som er så hyggelig som lyden av en skarp høvel som skjærer sammenhengende spon :thumbsup:

05042011_010.jpg

05042011_015.jpg

Det var så langt jeg kom i dag..

:seeya:

Planen i dag var å lage de innvendige hjørnestolpene bak på hytta.

Monterte opp alle delene med løs fjær på plass for å holde de i rett posisjon.

06042011_004.jpg

Så kappet jeg de utvendige stolpene litt over den endelige høyden, slik at jeg kom bedre til for å måle opp de innvendige stolpene.

06042011_007.jpg

Gjorde det samme fremme på hytta. Fint å se at hytta virker harmonisk.

Bildet viser også noe jeg gjorde for et par uker siden.

Skottet ved masten er kuttet ned for å åpne båten noe i lengderetningen.

Dette skottet er genererelt sett svært viktig for en seilbåts strukturelle integritet, og hindrer skroget å vri seg når kreftene river og sliter på konstruksjonen.

SVAAP er såpass solid allerede med forsterkningsknær både her og der, så jeg var ikke redd for at dette ville svekke båten slik at jeg får problemer.

06042011_009.jpg

Begynner å ligne noe

06042011_012.jpg

Her har jeg målt opp vinklene mellom bakvegg og sidevegg på hjørnestolpene.

06042011_014.jpg

Opp igjen for å måle anleggsflaten mot hjertet av skjøten

06042011_015.jpg

På plass igjen.

Jeg har nå bestemt meg for å bruke et monteringslim på disse sammenføyningene (Tech-7 e.l.). Dette sammen med skruer vil nok aldri slippe taket, samtidig som jeg har en viss fleksibilitet i forhold til en epoxy-fuge.

06042011_020.jpg

Her har jeg merket opp den innvendige radien på stolpen.

Den obervante leser vil se at det ennå ikke er frest ut not på skjøten fremover mot sideveggen -det kommer når jeg tar ned veggene for siste gang...

06042011_023.jpg

Etter grovhøvling av radien ser det greit ut.

Gjenstår sliping.

06042011_025.jpg

Det er alltid gøy med en arbeidsøkt hvor det faktisk syntes at man har jobbet :thumbsup: .

Når man holder på med et slikt prosjekt er det ikke til å unngå at det ofte blir to skritt frem, ett tilbake...

I dag rygget jeg litt tilbake for å få forberedt montering av hytta.

Tok alt ned igjen, freste opp endeveden på hytteveggene (for å få not/fjær).

Boltene som går gjennom hyttesidene er mest ment som en armering. Jeg fjernet mutter/skive, hvis hensikt var å trekke det hele sammen mens limet herdet. Muttere som syntes inni båten er ikke bra, så jeg kappet boltene slik at jeg kunne klinke hodene med en kulehammer. Lot være å bruke skive ettersom disse ikke øver press mot inngangshullene.

07042011_002.jpg

Mens hytta fortsatt var spent opp, sørget jeg for å gjøre nødvendige oppmerkinger av hvor natene var for smale slik at jeg kunne justere disse nå.

07042011_004.jpg

07042011_005.jpg

Strekkboltene er forsenket inn i kravellen, og disse hullene vil kunne trekke fukt HVIS jeg skulle få en lekkasje i natet mot hytta. Ville derfor ikke la de stå åpne...

07042011_006.jpg

Fylte hullene med fugemasse

07042011_007.jpg

Etter at gugga var sparklet ut fikk alle anleggsflatene en coating med blymønje.

07042011_008.jpg

07042011_009.jpg

Samt at alle delene til bakveggen og hjørneforbindelsene fikk samme innsausing.

07042011_011.jpg

Begynner å nærme seg montering av hytte nå!!

I hjørneforbindelsene til hytta har jeg forkastet å bruke epoxy til fordel for et monteringslim.

Tech-7 virker som et fornuftig alternativ.

Sakset fra nettet:

Technical information

Flow 5 bar / 3 mm / 23°C 140 g/min

Skin cure 23°C 50% R.V. 8 minutes

Non-adhering 23°C 50% R.V. 25 minutes

Full cure time 23°C 50% R.V.

24u – 6 mm

48u – 7 mm

72u – 8 mm

E-Modulus 100% 172N/cm2 / 1,72Mpa

Volume shrinkage after cure < 3 %

Hardness – DIN 53505 60 Shore A

Tensile strength 265 N/cm2 / 2,65 Mpa

Tear strength – DIN 53507 140 N/cm2 / 1,40 Mpa

Thermal stability - 30°C till + 95°C / Peak: 155°C max. 30 min.

Elongation at rupture – DIN 53504 > 350 %

Non toxic

Chemical resistance good: water, seawater, aliphatic solvents, oils,

greases, diluted organic acids, lyes

moderate: esters, ketones, aromatics.

bad: concentrated acids, chlorinated solvents,

chlorine of swimming pools

Shelf life 12 months

Er det noen som har noe å tilføye i forhold til egne erfaringer med produktet?

Er det noen som har noe å tilføye i forhold til egne erfaringer med produktet?

Ikke annet enn at jeg er nesten forelsket i stoffet... har brukt det både til liming og fuging/nating og er veldig fornøyd. Fester også greit selv om flatene er våte. Har brukt det under vann, og det festet godt nok til å tette. Har brukt det innvendig i dieseltank, og det holder.

Never leave home without it! Har alltid med meg en tube Tech7, Gaffa/duct tape og noen strips i forskjellige str.

Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Jeg er fan av Tech-7 og har brukt dette mye, men det ble ikke bra resultat med Tech-7 på mahogny. Vil Tech-7 feste seg til eik ?

Kan ikke se hvorfor det ikke skulle feste til eik.... heller ikke mahogny for den del... Kan evt. se at det kan være problemer med riktig fet teak.

Jeg har ihvertfall limt mahogny uten problemer så langt.

Høres ut som om produktet er minst like godt som de påstår selv... :thumbsup:

I dag måtte jeg tidlig hjem for å konstatere at taket på den ene utegangsstallen hadde blitt tatt av vinden, fløyet over stalltaket og krasjlandet akkurat på det området hestene står bundet for stell.

Til alt hell så fikk de som sto der kastet seg unna i siste øyeblikk.

Så kraftig var landingen at en tømmerstokk (lyktestolpe-diameter) knakk tvers av og plater var tvunnet rundt stokken.

Her kunne det gått liv!

Skremmene nær en alvorlig ulykke, men alt gikk bra.

Hyggelig at du følger med Anders.

Jeg er en fast leser av din utrolige beretning, og både lærer og ler!! :thumbsup:

Helgen gikk til å rydde etter Moder naturs vrede som til de grader tok kontroll, og sørget for å ommøblere litt på bygningsmassen vår :confused:

Litt nytt om båtprosjektet:

Laget boltene som skal feste hytta mot kravellen:

11042011_001.jpg

Limte frontveggene til hverandre og slo ned boltene:

11042011_004.jpg

Skikkelig klin

11042011_005.jpg

11042011_006.jpg

11042011_008.jpg

4 strøk med blymønje på alle flater. Bør ikke råtne med det første!

11042011_011.jpg

Rundet hjørnet i styrebrønnen ved å håndslipe. Tungt og langtekkelig arbeid. Holdt på i 40 minutter kontinuerlig på den ene siden :sweat:

11042011_015.jpg

Venter på natemassen.

En milepæl er passert i dag.

Kjøpte et par patroner Tech-7 og gjorde klart til liming/bolting av hytteveggene.

Må innrømmme at det er deilig å endelig sette et punktum for disse veggene (kanskje mer riktig å kalle det et "komma" -det gjenstår fortsatt ting som skal gjøres.

Passet på at gugga ble jevnt fordelt mellom kravellen og hytteveggene før boltene ble slått gjennom.

12042011_005.jpg

12042011_001.jpg

Jeg har jo satt sammen dette puslespillet X-antall ganger allerede, så det har vel blitt en slags rutine på det nå.

Hjørnene:

12042011_004.jpg

12042011_002.jpg

12042011_003.jpg

Stolpene er også boltet i kravellen

12042011_006.jpg

Alt ble til slutt strammet opp forsiktig med en talje.

Ser ut til at fugene er tette og fine!

12042011_007.jpg

I kveld er det tirsdag, men av en eller annen grunn føler jeg det betimelig å rote litt rundt i kjøleskapet til jeg..... "KLIKK" finner en leskende medalje for kveldens målpassering!!

:cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...