Jump to content

Ny Askeladden p66 pilothouse


Gislus

Recommended Posts

Gratulerer med super båt! Har ikke fått gjort annet enn å lese om den i et Båtliv for en stund siden, hvor de hadde en test. Den fikk strålende kritikk for det meste, og hadde svært gode sjøegenskaper. Godt med stuerom på dekk for stenger og slikt. Skikkelig bra bruksbåt.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei unbad

Det er feriemodus ja;)

Motoren leveres med standardpropell alu. Den fungerer utmerket. En stålpropell vil nok gi en knop eller 2 mer fart kanskje, samt at den vil løfte båten noe raskere opp i vannet. Men det er etter min mening ikke verdt de ekstra kronene. Dette er ingen fartsbåt.

Det med propellene er feil, jeg kjører nå med reservepropeller i alu, båten gjør max 28 knuter, mot 32 med messing, må trimme ned drev og helst flaps for og få skuta i plan innen rimlig tid, jeg har en bavaria 27 sport men 260 hk.

Kostet 21 båtlapper for messingpropeller de er værdt hver krone, ihvertfall på min båt.

hilsen morten

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Her snakkes det om 2 helt forskjellige båttyper som ikke kan sammenlignes ei heller vedr propell. Men selvsagt kan jeg ra feil og hastigheten blir noe mer, men er tvilende. Se siste båtblader om test av diverse propeller på 150 hk motor. Med alu prop til P66 får du båt lett i plan, og den planer helt ned i 12-13 knop. Den gjør ca 30 kn toppfart normalt lastet med 2 pers. Tror fremdeles ikke du vil oppleve ekstreme forskjeller somnyttegjør pengebruken til stål. En annen ting kan være at noen sier en aluprop endrer seg over tid. Det vet jeg ikke, men om så skal være vil en stålpropell være fornuftig når man likevel bør skifte.

Link to post
Share on other sites

Tintin. Jeg har brukt båten i grov sjø og det fungerer veldig bra. Den er stødig og trygg i sjøen. Når en sitter så langt fremme som en gjør på denne båttypen, slår det nok litt ærlig ved sidejø. Spesielt når en en er vant til yamarin som skjærer sjøen som smør. Men dette er ikke problematisk og med trimplan så retter du lett opp båten for åmtreffe sjøen lettere. 140 hk mener jer er viktig motorvalg for å ha nok power på båten. Når du ligger i ro vil båten bli tatt av vind som andre båter og drive godt. Når den er helplanende uten kjøl er det heller ikke så

mye som bremser, så det er et lite minus. Men var forventet og med i bregningene når jeg valgte båten. Og det er ikke et stort problem. Man blir vant til det. Beste er båt med kjøl og sluregir for å legge seg på været, men da mangler du farten og dem ville jeg ha.

 

Brutus båten er en super bruksbåt. Jeg er ute å fisker nesten daglig i ferien og det er så praktisk å bruke denne båten. Med sløyebordet og utvendig spyling er rengjøring gjort unna før vi kommer til land veldig enkelt. Med utvendig. Motor er dørken frigjort til masse lagrinsplass. Når fisketanken nå kommer om noen få uker er enda mer plass frigjort i dørken;). En kanonvalg av båt for den som har fiske og noen dagsturer som priortert båtbruk.

Redigert av Gislus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Unbad

Webastivarmeren er fantastisk. Med det sommerværet vi har hatt i sommer ;) har jeg brukt den en del. Den bruker nesten ikke diesel, ved vått vær med påfølgende dugg inne i cabin fjerner varmen dette og du får sommertemp inne. Det blir så varmt at apparatet må stå på minimum. Jeg bruker dette bare når motoren går, da jeg er usikker på strømforbruket til vifta?

Jeg kjøpte båten av Lundamo Auto as og ville tatt service der. Men siden båten ligger på Nordmøre benytter jeg trolig Gridsvaag båt as som forøvrig har Yamaha. Men de tar Andre motorer også.

Jeg tipper fiskekassen kommer iløpet av august. Formen til støping er nettopp godkjent og første eksemplar kommer om ikke lenge. Pris vet jeg ikke.

 

Håper dette hjalp i vurderingen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Min far har en p66 m/ 140 hk. Vi har brukt den aktivt i sommer og er fornoyd med baaten. Men vi har hatt en del plukk og irritasjoner.

Vi har naa hatt en gjennomgang av baaten sammen med forhandler.

 

Tanken er nok verste. Vi trodde vi hadde 140 liter, og gikk tom (maaleren er ogsaa feil) naar vi da fylte opp tanken fikk vi paa 75 liter.

Det kan se ut som om der var mere drivstoff, men pga av tankens konstruksjon saa faar man ikke ut mere.

 

Vi avventer naa svar fra askeladden, og ser vel for oss at der maa monteres ny tank.

 

Ellers saa er det andre smaating og slurv som burde vaert oppdaget ved kvalitetskontroll av baaten.

 

Erik

Redigert av ErikEe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også problemer med tankmåleren. Løsningen var og koble bort en motstand som satt på baksiden av instrumentpanelet. Jeg får fylt ca. 120 - 130L hvis jeg under fylling tar en tur foran på båten slik at luftlommen som legger seg bakerst/øverst i tanken kommer ut.

 

Er det noen som har prøvd den automatiske funksjonen/"A" knappen på trimsystemet? Er det muligens slik at trimsystemet må være tilkoblet en GPS for at denne skal fungere?

Håper noen kan svare meg på dette!

Link to post
Share on other sites

Er det fortsatt ferietid? Er det noen som kan svare meg på trimsystem spm? :-) Prøvde forøvrig båten i kuling på trødelagskysten i dag og den gikk meget bra i sjøen. Med mere last har det nok vært ennå bedre stabilitet men det var overraskende bra i de til tider svært kraftige vindkastene. Ser at den faste delen av glassdøra er litt løs, den rører litt på seg når det er store bølger men det kan vel fikses ved å skru til noen skruer. Ble litt overrasket over at det ikke var elektrisk lensepumpe i båten. Oppforderer dere kjære P66 venner til å dele erfaringer dere har etter litt bruk.

Link to post
Share on other sites

Da prøver jeg igjen og håper noen har et klokt svar å gi ;-)

 

Er det noen som har prøvd den automatiske funksjonen/"A" knappen på trimsystemet? Er det slik at trimsystemet må være tilkoblet en GPS for at denne skal fungere? Hos meg begynner "A" knappen og blinke etter noen sekunder. Jeg har da på forhånd fulgt bruksanvisningens prosedyre for å lagre innstillingen i minnet.

 

Håper noen kan svare meg på dette!

Redigert av unbad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Bensintank:

Innlegg nr. 118 "bekrefter" at tankens volum er på min. 133 liter. Dette kan en vel leve med.

Innlegg nr. 132 beskriver en situasjon der tanken ble tom uten å være oppmersom på det.

De fleste P66 båteiere har nok fått orden på tankmåleren (fjernet motstand), slik at når tanken er full så viser tankmåleren 100%.

Det som er viktig er å kunne stole på tankmåleren når en nærmer seg tom tank.

Av innlegg nr. 132 kan en få inntykk av at de 133 literene som tanken rommer, så kan en kun få ut 75 liter.

Er det noen som har erfaring med dette ?

 

På bagrunn av dette har jeg ikke tørt å "utforske" når tanken er tom. Det jeg kan bekrefte er at tankmåleren min viser 100% når tanken er fyll, men når tankmåleren vier 50% (1/2-tank)kan jeg kun fylle på ca 36 liter. (ja, jeg har vukket på båten i alle retninger for å få ut all luft i tanken.

For å kunne planlegge neste fylling er det særdeles viktig å anslå når en f.eks har 10-15 liter igjen å bruke før motoren stopper.

Håper på kommentar til dette.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da er båten på land og inne til service. Jeg oppdaget når sola skinte på den blanke skutesiden at det var en liten utover "bulk" på det hvite feltet (under det blå/grå) ca på midten. Det er ca der hytta starter og skroget virker litt mer kompakt akkurat der (ikke hullyd når du dunker på utsiden). Mener dette er tilfelle også på venstre side(andre siden). Er dette normalt eller er det en feil. I tillegg så jeg at det var litt sprekker i lakken (gelcoaten) akkurat som en steinsprut ca. 5-6 cm i diameter der utover bulken er. Er veldig sikker på at båten ikke har vært borti noe i løpet av sine 2 mnd. på sjøen. Kan disse sprekkene/rosen oppstå hvis det er for stor punktbelastning på et bestemt sted? Håper på noen erfaringer rundt dette !

Redigert av unbad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Unbad: det er 5 års skroggaranti på båten så dette er ingen problem å reklamere på;-). Jeg hadde en liten ubetydleig sprekk i gelcoat som Askeladden tok ansvar for. Ingen problem.

Tintin: båten legger seg på siden. Det er en planende båt og med høy hytte tas den av vind. Noe som er uungåelig. Men den er etter nå å ha kjørt båten i 70 timer en helt super båt.

Vedr Bensintank så må man ta en tur foran i båten under fylling for å få ut luftlommen. Merk fra et tidligere innlegg hvor jeg skrev inn Askeladdens svar på tankeninnhold, at det er ca25 liter igjen på tanken når den viser tom. Jeg har forøvrig ille testet ut dette.

Link to post
Share on other sites

gelcoat "rose" er nok det du beskriver. tyder ofte på dårlig støp, eller hard bruk, eller begge. har du borret i nærheten eller har hull osv kan de komme derfra.

Skaden kan også ha kommet under transport ved at transportør har strammet bånd for hardt på feil sted.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

ser fin ut denne ja... kommer vel i 2011 tenker jeg, og prisen noe over P66, som er??

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...