egilwh Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 (redigert) Hvis ikke det er mange kan du jo også gjøre akkurat som du gjorde, men snu veden.... eller finne noen som kan spenne opp dette i en dreibenk og dreie en stokk med veden riktig vei. Har ikke mye erfaring i dreieng, men dersom en er svært forsiktig, så burde det vel gå.... Egil Redigert 5.April.2011 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Keiko123 Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Vet ikke hvilket ved og retning det er på veden i kosteskaft? Skaft til spader? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 5.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Hallo, Jeg har en bladsag/kontursag som jeg kan få til dette med. Tungvint, men da får jeg orientert vedretningen riktig.. Takk for tips. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
index Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Vet ikke hvilket ved og retning det er på veden i kosteskaft? Skaft til spader? Det hadde blitt svake skaft med fibrene på tvers.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Keiko123 Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Ja selvføgelig ikke bestandig hue virker:-) Sitér dette innlegget Link to post
Treskallen Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Er du helt sikker på at de er 33cm? Største standard mål på proppene vi bruker er 32,5 , må ærlig innrømme at jeg aldri har hørt om eller vært borti 33 men vil ikke påstå at de ikke finnes av den grunn. Sitér dette innlegget Alle gode ting er tre Link to post
Komodo Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Etter påpakning fra admiralen har jeg fått beskjed om å demantere kravet om at proppene må ut Hun syns jeg var litt hard Så lenge det er over vannlinja mener hun det bør være greit dersom du forsegler endeveden før du maler. Jeg fant forøvrig en 37mm hullsag i settet mitt og boret ut en propp med den. Den målte 32,8mm når jeg tok den ut av koppen. Men da trenger du den kanskje ikke allikevel? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svaap Svart 5.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Vel Komodo, da vet jeg at vi med sikkerhet kan la pluggene stå etter litt god overflatebehandling. Takk alle sammen for tips og råd ift pluggborr. Demonterte bakveggene i hytta for siste bearbeidning. Stolpene til nedgangen ble avrundet Trimmet vekk det som blir innvendig kant på hjørnestolpene Og alle delene fikk frest ut not både i endeved og i møtende flater. Så var det atter en gang opp igjen for prøvemontering Laget løs fjær til alle skjøtene. Måtte finjustere litt før de passet. Lenge siden jeg har brukt håndhøvelen men det er lite innenfor trebearbeidning som er så hyggelig som lyden av en skarp høvel som skjærer sammenhengende spon Det var så langt jeg kom i dag.. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Komodo Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 (redigert) Kjempebra! Som vanlig utviser du pågangsmot og stayerevne uten sidestykke Beklager at jeg lagde bekymringer og bryderier for deg med de proppene Men da er ihvertfall temaet gjennomdrøftet til en annen gang Redigert 5.April.2011 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svaap Svart 5.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Poenget var og er godt det veit du Komodo Fikk jaggu skikkelig oversikt over hva jeg har og ikke har av forsenkerborr også Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 6.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Planen i dag var å lage de innvendige hjørnestolpene bak på hytta. Monterte opp alle delene med løs fjær på plass for å holde de i rett posisjon. Så kappet jeg de utvendige stolpene litt over den endelige høyden, slik at jeg kom bedre til for å måle opp de innvendige stolpene. Gjorde det samme fremme på hytta. Fint å se at hytta virker harmonisk. Bildet viser også noe jeg gjorde for et par uker siden. Skottet ved masten er kuttet ned for å åpne båten noe i lengderetningen. Dette skottet er genererelt sett svært viktig for en seilbåts strukturelle integritet, og hindrer skroget å vri seg når kreftene river og sliter på konstruksjonen. SVAAP er såpass solid allerede med forsterkningsknær både her og der, så jeg var ikke redd for at dette ville svekke båten slik at jeg får problemer. Begynner å ligne noe Her har jeg målt opp vinklene mellom bakvegg og sidevegg på hjørnestolpene. Opp igjen for å måle anleggsflaten mot hjertet av skjøten På plass igjen. Jeg har nå bestemt meg for å bruke et monteringslim på disse sammenføyningene (Tech-7 e.l.). Dette sammen med skruer vil nok aldri slippe taket, samtidig som jeg har en viss fleksibilitet i forhold til en epoxy-fuge. Her har jeg merket opp den innvendige radien på stolpen. Den obervante leser vil se at det ennå ikke er frest ut not på skjøten fremover mot sideveggen -det kommer når jeg tar ned veggene for siste gang... Etter grovhøvling av radien ser det greit ut. Gjenstår sliping. Det er alltid gøy med en arbeidsøkt hvor det faktisk syntes at man har jobbet . Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 7.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2011 Når man holder på med et slikt prosjekt er det ikke til å unngå at det ofte blir to skritt frem, ett tilbake... I dag rygget jeg litt tilbake for å få forberedt montering av hytta. Tok alt ned igjen, freste opp endeveden på hytteveggene (for å få not/fjær). Boltene som går gjennom hyttesidene er mest ment som en armering. Jeg fjernet mutter/skive, hvis hensikt var å trekke det hele sammen mens limet herdet. Muttere som syntes inni båten er ikke bra, så jeg kappet boltene slik at jeg kunne klinke hodene med en kulehammer. Lot være å bruke skive ettersom disse ikke øver press mot inngangshullene. Mens hytta fortsatt var spent opp, sørget jeg for å gjøre nødvendige oppmerkinger av hvor natene var for smale slik at jeg kunne justere disse nå. Strekkboltene er forsenket inn i kravellen, og disse hullene vil kunne trekke fukt HVIS jeg skulle få en lekkasje i natet mot hytta. Ville derfor ikke la de stå åpne... Fylte hullene med fugemasse Etter at gugga var sparklet ut fikk alle anleggsflatene en coating med blymønje. Samt at alle delene til bakveggen og hjørneforbindelsene fikk samme innsausing. Begynner å nærme seg montering av hytte nå!! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Erato Svart 8.April.2011 Link til dette innlegget Svart 8.April.2011 Nydelig arbeid, og du får det til å se så enkelt ut. Glemmer nesten at du har holdt på i snart 20 år:) Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 8.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2011 I hjørneforbindelsene til hytta har jeg forkastet å bruke epoxy til fordel for et monteringslim. Tech-7 virker som et fornuftig alternativ. Sakset fra nettet: Technical information Flow 5 bar / 3 mm / 23°C 140 g/min Skin cure 23°C 50% R.V. 8 minutes Non-adhering 23°C 50% R.V. 25 minutes Full cure time 23°C 50% R.V. 24u – 6 mm 48u – 7 mm 72u – 8 mm E-Modulus 100% 172N/cm2 / 1,72Mpa Volume shrinkage after cure < 3 % Hardness – DIN 53505 60 Shore A Tensile strength 265 N/cm2 / 2,65 Mpa Tear strength – DIN 53507 140 N/cm2 / 1,40 Mpa Thermal stability - 30°C till + 95°C / Peak: 155°C max. 30 min. Elongation at rupture – DIN 53504 > 350 % Non toxic Chemical resistance good: water, seawater, aliphatic solvents, oils, greases, diluted organic acids, lyes moderate: esters, ketones, aromatics. bad: concentrated acids, chlorinated solvents, chlorine of swimming pools Shelf life 12 months Er det noen som har noe å tilføye i forhold til egne erfaringer med produktet? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
egilwh Svart 8.April.2011 Link til dette innlegget Svart 8.April.2011 Er det noen som har noe å tilføye i forhold til egne erfaringer med produktet? Ikke annet enn at jeg er nesten forelsket i stoffet... har brukt det både til liming og fuging/nating og er veldig fornøyd. Fester også greit selv om flatene er våte. Har brukt det under vann, og det festet godt nok til å tette. Har brukt det innvendig i dieseltank, og det holder. Never leave home without it! Har alltid med meg en tube Tech7, Gaffa/duct tape og noen strips i forskjellige str. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Jernbåten Svart 8.April.2011 Link til dette innlegget Svart 8.April.2011 Har et relgiøst forhold til Tec7. Bruker det også offshore. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 8.April.2011 Link til dette innlegget Svart 8.April.2011 Jeg er fan av Tech-7 og har brukt dette mye, men det ble ikke bra resultat med Tech-7 på mahogny. Vil Tech-7 feste seg til eik ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
egilwh Svart 8.April.2011 Link til dette innlegget Svart 8.April.2011 Jeg er fan av Tech-7 og har brukt dette mye, men det ble ikke bra resultat med Tech-7 på mahogny. Vil Tech-7 feste seg til eik ? Kan ikke se hvorfor det ikke skulle feste til eik.... heller ikke mahogny for den del... Kan evt. se at det kan være problemer med riktig fet teak. Jeg har ihvertfall limt mahogny uten problemer så langt. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Svaap Svart 8.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2011 Høres ut som om produktet er minst like godt som de påstår selv... I dag måtte jeg tidlig hjem for å konstatere at taket på den ene utegangsstallen hadde blitt tatt av vinden, fløyet over stalltaket og krasjlandet akkurat på det området hestene står bundet for stell. Til alt hell så fikk de som sto der kastet seg unna i siste øyeblikk. Så kraftig var landingen at en tømmerstokk (lyktestolpe-diameter) knakk tvers av og plater var tvunnet rundt stokken. Her kunne det gått liv! Skremmene nær en alvorlig ulykke, men alt gikk bra. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Gurba Svart 9.April.2011 Link til dette innlegget Svart 9.April.2011 Har begynt å lese denne tråden på nytt i fra begynnelsen.. Felling av trær og hånd hugging av apant. Hele prosjektet er jo et imponerende stykke arbeid uten sidestykke. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 11.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2011 Hyggelig at du følger med Anders. Jeg er en fast leser av din utrolige beretning, og både lærer og ler!! Helgen gikk til å rydde etter Moder naturs vrede som til de grader tok kontroll, og sørget for å ommøblere litt på bygningsmassen vår Litt nytt om båtprosjektet: Laget boltene som skal feste hytta mot kravellen: Limte frontveggene til hverandre og slo ned boltene: Skikkelig klin 4 strøk med blymønje på alle flater. Bør ikke råtne med det første! Rundet hjørnet i styrebrønnen ved å håndslipe. Tungt og langtekkelig arbeid. Holdt på i 40 minutter kontinuerlig på den ene siden Venter på natemassen. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 12.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2011 En milepæl er passert i dag. Kjøpte et par patroner Tech-7 og gjorde klart til liming/bolting av hytteveggene. Må innrømmme at det er deilig å endelig sette et punktum for disse veggene (kanskje mer riktig å kalle det et "komma" -det gjenstår fortsatt ting som skal gjøres. Passet på at gugga ble jevnt fordelt mellom kravellen og hytteveggene før boltene ble slått gjennom. Jeg har jo satt sammen dette puslespillet X-antall ganger allerede, så det har vel blitt en slags rutine på det nå. Hjørnene: Stolpene er også boltet i kravellen Alt ble til slutt strammet opp forsiktig med en talje. Ser ut til at fugene er tette og fine! I kveld er det tirsdag, men av en eller annen grunn føler jeg det betimelig å rote litt rundt i kjøleskapet til jeg..... "KLIKK" finner en leskende medalje for kveldens målpassering!! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Fregata1958 Svart 14.April.2011 Link til dette innlegget Svart 14.April.2011 Sitér dette innlegget 1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk 1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk 1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk Link to post
Framtia Svart 14.April.2011 Link til dette innlegget Svart 14.April.2011 jeg gleder meg til å nominere deg til årets entusiast :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Svaap Svart 14.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2011 Hmmmm..... Får ikke lagt inn bilder i dag... Har lest at det er noe feil med forumet??? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.