Jump to content

Sjøkart eller draft


bwh

Recommended Posts

"Draft" er en gammel betegnelse. For meg er det sjøkart, havnekart, overseglingskart (for store hav, med storsirkelseilas ++ ) og i senere år: Båtsportkart (sør for Smøla). "Draft" har jeg ikke hørt brukt siden salige kaptein Enoksens tid på -60-tallet :crazy:

(Sjøl bruker jeg "kopierte kart"...  Kopiert aktuelle sjøkart 50% på A3-format (med overlapping), satt inn i ringperm. Fungerer flott som nødløsning i liten båt!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Mange av tolkningene som er nevnt her omkring 'draft', går vel omtrent ut på det samme. Det jeg har lest en gang var at det betyr å 'lodde dybden', og at det er avledet av det engelske ordet 'draught', som også andre her har antydet.

Hei jada  :cheers:

Både du og Lasse har rett. Draft var opprinnelig nedtegnelser som ble gjort av skipper eller styrmann basert på dybdemålinger. I gamle dager ble dybdemålinger (loddskudd) brukt for å finne leden inn til havn og disse nedtegnelsene av dybdene var et viktig hjelpemiddel i navigasjonen. I dag heter det sjøkart, men begrepene brukes nok om hverandre. Det å bruke draft for å vise at man kan terminologien på sjøen, kan nok av og til ha helt motsatt virkning, men er'e så nøye a?

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Alle har nok rett her. Misforståelsen oppstod da de gamle skipperne skulle "lese båtens draft" eller "lese draftet" - dvs. de nedtegningene de hadde over leder hvor de trygt kunne seile. De snakket også om båtens draft; altså undervannskrogets dybde.

 

Noen "landkrabber" har sikkert misforstått å "lese draftet" - og trodd det var sjøkartet de mente :lol:

Link to post
Share on other sites

Mange av tolkningene som er nevnt her omkring 'draft', går vel omtrent ut på det samme. Det jeg har lest en gang var at det betyr å 'lodde dybden', og at det er avledet av det engelske ordet 'draught', som også andre her har antydet.

 

 

man kan oxo "lodde" maks-höjden på fartyg, då snakker man om ' Airdraft ' vilket er ett lustigt uttryck!!! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jepp!

Sjøkart er navnet på papirbiten man styrer etter. Har man derimot satt ned en blyantkurs i sjøkartet, som man følger, da seiler man etter draft.

 

Jeg har som de alle fleste andre her i denne tråden også oppdaget at enkelte landkrabber pøser på med ramsalte uttrykk for å komme inn i "det gode selskap".

 

Jeg er nå mest enig i Syvert's konklusjon.......

 

"Er'e så farlig a' ?" :cheers:

 

Jaliza

Link to post
Share on other sites

Min far, som var kystskipper fra 1920-årene og ca. 40 år fremover i tid, sa alltid kartet og mente da sjøkart. Ordet draft ble aldri nevnt. Men når vi tok inn loggen og leste av den, konstatarte vi at båten gjorde "8 mil" selv om vi visste at det egentlig het 8 knop. Hvis vi ikke hadde passer tilgjengelig når vi skulle sette ut utseilt distanse på kartet, brukte vi en hendig sak fra Nitedal. Jeg husker ikke om det var kort- eller langsiden som var en nautisk mil.

 

1609 m ble nevnt noe tidligere i tråden. Det er en engelsk mil. Når de springer den på en tid under 4 minutter, har de sprunget "drømmemila".

Link to post
Share on other sites

Hvis vi ikke hadde passer tilgjengelig når vi skulle sette ut utseilt distanse på kartet, brukte vi en hendig sak fra Nitedal. Jeg husker ikke om det var kort- eller langsiden som var en nautisk mil.

Kortsiden! Fungerer fint ennå den...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det heter sjøkart uansett om det er tegnet i det eller ikke.

 

Draft er fra gammelt av og mer en tegning over området, men ikke så nøyaktig oppmålt som et kart.

 

Det fikk vi klar beskjed om i mine yngre dager på Sjømiltære Korps ( Bl.a. av en viss KK ) som vi vi lære å "kjøre" Tjeld klasse MTB av.

Det ble jo bare turer for å kjøpe reker på andre siden fjorden (Engalsviken) :lol:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig det har vært postet før, men det er ikke tilfeldig at en nautisk mil (den korte siden på fyrstikk esken) er 1852 meter. Husk også at det med fyrstikkesken gjelder for et 1:50.000 kart, så fyrstikkesken kan ikke brukes på de nye kystatlasene som er 1:40.000. :cryin:

 

- En nautisk mil (nm) utgjør et bueminutt på en meridian

- Jordklodens omkrets er ca 40.000.000 meter.

- Antall grader i en sirkel er 360

- Antall minutter i en grad er 60

 

Da får vi: 40.000.000 / (360*60) = 1851,851 meter

 

Tenk så mye enklere det hadde vært hvis jorda hadde hatt en omkrets på 21 600.000 meter :wink:

Link to post
Share on other sites

Mulig det har vært postet før, men det er ikke tilfeldig at en nautisk mil (den korte siden på fyrstikk esken) er 1852 meter. Husk også at det med fyrstikkesken gjelder for et 1:50.000 kart, så fyrstikkesken kan ikke brukes på de nye kystatlasene som er 1:40.000. :cryin:

 

- En nautisk mil (nm) utgjør et bueminutt på en meridian

- Jordklodens omkrets er ca 40.000.000 meter.

- Antall grader i en sirkel er 360

- Antall minutter i en grad er 60

 

Da får vi: 40.000.000 / (360*60) = 1851,851 meter

 

Tenk så mye enklere det hadde vært hvis jorda hadde hatt en omkrets på 21 600.000 meter :wink:

Får vel be de lage mindre fyrstikkesker da. Kanskje de litt mindre som man finner på hoteller passer? :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...