Jump to content

Hvordan reve storseilet?


benq

Recommended Posts

Ved "Gooseneck", på bommen så sitter det noe som kan ligne på forvridde ku-horn. Har liksom en ekstra tørn. Det er altså en på hver side av seilet.

 

I seilet er det satt inn en malje (stort rundt ingenting med periferi av metall).

 

Mann eller kvinne, slakker storseilsfallet trer et forvridd ku-horn gjennom maljen og strammer til.

 

Eller - det kan se ut som Fanafjord viser. - Som minner mistenkelig om styret på en Harley - i miniatyr.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker også disse såkalte "hightech" tau (hva nå det er for noe) der hvor jeg er i tvil om styrken. Bedre spec på noen av disse.

 

Kan du ikke legge ut spec'en da Jawik?

"Hihtech" er jo veldig upresist, men det har da ingenting med fargen å gjøre. Er det samme material og bruddstyrke er det da like "huightech" om det brukes av en fisker eller en seiler og uansett farger?

 

Dyneema/ Spectra eller "Ultra high molecular weight polyethylene" har en styrke på opp mot 2,4 GPa, http://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_high_mo...ne#cite_note-11

 

Eksempel: Et 10 mm, Dyneema SK90 tau fra Gleistein har en bruddstyrke på 11500 DN ("kg").

 

http://www.gleistein.com/en-new-gleistein-...ema-sk90-fibres

Link to post
Share on other sites

Noen tabeller har jeg ikke tilgang til - uten å bruke masse tid på å søke etter disse på nettet og da må jeg ha navnet på "linetauet" og det har jeg jo ikke tatt vare på. I årenes løp har det gått noen meter tau gjennom mine never og følelsen for et godt tauverk ligger i disse nevene. Så lenge bruddstyrken og slitestyrken (varierende) er oppgitt og ligger innenfor den rammen jeg er ute etter så handler jeg tauverk til eget bruk. Og jeg betaler ikke hva som helst for dette. Bytter heller oftere dersom slitestyrken ikke holder mål. Og slitestyrken er jeg mest opptatt av da linene går en hard tid i møte med blokker og taljer.

 

Dette med farge ser jeg på som en fordel på regattamaskiner da det er flere "kokker" som kan lage til mye søl der ombord. På en "turbåt" til vanlig bruk kan en bruke det meste, bare det holder mål. Det er tross alt det svakeste ledde i serien med liner og blokker som ryker først og her syndes det mye - enten av uvitenhet eller av missoppfattningger. Det er jo de færreste som har lyst til å entre opp i masta i sjøgang for å bytte ei line.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei benq.

 

Du trenger nok å slå deg sammen med en båt nabo som har greie på å rigge til dette. Oppleggene varierer en del avhengig av hva en ønsker som resultat. Tror ikke du bare skal eksperimentere deg fram til et resultat her, da dette må være sterkt og nøye tilpasset din rigg.

 

Oppholder du deg i nærheten av meg så send meg en IM så kan jeg hjelpe deg med dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

På selve masten har du en skinne med noen blokk som leder tau opp i maljene til akterliket. (Se bilde innlegg 16)

 

Jeg har brukt dennne 8 mm biltema tau . En blå for forste rev en rød for andre rev.

 

Starter med å knute den fast i bommen, akter. Før tauet opp gjennom maljen i akterliket. Ned til block i skinne (som i innlegg 16) frem til en block ved masten opp gjennom malje i mastlik ned til blokk i mastfot og så til cockpit. Selve revemaljen med krok har ingenting med tauet å gjør og er bare en ekstra manuell sikring.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei.

Har tenkt mye på reving av storseil i det siste..

På min fenix har jeg 2 revliner som går gjennom bommen.

Hva om jeg lar de gå opp gjennom maljen i akterliket, tvers over seilet og gjennom maljen i masteliket for så å gå ned til bommen?

Da vil jeg kunne reve fra cockpit :rolleyes:

vil dette slite på seilet

Men man får vell ikke dradd bomliket flatt da?

Liker ikke tanken på å måtte slite med revkroken og maljen i masteliket i sterk vind...

Link to post
Share on other sites

Har ikke noe tro på line som henger løst tvers over seilet. Denne vil klapre og bråke, og slite på seilet.

Du vil heller ikke få strammet underliket akterover, noe som er helt nødvendig for an god form på seilet etter reving.

Her en løsning for reving fra cockpit:

harkenslabreefing.JPG

Krever to liner til cockpit pr rev. Hadde sånn løsning på forrige båten.

 

Hvis du har Seldèn rigg, så kan det hende at du har dette systemet ferdig i bommen?

slrboom.gif

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

[...]Liker ikke tanken på å måtte slite med revkroken og maljen i masteliket i sterk vind...

Det er to løsninger på dette, og de kan med fordel kombineres:

1) følg tegning/beskrivelse fra NOR_Gandsfjord.

2) rev i tide. Gjerne mens du fremdeles ligger ved brygga.

 

Er det turseiling (eller regatta på lavt eller middels slappt nivå) er det så godt som ingenting å tjene på å drøye revingen av seil, men komfortmessig (og i noen tilfeller sikkerhetsmessig) kan det være mye å hente på å ofre 1/2 knop mot noen grader mindre krengning, ett mer medjørlig ror og/eller at du slipper å styre med reving i kjipt sjø og sterk vind. Det er også mye enklere å slippe ut igjen ett rev om det blir for slapp vind, enn hva det er å ta inn ett rev når det viser seg at vinden økte mer enn planlagt.

Link to post
Share on other sites

Liker ikke tanken på å måtte slite med revkroken og maljen i masteliket i sterk vind...

 

I praksis er problemet med å tre maljen inn på revkroken minimal, selv ved sterk vind. Ulempen er at en må fram til masta og gjøre det.

"Selden løsningen" er bekvem og alt gjøres fra cockpit. Den er helt OK til turseiling.

 

Gjør også som millisivert sier og rev tidlig.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Vet ikke helt hvordan det heter offisiellt. Noen kaller den kroken for "Gooseneck" eller rett og slett "Revekrok ved masten",

 

Du få den enten kjøpt som reservedel for din båt. Ellers vil jeg tro at seilmakere kan skaffe den.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hvordan det heter offisiellt. Noen kaller den kroken for "Gooseneck" eller rett og slett "Revekrok ved masten",

 

Du få den enten kjøpt som reservedel for din båt. Ellers vil jeg tro at seilmakere kan skaffe den.

 

Tenker ikke på den ved masta, men den ringen som henger ut av revemalja?

 

Har lyst å feste blokker til revemaljene så jeg kan reve med en line, men vil ikke sy de inn i seilet.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet faktisk ikke. Men envher seilmaker vil nok selge dette og skjønne hva du mener.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Den ringen som du ser på bildet er to ringer, en på hver side, som er sydd i sammen med webbånd. Dette må du få sydd inn. Hvis du skal bygge om eksistrerende kan det bli et problem med avstand fra feste i seilet til revekrok. Hvis den avstanden blir for stor så river du ut gliderene/forliket av seilet. Sjekk dette ut før du går på havet eller få en seilmaker til å gjøre endringen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...