Jump to content

lov eller ikke lov å selv montere vhf i egen båt


catano

Recommended Posts

:-) flere dagers kurs for å trykke inn taleknappen og stille inn kanal 16?

For det første tar vel kurset ikke mer enn noen få timer idag - var det ikke slik at man kan ta kurs og eksamen i forbindelse med et messebesøk på Lillestrøm f eks?

 

For det andre går det meste ut på prosedyrene - formalitetene.

Link to post
Share on other sites

ta kontakt med dem for å forklare dem hva som gjelder.

 

Eivind

Bra! eivindch. Endelig noen som har gjort undersøkelse til den instansen som både kan, og bør svare på slike spørsmål. Ellers er det jo interessant å følge en slik tråd. Spesielt de som jeg selv kaller for "dilterne" som henger seg på, og delvis bare rent ut kopierer det de tror er riktig, og ikke minst mest populært og mene noe om. Skal for sikkerhets skyld sende en mail til Telenor i morgen og få bekreftelse på at instalasjon kan utføres uten såkaldt godkjent instalatør.

Mvh.

spilli

Link to post
Share on other sites

Trådstarter stiller spørsmålet :" lov eller ikke lov..." Det er altså ikke lov.

Men om en båt eier bruker alle tilgjengelige kunskaper og kvalifikasjoner, til å installere en vhf med riktige kabler, sikringer, koplinger, m.m. Så tviler jeg på at det vil bli straffe forfulgt om han fikk inspeksjon og på grunn av egen installasjon,ikke kunne dokumentere anlegget.

 

Se sitatene under aileenll... de forteller vel med all mulig tydelighet at jo, det er nok ingen som nekter deg å gjøre dette selv... akkurat slik det skal være! Så er man normalt oppegående er ikke dette noe problem, mens hvis man har ti tommeltotter bør man sikkert få noen til å hjelpe seg med saken.

 

Det er ikke et krav at du må oppgi navn på instalatør ved søknad om lisens på din VHF, det feltet er frivillig. da kan du jo tenke selv hva du vil bruke penger på

 

Det er et krav at firma som påtar seg installasjon av radioutstyr har autorisering.

 

 

Gidder ikke lese hele denne tråden, men da jeg i våres monterte min første vhf spurde jeg radiokontrollen om det var krav til radioinstallatør for montering i min fritidsbåt, svaret var NEI. I feltet radioinstallatør skrev jeg eget navn mener jeg å huske, og feltet Installatørens stempel/PT autorisasjonsnummer lot jeg stå åpen. Konsesjonen kom uannsett fort tilbake i posten.

 

Til alle dere som brått diskuterer VHF lappen, og gode grunner til å la være å bry seg med å ta denne: Det er laaaaaangt enklere enn å montere VHF i båten!! Går fortere også! Les boka og gå opp til eksamen. Brukte bortimot null tid på den prosessen, og kan anbefale det på det aller varmeste. Da slipper dere å forsvare dere med nebb og klør for å ha omgått reglementet mht. dette spørsmålet ihvertfall! :wflag:

Link to post
Share on other sites

Jeg har VHF-lappen fra mange år tilbake. Jeg installerte selv VHF da jeg bygde Hulda. Ringte Tele-et-eller-annet og spurte hvor jeg kunne få fatt i en 'autorisert person' for installasjon/kontroll. Fikk beskjed om at det var før i tiden. Så de sendte meg registreringspapirene, og årlig regning kommer i posten.

Link to post
Share on other sites

Skal for sikkerhets skyld sende en mail til Telenor i morgen og få bekreftelse på at instalasjon kan utføres uten såkaldt godkjent instalatør.

Mvh.

spilli

Hei til dere som tviler. Som jeg nevnte i dette innlegget skulle jeg ta kontakt med Telenor Maritim Radio. Det gjorde jeg, og ble satt over til noe som heter"Radioinspeksjonen i Telenor" Da dette var en telefonisk henvendelse har jeg sansynligvis ikke lov til å oppgi navn på vedkommende jeg snakket med, men beskjeden var klar; "Det er ingen restriksjoner, eller krav om at godkjent VHF ikke kan instaleres av den som har ansvaret for båt/utstyr i fritidsfartøy.Spurte om instalasjonen måtte kontroleres før bruk? Fikk til svar at det ikke var nødvendig, men at utstyret måtte være etter foreskriftene ved en evnt. inspeksjon. Så da har jeg fått bekreftet det eivindch tidligere har fortalt.(Det var ikke samme person jeg snakket med) Jeg synes dette var den enkleste måten og finne det riktige svaret på. Så da gjenstår det bare å få tak i en bukanes VHF. Noen forslag?

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Forslag kan du godt få, men er kanskje enklere hvis du definerer behovet, fartsområde du skal ferdes i, og ikke minst hvor mye penger har du tenkt å legge i apparatet. Er ganske mange forskjellig typer og prisklasser å velge i.

 

Men kan komme med et par forslag.

Icom VHF

 

Raymarine 54 E

 

M-Tech

 

Navicom RT650 med AIS

 

Hvis du går inn på nettsidene til Seatronic og Maritim finner du flere. I tillegg er det mange andre forhandlere av slikt utstyr du etterspør landet rundt.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei spilli,

 

Det finnes en mengde gode radioer på markedet idag og prisen har falt dramatisk de siste årene. Det er nok ikke enkelt å finne en radio som skiller seg ut. Men hvis jeg skulle kjøpe en ny idag, tror jeg valget hadde blitt: http://www.cactusnav.com/product_info.php?...roducts_id=1097

 

Jeg har en bærbar Standard Horizon som backup og den har vesentlig bedre lyd enn min stasjonære Nasa SX35. Dessuten synes jeg menysystemet er mere logisk og at den sannsynligvis vil være enklere å bruke. Men å bruke den har jeg ikke lov til, da den ikke er CE-merket og heller ikke kan innføres i konsesjonsdokumentet. Jeg har kikket litt på bruksanvisningen til GX1500 og oppsettet ligner veldig. Dessuten synes jeg tilbudet om halv pris på "fjernstyring" ser veldig fristende ut.

 

Skal du ha den i konsesjonsdokumentet, og det vil jeg selvfølgelig anbefale, må du kjøpe den i Europa og sørge for at den er CE-merket. Skulle du handle i utlandet, kan det være fornuftig med en telefon til Telenor, Maritim Radio, for å få bekreftet at den er godkjent. Men, som sagt, prisene har falt dramatisk, og selv om det kan være noen kroner å spare på å handle f.eks. fra England, er det på mange måter kaskje like greit å handle i Norge. Det gjør det litt enklere, f.eks. i forbindelse med eventuell reklamasjon.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Hei til dere som tviler. Som jeg nevnte i dette innlegget skulle jeg ta kontakt med Telenor Maritim Radio. Det gjorde jeg, og ble satt over til noe som heter"Radioinspeksjonen i Telenor" Da dette var en telefonisk henvendelse har jeg sansynligvis ikke lov til å oppgi navn på vedkommende jeg snakket med, men beskjeden var klar; "Det er ingen restriksjoner, eller krav om at godkjent VHF ikke kan instaleres av den som har ansvaret for båt/utstyr i fritidsfartøy.Spurte om instalasjonen måtte kontroleres før bruk? Fikk til svar at det ikke var nødvendig, men at utstyret måtte være etter foreskriftene ved en evnt. inspeksjon. Så da har jeg fått bekreftet det eivindch tidligere har fortalt.(Det var ikke samme person jeg snakket med) Jeg synes dette var den enkleste måten og finne det riktige svaret på.

Mvh

spilli

 

ingenting som ødelegger en god diskusjon mer enn fakta

Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok det. En VHF skal monteres av en godkjent installatør.

 

ingenting som ødelegger en god diskusjon mer enn fakta

 

Eller hva Ole Petter, og en del andre i denne tråden..? :wink:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Hei til dere som tviler. Som jeg nevnte i dette innlegget skulle jeg ta kontakt med Telenor Maritim Radio. Det gjorde jeg, og ble satt over til noe som heter"Radioinspeksjonen i Telenor" Da dette var en telefonisk henvendelse har jeg sansynligvis ikke lov til å oppgi navn på vedkommende jeg snakket med, men beskjeden var klar; "Det er ingen restriksjoner, eller krav om at godkjent VHF ikke kan instaleres av den som har ansvaret for båt/utstyr i fritidsfartøy.Spurte om instalasjonen måtte kontroleres før bruk? Fikk til svar at det ikke var nødvendig, men at utstyret måtte være etter foreskriftene ved en evnt. inspeksjon. Så da har jeg fått bekreftet det eivindch tidligere har fortalt.(Det var ikke samme person jeg snakket med) Jeg synes dette var den enkleste måten og finne det riktige svaret på. Så da gjenstår det bare å få tak i en bukanes VHF. Noen forslag?

Mvh

spilli

 

Mange bra på markede, men kjøp helst en fastmontert, disse har større utgangseffekt 25w/1W, de bærbare gjerne ikke mer en maks 6w. Du når selvsagt også lenger med en fastmontert, da den gjerne har antenen høyere montert - større høyde lengre rekkevidde.

 

KJøp en som har DSC, og kople den opp mot GPS om du har en slik ombord, gir deg deg aller beste utgangspunktet om du skulle havne i nød og du trenger assistanse. Ett trykk på DSC knappen da og navn/nr/båttype, og POSISJON kommer frem hos kystradiostasjonene, kan spare masse tid i en situasjon. Ett DSC signal bruker også bare ca 0,6 sekunder på å¨sende denne informasjonen, det tar vel litt lenger tid å kalle opp, og si det samme, m,en fungerer det også.

 

God båtsommer

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

KJøp en som har DSC, og kople den opp mot GPS om du har en slik ombord, gir deg deg aller beste utgangspunktet om du skulle havne i nød

 

Det har jeg lurt på, å kjøpe en ny med DSC i stedet for min gamle Høcom! Men hva må til av GPS for et slikt opplegg? Kan man bruke en sånn GPS mus for PC direktekoplet til VHF'en, eller må jeg kople meg til min håndholdte GPS med løs ledning hver gang? Jeg har ikke kartplotter ombord, så om jeg skal ha noen som hlst slags nytte av DSC så må det være enkelt å kople opp og bruke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det har jeg lurt på, å kjøpe en ny med DSC i stedet for min gamle Høcom! Men hva må til av GPS for et slikt opplegg? Kan man bruke en sånn GPS mus for PC direktekoplet til VHF'en, eller må jeg kople meg til min håndholdte GPS med løs ledning hver gang?

Jeg har en slik "fattigmannsløsning" i båten. Bruker en GPS mus fra Haycom (ca kr. 800) USB lader fra Biltema (150,-) Så mater jeg spenning til GPS fra denne og tar TX signalet inn på VHF. Blir litt lodding og klø seg i hue men det funker. Skvatt som f... første gang jeg kobla signalet inn på VHF-en. VHF radioen ulte som bare av fy og jeg tenkte at nå går skiten i lufta. Viste seg å være en i havsnød som trykket inn Distressknappen akkurat i det jeg skrudde på radion. Det var ikke meg som hjalp han for å si det slik.

Tar også signal ut til PC og navigering.

Link to post
Share on other sites

Det har jeg lurt på, å kjøpe en ny med DSC i stedet for min gamle Høcom! Men hva må til av GPS for et slikt opplegg? Kan man bruke en sånn GPS mus for PC direktekoplet til VHF'en, eller må jeg kople meg til min håndholdte GPS med løs ledning hver gang? Jeg har ikke kartplotter ombord, så om jeg skal ha noen som hlst slags nytte av DSC så må det være enkelt å kople opp og bruke...

 

 

Tør desverre ikke å si hvordan de bærbare/håndholdte GPS n er på det punktet, vil tro at de har blitt så funksjonelle/avanserte etter hvert at det "bare" er å kople den opp iht de koplingskjemaene som følger med. En form for hurtigkopling. Ta en titt på den du har, tror - om husken ikke spiller meg ett puss- at det koples opp over/via noe som heter NEMA ut/inngang. Sjekk det opp med leverandør, de bruker å være dyktige på dette. Gjør for all del ikke som jeg gjorde første gangen, trodde at ledning med farge matchet ledning med farge fra andre apparater, det gikk heldigvis bra.

Det meste av elektroniskt utstyr kan vel i dag "snakke" sammen, men selvsagt best sammen med ting fra samme fabrikat, men det går å kople sammen.

 

Bør kansje også nevne at om det skal fungere opptimalt, som jeg nevnte i stad, må du konsesjon, og lagt inn MMSI nr i VHF radioen.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

OK! Så det er ikke USB inn på VHF'ene altså, sånn at GPS'en kan koples direkte? Jeg har en kontakt på GPSen der jeg kan ta ut NMEA, men da må jeg først kjøpe en Garmin spesilaplugg som passer til denne. Det greieste hadde jo vært en sånn GPS mus som kunne ligget fast tilkoplet il VHF'en. Sjansen er større for at det skal bli brukt da...

 

Er dette lett å kople til, eller krever det viderekomne elektronikkunnskaper?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det fine med denne spesialpluggen er jo at du kan få inn +12v til GPS'en samtidig.

Dermed har du en hurtigkobling til begge deler.

NMEA-koblingen mellom GPS og VHF er "planke", TX+ og TX- ut fra GPS kobles mot RX+ og RX- på VHF'en så er du der...

 

TrondT

 

red: GPS må settes opp til å sende NMEA ut og ikke GARMIN's egen protokoll. Pleier å stå greit forklart i manualen

Redigert av TrondT (see edit history)

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...