Jump to content

Seilbåteiere er de mest talentløse !


Lotus

Recommended Posts

Ja, seilbåteiere er faktisk de mest talentløse båtførerene.

Tror dere jeg tuller? Neida. Det viser seg at den jevne seilbåteier ikke lenger kan seile og at seilbåter nå er langt mer utsatt for skader enn motorbåter.

 

Hvorfor er det slik? En grunn er kanskje at mens seilbåteierene gjerne har utstyr nok, er de ikke mye selvhjulpne. De har rett og slett for lite erfaring slik at de ikke engang klarer å hjelpe seg selv.

 

Hva kan gjøres? Et minstekrav burde jo være at seilbåtskipperen klarer å seile inn til en brygge. En obligatorisk praktisk opplæring? "Seilet - mer enn et hvitt tøystykke i masta".

 

Med litt opplæring blir disse seilerene ikke helt hjelpesløse når de får motorstopp i åpen sjø med god seilvind og kan sløre seg hemmatt så lett som bare det. "Vi har hentet seilbåter med motorstopp midt ute på havet der ingen fare truer" sier Petter Kristoffersen på redningsskøyta Odd Godager.

 

Ingvar Guttormsen på  Odd Godager har flere uttalelser til NTB. Tragikomisk lesing. Hans kollega Petter Kristoffersen forteller videre at han møtte noen menn som klaget over den dårlige merkingen. Men det gjørde heldigvis ingen ting fordi det var lavvann og mennene var i stand til å se alle skjærene - i fullt alvor! Andre vil vel i like fullt alvor som disse hevde at så lavt lavvann blir det aldri før noen drar ut havets bunnplugg.

 

Nå fremgår det at mannskapet på Odd Godager begynner å bli lei av å taue seilbåter med motorstopp til land. 2 ganger tidligere denne uken har de måtte taue seilbåter med motorstopp inn til havn, og uka er ikke slutt ennå. Kurset "Seilet - mer enn et hvitt tøystykke i masta" synes mer aktuelt enn noensinne spør noen meg. Besetningen på redningsskøyta deler nok synspunktet.

 

Jeg oppfordrer alle baatplassen.no sine medlemmer til å støtte opp om obligatorisk seilkurs for alle seilbåtskippere. Flere og flere av dem har desperat behov for dette. De er nå i større grad enn motorbåtfolket en fare for seg selv og sine omgivelser.

 

Lotus

 

Og når de så endelig har lært å sette seil, må noen virkelig fortelle disse menneskene at de ikke nødvendigvis må krysse gjennom smale, traffikerte sund.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, som vanlig er lotus ute for å provosere. Kan sikkert skrive side opp og ned om talentløse motorbåteiere, men jeg lar det være, for hva skulle hensikten være ?

 

Slike provoserende postinger som lotus her kommer med får meg igjen til å tenke på om det kanskje er på tide å splitte baatplassen i to deler. En for motorbåteiere - en for seilbåteiere.

 

Lotus har tidligere være inne på at seilbåteiere ikke kan fortøye. Denne gangen hevder han at de ikke kan seile, og jeg er også temmelig lei av dette evige gnålet om kryssing i trange sund, seilbåter for motor som tror at alle har vikeplikt for dem osv.

 

Har vært ute i 4 uker og gått gjennom mange trange sund, men har ennå ikke sett en seilbåt som har krysset gjennom trangt sund eller som har unngått å vike. Derimot har opplevd å nesten bli meiet ned av motorbåter som ikke har sett seg for eller som ikke kan sjøveis reglene opp til flere ganger.

 

I løpet av disse 4 ukene har jeg selvsagt sett og opplevd en del annen "ureglementert" oppførsel også, og 80% har kommet fra motorbåteiere.

 

 

Det viser seg at den jevne seilbåteier ikke lenger kan seile og at seilbåter nå er langt mer utsatt for skader enn motorbåter.

 

Dette tror jeg du må dokumentere grundig, lotus.  

Link to post
Share on other sites

Det viser seg at den jevne seilbåteier ikke lenger kan seile og at seilbåter nå er langt mer utsatt for skader enn motorbåter.

Hei på dere.

Jeg kan jo skjønne at noen blir provosert.

Det Lotus skriver i sitt første innlegg er et ut-/sammendrag av et oppslag i bl. a. Tønsbergs Blad (via NTB)

 

Når det gjelder skader er det tall fra Vesta det henvises til.

Link to post
Share on other sites

Er nokså enig med Lotus, så er ikke det noe å krangle om. Min første seiler, en gang i forrige århundre, var en 25 Kvm Spissgatter. Den båten hadde jeg i 5 år. Båten var bygget på 1900-tallet og var uten motor, og skuta avgikk ved naturlig død på sotteseng tidlig på 1960-tallet.

 

Det å håndtere båt er vel noe som kalles sjømannskap. Noen har det medfødt, andre lærer det aldri.

 

Nå har også Hulda hørt at seilerene topper statistikken. For seilerene er det to hovedkostnader, rigghavarier og grunnstøtinger. Det ser ut til å være et statistisk faktum at på tross av alle påstander om high tech., nye metoder og det ene med det andre, så knekker det fler rigger nå en tidligere. Dessuten ser nokså ubetydelige landkjenninger ut til å gi svært kostbare skader. Nå skal ikke Hulda gi seg inn på noen diskusjon her, men vi har en glassfibersnekker i Son der Hulda ligger. På tross av overvekt av motorbåter, er stort sett verkstedet hans besatt med seilbåter.

 

Påstand: Jernbåter burde ha forsikringsrabatt...

Link to post
Share on other sites

Å påstå at den jevne seilbåteier ikke kan seile er tøv. Hvordan defineres den jevne seilbåteier? I løpet av de 5 årene jeg har hatt seilbåt, har jeg kanskje snakket med/stiftet bekjentskap med 50 - 100 "jevne seilbåteiere" Jeg har ennå til gode å treffe noen med seilbåt som ikke kan seile.

Link to post
Share on other sites

Ønsker vel egentlig å fyre opp litt til, og mitt spørsmål/påstand er: Hvorfor skal seilbåter absolutt krysse ut Store Oustsund, gjerne med motoren igang og med full seilføring? Kan de ikke manøvrere båten sin slik at de skal pukke på retten til veien.

For ordens skyld Lasse, nevnte sund er mellom Oustøya og Brønnøya rett innenfor "Middagsbukta". Ta deg en tur og titt på en utfartsdag som i dag og jeg er overbevist om at du vil bli forbauset.

Hilsen en tidligere Seiler, nå med Motorbåt.

Link to post
Share on other sites

Jeg må si att det var ett litt morsomt innlegg. Jeg kan ikke se det på noen annen måte en att man prøver att provosere frem saker hos folk. Som hvis vi seilbåt eiere skulle si att Cabin cruiser førere kan ikke lese sjø kart og må derfor på pine livet gå så nære snekker og seil båter som muligt.

 

Hvis vi leker litt med tanken att seil båt eiere skall igjenom en obligatorisk "seil" prøve, burde det da ikke va på plass for det samme for båter med motor?

Og videre med den tanken så kan vi ju spørre oss hva skjer med den frihet vi har når vi har båt og ska ut, skall allt sertifiseres og kontroleres?

 

Hva med frilufts mennesker, di burde kanskje ha ett sertifikat for att få lov til att gå i naturen?

 

Nei, vi må alle vise respekt for andre båt eiere, og deres vilje att skaffe seg båt og va ute på sjøen. Og alle er ikke full lærte fra første stund. Uten tar det hele som ett eventyr med læring og feiling som det kommer.

Link to post
Share on other sites

Synes dette er helt idiotisk. Uansett hvordan man ser på det er og blir seilbåten kun MER sikker som en følge av seilene. En seiler som ikke seiler vil jo uansett ikke være dårligere stillt enn en i motorbåt?

 

Synes selvsagt folk bør prøve å seile men det må da være opp til hver og en hvor mye man vil gjøre av alt? Om man får motorstopp og av en eller annen grunn ikke vil sette seil (årsakene kan være mange til det) står det respekt av å innrømme dette og tilkalle hjelp istede for å ta unødige sjanser. Igjen vil jo motorbåtmannen måtte ha slep uansett men seileren faktisk har muligheten til å seile.

 

Når det gjelder sjømannskap generellt tror jeg de aller fleste som ferdes på sjøen har merket en helt annen klasse på sjømannskapet hos folk i seilbåt. Seilbåter siger inn til kai mens motorbåter kommer med full fart og bråbakker (ja...nå generaliserer jeg også). Legg merke til hvem som legger ut skikkelige fortøyninger og lærer ungene sjøvett.

 

Kom akkurat hjem i dag etter 3 dager på sjøen fra Sørlandet til Bergen. De tre båtene i følge som passerte meg på 10 meters avstand i solid halvplan på åpent hav på vei mot Lista var i alle fall ikke seilere men komplette idioter som burde fått motorene sine byttet ut med en 4hk påhenger på brakett på badeplattformen.

Link to post
Share on other sites

Ønsker vel egentlig å fyre opp litt til, og mitt spørsmål/påstand er: Hvorfor skal seilbåter absolutt krysse ut Store Oustsund, gjerne med motoren igang og med full seilføring? Kan de ikke manøvrere båten sin slik at de skal pukke på retten til veien.

For ordens skyld Lasse, nevnte sund er mellom Oustøya og Brønnøya rett innenfor "Middagsbukta". Ta deg en tur og titt på en utfartsdag som i dag og jeg er overbevist om at du vil bli forbauset.

Hilsen en tidligere Seiler, nå med Motorbåt.

Hei Mini

 

Ja, jeg har hørt om dette litt spesielle seilmiljøet i det området du nevner, og også sett hvilke problemer disse seilerene skaper. Traff også en som skulle krysse opp sundet ved Hamburgsund i fjor til tross for skilt med seiling forbudt (han ga til slutt opp)

 

Et spørsmål siden du er tidligere seilbåteier, Mini:

 

Tilhørte du da gruppen "den jevne seilbåteier" ?

Var du i tillegg talentløs ?

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus:yesnod:.

 

Artig og betimelig innlegg. Vi kan alle skjerpe oss. Men jeg mener samtidig at hvis mannskapet på Godager er lei av å taue inn seilbåter står de fritt til å "vurdere sin stilling" som det heter :wink:.

 

Jeg mener også at det kan være uansvarlig å seile en større båt helt inn til brygga :sad:.

 

Dessuten: Har det allerede oppstått en krise ombord (om aldri så liten). kan en ny bli umulig å håndtere. Bedre da å be om hjelp. Vi betaler tross alt for tjenesten.

 

Vi har alle vært nybegynnere en gang. Selv idag, etter 25 år seiling, lærer jeg nye ting. Det er det som gjør hobbyen artig. Det er ingen skam å ikke kunne alt om alle ting. Men det er dumt å kaste stein..... Særlig når man bor så nært alle glasshusene.

 

Dessuten har jeg for flere år siden gitt opp å krysse i Vrengensundet. Motorbåtførere blir forvirret, redde og forbannet.

 

Med vennlig seilerhilsen.

Link to post
Share on other sites

Tji hi litt morro denne diskusjonen, men må si meg litt forundret over alle som faktisk lar seg provosere. :lol: :lol: :wink:

 

Mvh

 

Pjolter som har seilt, har motorbåt ( Men ikke i Trondheim  :sad: og kan seile brett ( hvis tyngdepunktet ikke har endret seg for mye)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Artig dette her.

Agurknytt, gammelt nytt og Lotus i skjønn forening må jo bli full fres!  :sad:

 

Et betimelig spørsmål er jo hvor disse seilerne kommer fra? Rett fra land eller campingvognen, eller rett fra annen type båt?

Det er jo ikke urimelig at salgseksplosjonen av seilbåter også medfører mye rart?

 

Denne saken dreier som å skaffe seg erfaring med båt i all slags vær, og det kan du plage meg få deg i svært indre Oslofjord! Krydre dette med litt respekt for dine potensielle venner der ute, mye respekt for sjøen og en god porsjon ydmykhet for sjøveisreglene så kommer vi langt  :wink:

Å legge ut uten å  kunne navigere, eller lese et sjøkart, dreier seg kun om lav intelligens, god råd og et overestimert ego!

 

Etter 20 år i seilbåt, og nå min første sesong i DC, har jeg gjort meg følgende erfaring:

De gutta som har høyest neseføring, baugføring og hekkbølger kan ikke forskjellen på styrbord og babord og ser derfor ikke i de retningene heller! Og da spiller det ingen rolle om de sitter på en flybridge eller kjører jerngenoa!

 

Etter en flott dag på (Oslo)fjorden i dag drar min 4-årige datter og jeg fra Steilene mot Leangbukta. Fra babord kommer det en med baugen rett i været og gjør ikke tegn til å vike. Jeg drar av så det holder, slår ut med armene og får finger'n til svar. "Hva var det med han'a?" spør 4-åringen. Negativ statistikk holdt jeg på å svare, men fant ut at det ble en litt lang vei å gå. Så vi diskuterte heller hvordan vi skal kunne fange mer enn 8 krabber og en sjøstjerne i morgen! Og det skal vi!  :lol:

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål siden du er tidligere seilbåteier, Mini:

 

Tilhørte du da gruppen "den jevne seilbåteier" ?

Var du i tillegg talentløs ?

 

:wink:

1) Hva mener du med den jevne seilbåteier? Jeg brukte motoren innenfor Middagsbukta etter å ha seilt en gang. Da så jeg hvilke problemer som fort kunne oppstå fordi andre ikke skjønte hvordan en seilbåt fungerer når den seiler. Det er jo litt som sjakk for andre, en bør jo kunne forutse hva som skjer i neste trekk for å unngå problemer. Ikke sant? Jeg lærte fort at ved å bruke motor i trange farvann, fikk både jeg og andre en mye bedre og mye mindre stressfull seilas.

2) Var jeg talentløs? Spør du meg er svaret definitivt nei. Spør du andre som ikke var seilbåtfolk, så var jeg helt sikkert absolutt og fullstendig TALENTLØS.

Korrekt svar på det spørsmålet kommer jo helt ann på øynene som ser, ikke sant?

Link to post
Share on other sites

Dette var jo interessant å lese. Her er mine betraktninger:

For 20 år siden var "innstegsmodellen" til de fleste seilbåtprodusenter 24-27 fot store. Hadde du 30 fots seilbåt hadde du stor båt. Samme gjaldt kanskje også motorbåt (vet ikke - for den gang var det kun seilbåt som gjaldt for meg - nå er jeg mer "brum brum").

 

I dag er innstegsmodellen til de fleste seilbåtprodusenter 30-32 fot - og de mest solgte er 35-38 fot store båter. Samtidig koster de i dag omtrent like mye som en 28 fots seilbåt kostet for 20 år siden (indeksregulerte kroner - og ganske omtrentlig beregnet). Stor båt i dag er kanskje på 40-44 fot - og gjerne en variant med dekkshus slik at man får vindfang som en låvevegg.

 

Dette at båtene blir stadig større sammen med at vi får stadig bedre råd, lave renter og at vi bare "må ha" båt gjør at mange kjøper seg båt - kanskje for å oppleve den lykken alle har hørt at "å være på vannet" er. Jeg tror mange er mer opptatt av hvordan seilbåten ser ut inni enn hvordan den er å bruke på vannet (enten for motor eller for seil)- dvs. at båten brukes som en campingvogn på vannet. Hvor mange er det som prøveseiler/prøvekjører en båt før de kjøper en? Hvor mange har fått fornuftige svar fra selger når om man spør hvordan båten oppfører seg på en skarp kryss i 4-5 msek eller hvordan man skal trimme masta for å få maks høyde?

 

Ettersom en seilbåt representerer stort båtvolum for en relativt begrenset sum penger tror jeg dette er en måte å realisere drømmen om å være på vannet for mange familier. Når du får 3 kabiner, stort toalett med dusj og kjøkken med stekeovn samt fremdriftsredskap (motor/seil) for under 1 million - samt en god posjon status ved at man har båt - er det ikke så rart om mange kjøper seg seilbåt - uten egentlig å ha så store kunnskaper om å seile - eller for den saks skyld navigere. For det er ikke det som er poenget - poenget er at mange av dagens seilbåter gir omtrent den samme nytten som en 24 fots snekke ga mange for 20-30 år siden. En mulighet til å oppfylle drømmen om båt for hele familien, med god komfort og til en pris som er overkommelig. At man da har mast og seil er på en måte noe som følger med på kjøpet. Da må vi også akseptere at ikke alle vet at man kan seile. Egentlig synes jeg det er helt greit - for det hadde vært verre å møte dem i en 50 knops week-end cruiser.

 

Jeg har bekjente som har seilbåt som aldri har strammet vantene på riggen (og som ikke forstod hvordan det kan påvirke seilegenskapene om de strammer riggen), og som rever når båten begynner å krenge. Men de er lykkelige på vannet - og det synes jeg er fint. At de da har utslitt motor og nesten ubrukte seil er for meg ikke så viktig.

Link to post
Share on other sites

Dessuten har jeg for flere år siden gitt opp å krysse i Vrengensundet. Motorbåtførere blir forvirret, redde og forbannet.

 

Med vennlig seilerhilsen.

Jeg har også kryssa mang en gang i Vrengen, men kun når det ikke er noe trafikk. En annen ting er at vinden der inne er så ustabil at det mange ganger er håpløst for oss andre å beregne når dere som seiler har planlagt å slå. Jeg mener det er unødvendig å seile på det trangeste i Vrengen.... akkurat like mye som det er totalt unødvendig å kjøre i 8kn når en lager hekkbølger som gamle Petter Wessel.

 

mvh Sigurd som tror han klarer å se problemene fra begge sider.

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg du er veldig nære Bitteliten!

Jeg måtte flire når du skiriver om hvor mange fornuftige svar du får fra en selger ved trimspørsmål. Det kan vi godt snu rundt å si - hvor mange har i det hele stilt spørsmålet? Og til din siste kommentar ; Ja, jävlar, tenk deg det - bytt ut hele Bavariaflåten med 50-knops WC'ere!

Link to post
Share on other sites

Etter en flott dag på (Oslo)fjorden i dag drar min 4-årige datter og jeg fra Steilene mot Leangbukta. Fra babord kommer det en baugen rett i været og gjør ikke tegn til å vike. Jeg drar av så det holder, slår ut med armene og får finger'n til svar. "Hva var det med han'a?" spør 4-åringen. Negativ statistikk holdt jeg på å svare, men fant ut at det ble en litt lang vei å gå. Så vi diskuterte heller hvordan vi skal kunne fange mer enn 8 krabber og en sjøstjerne i morgen! Og det skal vi!  :crazy:

Jeg har også hatt gleden av helgen på sjøen. Opplevde i dag da vi gikk ganske nære land at en innehentende båt passerte på bb side av meg og nærmest presset meg inn i fjæra fordi de skjærte inn rett foran meg. Til rors: ca. 13-14 år gammel jente med smilende far ved siden av. Båten var skjærgårdsjeep med 150 hk på hekken. Da jeg brukte hornet tok de poenget  :smiley: Sånn er det bare - og det tar ikke gleden av å være på sjøen fra meg. Ikke alle kan sjøveisreglene, men forhåpentligvis lærer vi alle litt mer hver dag. Og jeg lærte dette av en bekjent av meg da vi diskuterte sjøveisregler : Den kloke gir seg. Den synes jeg var fin. :crazy:

 

Dette var en avsporing fra seilbåtdiskusjonen - sorry.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...