Jump to content

Ny Askeladden p66 pilothouse


Gislus

Recommended Posts

Hei. Det er satt av plass akter på styrbord side til ankervinsj.

Du vil også kunne få bestilt ned som ekstrautstyr. Luken eller rommet

akter på styrbord side er forskjøvet litt slik at vinsjen fint får plass og tauet kan gå i rommet.

Det er også ført frem ledninger for strøm.

 

Kalesje er det pr dato ikke lagt til rette for. Akterdekket på denne båten er ekstremt stort, og jeg ser det litt upraktisk med kalesje. Båten er en utpreget fiske båt.

Redigert av Gislus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da har jeg også bestilt meg min første nye båt :smiley:

Min P66 blir levert uke 18 fra Båtsenteret Wave i Haugesund.

Fikk ikke tjangs til å reise på båtmessa, så jeg har ikke sett båten engang. Men jeg satser og håper på at all omtale om båten stemmer.

 

Jeg bestilte båten med Suzuki DF140, utvendig styreposisjon, arbeidslys, akter puter.

Siden jeg bestemte meg i helgen fikk jeg Northstar 650 plotter/lodd installert på kjøpet (15.000,-)

Varmer ser jeg på som en nødvendighet, men synest 27000,- ble litt drøyt når ny eberspäsher d2 koster 10000,-

 

Men, jeg lurer litt på trimplan. Spurte selgeren om dette var nødvendig utstyr, og fikk til svar at han trodde ikke dette var viktig på denne båten.

Javel, da kuttet jeg ut det.

Men etter litt lesing på nettet blir jeg usikker da noen påstår at trimplan burde vært standard...

Er dette en nødvendighet? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hva er kjølvinkelen på denne båten?

 

Jeg ville kjøpt trimplan siden kjølvinkelen sikkert er fornuftig stor (18 grader eller større) og båten har et godt vindfang. (Stor kjølvinkel gir behagelig gange når det er litt bølger, men gir litt stabilitetsutfordringer hvis det er vind. F.eks ved at båten legger seg mot vinden hvis du holder rett kurs på skrå/tvers av den.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Kjølvinkelen har jeg ikke anelse om. Men skal prøve å få all teknisk info fra selgeren.

Syns Askeladden kunne vært flinkere med å komme med tekniske data, samt skikkelige bilder. Når de har fått såpass god omtale etter messa, så må de holde interessen varm....

Legger ved bilder jeg fikk fra båtsenteret i Haugesund.

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg er ikke i tvil, du må ha trim plan. De har valgt Interceptor fra Volvo. Det er en nødvendighet i sterk side ind i båt med høy hytte.

At Askeladden har lite teknisk info har sammenheng med ferdigstillelse av pilotbåt. Den ble først klar til messa. Undeveis har det vært konstruksjon og tilpasninger. Den gikk bla fra 1000 Kr til 1250 kg som den nå veier.

 

Denne uke testes båten på sjøen med forskjellige motorer og last og propeller

 

i går ble den testes med 100 hk og jeg vet at det gav 28kn+. I dag teresa 115 hk og tror i morgen 140 hk. Båten vet jeg oppfører seg kanonbra i sjøen.

 

Vedr varme kan du montere selv, men jeg synes webasto løsningen som er valgt med tankopplegget er veldig bra.

og det er verdt boken ekstra kroner.

 

Håper dette svaret hjalp litt og gratulerer med flott båt!!

Link to post
Share on other sites

Helt generellt, trimplan er ett must på planende båter, slett ikke av det dyreste utstyret til båt, og verdt hver en krone. Har selv nettopp montert bennett autotab system på min båt, anbefales på det varmeste! Autotabutstyret til en tilleggspris rundt 3000,- er en velsignelse :seeya:

Link to post
Share on other sites

Har snakket med selgeren om trimplan.

Han ba meg avvente litt til de hadde fått resultatet av testene.

Ellers skulle de få demobåten til båtmessen i Haugesund, så da vil jeg ta varmeren litt nærmere i øyesyn.

Så få jeg vurdere om det blir mye styr å gjøre dette selv :)

Håper resultatet med 140hk blir bra. Noen som har noen indikasjon på hva dette blir?

Link to post
Share on other sites

Men et godt bunndrag og mindre turtall og lavere bensinforbruk på marsjfart.

Ble litt usikker på hva du mente med dette?

 

Ellers noe nytt om 140hk og fartsegenskapene? Syns kanskje at forventet 33knop var litt lite? 100-140hk og 28-33knop? Altså 5 knop på 40hk? Skjønner jo at bunndraget er annerledes men allikevel....

På min brosjyre står det at båten veier ca 1000kg m/motor. Men kan jo lese her at den veier nå 1250kg.

Link to post
Share on other sites

Hei

båten veier 1250 kg uten motor. 140 hk veier 186 kg. Du finner test på disse 3 motorene på nettet og hastighetsøkningen jeg nevner finner du igjen også der. Husk at 115 og 140 er samme motoren med samme blokk. Jeg får i morgen testresultatene av dagens 140 prøvekjøring med 140 og vil tro det ligger rundt 33-34 kn maks. Dette er jo heller ingen fartsbåt

Bunndraget jeg sikter til er at de ekstra hk kommer til nytte for å komme opp i fart med last og ikke til toppfart.

 

I testen jeg sikter til står det klart at turtall og bensinforbruk reduseres på samme marsjfart da turtall kan dras ned ca 2000 omdr. mener jeg å huske.

 

Vedr vekten så har du fått første brosjyre fra november, da båten kun var på tegnebrettet. På nettsiden og generelt på nettet står det 1100 kg, men som da nå etter endelig ferdig båt er boitt 1250. Detter er gafantert korrekt.

Redigert av Gislus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Mye nyttig info her.......Var i Lillestrøm å så på båten, den er helt super i mine øyne.

Ser at båten er blitt tyngre!

Jeg har en Toyota Rav4 som trekker 2 tonn - er det nok her! - eller bør en ha en større bil for å dra denne båten.(tenker også på at båten skal trekkes opp av vannet)

Fint hvis noen med erfaring her kan skrive noen ord.

 

Ser også at det er nevnt fiskekasse med pumpe. Er det standard eller ekstrautstyr.

Link to post
Share on other sites

Ser at båten er blitt tyngre!

Jeg har en Toyota Rav4 som trekker 2 tonn - er det nok her! - eller bør en ha en større bil for å dra denne båten.(tenker også på at båten skal trekkes opp av vannet)

Fint hvis noen med erfaring her kan skrive noen ord.

 

Ser også at det er nevnt fiskekasse med pumpe. Er det standard eller ekstrautstyr.

 

Hei

Jeg har selv bil 4wd som trekker 2000 kg, samt henger Tysse 6324 som tar nyttelast 1540 kg (total 2000kg). Det holder fint, men det er viktig med boggiehenger. Båten er som sagt 1250 kg+motor ca 180 kg + drivstoff/utstyr 50-100 kg. Så det holder helt sikkert med bilen din :smiley:

Det eneste du må tenke på er å ikke fylle opp med for mye bensin, vanntank utstyr så totaltvekten blir mer. Men jeg selv holder meg innenfor vekten.

Så må du har førerkort for henger da, for vekten på hengeren og totalvekten på bilen og henger blir over det en kan kjøre med vanlig førerkort uten egen oppkjøring med henger eller vogntogkort.

 

Vedr fiskekassen ble den ideen lansert på messa og vil komme etterhvert. Jeg er vet ikke om den blir ekstrautstyr eller standard. Det vil vel bli besluttet om ikke lenge. Uansett vil ikke dette bli alvorlig kostbar sak. Den vil også fungere som sittebenk og da kan man kanskje unngå å kjøpe sidebenker som er ekstrautstyr.

 

Gisle

Link to post
Share on other sites

, og da sa de at også c6 skulle prøvekjøres med den nye d3'en i disse dager. Har du noe info om den......

 

Jeg mener det var C6 med D3 220hk de testet allerede i fjor høst, og da var de veldig fornøyd både med ytelser og støy. Jeg hadde min på service samtidig på samme kai.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har fått siste testresultat av prototypen. Selve protobåten er 1380 kg (prototypen blir alltid noe tyngre), samt at tyngdepunktet flyttes noe bakover og derfor blir farten noe større når den endelige versjon nå kommer. Endringene er allerede gjort slik at alle båter som selges er ferdig tilpasset.

Anbefalingen er faktisk så langt at 140 HK er det beste motorvalget og gir ca 34 knop. Alternativet er 100Hk som gir ca 28knop ++. 115 Hk gir lite ekstra effekt og man anbefales å gå enten opp eller ned.

 

Volvo sine interceptor QL flaps fungerte meget bra og helt ned under 10 knop. De har kjempeeffekt og anbefales å velge.

 

Videre er Webasto varmeren testet i gråvær og regn. Det var meget behagelig med kortarmtemperatur og helt dukkfritt i regnværet. En god investering.

 

Dette var kort info, som kanskje er til hjelp for noen i valget.

 

Hurra for Askeladden (og jeg gleder meg som en unge til båten min kommer

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Enda en vektøkning......blir bekymret!

Min bil trekker 2 tonn.

En av grunnene til at jeg falt for Askeladden, var vekten.

Slik som jeg ser det nå, er Askeladden og den nye "fiskebåten" til Hansvik likestilt når det gjelder vekt.

 

Venter spent på fortsettelsen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...