Jump to content

Seilbåteiere er de mest talentløse !


Lotus

Recommended Posts

1) Hva mener du med den jevne seilbåteier? Jeg brukte motoren innenfor Middagsbukta etter å ha seilt en gang. Da så jeg hvilke problemer som fort kunne oppstå fordi andre ikke skjønte hvordan en seilbåt fungerer når den seiler. Det er jo litt som sjakk for andre, en bør jo kunne forutse hva som skjer i neste trekk for å unngå problemer. Ikke sant? Jeg lærte fort at ved å bruke motor i trange farvann, fikk både jeg og andre en mye bedre og mye mindre stressfull seilas.

2) Var jeg talentløs? Spør du meg er svaret definitivt nei. Spør du andre som ikke var seilbåtfolk, så var jeg helt sikkert absolutt og fullstendig TALENTLØS.

Korrekt svar på det spørsmålet kommer jo helt ann på øynene som ser, ikke sant?

Regner med at du har fått med deg overskriften for denne tråden, og det som står i første posting:

 

Overskrift:  Seilbåteiere er de mest talentløse !

Påstand: Det viser seg at den jevne seilbåteier ikke lenger kan seile

 

Hva som ligger i begrepet "den jevne seilbåteier" vet jeg ikke, men jeg antar at det betyr seilere flest eller noe i den duren.

Link to post
Share on other sites

Det viser seg at den jevne seilbåteier ikke lenger kan seile og at seilbåter nå er langt mer utsatt for skader enn motorbåter.[/i]

Da kan jeg glede deg Lasse,med  som mototbåt eier så tror jeg at toskeskapen er sånn nogenlunde jevnt fordelt i alle båtgrupper. Og når du ikke har sett seiling i tranga så har du ikke vært der når det skjedde. Møter daglig en sikkert hyggelig dame som ikke ser hverken til høyre eller venstre og foretar merkelige kursendringer i tranga. H v er d a g.

Bakgrunnen for påstanden om at seilbåter har mere skader enn motorbåter kom vel fra et forsikringsselskap også det. Nå har folk hivd seg i skjærgårds jeeper uten å ha snøring på hva de holder på med,og når seilbåtsalget har eksplodert så finnes det sikkert mange seilbåtskippere som ikke har snørra peiling på hva de på med også. Og det slår jo ut på ulykkesstatistikken.

Link to post
Share on other sites

Nå har folk hivd seg i skjærgårds jeeper uten å ha snøring på hva de holder på med,og når seilbåtsalget har eksplodert så finnes det sikkert mange seilbåtskippere som ikke har snørra peiling på hva de på med også.

Er redd folk generelt har hivd seg i båt, alle kategorier og med sterkt varierende kunnskaper.

Kom til å filosofere over en del emner som har vært fremme i senere tid:

 

Båtfolk vs Folk i båt  

Båtfolket i Oslofjorden er hjelpeløse?

Obligatorisk båtførerbevis på trappene?

Nye ulykker !!

Frykter ny dødssommer  

 

Med bakgrunn i disse trådene (og flere andre) ser jeg ikke at seilbåteiere er mer talentløse enn andre båteiere. Derimot trekker jeg den konklusjonen at ferske og uerfarne båteiere også har kjøpt seilbåt. Ser i grunn bare på opplysningene bak denne tråden som et klassisk eksempel på misbruk av statistikk, agurktid og forsøk på å skape sensasjon ved å rive opplysninge ut av en (kompleks) helhet.

 

 

OT: Ølsalget har økt i juli og antall arbeidsulykker har gått ned i samme periode.

Altså reduserer inntak av øl faren for arbeidsulykker.

Sa noen ferietid? At A/S Norge stort sett er stengt?   :crazy:  

 

:crazy:       :smiley:    Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært eier av seilbåt i snart 13 år. Jeg har hatt den samme båten hele tiden og har aldri hatt noen annen båt. Jeg lar meg ikke irritere eller provosere av slike påstander. Hadde det vært plagsomt nok, kunne jeg bare solgt seilbåten og kjøpt meg motorbåt. Da hadde jeg jo blitt mindre talentløs. Men jeg synes vind er en mer attraktiv energikilde enn dieselolje, både når det gjelder pris og hygge, så jeg gjør det nok ikke.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse.

 

Det er artig å følge med i denne tråden, har ikke noen formening om dårlige eller gode

seilere eller motorbåtførere har sjøl vært på sjøen i 40 år (siden jeg var 8 år).

 

Det er noe jeg er forundret over, ser det vær eneste gang jeg er ute med båten min

hvorfor har ikke de fleste seilerne oppe seilene når de går med medvind?

eller har vinden fra siden.

 

Min base er midtnorge (trøndelag) og trondheimsleia er lang og brei så hvorfor krysser

ikke disse båtene når de har motvind?

 

Har aldri seilt med seilbåt så jeg er noe forundret over dette. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei*

 

Et godt spørsmål, om enn nokså håpløst  å gi ett godt svar på Per Henry. Da dette jo er svært individuelt i fra person til person, og i fra dag til dag.

 

Nå er det vel ikke slik at man er nødt til å ha seila oppe om man har seilbåt? Eller er det gale det og nå? Oftest går jo kritikken på at man har seila oppe for mye, på steder man ikke burde hatt det, i trange sund, man får kjeft for å krysse osv.....

 

En av årsakene kan jo f.eks være at man har folk ombord som ikke liker å seile?

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Nå begynner denne diskusjonen å nærme seg det som til tider har vært å lese på et annet forum.

Har det egentlig så mye for seg å skape motsetninger? For meg synes det som om det er noe av motivet for det som skrives.

Vi er alle trafikanter på det samme hav og i det ligger vel at det også gjøres feil, både av den ene og den andre.

La oss heller se på det som vi har felles, nemlig gleden av det å ferdes på sjøen. Og vi trenger alle å ta hensyn, enten vi drives av seil eller motor.

Og for all del. Vi har alle noe å lære og det vil vi alltid ha, uansett hvor lenge vi holder på.

Fortsatt god båtsommer, alle sammen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå begynner denne diskusjonen å nærme seg det som til tider har vært å lese på et annet forum.

Har det egentlig så mye for seg å skape motsetninger? For meg synes det som om det er noe av motivet for det som skrives.

Vi er alle trafikanter på det samme hav og i det ligger vel at det også gjøres feil, både av den ene og den andre.

La oss heller se på det som vi har felles, nemlig gleden av det å ferdes på sjøen. Og vi trenger alle å ta hensyn, enten vi drives av seil eller motor.

Og for all del. Vi har alle noe å lære og det vil vi alltid ha, uansett hvor lenge vi holder på.

Fortsatt god båtsommer, alle sammen. :smiley:

 

!!!!!!!!!!!!!!!!Så enig så enig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Litt sterk kost kanskje, denne overskriften, men så har godeste Lotus heller aldri spart på "kruttet"  :wink: når det gjelder å "provosere" - og det blir det - som regel - gode diskusjoner av......

Hvis jeg har forstått det riktig, så ligger det uttalelser fra Redningsselskapets redningsskøyta Odd Godager, til grunne. Ja, så får disse karer også ha sin mening. Det betyr jo ikke at det de kommer med av uttalelser, er den eneste sannheten! Vi vet jo alle hvor "flink" blad-slasker (les journalist) er med å "pynte" med all slags superlativer.............


 

Har selv nettopp kommet tilbake fra en 7-dagers, utmerket båtferie fra Buhusläns-kysten, og vært på mange av "hotspots'ene", hvor man møter båtfolk - og folk med båt - konsentrert i anseelige mengder på et lite strekk med kyst og hav.

 

Kan med beste vilje ikke være enig i overskriften. Hjelpesløse og uerfarne ( talentløse?)  - båtførere tror jeg er nokså jevnt fordelt i begge leirene.

 

Hvis det er noe jeg den siste uken har ergret meg over, så må det være (og nå blir det litt provosering igjen....) disse 4-kanta 30-40fots såpestykkene med 2 x 360 hk turbodiesler i full fres gjennom båtarmada'en......... :nonod:  med halve Skagerakk som hekkbølge etter seg. Uerfarne båtfolk som lever etter reglen "jeg først, og så alle andre...." - etter min mening burde disse båtene vært pålagt å ha sladrespeil i cockpitten....... :wink:

Når det er sagt, så så jeg faktisk en "båtkone", i en slik sak, kjefte på båtfører-mannen sin og peke på en syk-slingrende "Flukt", etter at han passerte oss på bb-side, omtrent en båtlengde unna, for så å krysse min kurs - og det i Herfølrenna! Hvoretter mannen, plutselig "slo på bremsen" og tuslet videre i samme farta som alle andre. Så det er fremdeles håp!  :wink: Skal vi kanskje si at en slik oppførsel må tilskrives en slags "macho-greie"?

 

Men, den mest oppsiktsvekkende iakttagelsen gjorde jeg i den trange passasjen ved Havstensund, hvor jeg møtte en slik "såpe" - en svensk, lang og lav, Windy-av-et-eller-annet-slag-på noen-og-trettiåtte-fot - i behagelig tempo. MEN, båten oppførte seg noe "vinglete" syntes jeg - og vi snakker ikke om mye plass å gå på i det sundet der.

Da båten passerte oss, så jeg at det var en guttunge på omtrent 9-10 år som styrte, med faren sittende bakenfor førerplassen, med blikket mot og i ivrig samtale med 3 andre voksne...... :eek:

Må legge til at det det var utrolig hektisk trafikk i sundet, både seil og motor, noen som venter på bryggeplass, midt i sundet, noen som bakker ut fra gjestebrygga, osv. Samtidig seilbåter på lens på nordgående og andre igjen på kryss på sydgående......

 

Mulig at jeg ikke har truffet noen av disse talentløse seilbåteierne, men jeg har faktisk bare godt å si om pinnebåter......... :nonod:


Og når vi snakker om å seile trange sund, så har jeg selv falt for fristelsen å krysse ut leden der ved Havstensund etter å ha passert selve Havstenen nordover Bisserenna mot Kosterfjorden. Riktignok var det i 1978 (  :flag: ) men jeg må innrømme at en seilbåt på kryss i 7-9 m/s, hvor mannskapet er skikkelig samkjørt, og slagene kommer kjappt og presis - er en fryd og glede det er en nesten orgasmisk opplevelse!  :flag: Noen gleder er bedre enn andre! Men, jeg hadde alltid full kontroll, og følte ikke at båten min presenterte noen fare for møtende trafikk......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nydelig helg på sjøen. Synd det er jobb i morgen.

Lørdag skulle jeg i havn. 3 motorbåter kommer tøffende inn fjorden i 6 knop. Tydeligvis ikke i følge. God avstand mellom dem. Jeg kommer på tvers av fjorden inn fra deres styrbord.  Oversiktlig og greit. Et minutt går. Den første båten krysser i god klaring foran baugen min. Så krysser den neste med mindre klaring, men helt ok i 6 knop. Den siste tror at jeg bør vike til babord. Det tror ikke jeg og han blir overrasket. Han viker nølende.... til babord, bare for raskt å oppdage at det ikke var særlig lurt og at det gjorde situasjonen værre. Raskt viker han så til styrbord og passerer bak hekken min. Intet problem for meg. Intet for ham.

 

Ingen farlig situasjon altså. Jeg kunne når som helst ha veket til babord og latt ham passere. Men når man kjører så sent og har så god tid, viser det med all tydelighet at fyren ikke ante det ringeste om vikepliktsregler og mente han hadde forkjørsrett. Ved å vike ørlite grann til styrbord på et tidligere tidspunkt, hadde det ikke oppstått en situasjon i det hele tatt.

 

Hva var alternativet? At jeg vek litt til babord? Hva da hvis han vek til styrbord slik man er opplært til? Direkte kollisjonskurs heter det da.

 

Hva er poenget mitt? De talentløse er nok jevnt fordelt mellom motorbåter og seilbåter. En ting er imidlertid helt sikkert. Tidligere var gjerne seilbåteiere er en jevnt over svært dyktig og erfaren gruppe spesielt interesserte båtførere. Og selv om mange fortsatt er dyktige, er kanskje den lille gruppen talentløse sterkt økende i seilbåtmiljøet. Kjøperen av en splitter ny 40 fot Bavaria er oftere enn før en førstgangs båtkjøper uten erfaring og båtførerbevis, men med penger nok.

 

Om seilbåteiere er mer talentløse enn tilsvarende motorbåteiere vites ikke, men mannskapet på redningsskøyta Odd Godager har tydeligvis gjort seg opp en mening om akkurat det.

 

I agurktidens tegn - en fortsatt god sommer og med ønske om mange engasjerende diskusjoner både her og blandt Odd Godagers mannskap.

 

Lotus

 

PS: Glimrende seilværpå sørlandet i helgen, men de fleste seilere hadde ikke seilet oppe. Som vanlig.   :nonod:

Link to post
Share on other sites

I dag så jeg en flybridgebåt der føreren ikke satt på flybridgen. Talentløs idiot. Hvorfor kjøper han båt med flybridge for så å sitte inne? For mye penger?

 

 

:nonod:

 

Fra spøk til alvor: husk at mange kanskje har med folk i seilbåten som gjerne vil være på sjøen men som blir nervøs av seilingen. Eller kanskje man bare skal et kort strekk og ikke vil rydde dekk og cockpit med tanke på seiling.

 

Skjønner bare ikke helt hva enkelte har tid til å irritere seg over. Redningsselskapet bør i grunnen holde munn. Merkelig politikk fra den kanten for tiden. Først bruke de masse reklamekroner på å markedsføre seg som sjøen svar på NAF. Når folk så kommer til dem med problemer ala flatt batteri klager de på dette. Selv ville jeg neppe plaget Redninsselskapet med et flatt batteri med mindre jeg lå i en isolert uthavn men når man markedsfører seg på den måten blir det for dumt å henge ut folk fordi de "plager" dem med bagateller.

Link to post
Share on other sites

Baat-guru:

 

Ja, jeg synes også at redningsselskapet har kommet med mange rare utspill den siste tiden

På meg virker det arrogant, og passer liksom ikke med den oppfatning jeg har hatt av redningsselskapet gjennom mange år. Har de innført en ny stil? Er det den nye lederen som har innført en ny tone?

 

Forsetter det i samme spor er jeg  ikke så sikker på om jeg vil støtte NSSR på samme måte som jeg har gjort gjennom mange år.

 

Lotus:

 

Fint å se at du har snudd litt på flisa. I motsetning til din første posting er jeg nå  enig med deg og forstår hva du mener.

Link to post
Share on other sites

Meningene så langt sier vel egentlig alt om seilernes problem:

Ingen seilere seiler inn i havnene lenger / altfor mange seiler i trange sund og farvann der de av hensyn til andre ikke burde seile. (!!!!!)

Ønsker dere virkelig at seilbåtene skal komme seilende inn i havn? Ser for meg Smøgen i fellesferien med 20 båter for seil som skal legge til, slippe anker og ta ned seilene samtidig..........

Jeg ferdes også mye i sundet ved Oustøya med seilbåt. Problemet for meg og mange andre (seil)-båter som av naturlige grunner ferdes rundt de foreskrevne 5 knop er ikke båter som seiler men derimot dem som multipliserer fartsgrensen med minimum 4 og så skal tvinge seg gjennom uansett hvor mange båter som beveger seg rundt dem.

Tenk også på at dersom en seilbåt ønsker å sette eller ta ned seilene, f.eks. før de skal gjennom et trangt sund er de som mest sårbare: Vi må styre opp mot vinden, har begrenset mulighet til å styre unna andre båter,- og ikke minst: Vi har ofte mannskapet stående oppreist på dekk mens de sloss med blafrende seil. Prøv det mens det passerer båter båter rundt deg på alle kanter,- mange av dem kjempende for å komme opp i plan  og dermed produserer maksimale bølger idet de passerer noen meter unna! Tror mange motorbåteiere hadde hatt godt av å være ombord i en seilbåt og se verden fra den siden en gang i blant, (og sikkert motsatt også..)

Til sist,- hvor mange av dere som klager over seilbåter i trange sund har en logg som viser hvor fort dere kjører? Min erfaring er at en veldig stor andel av båter for motor kjører fortere enn de foreskrevne 5 knop. Kan det være slik at man klager over alle som kjører veldig fort og dermed veeeldig ulovlig, samtidig som man synes 6,7 og 8 knop bare er litt for fort og dermed bare "litt ulovlig". Jeg, og de fleste andre med seilbåt har en logg som viser hastigheten med to desimaler etter komma. Er vi da sinker dersom vi prøver å holde fartsgrensen? Så mye fortere klarer vi ikke kjøre uansett,- da må vi dra opp seilene.....

Athene

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg synes også at redningsselskapet har kommet med mange rare utspill den siste tiden. Forsetter det i samme spor er jeg  ikke så sikker på om jeg vil støtte NSSR på samme måte som jeg har gjort gjennom mange år.

Litt O.T.:

Ehhh, er det ikke "centerdronningen" som er kommet i skipperstolen der i gården da?? :nonod: Ordet "polititiker" ER allerede et bannord her på Byneset! (Selv om tidl. fylkesordfører (SP) var aldri så mye "Bynesing"!! Eller kanskje nettopp derfor :smiley:  )

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg visste ikke at Monica Kristensen var "centerdronning". Sist jeg hørte om henne var hun i Sydisen med Aurora, og hun ble nektet av den amerikanske militærbasen å bruke en "isradar" som kunne se ned i isen (for der har de ikke noe å skjule  :smiley:)

 

Her er pressemeldingen om henne http://www.nssr.no/index.asp?strUrl=100113...and=&subExpand=

 

At enkelte skippere på redningsskøyta uttaler seg uten helt å vite/tenke hvordan journalister kan ta saker kan vi nok leve med. Jeg regner med at NSSR selv korrigerer det de mener er nødvendig. Jeg har ikke tenkt å melde meg ut av den grunn. Til det er tjenestene de tilbyr for verdifulle for meg

Link to post
Share on other sites

Tror overhode ikke at seilbåtførere er noe verre enn de som har motorbåt, de opplevelsene jeg har hatt med uvørne/uerfarne mulige verdensmester, har vel utelukkende vært med motorbåter. Ubehagelige opplevelser i gjestehavner har folk med motorbåtfolk stått for.

Har faktisk et inntrykk av at seilere er svært så høflig og omgjengelige. Ikke minst med hverandre.

Obs.... her falt det dessverre inn et lite minus, seilbåt fortøyd til fjellet på malmøya øst for Kristiansand. Takker så mye for hjelpen da vi skulle fortøye akten for deg. Boken du leste må ha vært meget spennende, utrolig at den ikke blåste vekk, takk for innsatsen.

 

 

Synes forøvrig at vi har endel utslag av jantelov her på sidene.

Har du seilbåt så skal du seile om du vil eller ikke, har du båt med fb eller loft som den yngste seier så er du en som tror du er noe bedre enn andre.

Link to post
Share on other sites

Lasse

 

Her er hvertfall et godt eksempel på en seiler som både er talentløs og lite selvhjulpen.  

 

 

http://www.nssr.no/index.asp?strURL=100205...opExpand=&x=&y=

 

 

 

 

Virker jo som dette er en økende tendens på sjøen, synes jeg leser om dette støtt og stadig.

 

Merkelige manøvere, hekkbølger og dustete oppførsel er jo diskutert mye på båtplassen.

Kan det  tenkes at mange av de episodene som man  opplever på sjøen har en ugunstig innblanding av alkohol, både for båtvante og ikke båtvante?

 

Tror faktisk det mange som ikke nøyer seg bare med en pils eller to. Det er bare en ting som vil hjelpe på utviklingen, mer politi på sjøen og flere kontroller.

 

At dette på en måte kniper inn på den frihetsfølelsen vi har sjøen kan vi vel bare takke oss selv for.

Link to post
Share on other sites

Jeg visste ikke at Monica Kristensen var "centerdronning". Sist jeg hørte om henne var hun i Sydisen med Aurora, og hun ble nektet av den amerikanske militærbasen å bruke en "isradar" som kunne se ned i isen (for der har de ikke noe å skjule  :smiley:)

SORRY!! :smiley: Tenkte på Anne Inger Lahnstein! (For lite kaffe i dag!!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...