Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Syns du er flink jeg, nå mangler bare takstein, takrenner og nedløp, så er det i boks. Husk impregnerte slisser

 

Slisser er et utrykk jeg ikke har hørt i den sammenhengen.... er det det samme som vi kaller for sløyfer her på østlandet????

Vi sier slisse når vi kløver/ skjærer en smal bit av et bord eller lager en not til ei fjær

 

PS!

Du glemte bordtakbeslag :rolleyes:

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lasking av finèrplater x4 og blanding, påføring, grising med epoxy sto på planen i dag.

Deilig å få hele plata limt i dag så er den klar for bearbeidning i morgen.

 

Lite fremdrift men det er ikke lenge før taket limes/skrues på plass og kanter trimmes.

Da blir en milepæl passert.

 

 

 

19072011_001.jpg

 

 

 

 

:cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville i utgangspunktet brukt etseprimer og tokomponent lakk, det gir en hard og blank overflate som er lett å holde ren og som sitter som støpt sammen med etseprimeren.

Når du nå allerede har brukt sinkprimer så er jeg mer i tvil. En tokomponent lakk går vel neppe sammen med sinkprimeren er jeg redd...

Link to post
Share on other sites

Lakkering kan jeg lite om.

Vil bruk av etseprimer kreve at man er helt nede på stålet?

 

Når jeg tenker lakk så er det "Bengalakk" som plinger frem. Er det brukandes til et slikt formål?

 

 

Nye spørsmål:

 

Skal jo snart lime på plass tak-finèr.

Over dette igjen skal det ligge ett (eller to) lag med glassfiberduk, lagt i epoxy.

 

Hva slags duk (vev/tykkelse) er å foretrekke?

 

Hvis man skal ha to lag, skal disse legges samtidig (vått i vått)?

 

Hvordan gjør man det ved skjøter? Skal det være en viss overlapp? (Hva da med høydeforskjell som oppstår?)

 

 

Vet det finnes stor kompetanse på forumet på dette temaet, så jeg setter min lit til at jeg får noen gode tips :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det er fineren og ikke glassfiberveven som gir konstruksjonen styrke. Glassfiber og epoksy vil kun gi overflatebeskyttelse, så ett lag duk burde være nok. Om taket skal males (og ikke ha naturtrefinishen synlig gjennom duken burde Biltemas 300g/m2 (eller deromkring) gjøre nytten. (matter funker ikke med epoksy; det må være vev beregnet på laminering med epoksy)

 

 

Epoksy kan pålegges nye lag epoksy i perioden fra det blir støvtørt frem til den utskiller voks i overflaten. Typisk er dette ca 3-4 timer etter legging og i et par timer etter dette. Denne perioden omtales som "green stage", og er vinduet for legging av flere lag og evt pålegging av duk (om denne ikke legges på bart tre) uten at man trenger å vaske ned/matte foregående strøk.

 

Jeg anbefaler et strøk epoksy før duken for å unngå bobler fra avgassing i duken.

 

Ca 5 cm overlapp i skjøter burde holde. Underste lag må reduseres/tynnes mot enden for å unngå luftlommer. Dette kan gjøres med en skarp skrape mens eposkyen ennå er "seig".

Øverste lag i skjøten pusses ned etter herding for estetikk.

Link to post
Share on other sites

Takk for råd Whistler!

 

Sjekket hjemmesidene til Biltema men fant bare 120g/kvm.

På jobben fører vi duk som brukes til siling av flytende aluminium (glassfiberduk) og denne er relativt åpen i veven. Har et uttall av andre kvaliteter også, men felles for de fleste er at de er svært lukkede, og jeg tror det vanskelig lar seg impregnere av epoxy......

 

Skal sjekke Biltema nærmere.

 

 

Fikk tilsendt propp-borr (20mm) i dag, så nå skal det lages propper i stor skala i helgen.

Håper på hjelp til å få den jobben gjort.

 

Ellers så er platelag nr 2 ferdig og slipt for overskuddslim.

 

Regner med at det blir montering av taket til helgen! :smash:

Link to post
Share on other sites

Lakkering kan jeg lite om.

Vil bruk av etseprimer kreve at man er helt nede på stålet?

 

Når jeg tenker lakk så er det "Bengalakk" som plinger frem. Er det brukandes til et slikt formål?

 

 

)

 

 

:

Jeg har malt min Ford med Bengalack, etter råd fra et båtmotorverksted på Blommenholm Marina. De brukte også sinkspray som grunning. Det har holdt helt fint i 3 år. :thumbsup:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Frydenbøe Sabb motor selger jo originallakk til sabbdiesel, men det koster vel det hvite utav øyet som mye annet der... Men du finner kanksje en fin blåfarge som likner? :-) Har du forresten Hydraulisk gir type HVP på motoren din, eller er det mekanisk omstyring? legg gjerne ut bilder! :-)

Link to post
Share on other sites

Å lime store flater med epoxy er en øvelse jeg ikke syntes noe særlig om :rolleyes:

 

Sikkert snakk om å gjøre nøye forberedelser, tilrettelegging og øvelse for å lykkes.

De to første parametrene var tilstede, men mangel av den siste gjorde liming av taket på SVAAP til en utfordring som inneholdt endel stress ... for å være ærlig; panikk! :sweat:

 

 

For å ta slutten sist; det gikk fint! :smiley:

 

 

 

23072011_001.jpg

 

 

Den første plata ble posisjonert opp på taket og presset på plass.

Deretter merket jeg av innvendig hvor limfugen skulle avsluttes.

 

 

 

23072011_002.jpg

 

 

 

Skrudde også en skrue i senter foran og bak (ned i hyttekonstruksjonen) for å ha et styringspunkt å forholde meg til i og med at limfugen var begrenset til korrekt posisjonering.

 

Platen ble så løsnet så den lå flatt på taket, og fruen og jeg kunne påføre lim på henholdsvis hyttekarmer og hyttetak. Først tynt lim -deretter fortykket på karmene.

 

Ved hjelp av klosser/kiler mot takstolene samt skruer ned i hyttesiden, så fikk vi overtalt platen til å anta korrekt fasong. Men igjen -stressfaktoren ved å jobbe med store mengder epoxy ligger ikke helt for meg.. :nonod:

 

 

 

23072011_007.jpg

 

 

 

I dag skulle platelag nr to på plass.

 

 

Kantene på det første laget ble trimmet med elhøvel så den gikk ca 1-2 cm utenfor hyttesidene.

 

Senter-merker på både limt plate og platelag nr 2 ble laget, samtidig som grundig merking av orientering på plate nr 2 gjort for å hindre at man gjør feil "in the heat of the moment"...

 

 

Store mengder epoxy ble blandet i tilsvarende store containere (for å unngå at epoxien "kicks off"/herder for fort).

Tynn blanding ble påført plate nr 2 og på det eksisterende taket.

 

 

 

23072011_010.jpg

 

 

 

 

23072011_011.jpg

 

 

 

 

En 2x4 ble anbrakt mot forstevnen og styreklosser på platen som skulle opp ble spikret fast.

 

 

 

23072011_014.jpg

 

 

 

Når så fortykket epoxy ble blandet og spredd utover hyttetaket med tannsparkel så følte vi (i allefall jeg) at stoppklokka tikket veldig høyt... :sweat:

 

 

Platen ble manøverert på plass og med diverse turn-øvelser over/under takstoler med ca 12 cm klaring ned til det eksisterende taket ( :nonod: ) så fikk vi den på plass uten at det hadde gått for mye ut over limfugene.

 

Platen ble låst på plass i senter med skruer og 2x4 mot hver ende av tak-kurven ble presset ned med 2 jekkestropper og ei kjettingtalje.

I tillegg ble et antall klosser/kiler presset inn før jeg skrudde faenskapet ned i kantene.

 

 

 

23072011_012.jpg

 

 

 

23072011_013.jpg

 

 

 

23072011_015.jpg

 

 

 

Dette er etter min mening ikke koselig båtbygging men snarere et helvete hvor man jobber mot klokka og griser lim overalt. Jeg kommer til å ha lim på kroppsdeler i et par uker fremover...

 

MEN:

Når alt ender godt så er jeg tilfreds med at vi nå har et tak på båten som er svært solid.

18mm laminert finèr-tak virker å bli stivt. Jeg kunne gå på det første laget alene...

 

 

 

Mange av de problemene vi opplevde kunne helt sikkert vært unngått ved mer øvelse, men for meg så forblir epoxy et middel som gir meg glede kun når den har herdet...

 

 

 

Mens limet nå herder så finner jeg det fortjent å rote frem en kald en "Klikk" og belønne både fruen og en selv.

 

:cheers:

 

 

 

 

 

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

En større rydde-økt sto på planen i dag.

 

Verkstedet har sjeldent sett så ille ut som etter håndtering av store finèrplater og masse lim -rot overalt!

 

Et par timer senere og alt så bedre ut.

 

Løsnet stroppene som holdt platene nede og alle kiler og klosser ble fjernet.

Alle innvendige støtter ble også demontert og tatt ut.

 

Jeg merket opp en linje en knapp cm fra hyttesiden og skar etter denne med sirkelsag, vinklet til å stryke hyttesidene.

 

Resten fikk båndsliperen jobbe med, men dårlige papirer gjorde det til en treg jobb.

 

Nok prat - her er noen bilder;

 

 

24072011_006.jpg

 

 

 

24072011_003.jpg

 

 

 

24072011_004.jpg

 

 

 

24072011_009.jpg

 

 

 

24072011_012.jpg

 

 

 

24072011_014.jpg

 

 

 

24072011_019.jpg

 

 

Tilfreds med resultatet. Nå gjenstår det å se om det blir sterkt nok til å kunne trampe på.... :rolleyes:

 

 

 

:seeya:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjorde meg ferdig med å slipe kantene på taket i ettermiddag.

 

En skisse over plassering og dimensjonering av skyveluke og mastens passasje gjennom taket ble tegnet opp på taket, for å se hvor mye "perforert" den vil bli, og dermed redusert i styrke.

Nå vil jo karmene til skyveluka (og et evt skylight) være med på å "ta igjen" noe av den reduserte styrken...

 

Jeg kjenner at taket nok vil trenge et 3. laminat (6mm tykkelse), ettersom jeg kan kjenne en svak svikt når jeg går på taket. Nå skal limet få en uke før det har oppnådd full utherding og styrke men det kan se ut som om det blir nødvendig med forsterkning.

 

 

25072011_001.jpg

 

 

 

25072011_002.jpg

 

 

 

25072011_006.jpg

 

 

Artig å se konturene av de siste strukturene på dekk, selv om det fortsatt gjenstår endel arbeid før jeg er i mål.... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Skal masten gennom hyttetaket, så trengs en vurdering på styrkeforhold. Jeg er sikker på at du har noen beskrivelser og tegninger som understøtter det jeg tenker på. Vanligvis legges det en hel struktur under dekket fra borde til borde som støtter masten gjennom dekket. Denne styrken må du på en eller annen måte være sikker på at du får til. Eller at krefter blir utlignet på annen måte. Skal du ha tradisjonell gaffelrigg?

Link to post
Share on other sites

Det blir en tradisjonell gaffelrigg på skuta.

 

Mastebjelken blir forsynt med "kjaker" og løse eikestykker som omslutter og låser masten fra å kunne bevege seg sideveis.

Bak masten blir det anbtakt et solid jern som går rundt masten.

Fremover blir den møtt av en solid bjelke godt forankret i skutesiden.

 

Det er jo vanlig at masten stager mot taket/hyttesidene, noe som krever en konstruksjon som er forsterket i det området.

Ulempen med min løsning er at jeg får en bjelke i dekkshøyde som stjeler mye plass i båten, men det blir til gjengjeld en god forsterkning i et område av båten som blir utsatt for store krefter under seilas. Denne bjelken er også direkte forbundet med de øvrige dekksbjelkene og dekket fremover.

 

Ellers så kan jeg si at det gikk ganske nøyaktig 10kg lim til lasking og liming av finèrplatene.

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...