Svaap Svart 16.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2011 Lasting av bilder fungerer igjen, så her er en liten oppdatering av de siste dagene. For å få en god fundamentering av finèrtaket mot hytteveggene så splittet jeg en irokoplanke med et skråkutt, slik at jeg satt igjen med to lister med en vinkel tilsvarende takets vinkel mot hytta Disse ble kuttet til lengde slik at de passet til skråkanten på hjørnestolpene Den samme vinkelen ble høvlet av hyttesidene Hjørnestolpene ble kuttet til riktig høyde og vinkel Irokoen vil bli skrudd/limt med epoxy. Måtte skjære vekk litt for å få plass til bakveggen Innfellinger ble gjort på hjørnestolpene slik at listene ble låst fast. Alt dette blir limt til en solid forbindelse. Jeg demonterte irokolistene for å tilpasse de fremre hjørnestolpene, og glemte å gjøre tilsvarende innhakk som på de bakre før jeg limte dem på plass (!). Vel vel...Det er jo ikke noe stor krise -jeg har dem gå intill i steden.. Her er hjørnestolpene limt på plass Bildet kan minne om det ansikts-utrykket jeg hadde når jeg oppdaget feilen Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
S.Y.Laud Svart 17.April.2011 Link til dette innlegget Svart 17.April.2011 Bildet kan minne om det ansikts-utrykket jeg hadde når jeg oppdaget feilen Hehe... den var ikke verst! Godt observert må jeg få lov å si. Ellers så må jeg bare henge meg på halen av beundrere her! Dette blir flott, og jeg gleder meg til å følge med videre i prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 17.April.2011 Link til dette innlegget Svart 17.April.2011 Bildet kan minne om det ansikts-utrykket jeg hadde når jeg oppdaget feilen Årets beste replikk !!! Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 17.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2011 (redigert) I dag ble bakveggen limt og boltet på plass -en oppgave som med fordel kunne vært gjort med minst 4 hender . Ble endel søl med lim når planken datt ned før jeg fikk nagla den skikkelig på plass, men nå er den nå der... Jeg går forresten fortsatt med et hakk i nasagrevet som følge av et ublidt møte med denne planken tidligere.. Jeg fikk lurt meg unna feilen jeg gjorde i går ved å sage en kurve på listen. Brukte bladsag for første gang (av den manuelle typen), og må si det var en noe vinglete erfaring (!). Krever nok litt trening for å vite når og hvordan man styrer kurven i kuttet. Tror jeg later som om det skulle være slik som det ble Jeg freste en 20mm radie på listen så den blir noe mer behagelig for øyet. Natemassen kom i slutten av forrige uke. Jeg fikk natet ferdig babord side i ettermiddag. Nå er det snart påskeferie!! Redigert 17.April.2011 av Svaap (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 19.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2011 Hjørnestolpene bak ble limt opp i dag. Det vil settes en gjennomgående bolt gjennom det hele etter at det utvendige hjørnet er avrundet. Det øverste høydelaget ble også limt på plass. Kreveves endel tvinger for å få limet til å flyte i fugen. Ko-øyene ble i sin tid laget for 2" hyttesider så de måtte trimmes ned litt. En lekt ble spent opp på frontveggen slik at jeg kunne slå opp den endelige kurven Dette bildet viser hvordan skruene i hjørneforbindelsen vil komme. Selve forbindelsen er jeg godt fornøyd med Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Nero II Svart 1.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2011 Hei Svaap, jeg er en av de mange anonyme som med beundring og (skrekkblandet) fryd har fulgt tråden din. Sjøl er jeg ganske treneva, så det å følge ditt prosjekt som jeg opplever som en serie med C-momenter og en utrolig guts har vært veldig inspirerende. Selv om jeg ikke har klart å følge det lenger opp enn til å lage dashboard i hytta på min 23 foter.... Når jeg skriver er det fordi jeg er så redd for at det skal gå med deg som med en annen av mine helter her på Baatplassen, Walther_S. Han gjorde et fenomenalt arbeide med Malaika, men når det var ferdig var Walters motivasjon kaputt og han solgte hele båten! Når du nå først sier du stever med motivasjon og så blir taus i 14 dager, så tenkte jeg å si til deg på vegne av oss anonyme kikkere,som bare ser og beundrer, vi respekterer at ting går i bølger, og det bør du og gjøre. Og at det å si fra at nå er du i en bølgedal, det er en ærlig sak, og ikke minst er det å beskrive situasjonen nyttig - ikke minst for å komme forbi den! Lykke til, uansett hva du gjør! Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 1.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2011 ja apropo walter så er vel svaap og han di beste trådene som er levert her på bp håper det kommer masse mere Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Svaap Svart 1.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2011 Nero II: Takk for omtanken men jeg er i full driv på Svaap fortsatt jeg! Det har blitt gjort litt til og fra også i påsken, men vi har endel annet som sto på tapetet. Etter at en av utegangs-stallene våre fikk hele taket løftet av vinden og slynget 30 meter gjennom luften (over stallen), så har vi fått nok et prosjekt på hånden. Tømmmer hadde vi, men det tar litt tid å omforme disse til reisverk for å utbedre skaden. Når vi først var igang så fikk vi skåret nødvendig virke til solide tun-bord til en nært forestående konfirmasjon vi skal ha. Så litt snekring på det ene og det andre har gjort det nødvendig å ikke ensporet arbeide med Svaap. (Jeg har til og med fått lagt inn en dag med vårpuss på en tresjark min nabo hadde løftet opp i påsken. Fra å være grå og tørr ble den forvandlet til en vakker svane i løpet av et par dagers iherdig innsats. Lukten av tjære, linolje og terpentin sitter fortsatt godt i arbeidsbuksa, som jeg av den grunn ikke har lyst til å vaske !!!) Fremskritt på båten: Natene på både styrbord og babord siden er slipt ned, og jeg er således klart til å kunne montere maskinsko/rekkestøtter på plass. Et vakkert møte mellom furu, eik og iroko! Sidestopene i nedgangen ble limt/skrudd fast: Det samme ble gjort med topplistene til hyttesidene: Jeg har så vidt begynt å tenke på hvordan styrebrønnen skal være, og det tekniske arrangementet for gear/gass/øvrige motor-instrumenter. For å hindre at spaker til betjening av "jern-fokka" kommer i veien for skjøtene til forseilene, så blir disse plassert litt undertrukket cockpit-karmene. Begynnende rammeverk på plass: Skottet under akterdekket fikk jeg kledd med staver av iroko som jeg slisset opp til 10mm tykkelse med en liten fas i bordskjøtene. På bildet har jeg kommet godt i gang med å mønje det samme partiet. Vårpuss-tjenste til nabo ble gjengjeldt med noen grove portstolper av stål som ville passe fint til en forsterkning av båtvogna mi. Jeg er avhengig av å kunne gjøre endel monteringsarbeid med noe større takhøyde fremover, så behovet for å trekke ut skuta blir viktig. For å gjøre dette til en trygg(ere) manøver så vil jeg lage en ny bunnsvill i akterskipet med tilhørende sveisede støtter. Den samme naboen sørget for å sveise dette slik at jeg ikke behøver å miste nattesøvn for at noe skal bevege seg Alle rekkestøttene ble slipt en siste gang før montering Støttene "stablet opp" klar for fugemasse/montering Mønje strøk nr 4 Bakveggen til hytta er slipt fri for limrester Har funnet en leverandør på furu-finèr limt med vannfast lim (WBP), og en grei pris på 6mm plater til hyttetaket. Dette er det neste som står på tapetet, og som skal foregå i friluft. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 4.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Phu.... Det tar på å være "småbarns-forelder". På søndag hentet vi ei 8 uker gammel border-collie tispe så vi har henden fulle om dagen (og natten ) Mens valpen sover må jeg løpe mellom diverse gårds-oppgaver og båten. Går endel tid til å slipe dollbord/fenderborgang, men det blir et fint resultat. Jeg har tenkt å sette dollbordet inn med "Coelan", men ble skuffet over å høre at primeren ikke lenger er å få fatt i med nøytral finish. Nå kommer den med pigmenter som (etter min mening) gjør at resultatet blir kunstig og gul-oransje i fargen (!). Strek i regningen! I dag fikk jeg skrudd inn syrefaste skruer til lista i toppen av overbygget. Første leveransen av skruer ble feil (fikk elzink). Den økte bredden på landingen av finèrtaket gir stor strukturell styrke i forbindelsen. Rekkestøttene er nå på plass, og innrettet etter rekka. I morgen tar jeg mål på meg å omsider få limt/boltet rekkestøttene til dollbordet, samt å lime skrålasken i rekka. ... Vi får se hva valpen tillater... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
TrondT Svart 5.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2011 Det begynner å se trangt ut oppunder taket i "båthuset" ditt. Arbeidet er som vanlig helt fantastisk... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Svaap Svart 5.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2011 Du har helt rett Geir, takhøyden er ikke mer enn at jeg akkurat får ut båten. Skal bli greit å få trukket den ut for videre fremdrift. Jeg valgte å lime rekka før jeg fester rekkestøttene, slik at jeg har kontroll på at støttene entrer riktig inn i hakkene på rekka. Fikk nå gjort det i dag. Sagbordet var langt nok til å legge delene sammen for liming. Epoxy og gjennomgående bolter. Får håpe det ikke blir for kaldt i natt Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Hulda Svart 5.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2011 Uansett, alle burde hatt eget gårdsbruk! Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 6.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 Veldig praktisk med godt verksted til et slikt prosjekt. Blitt vesentlig bedre verktøy i bua de siste årene! Nå skal vel ikke jeg klage, men at kroppen fortsatt henger sånn noenlunde sammen er forunderlig. Makan til krumspring og kravling/merkelige arbeidsstillinger over flere år har nok satt sitt fremtidige fotavtrykk på lege-journalen min. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Hulda Svart 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 Tro meg, SVAAP, det er slik kravling, kryping og streving som holder kroppen i form. Hadde ikke jeg bedrevet denslags, ville jeg vært ufør. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 6.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 Fysisk trening er det, men jeg tviler på at instruktøren på Sats eller Spenst ville gitt tommelen opp for endel av de øvelsene vi underlegger oss.. Fikk slipt limfuger i dag, og fikk løftet rekkene opp på dekk igjen. Må nok være to personer for å få den på plass på en sikker måte. Glemmer ikke den forrige rekka jeg laget -den falt ned med rekke-knær og det hele og knakk i 4 deler. (Dette er nå snart 2 år siden og jeg har såvidt kommet over det ). Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Farco Svart 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 Fysisk trening er det, men jeg tviler på at instruktøren på Sats eller Spenst ville gitt tommelen opp for endel av de øvelsene vi underlegger oss.. Du har sannsynligvis velutviklede muskler som folka på Sats og Spenst aldri visste eksisterte en gang. Pass på, den kan gå for langt. Man må kompensere med et lite "klikk" en gang iblant! Ikke bli som nevøen min: Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Svaap Svart 7.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 Tar ikke de øvelsene etter nevøen din... Skjæring av material-last i dag i strålende sol og delig temperatur. Sommeren er innom. I fjor høst laget jeg en testplanke av natene til dekket (av iroko), for å kunne få instrukser på hvordan drivingen skulle utføres. Denne lot jeg ligge ute i hele vinter og til nå (i solsteika). Årsaken er kort og godt å se hvor godt treverket holder seg uten noen form for overflatebehandling. Plankene har grånet fint slik jeg vil ha de, men det er også kommet små overflatesprekker jeg ikke liker. Det kan se ut som om det største har utgangspunkt i forsenkerhullet til skruene. Vil antakelig ikke bli på samme måten når en epoxy-limt propp hindrer eksponert endeved.. Er det noen som har råd til en overflatebehandling som kan hindre dette men som ikke hindrer plankene å bli grå? Plankene er røffe og ikke slipt så de ser litt lite tiltalende ut av den grunn også... Fikk på rekka i ettermiddag -skvatt greit på plass, men må tvinges litt mer ned på midten for å få frem mer av springet. Fester rekkestøttene i morgen (nå som jeg vet rekka setter seg der den skal). Bra symmetri på de kontrollpunkter jeg siktet på så jeg er fornøyd. Nå er det på tide å rote litt i kjøleskapet for å se etter .....en "klikk" Skål folkens og god lørdag! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 8.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 Innfesting av rekkestøtter sto på dagens arbeidsplan. Før jeg demonterte rekka så merket jeg opp risset til maskinskoene slik at jeg fikk maskert dollbordet for å få minst mulig klin med fugemassen. Jeg har tidligere forsøkt å lime med Simson og det sitter som pokker. Siden jeg har en del tuber liggende så ble disse valgt til monteringen. Muligens unødvendig men jeg primet kanten av risset slik at fugemassen skal få best mulig heft. Jeg konsentrerte fugingen rundt kantene -både under og nedi maskinskoen før rekkestøtten ble slått ned igjen. Stramming av boltene under fikk vente til alle var fuget/montert og jeg kunne legge rekka over igjen slik at de havnet i korrekt posisjon. Store firkantskiver vil gi god forankring av støttene. Rekka i seg selv gir også en god stivhet og bro-forbindelse mellom støttene. Så var det bare å strekke kroppen godt og forberede seg på endel trange krumspring for å komme til bolter under dollbord, bak bjelkeveier og innredning. Ideelt sett skulle rekkestøttene vært montert før innredningen, men dette er lagt ifra et prosjekt som følger en optimal plan... Når jeg tenker på det så har jeg med dagens innsats snart kommet tilbake til null igjen fra den dagen jeg konstaterte at det var råte i dekket, og til i dag hvor jeg igjen monterer rekkestøtter og dekket er ferdig.. Gir samme følelsen som å spille "Monopol" hvor man trekker kortet "Rykk tilbake til start"... Dekket har altå kostet ett år ekstra, men hva er vel ett år??? En av støttene kommer jeg bare ikke til bolten fra undersiden. Må antakelig demontere deler av pentry for å komme til.. (Nevnte jeg at prosjektet ikke følger en optimal plan?) Jeg kom nå i mål på alle de andre og både babord og styrbord rekkestøtter er nå satt på plass for siste gang for min del. I morgen skal jeg måle opp plassering av rekkespikerne som skal feste selve rekka. Viktig å styre unna boltene ved plassering av disse.. God og sliten men fornøyd tar jeg kvelden. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 9.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2011 Dagens økt ble viet til å få rekkespikerne på plass. Disse skal sørge for å holde rekka nede på tappene og skal kunne stå imot et bra vertikalt drag som rekka kan bli utsatt for. Skjøtepunktet for klyveren er ofte lagt oppå rekka og det kan bli relativt store krefter som virker opp og inn mot vinsjen/akterliket på seilet. Rekkespikerne skal tangere rekkestøtten så jeg laget en enkel "sladre-mal" som viser hvor jeg skulle starte å borre. 12 mm treborr, flatforsenker med styring og en rekkespiker klar til bruk. Måtte sideforskyve borret slik at kanten på borret strøk streken. Veldig greit å forsenke når man har borr med styring (litt hjemmelaget men funker bra!) Hullet måtte files litt for å få plass til rekkespikerens flate nedre del. Dette har blitt varmet og banket til før min tid. Så var det bare å drive ned spikeren for å se at alt passet. Fikk borret opp alle hullene på bab/stb side. Har 20 rekkestøtter men bare 12 rekkespiker, så det ble annen-hver med unntak av de støttene skjøtepunktet komme på -der står de ved siden av hverandre. Neste nå er å finne passende skruer/spiker til å feste rekkespikerne sideveis inn i rekkestøttene. Fristet til å kjøpe bronseskruer, men undres over om det vil bli bedre å bruke små skipsspiker -at de rett og slett er sterkere mot skjærkrefter som kan oppstå? Noen med innsikt om dette? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
egilwh Svart 9.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2011 (redigert) Ingen innsikt på dette dessverre, men må bare fortelle om en liten aha-opplevelse jeg fikk for en liten stund siden. Opplevelsen er knyttet til en opplysning jeg har lest et sted i tråden din. Jeg har litt fukt- og råteskader i styrhustaket på båten, noe jeg visste om da jeg overtok båten i fjor. Da lot jeg det være pga. endel andre ting jeg trengte å gjøre før ferieturen. Styrhustaket er bygget med takbjelker i eik, vannfast kryssfiner og glassfiber på taket og ned på sidene. platene er skjøtet med "lisser" av furu innvendig. Da jeg åpnet, så stusset jeg på at det var en blanding av syrefaste skruer og galvaniserte spiker. Det var her den nevnte aha-opplevelsen kom inn. Skruene var selvsagt bare brukt ned i furulissene og galv spiker var brukt ned i eikebjelkene. Javisst ja, det var jo det Svaap skrev; "syrefast og eik går ikke sammen!" Hadde jeg ikke lest tråden din, så hadde jeg ikke skjønt det, og sikkert brukt syrefaste skruer hele veien. Nå vet jeg bedre, og det føles godt! Redigert 9.Mai.2011 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
pam Svart 9.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2011 Jeg ved det er sagt mange gange før, men det er et fantastisk arbejde Svaap det vidner om utroligt håndværk, og har været spændende at følge siden du startede tråden. Jeg elsker selv at sysle med at renovere både men det er rene legetøj i forhold til dit projekt her. Så du får et stort flag fra Danmark (om der er noget der hedder det) Jeg glæder mig til at se den på vandet efter denne rejse der har været helt utrolig. Tak for tråden Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook Link to post
Treskallen Svart 9.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2011 Vi bruker 3" skipsspiker når støttene er så små, fungerer helt fint men forbor litt for å unngå sprekker Sitér dette innlegget Alle gode ting er tre Link to post
Svaap Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2011 (redigert) I dag gikk hele ettermiddagen og kvelden til å skjære materialer. Fikk snauset til meg nødvendig plank til rekkebordene før resten gikk til 3 tunbord som vi skal ha til konfirmasjon tidlig i juni. Voksen stokk på 5,3 mtr lengde og 63cm diameter. Ser ut som om stokken sagger, men bildet lyver.. Rekkebordene ligger nå lagret på strø i verkstedet. Sånn gikk kvelden! Ellers så er det artig å se at strengen har passert 100 000 klikk! Redigert 10.Mai.2011 av Svaap (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Joakim Brunsvik Svart 10.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2011 Er bare fine ord om oppusingen din, du greier å få til at jeg sitter og tripper for å se hva du har gjort dag for dag. Lykke til videre Sitér dette innlegget Joakim Brunsvik Link to post
Gurba Svart 10.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2011 Fast leser av tråden din og gratulerer med passert 100.000 treff. Det er en fryd og lese hva du gjør og du tar så mange fine bilder og forklarer godt. Kliner ikke så ille med sikaen heller. Bøyer meg nok en gang i støvet for tolmodighet og flott arbeide. Når skal du montere baugpropell ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.