Jump to content

Bør jeg kjøpe sunket skøyte?

fender2

Recommended Posts

hei ms bastard

takk for råd.det var noe lignende du har skisert jag hadde tenkt.jeg vet ikke så mye om båten annet det eier har sagt og det jeg har hørt her på forumet.og når jeg ser bildene som ble lagt ut her ser det jo extra ille ut.spantene er doble og de fleste spant er synelige ,kansje ikke alle.i følge eier var disse i orden og han mente skroget ikke var så ille.men resten var dårlig og må byttes ,dekk ,master ,kasse,div rekkestøtter mm.og øverste bordrekke.nå fikk jeg høre av en som kjente litt til båten at jeg måtte regne med 2 bordrekker.så det jeg håper på i utgangspunktet er et skrog som ikke er så ille.resten ser jeg helt bort ifra.

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.

hei ms bastard

.spantene er doble og de fleste spant er synelige ,kansje ikke alle.i følge eier var disse i orden og han mente skroget ikke var så ille.men resten var dårlig og må byttes ,dekk ,master ,kasse,div rekkestøtter mm.og øverste bordrekke.nå fikk jeg høre av en som kjente litt til båten at jeg måtte regne med 2 bordrekker.så det jeg håper på i utgangspunktet er et skrog som ikke er så ille.resten ser jeg helt bort ifra.

[/quote

Det ser ut som det kun er noen spant som er brukbare,alt annet må skiftes,send en dykker ned å hent spantene,la resten ligge. :headbang:

Kommer til å tenke på et skøyteskrog med vakre linjer som har ligget (meget rimelig) til salgs noen ganger. Størrelsen er omtrent samme som denne, men den ligger/lå på land og har skiftet endel dårligt. Mener den lå i Fredrikstadområdet, hadde en gang hett Sunbeam, hadde gått i fraktefart (mener det var frem til 2004) i Kristiansundsområdet. Et vakkert prosjekt som jeg selv luktet litt på, men gikk fra i første omgang pga avstand og frakt hjem i hagen.

Den hadde vært et godt utgangspunkt for deg, hvis noen kjenner til denne og hvor den er nå...

Endelig kom Svaap på banen :smiley:

Fender 2. Kan ikke si så mye annet enn at du virker entusiastisk til dette og at du er blitt forelsket - ingen tvil om det. Her har mange forsøkt seg på å fraråde deg dette med det utgangspunktet du har servert oss. På tross av dette virker det som at du fortsatt har pågangsmotet intakt. At du lytter til eieren av skuta er jo ok, men husk på en ting - han glemmer deg nok fort, når han har din signatur på at du overtar hans problem. Og han bruker vel ikke penger av egen lommebok på heving før han er sikker på at du overtar skuta. Skriftlig. Og da er du eier enten du vil eller ikke. Og lommeboka de vil begynne på uttømming - uansett hvor du gjemmer denne :smiley:

Hvor skal du bo mens du tørrlegger skuta ? Heller ikke gratis. Kan du bli liggende der hun er nå ? Å flytte henne til Stavanger kan du i utgangspunktet bare glemme. Havnevesenet der har hadd nok av disse prosjektene rundt omkring sitt område av noen som bare skal bli en liten stund. Da sitter du igjen med muligheten for at noen private forbarmer seg over deg. Finnes de ? Og denne må opp på slipp. Finnes fortsatt slipper i område hun ligger. Ikke forsøk på å heve henne med krane. Skadene kan bli mye større.

Kunne ha skrevet en hel bok om dette temaet. Da jeg elsker (bokstavelig) disse skutene og jeg har vært borti en god del av disse i årenes løp i forsøk på å ta fatt på prosjekter av denne type. Heldigvis har jeg en Admiral med fornuften intakt (sjalusien) som har bedt meg gå videre i livet. Har nok spart oss for mange episoder.

Beundrer Svaap for hans pågangsmot - 14 år er ikke noen spøk i en persons liv. Han begynte jo med noe tilnærmet likt utgangspunkt. Studer hans prosjekt så ser du noe både du og jeg ikke kunne fantasere oss fram til. Uforutsette ting som bare dukker opp og det er det mye av i slike båter.

Om du ikke kommer til å bruke 3, 6, 9, 12 år på dette prosjektet så prøv ihvertfall å tenke deg om. Livet har mange retninger som ikke vi tenker på her å nå.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg har nesten aldri sett på maken til negativitet og uttalelser på maximalt sviktende grunnlag. 90 % av de skråsikre utalelsene i denne tråden har ikke den fjerneste ide om hva de snakker om. Jeg overtok skøyta mi på 14 m dyp, vi hadde herlige turer og oppelvelser med henne i 15 år. Et meget ublidt møte med en betongkai avsluttet desverre vårt ekteskap men det var herlig så lenge det varte. Hun var fra 1880. Mesteparten av hudplanken var original og i helt ok forfatning. over vann var det ikke bra det inrømmer jeg gjerne. Vi var mer glad i å bruke henne enn å søke å få til et flygel, men at det nødvendigvis skal være et kostnadsluk som her har vært antydet er bare tull. Stå på, det er sjelden så ille som allle vil ha det til og med litt entusiasme og litt nevenyttighet er det mye som går. Hevingen burde gå greit om det mulig å få en mobilkran ut på kaia. Prøv å løfte slik at dekket er litt over vann og bruk pumper på resten. Lekkende nat kan også nødnates fra innsiden det har jeg gjort mange ganger. Motoren min er foøvrig til salgs...

takk for godt svar.det er en slipp ikke så langt i fra der den ligger jeg hadde tenkt og ta den opp for eventuelt og tette den.jeg er også klar over dette med kran.og som du sier plass ,bosituasjon og avstander gjør dette vanskelig:-)båten blir hevet uansett og brendt på stedet ifølge eier hvis ikke jeg vil ha den.så da er det vel ingen grunn til at eier skal unlate og si hva som er galt med båten ville jeg tro.men det kan jo hende dette ikke stemmer:-)

Redigert av fender2 (see edit history)

Er du singel...?

Mener ikke å legge an på deg, og har selvfølgelig ikke noe med det men..

Finnes det en bedre halvdel her som mener noe?

Vet i hvertfall at hvis jeg hadde vært trådstarter her hadde jeg ikke turt å la "ho mor" lese denne tråden :discuss:

For meg er noe av poenget med båtlivet at det skal være en familiegreie, og ikke et egoprosjekt.

Alle mener ikke det samme, hver sin lyst. :smiley:

Uansett hva du gjør, Lykke til!

Mvh.

Shalom

Redigert av Shalom (see edit history)

Bruk heller 6mnd her: :wink: (33fot seilbåt i Karibien, he-he)

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20903496

Neida, men om du regner med bare et skrog som står igjen, hva med denne:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19767499

Kanskje ikke like lett bli forelsket i dette prosjektet.

Forskjellen er kanskje bare de fine bildene av hva skøyta en gang var.........

Likevel, kanskje er båten ikke så ille som de fleste tror, og mesteparten kan brukes.

Hva med å prøve en slags kontrakt med selger, som bekrefter at han må ta den i retur uten forbehold, om du ombestemmer deg i løpet av 6md.

(Tenker på kondemneringsutgiften som kan bli seksifret for deg.)

Dekken; jeg har ikke kommet med så mye i denne tråden, men jeg restaurert 2 forholdsvis store skøyter selv og vet godt hva det innebærer.

Du skriver noe sånt som at 90% av de negative innleggene er skrevet på sviktende grunnlag, hva du mener med det forstår jeg ikke helt men for at du selv skal virke noenlunde troverdig synes jeg du bør fortelle litt om ditt eget prosjekt. Hvor stor var den? og hvor mye kostet dette deg inkl. heving,slippsetting, sleping, opplag, maskin/teknisk etc. før du i det hele tatt fikk kost deg med den?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

..Finnes det en bedre halvdel her som mener noe?..

..For meg er noe av poenget med båtlivet at det skal være en familiegreie, og ikke et egoprosjekt.

Alle mener ikke det samme, hver sin lyst. :smiley:

Uansett hva du gjør, Lykke til!

Mvh.

Shalom

Jeg er jo nødt til å kommentere denne og jeg er ikke helt sikker på hvem som er den bedre halvdel nå til dags :wink: , men dersom dette siktes til damene så er jeg en bedre halvdel :cool:

Nettopp et slikt prosjekt må jo være en skikkelig familiegreie, samlende, lærerikt, kommer inn i godt trebåtmiljø, felles interesse osv, men selvfølgelig må alle være like gira. Det har vært og er noen gode eksempler på dette, svært bra for unger å delta med det de kan gjøre også. Samtidig så er der, som mange mener, også de som nesten har knekt ekteskap på det samme.

Poenget mitt er at det ikke nødvendigvis er negativt for familielivet som mange ser ut til å tro. :wink:

Der vel knapt nok mulig å gi flere advarsler nå, og trårdstarter er like optimistisk. Da er det bare en ting å si:

Go for it!

Hehe ja faktisk, jeg ønsker ham også lykke til :yesnod:. Siste råd får da bli; stopp i tide om det skulle bli for tøft.

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Fr.Jacobsen, Jeg håper at jeg ikke har misforstått her...at trådstarter har ønske om en fullstendig restaurering... Hvis det er DET det er snakk om stiller jeg meg bakerst i hylekoret. Jeg har dog ikke inntrykk av at han er på jakt etter beste restaurering på neste års Risør treff, men gjerne vil ha en båt han kan KOSE med. (seg mener jeg) Jeg har meget god og fersk erfaring med slikt båt hold og anbefaler det gjerne til alle. Slutt å fly rundt med polish flaska og grisbanke ungene bare de har sko på seg ombord. Begynn å kose dere mer.

Mitt prosjekt kostet: En kasse øl og et par whisky i heving (kamerater) slippsetting må man jo iallefall, enten det er som reultat av et uhell eller vanlig vedlikehold (hvert 3. år eller så) Sleping, inkl. i første post. Motoroverhaling, ikke rør noe som helst (jeg mener ikke tørn motoren), Tøm maskinen for vann og hell på melk. la stå i etpar døgn, skift ut starter og geneartor, tøm ut melk fyll olje og start opp. La den gå i 24 timer med 3-4 oljeskift underveis og... hokus pokus. maskinen er (nesten) like god. Riv ut all strøm og bruk parafinlamper.

Redigert av Dekken (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...