Jump to content

Ny Askeladden p66 pilothouse


Gislus

Recommended Posts

"avsatt plass i taket til høytalre og det er lagt frem trekkerør"

 

Kan du angi mer konkret plassering i taket ?

Se opp akterut i styrbord og babord hjørne. Der se du 2 litt flate områder i taket. Helt utpreget. Dette er laget for høytalere. Når du sager hull til innfellbare høytalere kommer trekkrørene frem.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen :)

 

Da har jeg tanket igjen. ca 2 cm bensin igjen, og jeg klarte å presse ca 93 liter på tanken. Da var det så fult at det kom bensin ut luftinga på babord side.

Jeg forstår ikke at denne tanken kan være 140l. Legger ved et par bilder. Er det samme tank som dere har? Har dere fått 140l på?

Har tatt av dekselet som ligger over tanken.

 

img_0678.jpg

 

img_0677.jpg

Link to post
Share on other sites

Detta med gass i tanken er som tidligere nevnt garantert bare tull. Gislus opptere som representant for fabrikken og har funnet opp ei god skrøne som på ingen måte virker troverdig. Får du på 93 liter så kan da tanken umulig være på 140liter. Jeg ville klaget til selger og bedt om å få levert korrekt størrelse på tanken. Med så store motorer som brukes på disse båtene så er selv 140liter i minste laget.

Link to post
Share on other sites

Motor, Gislus har kommet med mye god og nyttig informasjon. Takk til han for det :)

Men gass på tanken er det ikke. Tanken er smikkfull.

Nå er jeg mest interessert i å få vite om det er sånn tanken ser ut på de andre båtene.

 

Og en liten videosnutt til unbad.

Hadde en tur i kveld i litt urolig sjø og frisk bris. Båten oppfører seg fint den. Men litt følsom for kastevinden som var i kveld. Angrer ikke et sekund på trimplan.

Link to post
Share on other sites

Bensintanken i min båt ser også slik ut. Har ikke finmålt på størrelsen.

 

Bilde i innlegg nr 67 som det stilles spørsmål om, er nok den samme tanken. Jeg kjenner igjen denne båten, det er prototypebåten som også ble vist på båtmessen i Lillestrøm. Her er tanken plassert midtskips uten deksel over tanken. På min båt og nok alle andre er tanken plassert på skrå, trolig for å få plass til dette dekselet.

For de mest "våkne", så kan dere også se på denne prototypebåten at Webasto-varmeren er feilplassert.(en sådan varmer skal ikke være plassert i samme rom som bensintank. Webastoen er nå plassert i barbord side, innvendig hulrom.

Link to post
Share on other sites

Ja det er prototypen som det er bilder av fra før.

Men er det noen som har vært i nærheten av 140l på tanken?

Lette rundt på nett etter bilder av en sånn tank, men ev teknisk data. Fant lite... :(

 

Jeg skal montere varmer selv jaka. En eberspacher d2. Har du bilder fra din webasto plassering?

Link to post
Share on other sites

Motor: det er ikke meningen å fremstå slik du beskriver. Og jeg er 100% enig i at får Svein Egil på 93 l så er tanken ikke mer enn dette. Jeg er ikke dum. Forklaringen jeg gav var ved første fylling og ikke mer enn det. Dette er grunnlag for at vi sjekker tankene våre.

Link to post
Share on other sites

SveinEgil: Tanken i prototypen ser umiddelbart lik ut med din. Men ved nærmere studering av bildene ser det ut som tanken din er litt smalere. Bildene kan lyve av vinkelen, men det ser ihvertfall slik ut. Jeg skal sjekke tanken min nærmere når jeg er på hytta til helgen. Og jeg er enig med "motor" at 100 l tank er for lite.

Link to post
Share on other sites

Håper dere finner ut av dette. Årsaken til at jeg mener 100l er for lite er at egenerfaring med 150hk Suzuki og 140l tank (på min båt)gir for mye stress om fylling. Tankmålerene er ofte litt ustabile og vi liker alle å ha litt sikkerhetsmargin. Etter min mening burde tankene på båter med så store motorer ha vært på minimum 180 liter slik som på Hansvik sine 630 modeller.

 

I seg selv er vesentlig avvik på tankstørrelsen grunnlag for reklamasjon.

Link to post
Share on other sites

Har nå målt min tank og beregnet volum:

 

Utvendig volum brutto: 144 liter

Hulrom volum ca: 9 liter

Utvendig volum netto: 136 liter

-------------------------------------------------------------------------------

Tykkelsen på tankveggene er ikke kjent, men med å anslå dette mellom 5mm og 8 mm

blir netto tankvolum mellom 119 liter og 123 liter.

-------------------------------------------------------------------------------

Så for vi se hva Askeladden kommer frem til, 140 liter er den ikke !

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg kan ta bilde når jeg er på hytta :-)

Det er korrekt at ledningen/trekkrøret går ned gjennom metallrører i styrbordhjørne.

Men jeg hadde problemer med å trekke gjennom trekkrøret. Jeg kom ikke ned røret. Litt slurvete festet dette røret inn i metallrøret. Derfor skrudde jeg av hylla over vasken for å lettere komme til å trekke andre veien. Hylla er festet med lett silikon, som du løsner lett med en tynn kniv (tapetkniv el) Veldig greit.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei. Jeg har fått et utfyllende svar fra Askeladden som følger her.

 

Drivstoff tank P66 Pilothouse;

 

Drivstofftanken er designet og bygd i henhold til ENH ISO 10088 Fuel Tanks. Drivstofftanken en av få komponenter i en fritidsbåt som krever egen CE merking med godskjenning av design, materialer, byggemåte og sertifisering av produkt og produsenten. Hver enkelt tank blir trykktestet og CE-merket av produsenten.

 

Vår tank er bygget av Roto i Slovenia og design volumet på tanken er 140 ltr som er stemplet inn i tanken i akterkant sammen med annen vital informasjon som skal være med i følge ISO standarden for CE-merkingen av tanken.

 

Volumet i tanken er oppgitt i følge NS-EN ISO8666 Mindre fartøy Hoveddata. Denne standarden gir en toleranse på +/- 5% på design volum. Det betyr at tankens faktiske veskeinnhold har et minimum på 140 ltr – 5% = 133 ltr.

 

Vi har kontrollert tankens faktiske innvendige volum ved å fylle vann på tanken og dette volumet ble målt til 136 ltr. Dermed er tankens faktiske volum innenfor rammen av de ISO standarder båten er bygget etter.

 

Det er nok en praktisk erfaring at det kan være vanskelig og få fylt dette volumet på tanken til en hver tid fordi det fort kan danne seg gasslommer i tanken under fylling. Vanligvis får en ut disse gasslommen ved bevegeleser av båten og videre av tankens veskeinnhold.

 

Vi har registrert at en kunde hevder at han kun fikk fylt 93 ltr. på en ny tank. Dette er så mye avvik at det er vanskelig og forstå for oss. Tanken er rotasjonsstøpt så avvik av slikt omfang er utenkelig."

Link to post
Share on other sites

Viser til artikkel i bla. Båtliv, denne link:

 

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=479190

 

"Båten har som nevnt en fin standardutstyrsliste og båten er klargjort for thruster, ankervinsj både forut og akterut og dieselvarmer."

 

Er det noen som har noen opplysninger om mulighet for baug-thruster? Hva menes med "klargjort"? Kan det bety at det allerede er innstøpt tunnel?

 

Det å legge til kai med noe sidevind er ingen lett sak :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Bøyer meg i støvet for alle gode tilbakemeldinger! Har noe spm. til ;-)

 

Hva anbefaler dere av serviceverksted i Trondheim/Trøndelag?

 

Jeg leser at motoren har vannkjølt motoroljekjøler (kun DF140). Hva er evt fordelen/ulempen med dette?

 

Leveres motoren med alu. eller stålpropell, hva anbefaler/har dere?

 

På forhånd takk! Sluker også nye erfaringer med båten hvis noen har noe og meddele;-)

Redigert av unbad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei unbad

Det er feriemodus ja;)

Motoren leveres med standardpropell alu. Den fungerer utmerket. En stålpropell vil nok gi en knop eller 2 mer fart kanskje, samt at den vil løfte båten noe raskere opp i vannet. Men det er etter min mening ikke verdt de ekstra kronene. Dette er ingen fartsbåt.

 

Jeg vet ikke hva vannkjølt oljekjøler menes og hva det har å si for motoren. Sikkert noen andre som kan svare på.

 

VHF har ikke jeg montert, men radio. Den monterte jeg til slutt under pilotsetet mot midtgangen.

Redigert av Gislus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt ja! :smiley:

 

Synts denne båten ser spennende ut!

Men ble nesten litt overasket når jeg fant ut at det var utenbordsmotorer på rundt 100HK bak..

Hadde trodd at det var innenbords motorer med litt mere gamp, men men, er vell kanskje bare meg :tongue:

Uansett er dette en slags "ertstatning" for Commuteren? Askeladden har sluttet å produsere disse, og på FINN.no så fant jeg bare Commuter 805 istedenfor den større modellen, noen anelser?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...